Редактиране на „Кинофантастика - история“
Внимание: Не сте влезли в системата. Ако направите редакция IP-адресът Ви ще бъде публично видим. Ако влезете или си създадете акаунт, редакциите Ви ще бъдат свързани с потребителското Ви име, заедно с други преимущества.
Редакцията може да бъде върната. Прегледайте долното сравнение и се уверете, че наистина искате да го направите. След това съхранете страницата, за да извършите връщането.
Текуща версия | Вашият текст | ||
Ред 1: | Ред 1: | ||
== Етапи в развитието на фантастичното кино == | == Етапи в развитието на фантастичното кино == | ||
=== І етап === | === І етап === | ||
− | Първият в историята НФ филм е | + | Първият в историята НФ филм е “Пътуване до Луната” (1902, Ж. Мелиес) с класическия артилерийски изстрел в “окото” на Луната. Следват ”Пътуванията на Гъливер” (1902) и “Пътуване през невъзможното” (1904), дело също на Мелиес. Негова е и екранизацията по Ж. Верн “20 000 левги под водата” (1907). В този период са и първите екранизации на знакови романи: “Д-р Джекил и м-р Хайд” (1908, С. Олкът) на Р. Л. Стивънсън, “Алиса в страната на чудесата” (1910, Е. Портър) по Л. Карол, “Франкенщайн” (1910, Дж. Доули) по М. Шели. А в кратката лента “Покоряване на полюса” (1912, Ж. Мелиес) се появява първото чудовище в киното - снежен великан. |
=== ІІ етап === | === ІІ етап === | ||
В навечерието на Първата световна война вълшебство на първите филми е заменено от мрачен мистицизъм. Това се чувства особено силно в Германия, където се поражда значителен интерес към филми на ужасите. През периода между двете войни сред най-значимите филми са: | В навечерието на Първата световна война вълшебство на първите филми е заменено от мрачен мистицизъм. Това се чувства особено силно в Германия, където се поражда значителен интерес към филми на ужасите. През периода между двете войни сред най-значимите филми са: | ||
− | * | + | * “Студентът от Прага” (1913, Х. Еверс и Ст. Рий) -първият филм на немския експресионизъм |
− | * | + | * “Голем” (1914, П. Вегенер) -първа версия на легендата, основа на нашумелия едноименен филм от 1920 г. на реж. П. Вегенер и К. Боес |
− | * | + | * “Хомункулус” (1916, О. Риперт) |
* “20 000 левги под водата” (1916, Ст. Патън) -повторна екранизация на романа на Ж. Верн с невероятния тогава бюджет от 200 000 $. Филмът е забележителен с първите подводни снимки и специални ефекти. | * “20 000 левги под водата” (1916, Ст. Патън) -повторна екранизация на романа на Ж. Верн с невероятния тогава бюджет от 200 000 $. Филмът е забележителен с първите подводни снимки и специални ефекти. | ||
− | * | + | * “Небесен кораб” (1917) -наивен датски филм, в който за пръв път марсианците са показани като миролюбив народ, непознаващ ужасите на войната (освен това вегетарианци!). Това е първият пълнометражен НФ филм (70 мин.), посветен на междузвездно пътуване. |
− | * | + | * “Атлантида” (1919, Ж. Фейдер) -първият филм за изгубената цивилизация. |
− | * Знаменитите немски филми | + | * Знаменитите немски филми “Кабинетът на доктор Калигари” (1919, Р. Вине), “Носферату” (1922, Фр. Мурнау) и “Доктор Мабузе - играчът” (1922, Фр. Ланг и Т. фон Харбоу) |
− | * | + | * “Аелита” (1924, Я. Протазанов) -първият съветски НФ филм. |
− | * | + | * “Фантомът на операта” (1925, Р. Джулиан, Л. Чейни) -екранизация на романа на Г. Леру. Сюжетът се превръща в традиционен за жанра филми на ужаса. |
− | * | + | * “Изгубеният свят” (1925, Х. Хойт) -по романа на А. К. Дойл; първият филм за праисторически светове. |
− | * | + | * “Метрополис” (1926, Ф. Ланг) -без съмнение шедьовър. |
− | * | + | * “Жена на Луната” (1929, Ф. Ланг) -може би най-добрата кино-Ф в периода между двете войни. |
=== ІІІ етап === | === ІІІ етап === | ||
− | Ф кино преживява истински разцвет през 30-те год. в Холивуд. През последното десетилетие тук емигрират редица творци на немското кино (Фр. Мурнау, Е. Лубич, П. Лени). Идеите на немския експресионизъм заживяват с нова сила. Следва | + | Ф кино преживява истински разцвет през 30-те год. в Холивуд. През последното десетилетие тук емигрират редица творци на немското кино (Фр. Мурнау, Е. Лубич, П. Лени). Идеите на немския експресионизъм заживяват с нова сила. Следва “бумът” в Холивуд, когато са екранизирани редица произведения на Ж. Верн, М. Шели, Х. Уелс, Е. Уолъс и др. |
