Редактиране на „Театър с огледала“

Направо към: навигация, търсене

Внимание: Не сте влезли в системата. Ако направите редакция IP-адресът Ви ще бъде публично видим. Ако влезете или си създадете акаунт, редакциите Ви ще бъдат свързани с потребителското Ви име, заедно с други преимущества.

Редакцията може да бъде върната. Прегледайте долното сравнение и се уверете, че наистина искате да го направите. След това съхранете страницата, за да извършите връщането.
Текуща версия Вашият текст
Ред 21: Ред 21:
 
В ''„Театър с огледала“'', както и в повечето разкази на този автор, присъства криминалният елемент. На финала се разбира, че един съпруг е убил от ревност своята съпруга, сварвайки я с любовника ѝ. Интригата обаче не е заплетена, нито обвеяна от загадъчност, а обичайното размиване между реалност и свят на бълнуване и болестна трескавост този път е заменено от сложна система на преливане на условности. Театралната илюзия и житейската илюзия се отразяват една в друга през огледалото на експериментална пиеса, написана от анонимен автор и наречена „Театър с огледала“. Зрители и актьори са вкарани в този случващ се в момента театър, в който загадката е откъде може драматургът да е знаел предварително как са се случили и да предвиди как ще се развият събитията в един любовен триъгълник. Криминалното е само повод, както и отношенията в любовния триъгълник, да се провери доколко читатели и публика са готови да бъдат извадени от възприетите обичайности, да бъдат поставени в условия на драстично нарушаване на правилата на провеждане на едно театрално представление и да се преобърне целият театрален апарат „с хастара навън“. Описват се едновременно неразбиращите какво се случва зрители, негодуващите служители и актьорите, играещи всъщност себе си и насила изтикани на сцената.
 
В ''„Театър с огледала“'', както и в повечето разкази на този автор, присъства криминалният елемент. На финала се разбира, че един съпруг е убил от ревност своята съпруга, сварвайки я с любовника ѝ. Интригата обаче не е заплетена, нито обвеяна от загадъчност, а обичайното размиване между реалност и свят на бълнуване и болестна трескавост този път е заменено от сложна система на преливане на условности. Театралната илюзия и житейската илюзия се отразяват една в друга през огледалото на експериментална пиеса, написана от анонимен автор и наречена „Театър с огледала“. Зрители и актьори са вкарани в този случващ се в момента театър, в който загадката е откъде може драматургът да е знаел предварително как са се случили и да предвиди как ще се развият събитията в един любовен триъгълник. Криминалното е само повод, както и отношенията в любовния триъгълник, да се провери доколко читатели и публика са готови да бъдат извадени от възприетите обичайности, да бъдат поставени в условия на драстично нарушаване на правилата на провеждане на едно театрално представление и да се преобърне целият театрален апарат „с хастара навън“. Описват се едновременно неразбиращите какво се случва зрители, негодуващите служители и актьорите, играещи всъщност себе си и насила изтикани на сцената.
  
Разказът е изключително добре композиран и изпълнен. Той самият напомня пърформанс. Жанрово е уникален и (поне на мен) не е известен друг подобен експеримент в сферата на краткия разказ в българската литература. Родово е в граничната зона между епос и драма.
+
е изключително добре композиран и изпълнен. Той самият напомня пърформанс. Жанрово е уникален и (поне на мен) не е известен друг подобен експеримент в сферата на краткия разказ в българската литература. Родово е в граничната зона между епос и драма.
  
 
== Стил и особености ==
 
== Стил и особености ==
Ред 29: Ред 29:
 
Оптиката е огледална. Салонът на театъра се оглежда в сцената, гримьорните се отразяват от сцената, животът се проектира в гримьорните, от там – на сцената, от там – в салона. А във финала се оказва, че всичко това е фикция, родена в главата на творец, един пърформанс с отправна точка изневярата, който се провежда чрез сложна система от предаване на образи от огледало в огледало, насочван умело от съзнанието на демиурга на първоначалния сценарий. Къде завършва илюзията и започва действителността? Читателят трудно би могъл да направи разграничение. Случила ли се е изневярата наистина?
 
Оптиката е огледална. Салонът на театъра се оглежда в сцената, гримьорните се отразяват от сцената, животът се проектира в гримьорните, от там – на сцената, от там – в салона. А във финала се оказва, че всичко това е фикция, родена в главата на творец, един пърформанс с отправна точка изневярата, който се провежда чрез сложна система от предаване на образи от огледало в огледало, насочван умело от съзнанието на демиурга на първоначалния сценарий. Къде завършва илюзията и започва действителността? Читателят трудно би могъл да направи разграничение. Случила ли се е изневярата наистина?
  
В техниката на разказване Полянов опитва да внедри мисълта, която изказва за театъра (известно е, че той има образование и на режисьор, получено в Полша, че е работил като драматург и директор в много театри в България, вкл. Народния театър в София): ''„Театърът трябва да бъде бомба, която да разтърсва и да предлага невиждани и непреживени неща!“'' Репликата е на театралния директор, който излиза пред публиката и започва експеримента по изваждане на зрителите от системата от привичности и въвеждането ù в един неизпробван начин на театрално случване.
+
В техниката на разказване Полянов опитва да внедри мисълта, която изказва за театъра (известно е, че той има образование и на режисьор, получено в Полша, че е работил като драматург и директор в много театри в България, вкл. Народния театър в София): ''„Театърът трябва да бъде бомба, която да разтърсва и да предлага невиждани и непреживени неща!“'' Репликата е разказ от театралния директор, който излиза пред публиката и започва експеримента по изваждане на зрителите от системата от привичности и въвеждането ù в един неизпробван начин на театрално случване.
  
 
== Сюжет ==
 
== Сюжет ==

Моля, обърнете внимание на това, че всички приноси към БГ-Фантастика се публикуват при условията на Лиценз за свободна документация на GNU 1.3 или по-нов (за подробности вижте БГ-Фантастика:Авторски права). Ако не сте съгласни вашата писмена работа да бъде променяна и разпространявана без ограничения, не я публикувайте.

Също потвърждавате, че вие сте написали материала или сте използвали свободни ресурсиобществено достояние или друг свободен източник. Ако сте ползвали чужди материали, за които имате разрешение, непременно посочете източника.

Не публикувайте произведения с авторски права без разрешение!
Отказ | Помощ за редактиране (отваря се в нов прозорец)