Редактиране на „Маски“

Направо към: навигация, търсене

Внимание: Не сте влезли в системата. Ако направите редакция IP-адресът Ви ще бъде публично видим. Ако влезете или си създадете акаунт, редакциите Ви ще бъдат свързани с потребителското Ви име, заедно с други преимущества.

Редакцията може да бъде върната. Прегледайте долното сравнение и се уверете, че наистина искате да го направите. След това съхранете страницата, за да извършите връщането.
Текуща версия Вашият текст
Ред 1: Ред 1:
 
{{Инфокутия произведение
 
{{Инфокутия произведение
| име = Маски
+
| име                   = Маски
| име в оригинал =  
+
| име в оригинал       =  
| други-имена =  
+
| други-имена           =  
| език =  
+
| език                 =  
| автор = [[Владимир Полянов]]
+
| автор                 = [[Владимир Полянов]]
| издадена-година =  
+
| издадена-година       =  
| издадена-държава =  
+
| издадена-държава     =  
| жанр = [[диаболизъм]]
+
| жанр                 = [[диаболизъм]]
| вид-изкуство = литература
+
| вид-изкуство         = литература
| вид = разказ
+
| вид                   = разказ
| цикъл =  
+
| цикъл                 =  
| предходно =  
+
| предходно             =  
| следващо =  
+
| следващо             =  
| бележки =  
+
| бележки               =  
 
}}
 
}}
 
'''Маски''' е диаболичен разказ от [[Владимир Полянов]].
 
'''Маски''' е диаболичен разказ от [[Владимир Полянов]].
Ред 19: Ред 19:
 
== Представяне ==
 
== Представяне ==
  
Тема на разказа е изчезването на реалността и завладяването на света от илюзията. По същото време, когато киното се превръща в масово зрелище, хората започват да живеят като във филм. Държат се като маски, като герои от екрана, неестествено действат, неестествено говорят, крият всяка проява на човешки чувства, всяка своя разстроеност – като че ли става престъпление да се показваш слаб и уязвим. В новия, съвременния свят, господстват маски и клишета.
+
Тема на разказа е изчезването на реалността и завладяването на света от илюзията. По същото време, когато киното се превръща в масово зрелище, хората започват да живеят като във филм. Държат се като маски, като герои от екрана, неестествено действат, неестествено говорят, крият всяка проява на човешки чувства, всяка своя разстроеност – като че ли става престъпление да се показваш слаб и уязвим. В новия, съвременния свят, господстват маски и клишета.  
  
 
Привидно елементарен, този разказ, състоящ се само от 4 странички, е дълбоко философски и за жалост напълно съотносим и към съвремието ни век по късно от написването си.
 
Привидно елементарен, този разказ, състоящ се само от 4 странички, е дълбоко философски и за жалост напълно съотносим и към съвремието ни век по късно от написването си.
  
 
Историята на общество, което си забранява да бъде човешко, душевно, ранимо, общество на маски, мъртъвци и призраци. Реалността не съществува. Съществуват само привидностите.
 
Историята на общество, което си забранява да бъде човешко, душевно, ранимо, общество на маски, мъртъвци и призраци. Реалността не съществува. Съществуват само привидностите.
 +
  