Сред шедьоврите през периода са: | Сред шедьоврите през периода са: | ||
− | * | + | * “Дракула” (1931, Т. Браунинг) -първа екранизация на романа на Б. Стокър |
− | * | + | * “Невидимият” (1933, Дж. Уейл) -отличен филм по романа на Х. Уелс с изумителни за времето си ефекти |
− | * | + | * “Кинг Конг” (1933, Ъ. Шодзак и М. Купър) -новаторски филм, открил пред кинематографа нови възможности |
− | * | + | * “Новият Гъливер” (1935, А. Птушко) -първият в света пълнометражен филм, осъществен със средствата на обемната анимация с елементи от Гъливеровата Лилипутия |
− | * | + | * “Обликът на бъдещето” (1936, У. К. Менсис) -по Х. Уелс, сериозен опит да създаде филм за бъдещето |
− | * знаменития | + | * знаменития “Флаш Гордън - космически боец” (1936, Фр. Стефани) |
=== ІV етап === | === ІV етап === | ||
По време на Втората световна война се чувства известен застой в развитието на киното. Под влияние на ужаса от атомните бомби са екранизирани десетки радиоактивни чудовища, връх сред които е японската Годзила. Сред другите теми са: | По време на Втората световна война се чувства известен застой в развитието на киното. Под влияние на ужаса от атомните бомби са екранизирани десетки радиоактивни чудовища, връх сред които е японската Годзила. Сред другите теми са: | ||
− | * | + | * “Синът на Франкенщайн” (1939, Р. ван Ли) |
− | * | + | * “Бък Роджърс” (1939, Ф. Биб, С. Гудкайнд) |
− | * | + | * “Д-р Циклопс” (1940, Ъ. Шоздак) |
− | * | + | * “Красавицата и звярът” (1946, Ж. Кокто) |
=== V етап === | === V етап === | ||
− | След войната в кино-Ф се завръща космическия сюжет с първия цветен НФ филм | + | След войната в кино-Ф се завръща космическия сюжет с първия цветен НФ филм “Направление - Луна” (1950, Ъ. Пичел) по сценарий на Р. Хайнлайн, последван от полет до унищожения от атомна война Марс в “Ракетен кораб ХМ” (1950, К. Нюман) и “Проект - лунна база” (53, Р. Толмедж). |
− | * Атомния апокалипсис е представен чрез | + | * Атомния апокалипсис е представен чрез “Петимата” (1951, А. Оболер), “Денят, в който Земята спря да се върти” (1951, Р. Уайз) и класиката “На брега” (1959, Ст. Крамер). |
− | * Нашествие на извънземни или чудовища са в основата на екранизацията по Уелс | + | * Нашествие на извънземни или чудовища са в основата на екранизацията по Уелс “Война на световете” (1953, Дж. Пал и Б. Хаскин), “Чудовището от дълбочина 120 000 фута” (1953, Й. Лурие), “То дойде от друго пространство” (1953, Дж. Арнолд) -първият “триизмерен” НФ филм, както и “Те” (1954, Г. Дъглас). |
− | * Знаменитият | + | * Знаменитият “Годзила” (1954) на И. Хонда поставя начало на поредицата за чудовища. Към този род ленти спадат: “Тарантула” (1955, Дж. Арнолд), “Нашествието на крадците на тела” (1956, Д. Сийгъл), “Паякът” (1958, Б. Гордън). |
Сред шедьоврите от по-късния период са: | Сред шедьоврите от по-късния период са: | ||
− | * | + | * “Алфавил” (1965, Ж.-Л. Годар) |
* “451 градуса по Фаренхайт” (1966, Фр. Трюфо) | * “451 градуса по Фаренхайт” (1966, Фр. Трюфо) | ||
− | * | + | * “Планетата на маймуните” (1967, Фр. Шафнър) |
− | * | + | * “Космическа Одисея, 2001” (1968, Ст. Кубрик) |
− | * | + | * “Бебето на Розмари” (1968, Р. Полански) |
− | * | + | * “Челюсти” (1975, Ст. Спилбърг) |
− | * сагата | + | * сагата “Star Wars” (1977-2005, Дж. Лукас) |
− | * | + | * “Близки срещи от трети вид” (1977, Ст. Спилбърг) |
− | * | + | * “Пришълците” (1979-97) |
* трилогията за Индиана Джоунс (1981-89, Ст. Спилбърг) | * трилогията за Индиана Джоунс (1981-89, Ст. Спилбърг) | ||
− | * | + | * “Извънземното” (1982, Ст. Спилбърг) |
− | * трилогията | + | * трилогията “Терминатор” (1984-2003, Дж. Камерън) |
− | Не бива да пропускаме и значими НФ-сериали като | + | Не бива да пропускаме и значими НФ-сериали като “Вавилон 5”, ”Star Тrek”, “Старгейт”, “LЕХХ“, “4400”, “Досиетата Х”, „Бойна звезда Галактика“ (оригинален сериал) и др. |
== Кинофестивали == | == Кинофестивали == | ||
Почитателите на фантастичното кино се срещат на фестивалите в Триест и Париж, а за любителите на ужасите фестивал се провежда в подходящ за целта швейцарски замък (Авориаз). | Почитателите на фантастичното кино се срещат на фестивалите в Триест и Париж, а за любителите на ужасите фестивал се провежда в подходящ за целта швейцарски замък (Авориаз). |