Редактиране на „Фентъзи“

Направо към: навигация, търсене

Внимание: Не сте влезли в системата. Ако направите редакция IP-адресът Ви ще бъде публично видим. Ако влезете или си създадете акаунт, редакциите Ви ще бъдат свързани с потребителското Ви име, заедно с други преимущества.

Редакцията може да бъде върната. Прегледайте долното сравнение и се уверете, че наистина искате да го направите. След това съхранете страницата, за да извършите връщането.
Текуща версия Вашият текст
Ред 1: Ред 1:
 
'''Фентъзи''' (англ. fantasy — фантазия) е подвид на [[фантастика]]та, чиято основа е повествование за измислен свят, в който чудото е реалност, а принципите на съществуване са повече идеалистични, отколкото рационални, и повече чудесни (магични, религиозни), отколкото физични.
 
'''Фентъзи''' (англ. fantasy — фантазия) е подвид на [[фантастика]]та, чиято основа е повествование за измислен свят, в който чудото е реалност, а принципите на съществуване са повече идеалистични, отколкото рационални, и повече чудесни (магични, религиозни), отколкото физични.
  
=== Дефиниции ===
+
What a joy to find smeoone else who thinks this way.
 
 
Според [http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%8A%D0%B7%D0%B8 българоезичната Уикипедия]: ''„Фентъзи е литературен жанр, характеризиращ се с използването на елементи от митологията, фолклора и класическите „вълшебни приказки“. Счита се за поджанр или разклонение на фантастиката. Поради самият характер на жанра е изключително трудно да му се даде ясна и изчерпателна дефиниция.“''
 
 
 
Терминът се използва за първи път от П. Иневър в сп. Wonder Stories (1934).
 
  
 
=== Извори ===
 
=== Извори ===
Ред 26: Ред 22:
 
Фентъзи пишат Тери Пратчет (който използва конвенциите на жанра главно за да осмива и осветява нашата реалност), Пиърс Антъни, Гордън Диксън, Дейв Дънкан, Кристин Курц, Маргарет Вайс, Барбара Хембли, Катрин Кер, Андре Нортън, Стив Пери, Роджър Зелазни, Л. Спрейг де Камп, Лин Картър, Кир Буличов, както и редица „твърди“ фантасти като Пол Андерсън, Робърт Шекли, Робърт Хайнлайн, Майкъл Муркок, Филип Хосе Фармър, Р. Салваторе и мн. др.
 
Фентъзи пишат Тери Пратчет (който използва конвенциите на жанра главно за да осмива и осветява нашата реалност), Пиърс Антъни, Гордън Диксън, Дейв Дънкан, Кристин Курц, Маргарет Вайс, Барбара Хембли, Катрин Кер, Андре Нортън, Стив Пери, Роджър Зелазни, Л. Спрейг де Камп, Лин Картър, Кир Буличов, както и редица „твърди“ фантасти като Пол Андерсън, Робърт Шекли, Робърт Хайнлайн, Майкъл Муркок, Филип Хосе Фармър, Р. Салваторе и мн. др.
  
=== Класификация ===
+
That's not just the best asewnr. It's the bestest answer!
 
 
При фентъзито е още по-трудно (от [[научна фантастика|научната фантастика]]) да бъде направено разграничение на подвидове, но условно биха могли да се разграничат:
 
# класическо
 
# съвременно (градско, модерно)
 
# героично („меч и магия“)
 
# епично
 
# митологично
 
# пътешествия
 
# хумористично
 
# научно
 
 
 
Друга класификация, разпространена в англоезичния свят (по-подробна, но и доста особена!), разделя фентъзито на:
 
# епично (high/epic fantasy)
 
# героично (heroic fantasy), „меч и магия“ (sword and sorcery)
 
# съвременно, градско (contemporary fantasy, urban fantasy)
 
# хумористично (comic fantasy)
 
# романтично (romantic fantasy)
 
# еротично (erotic fantasy)
 
# истории за супергерои (superhero fantasy) - Супермени, Батмани и Човеко-паяци, най-вече в комикси
 
<!-- # филмово (вероятно във вид на сценарии и новелизации) - може ли ПРЕПРАТКА тук, да разбера за какво иде реч?-k. -->
 
# тъмно (dark fantasy) - граничещо с хорър
 
# историческо (historical fantasy) - граничещо с [[алтернативна история]]
 
# Артурианско (Arthurian fantasy)
 
# приказно (fairytale fantasy) - с ярки фолклорни елементи и мотиви от приказки
 
# детско-юношеско (juvenile fantasy)
 
# религиозно (religious fantasy)
 
## християнско (Christian fantasy) - ''„Хрониките на Нарния“''
 
## пътешествия до задгробния свят (Bangsian fantasy, наречено по името на първосъздателя си Джон Бангс)
 
# научно (science fantasy) - хибрид между научна фантастика и „чисто“ фентъзи, при който привидно фантазните детайли обикновено получават научно обяснение
 
 
 
Руският изследовател Е. Лотош разграничава едва 3 подвида:
 
