Редактиране на „Мит, фантастика, научна фантастика“
Внимание: Не сте влезли в системата. Ако направите редакция IP-адресът Ви ще бъде публично видим. Ако влезете или си създадете акаунт, редакциите Ви ще бъдат свързани с потребителското Ви име, заедно с други преимущества.
Редакцията може да бъде върната. Прегледайте долното сравнение и се уверете, че наистина искате да го направите. След това съхранете страницата, за да извършите връщането.
Текуща версия | Вашият текст | ||
Ред 1: | Ред 1: | ||
− | + | Основна фантастологична студия в изследванията на Атанас П. Славъв върху фантастичното. Представлява раздел ІV от колективната монография "Протностика, фантастика, вестоглед" издадена от "Партиздат" София през 1981 г. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | Въвеждащата фраза: | + | Въвеждащата фраза: "Един призрак броди из изкуството - призракът на фантастичното..." на времето си е предизвикала немалко неприятности на редакторите в "Партиздат"... Но това е минало. Днес статията си остава ненадмината по дълбочина и актуалност. |
− | + | '''1. МИТОТВОРЧЕСКА И ДЕМИТИЛОГИЗИРАЩА ФУНКЦИЯ НА ФАНТАСТИКАТА''' - първа глава на студията. Митовете се разглеждат в контекта на кибернетичната теория на изкуството. Разгледани са позициите на Вайнман, Пропп, Лосев, Чернишова, Маркс и теоретико-информационната същност на познавателното въображение. Очертани са параметрите на полифункционалността на фантастичното и неговото възприятие. Разгледани са кючовите етапи в развитието на фантастичното върху етапни примери като "Гаргантюа и Пантагрюел" и радиопостаноката направена от Орсън Уелс върху романа на Х. Уелс "Война на световете". | |
− | + | '''2. СИСТЕМНО-СТРУКТУРНИЯ ПОДХОД КЪМ ФАНТАСТИКАТА''' - втора глава. Извеждат се общите структурни особености на фантастичното произведение, пък било то текст, изображение, кинофилм, или музикално-сценична постановка. Предложена е първата по рода си фантастологична дефиниция за фантастично произведение на изкуството. Изследват се социално-историческите причини да бъде обособена т.н.р. "Научна фантастика" през 30-те години в САЩ. | |
− | + | '''3. ОЦЕНЪЧНИТЕ МУТАЦИИ НА ФАНТАСТИЧНОТО''' - трета глава. "Какво общо може да имат "Гаргантюа и Пантагрюел" с "Одисея 2001", или библейските кошмари на Йероним Бош с космическата пейзажистика; или "Фантастична симфония" на Берлиоз с "Обратната страна на Луната" на Пинк Флойд?" Тук се изследва проблемът за значението и смисъла на фантастичното събитие. С какво целево намерение авторите въвеждат едно или друго фантастично събитие, което изменя картината на отразяваната действителност... | |
− | + | [http://www.sf-sofia.com/fenternet.php?rid=431&mesec=2&godina=2002&menu=0&id=6 Статията на сайта на автора:] | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |