Редактиране на „Кинофантастика - история“

Направо към: навигация, търсене

Внимание: Не сте влезли в системата. Ако направите редакция IP-адресът Ви ще бъде публично видим. Ако влезете или си създадете акаунт, редакциите Ви ще бъдат свързани с потребителското Ви име, заедно с други преимущества.

Редакцията може да бъде върната. Прегледайте долното сравнение и се уверете, че наистина искате да го направите. След това съхранете страницата, за да извършите връщането.
Текуща версия Вашият текст
Ред 1: Ред 1:
 
== Етапи в развитието на фантастичното кино ==
 
== Етапи в развитието на фантастичното кино ==
 
=== І етап ===
 
=== І етап ===
Първият в историята НФ филм е „Пътуване до Луната” (1902, Ж. Мелиес) с класическия артилерийски изстрел в „окото” на Луната. Следват ”Пътуванията на Гъливер” (1902) и „Пътуване през невъзможното” (1904), дело също на Мелиес. Негова е и екранизацията по Ж. Верн “20 000 левги под водата” (1907). В този период са и първите екранизации на знакови романи: „Д-р Джекил и м-р Хайд” (1908, С. Олкът) на Р. Л. Стивънсън, „Алиса в страната на чудесата” (1910, Е. Портър) по Л. Карол, „Франкенщайн” (1910, Дж. Доули) по М. Шели. А в кратката лента „Покоряване на полюса” (1912, Ж. Мелиес) се появява първото чудовище в киното - снежен великан.
+
Първият в историята НФ филм е “Пътуване до Луната” (1902, Ж. Мелиес) с класическия артилерийски изстрел в “окото” на Луната. Следват ”Пътуванията на Гъливер” (1902) и “Пътуване през невъзможното” (1904), дело също на Мелиес. Негова е и екранизацията по Ж.Верн “20 000 левги под водата” (1907). В този период са и първите екранизации на знакови романи: “Д-р Джекил и м-р Хайд” (1908, С. Олкът) на Р. Л. Стивънсън, “Алиса в страната на чудесата” (1910, Е. Портър) по Л. Карол, “Франкенщайн” (1910, Дж. Доули) по М. Шели. А в кратката лента “Покоряване на полюса” (1912, Ж. Мелиес) се появява първото чудовище в киното - снежен великан.
  
 
=== ІІ етап ===
 
=== ІІ етап ===
 
В навечерието на Първата световна война вълшебство на първите филми е заменено от мрачен мистицизъм. Това се чувства особено силно в Германия, където се поражда значителен интерес към филми на ужасите. През периода между двете войни сред най-значимите филми са:
 
В навечерието на Първата световна война вълшебство на първите филми е заменено от мрачен мистицизъм. Това се чувства особено силно в Германия, където се поражда значителен интерес към филми на ужасите. През периода между двете войни сред най-значимите филми са:
  