 
== Сюжет ==
 
== Сюжет ==
  
 
{{spoilers}}
 
{{spoilers}}
Героят разказвач доверява на читателите историята на приятеля си Риллов. Всичко е започнало в един ден, в който са отивали на кино да гледат „Треска за злато“ на Чарли Чаплин. Внезапно на улицата са се чули спирачки, стържене по релсите, трамваят е смазал човек. А малко по късно всички са се забавлявали и смели до сълзи с малкия комедиант в киното. Само Риллов не се е смял. Той е забелязал, че до трупа е имало пакетче, което може би някой в дома му чака да получи като подарък. А Чарли Чаплин е носел пакетче за коледната си елха. Този чувствителен човек и съдбата му са накарали разказвача да се запита дали не прекарваме живота си под маски. Всеки крие чувствата си, такива са сякаш изискванията на времето. В монолог преди да изложи случилото се след това с Риллов, героят казва: „Днес е на мода типът на безстрастния кавалер и всички са наложили восъчната му маска: влюбените вече не пишат любовни писма; съпругът сварва любовник при жена си, покланя се и моли двойката друг път да заключва вратата; когато пламне къща, домакинът изважда часовника си и любопитства за колко минути ще дойде пожарната; в тъмното скъперник търси загубен лев, като вместо свещ е запалил хилядолевова банкнота. Какво става под маската?
+
Героят разказвач доверява на читателите историята на приятеля си Риллов. Всичко е започнало в един ден, в който са отивали на кино да гледат "Треска за злато" на Чарли Чаплин. Внезапно на улицата са се чули спирачки, стържене по релсите, трамваят е смазал човек. А малко по късно всички са се забавлявали и смели до сълзи с малкия комедиант в киното. Само Риллов не се е смял. Той е забелязал, че до трупа е имало пакетче, което може би някой в дома му чака да получи като подарък. А Чарли Чаплин е носел пакетче за коледната си елха. Този чувствителен човек и съдбата му са накарали разказвача да се запита дали не прекарваме живота си под маски. Всеки крие чувствата си, такива са сякаш изискванията на времето. В монолог преди да изложи случилото се след това с Риллов, героят казва: "Днес е на мода типът на безстрастния кавалер и всички са наложили восъчната му маска: влюбените вече не пишат любовни писма; съпругът сварва любовник при жена си, покланя се и моли двойката друг път да заключва вратата; когато пламне къща, домакинът изважда часовника си и любопитства за колко минути ще дойде пожарната; в тъмното скъперник търси загубен лев, като вместо свещ е запалил хилядолевова банкнота. Какво става под маската?"
  
 
А с Риллов се случва следното. Влюбва се. Претърпява крах в любовта. Спира да излиза. А когато отново се виждат, разказвачът не пита приятеля си как е, защото вижда как Риллов се мъчи да скрие под една ужасно измъчена маска страданието си. След месец сякаш всичко е наред. Виждат се. Шегуват се, че Риллов е срещнал друга, но засега ще я крие, че стара любов се лекува с нова, уговарят си среща за другия ден, а един час по-късно идва новината, че се е застрелял. Върху мъртвото лице е застинала същата ужасна измъчена маска на страдание по загубената любов. А очите са все така стъклени, но мъртви.
 
А с Риллов се случва следното. Влюбва се. Претърпява крах в любовта. Спира да излиза. А когато отново се виждат, разказвачът не пита приятеля си как е, защото вижда как Риллов се мъчи да скрие под една ужасно измъчена маска страданието си. След месец сякаш всичко е наред. Виждат се. Шегуват се, че Риллов е срещнал друга, но засега ще я крие, че стара любов се лекува с нова, уговарят си среща за другия ден, а един час по-късно идва новината, че се е застрелял. Върху мъртвото лице е застинала същата ужасна измъчена маска на страдание по загубената любов. А очите са все така стъклени, но мъртви.
  
 
{{endspoilers}}
 
{{endspoilers}}
== Публикации ==
+
 
 +
== Издания ==
  
 
=== На български език ===
 
=== На български език ===
  
 
==== Самостоятелни издания ====
 
==== Самостоятелни издания ====
* [[1989 г.]] — ''„[[Диаболични повести и разкази (Издателство Георги Бакалов, 1989)|Диаболични повести и разкази]]“'' — [[Издателство Георги Бакалов|издателство „Георги Бакалов“]], Варна; [[Поредица Библиотека Галактика|Библиотека „Галактика“]], № 102
+
* [[1989 г.]] — ''„[[Диаболични повести и разкази (Издателство Георги Бакалов, 1989)|Диаболични повести и разкази]]“'' — [[Издателство Георги Бакалов|издателство „Георги Бакалов“]], Варна; [[Поредица Библиотека Галактика|Библиотека „Галактика“]], № 102
** ''„Маски“'' — стр. 272 – 275
+
** ''Маски'' — стр. 272 – 275
 +
 
  
[[Категория:Произведения от Владимир Полянов]]
+
[[Категория: Произведения от Владимир Полянов]]
[[Категория:Разкази - диаболизъм]]
+
[[Категория: Разкази - диаболизъм]]
 +
[[Категория: Разкази по име - М]]

Моля, обърнете внимание на това, че всички приноси към БГ-Фантастика се публикуват при условията на Лиценз за свободна документация на GNU 1.3 или по-нов (за подробности вижте БГ-Фантастика:Авторски права). Ако не сте съгласни вашата писмена работа да бъде променяна и разпространявана без ограничения, не я публикувайте.

Също потвърждавате, че вие сте написали материала или сте използвали свободни ресурсиобществено достояние или друг свободен източник. Ако сте ползвали чужди материали, за които имате разрешение, непременно посочете източника.

Не публикувайте произведения с авторски права без разрешение!
Отказ | Помощ за редактиране (отваря се в нов прозорец)