Редактиране на „Мит, фантастика, научна фантастика“
Внимание: Не сте влезли в системата. Ако направите редакция IP-адресът Ви ще бъде публично видим. Ако влезете или си създадете акаунт, редакциите Ви ще бъдат свързани с потребителското Ви име, заедно с други преимущества.
Редакцията може да бъде върната. Прегледайте долното сравнение и се уверете, че наистина искате да го направите. След това съхранете страницата, за да извършите връщането.
Текуща версия | Вашият текст | ||
Ред 1: | Ред 1: | ||
− | + | Основна фантастологична студия в изследванията върху фантастичното в България. Представлява раздел ІV от колективната монография ''„[[Прогностика, фантастика, светоглед (Издателство Партиздат, 1981)|Прогностика, фантастика, светоглед]]“'', издадена от [[Издателство Партиздат|издателство „Партиздат“]] - София през [[1981 г.]] | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | Въвеждащата фраза: „Един призрак броди из изкуството | + | Въвеждащата фраза: „Един призрак броди из изкуството - призракът на фантастичното...“ на времето си е предизвикала немалко неприятности на редакторите в „Партиздат“... Но това е минало. Днес статията си остава ненадмината по дълбочина и актуалност. |
− | + | '''1. МИТОТВОРЧЕСКА И ДЕМИТОЛОГИЗИРАЩА ФУНКЦИЯ НА ФАНТАСТИКАТА''' - първа глава на студията. Митовете се разглеждат в контекста на кибернетичната теория на изкуството. Разгледани са позициите на Вайнман, Пропп, Лосев, Чернишова, Маркс и теоретико-информационната същност на познавателното въображение. Очертани са параметрите на полифункционалността на фантастичното и неговото възприятие. Разгледани са ключовите етапи в развитието на фантастичното върху етапни примери като ''„Гаргантюа и Пантагрюел“'' и радиопостаноката, направена от Орсън Уелс върху романа на Х. Уелс ''„Война на световете“''. | |
− | + | '''2. СИСТЕМНО-СТРУКТУРНИЯТ ПОДХОД КЪМ ФАНТАСТИКАТА''' - втора глава. Извеждат се общите структурни особености на фантастичното произведение, било то текст, изображение, кинофилм или музикално-сценична постановка. Предложена е първата по рода си [[фантастология|фантастологична]] дефиниция за фантастично произведение на изкуството. Изследват се социално-историческите причини да бъде обособена т.нар. „Научна фантастика“ през 30-те години в САЩ. | |
− | + | '''3. ОЦЕНЪЧНИТЕ МУТАЦИИ НА ФАНТАСТИЧНОТО''' - трета глава. "Какво общо може да имат ''„Гаргантюа и Пантагрюел“'' с ''„Одисея 2001“'', или библейските кошмари на Йероним Бош с космическата пейзажистика; или ''„Фантастична симфония“'' на Берлиоз с ''„Обратната страна на Луната“'' на Пинк Флойд?" Тук се изследва проблемът за значението и смисъла на фантастичното събитие. С какво целево намерение авторите въвеждат едно или друго фантастично събитие, което изменя картината на отразяваната действителност. | |
− | === | + | === Външни връзки === |
+ | [http://www.sf-sofia.com/fenternet.php?rid=431&mesec=2&godina=2002&menu=0&id=6 Статията на сайта на автора:] | ||
− | |||
− | + | [[Категория: Статии]] | |
− | + | [[Категория: Статии на Атанас П. Славов]] | |
− | + | [[Категория: Статии на Георги Арнаудов]] | |
− | + | [[Категория: Изкуствознание - 1981 г.]] | |
− | + | [[Категория: Изкуствознание - литература]] | |
− | + | [[Категория: Изкуствознание - многожанрово]] | |
− | + | [[Категория: Изкуствознание - фантастология]] | |
− | [[Категория: |