* „Студентът от Прага” (1913, Х. Еверс и Ст. Рий) -първият филм на немския експресионизъм
+
* “Студентът от Прага” (1913, Х.Еверс и Ст.Рий)-първият филм на немския експресионизъм
* „Голем” (1914, П. Вегенер) -първа версия на легендата, основа на нашумелия едноименен филм от 1920 г. на реж. П. Вегенер и К. Боес
+
* “Голем” (1914, П.Вегенер)-първа версия на легендата, основа на нашумелия едноименен филм от 1920 г. на реж. П.Вегенер и К.Боес
* „Хомункулус” (1916, О. Риперт)
+
* “Хомункулус” (1916, О.Риперт)
* “20 000 левги под водата” (1916, Ст. Патън) -повторна екранизация на романа на Ж. Верн с невероятния тогава бюджет от 200 000 $. Филмът е забележителен с първите подводни снимки и специални ефекти.
+
* “20 000 левги под водата” (1916, Ст.Патън)-повторна екранизация на романа на Ж.Верн с невероятния тогава бюджет от 200 000 $. Филмът е забележителен с първите подводни снимки и специални ефекти.
* „Небесен кораб” (1917) -наивен датски филм, в който за пръв път марсианците са показани като миролюбив народ, непознаващ ужасите на войната (освен това вегетарианци!). Това е първият пълнометражен НФ филм (70 мин.), посветен на междузвездно пътуване.
+
* “Небесен кораб” (1917)-наивен датски филм, в който за пръв път марсианците са показани като миролюбив народ, непознаващ ужасите на войната (освен това вегетарианци!). Това е първият пълнометражен НФ филм (70 мин.), посветен на междузвездно пътуване.
* „Атлантида” (1919, Ж. Фейдер) -първият филм за изгубената цивилизация.
+
* “Атлантида” (1919, Ж.Фейдер)-първият филм за изгубената цивилизация.
* Знаменитите немски филми „Кабинетът на доктор Калигари” (1919, Р. Вине), „Носферату” (1922, Фр. Мурнау) и „Доктор Мабузе - играчът” (1922, Фр. Ланг и Т. фон Харбоу)
+
* Знаменитите немски филми “Кабинетът на доктор Калигари” (1919, Р.Вине), “Носферату” (1922, Фр.Мурнау) и “Доктор Мабузе - играчът” (1922, Фр.Ланг и Т. фон Харбоу)
* „Аелита” (1924, Я. Протазанов) -първият съветски НФ филм.
+
* “Аелита” (1924, Я.Протазанов)-първият съветски НФ филм.
* „Фантомът на операта” (1925, Р. Джулиан, Л. Чейни) -екранизация на романа на Г. Леру. Сюжетът се превръща в традиционен за жанра филми на ужаса.
+
* “Фантомът на операта” (1925, Р.Джулиан, Л.Чейни)-екранизация на романа на Г.Леру. Сюжетът се превръща в традиционен за жанра филми на ужаса.
* „Изгубеният свят” (1925, Х. Хойт) -по романа на А. К. Дойл; първият филм за праисторически светове.
+
* “Изгубеният свят” (1925, Х.Хойт)-по романа на А.К.Дойл; първият филм за праисторически светове.
* „Метрополис” (1926, Ф. Ланг) -без съмнение шедьовър.
+
* “Метрополис” (1926, Ф.Ланг)-без съмнение шедьовър.
* „Жена на Луната” (1929, Ф. Ланг) -може би най-добрата кино-Ф в периода между двете войни.
+
* “Жена на Луната” (1929, Ф.Ланг)-може би най-добрата кино-Ф в периода между двете войни.
  
 
=== ІІІ етап ===
 
=== ІІІ етап ===
Ф кино преживява истински разцвет през 30-те год. в Холивуд. През последното десетилетие тук емигрират редица творци на немското кино (Фр. Мурнау, Е. Лубич, П. Лени). Идеите на немския експресионизъм заживяват с нова сила. Следва „бумът” в Холивуд, когато са екранизирани редица произведения на Ж. Верн, М. Шели, Х. Уелс, Е. Уолъс и др.
+
Ф кино преживява истински разцвет през 30-те год. в Холивуд. През последното десетилетие тук емигрират редица творци на немското кино (Фр.Мурнау, Е.Лубич, П.Лени). Идеите на немския експресионизъм заживяват с нова сила. Следва “бумът” в Холивуд, когато са екранизирани редица произведения на Ж.Верн, М.Шели, Х.Уелс, Е.Уолъс и др.
  
 
Сред шедьоврите през периода са:
 