# Вълшебно (класическо), вкл. приказката и епосът
 
# Мистично и религиозно
 
# Наукообразно
 
 
 
Според друга (руска) класификация фентъзито бива:
 
# Епическо
 
# Героично
 
# Митологично
 
# Историческо
 
# Мистическо
 
# Хумористично
 
# Детско
 
# Романтично
 
# Технофентъзи (магия и технология)
 
# Славянско (има се предвид руско)
 
# „Странно“ (което не се поддава на класификации)
 
  
 
=== Жанрови признаци ===
 
=== Жанрови признаци ===
Ред 90: Ред 39:
  
 
# Физическите закони не са задължителни (изключение — светът на Амбър).
 
# Физическите закони не са задължителни (изключение — светът на Амбър).
# Задължително е съществуването на вторичен свят, най-силното „оръжие“ на фентъзито (<!-- ''„Властелинът на пръстените“'' — Дж. Толкин - какво значи „вторичен свят“ в случая? - k.-->)
+
# Задължително е съществуването на вторичен свят, най-силното „оръжие“ на фентъзито (<!-- ''„Властелинът на пръстените“'' — Дж. Толкин - какво значи "вторичен свят" в случая? - k.-->)
# „Дейността“ на богове и герои обикновено означава битки. (Пример за изключение от канона е ''„Понеделник започва в събота“'' — Аркадий и Борис Стругацки)
+
# „Дейността“ на Богове и Герои обикновено означава битки. (Единственият шедьовър, който не се подчинява на този закон, е ''„Понеделник започва в събота“'' — Аркадий и Борис Стругацки)
 
# Магията — основен инструмент. Тя е основен индикатор на жанра — всичко, което съдържа магия, бива причислявано към стила фентъзи, и обратно.
 
# Магията — основен инструмент. Тя е основен индикатор на жанра — всичко, което съдържа магия, бива причислявано към стила фентъзи, и обратно.
  
Ред 103: Ред 52:
 
<!--# „Малък народ“ - това какво значи? - k. -->
 
<!--# „Малък народ“ - това какво значи? - k. -->
  
=== Класики в жанра… ===
+
That saves me. Tahnks for being so sensible!
 
 
; Класическо фентъзи
 
: ''„Властелинът на пръстените“'' <!-- и „Хроники на Средната земя“ - няма такова произведение на Толкин; издадените от сина му записки трудно могат да се считат за завършена творба - k. --> на Дж. Р. Р. Толкин, ''„Землемория“'' — Урсула Ле Гуин, ''„Магьосникът от Оз“'' — Л. Франк Баум, „Хрониките на Амбър“ — Роджър Зелазни<!--, „Прокълнатият меч“ — Пол Андерсън Кой друг е чувал за това? Ако има поне двама - откоментирайте го - k. -->
 
; Героично и епично фентъзи / Меч и магия
 
: ''„Конан“'' — Робърт Хауърд, цикъл Шанара — Тери Брукс, Сагата за Елрик — Майкъл Муркок, ''„Белгариад“'' и ''„Малореон“'' — Дейвид Едингс, „„Колелото на времето““ — Робърт Джордан
 
; „Дотам и обратно“ - истории, в които героите напускат познатия свят (доброволно или не съвсем) и се отправят на пътешествие в друг, по-магичен свят.
 
: ''„Магьосникът от Оз“'' — Л. Франк Баум, ''„Пътешествията на Гъливер“'' — Джонатан Суифт, ''„Операция Хаос“'' — Пол Андерсън, „Митичната“ серия — Робърт Асприн, ''„Драконът и Джорджът“'' — Гордън Диксън, ''„Хрониките на Амбър“'' — Роджър Зелазни
 
; Хумористично фентъзи
 
: творби на Л. Спрейг де Камп, Тери Пратчет, Пиърс Антъни, Робърт Асприн и др.
 
; Съвременно (градско) фентъзи
 
: ''„Легендите за Алвин Създателя“'' на Орсън Скот Кард, ''„Никога, никъде, никой“'' на Нийл Геймън и др.
 
; Хорър
 
: ''„Франкенщайн“'' — Мери Шели, ''„Дракула“'' — Брам Стокър, ''„Доктор Джекил и Мистър Хайд“'' — Робърт Луис Стивънсън и т.н.
 
  
 
== Външни връзки ==
 
== Външни връзки ==

Моля, обърнете внимание на това, че всички приноси към БГ-Фантастика се публикуват при условията на Лиценз за свободна документация на GNU 1.3 или по-нов (за подробности вижте БГ-Фантастика:Авторски права). Ако не сте съгласни вашата писмена работа да бъде променяна и разпространявана без ограничения, не я публикувайте.

Също потвърждавате, че вие сте написали материала или сте използвали свободни ресурсиобществено достояние или друг свободен източник. Ако сте ползвали чужди материали, за които имате разрешение, непременно посочете източника.

Не публикувайте произведения с авторски права без разрешение!
Отказ | Помощ за редактиране (отваря се в нов прозорец)