Сред шедьоврите през периода са:
* „Дракула” (1931, Т. Браунинг) -първа екранизация на романа на Б. Стокър
+
* “Дракула” (1931, Т.Браунинг)-първа екранизация на романа на Б.Стокър
* „Невидимият” (1933, Дж. Уейл) -отличен филм по романа на Х. Уелс с изумителни за времето си ефекти
+
* “Невидимият” (1933, Дж.Уейл)-отличен филм по романа на Х.Уелс с изумителни за времето си ефекти
* „Кинг Конг” (1933, Ъ. Шодзак и М. Купър) -новаторски филм, открил пред кинематографа нови възможности
+
* “Кинг Конг” (1933, Ъ.Шодзак и М.Купър)-новаторски филм, открил пред кинематографа нови възможности
* „Новият Гъливер” (1935, А. Птушко) -първият в света пълнометражен филм, осъществен със средствата на обемната анимация с елементи от Гъливеровата Лилипутия
+
* “Новият Гъливер” (1935, А.Птушко)-първият в света пълнометражен филм, осъществен със средствата на обемната анимация с елементи от Гъливеровата Лилипутия
* „Обликът на бъдещето” (1936, У. К. Менсис) -по Х. Уелс, сериозен опит да създаде филм за бъдещето
+
* “Обликът на бъдещето” (1936, У.К.Менсис)-по Х.Уелс, сериозен опит да създаде филм за бъдещето
* знаменития „Флаш Гордън - космически боец” (1936, Фр. Стефани)
+
* знаменития “Флаш Гордън - космически боец” (1936, Фр.Стефани)
  
 
=== ІV етап ===
 
=== ІV етап ===
 
По време на Втората световна война се чувства известен застой в развитието на киното. Под влияние на ужаса от атомните бомби са екранизирани десетки радиоактивни чудовища, връх сред които е японската Годзила. Сред другите теми са:
 
По време на Втората световна война се чувства известен застой в развитието на киното. Под влияние на ужаса от атомните бомби са екранизирани десетки радиоактивни чудовища, връх сред които е японската Годзила. Сред другите теми са:
* „Синът на Франкенщайн” (1939, Р. ван Ли)
+
* “Синът на Франкенщайн” (1939, Р. ван Ли)
* „Бък Роджърс” (1939, Ф. Биб, С. Гудкайнд)
+
* “Бък Роджърс” (1939, Ф.Биб, С.Гудкайнд)
* „Д-р Циклопс” (1940, Ъ. Шоздак)
+
* “Д-р Циклопс” (1940, Ъ.Шоздак)
* „Красавицата и звярът” (1946, Ж. Кокто)
+
* “Красавицата и звярът” (1946, Ж.Кокто)
  
 
=== V етап ===
 
=== V етап ===
След войната в кино-Ф се завръща космическия сюжет с първия цветен НФ филм „Направление - Луна” (1950, Ъ. Пичел) по сценарий на Р. Хайнлайн, последван от полет до унищожения от атомна война Марс в „Ракетен кораб ХМ” (1950, К. Нюман) и „Проект - лунна база” (53, Р. Толмедж).
+
След войната в кино-Ф се завръща космическия сюжет с първия цветен НФ филм “Направление - Луна” (1950, Ъ.Пичел) по сценарий на Р.Хайнлайн, последван от полет до унищожения от атомна война Марс в “Ракетен кораб ХМ” (1950, К.Нюман) и “Проект - лунна база” (53, Р.Толмедж).
* Атомния апокалипсис е представен чрез „Петимата” (1951, А. Оболер), „Денят, в който Земята спря да се върти” (1951, Р. Уайз) и класиката „На брега” (1959, Ст. Крамер).
+
* Атомния апокалипсис е представен чрез “Петимата” (1951, А.Оболер), “Денят, в който Земята спря да се върти” (1951, Р.Уайз) и класиката “На брега” (1959, Ст.Крамер).
* Нашествие на извънземни или чудовища са в основата на екранизацията по Уелс „Война на световете” (1953, Дж. Пал и Б. Хаскин), „Чудовището от дълбочина 120 000 фута” (1953, Й. Лурие), „То дойде от друго пространство” (1953, Дж. Арнолд) -първият „триизмерен” НФ филм, както и „Те” (1954, Г. Дъглас).
+
* Нашествие на извънземни или чудовища са в основата на екранизацията по Уелс “Война на световете” (1953, Дж.Пал и Б.Хаскин), “Чудовището от дълбочина 120 000 фута” (1953, Й.Лурие), “То дойде от друго пространство” (1953, Дж.Арнолд)-първият “триизмерен” НФ филм, както и “Те” (1954, Г.Дъглас).
* Знаменитият „Годзила” (1954) на И. Хонда поставя начало на поредицата за чудовища. Към този род ленти спадат: „Тарантула” (1955, Дж. Арнолд), „Нашествието на крадците на тела” (1956, Д. Сийгъл), „Паякът” (1958, Б. Гордън).
+
* Знаменитият “Годзила” (1954) на И.Хонда поставя начало на поредицата за чудовища. Към този род ленти спадат: “Тарантула” (1955, Дж.Арнолд), “Нашествието на крадците на тела” (1956, Д.Сийгъл), “Паякът” (1958, Б.Гордън).
  
Сред шедьоврите от по-късния период са:
+
Сред шедьоврите от по-късния период са:  
* „Алфавил” (1965, Ж.-Л. Годар)
+
* “Алфавил” (1965, Ж.-Л.Годар)
* “451 градуса по Фаренхайт” (1966, Фр. Трюфо)
+
* “451 градуса по Фаренхайт” (1966, Фр.Трюфо)
* „Планетата на маймуните” (1967, Фр. Шафнър)
+
* “Планетата на маймуните” (1967, Фр.Шафнър)
* „Космическа Одисея, 2001” (1968, Ст. Кубрик)
+
* “Космическа Одисея, 2001” (1968, Ст.Кубрик)
* „Бебето на Розмари” (1968, Р. Полански)
+
* “Бебето на Розмари” (1968, Р.Полански)
* „Челюсти” (1975, Ст. Спилбърг)
+
* “Челюсти” (1975, Ст.Спилбърг)
* сагата „Star Wars” (1977-2005, Дж. Лукас)
+
* сагата “Star Wars” (1977-2005, Дж.Лукас)
* „Близки срещи от трети вид” (1977, Ст. Спилбърг)
+
* “Близки срещи от трети вид” (1977, Ст.Спилбърг)
* „Пришълците” (1979-97)
+
* “Пришълците” (1979-97)
* трилогията за Индиана Джоунс (1981-89, Ст. Спилбърг)
+
* трилогията за Индиана Джоунс (1981-89, Ст.Спилбърг)
* „Извънземното” (1982, Ст. Спилбърг)
+
* “Извънземното” (1982, Ст.Спилбърг)
* трилогията „Терминатор” (1984-2003, Дж. Камерън)
+
* трилогията “Терминатор” (1984-2003, Дж.Камерън)
  
Не бива да пропускаме и значими НФ-сериали като „Вавилон 5”, ”Star Тrek”, „Старгейт”, „LЕХХ“, “4400”, „Досиетата Х”, „Бойна звезда Галактика“ (оригинален сериал) и др.
+
Не бива да пропускаме и значими НФ-сериали като “Вавилон 5”, ”Star Тrek”, “Старгейт”, “LЕХХ“, “4400”, “Досиетата Х”, „Бойна звезда Галактика“ (оригинален сериал) и др.
  
 
== Кинофестивали ==
 
== Кинофестивали ==
 
Почитателите на фантастичното кино се срещат на фестивалите в Триест и Париж, а за любителите на ужасите фестивал се провежда в подходящ за целта швейцарски замък (Авориаз).
 
Почитателите на фантастичното кино се срещат на фестивалите в Триест и Париж, а за любителите на ужасите фестивал се провежда в подходящ за целта швейцарски замък (Авориаз).
 +
 +
[[Категория: Статии - фантастология]]

Моля, обърнете внимание на това, че всички приноси към БГ-Фантастика се публикуват при условията на Лиценз за свободна документация на GNU 1.3 или по-нов (за подробности вижте БГ-Фантастика:Авторски права). Ако не сте съгласни вашата писмена работа да бъде променяна и разпространявана без ограничения, не я публикувайте.

Също потвърждавате, че вие сте написали материала или сте използвали свободни ресурсиобществено достояние или друг свободен източник. Ако сте ползвали чужди материали, за които имате разрешение, непременно посочете източника.

Не публикувайте произведения с авторски права без разрешение!
Отказ | Помощ за редактиране (отваря се в нов прозорец)