Редактиране на „Цветан Тодоров“

Направо към: навигация, търсене

Внимание: Не сте влезли в системата. Ако направите редакция IP-адресът Ви ще бъде публично видим. Ако влезете или си създадете акаунт, редакциите Ви ще бъдат свързани с потребителското Ви име, заедно с други преимущества.

Редакцията може да бъде върната. Прегледайте долното сравнение и се уверете, че наистина искате да го направите. След това съхранете страницата, за да извършите връщането.
Текуща версия Вашият текст
Ред 6: Ред 6:
 
  | ник =  
 
  | ник =  
 
  | описание = фантастолог
 
  | описание = фантастолог
  | портрет = Цветан.jpg
+
  | портрет =  
 
  | px =  
 
  | px =  
 
  | портрет-текст =  
 
  | портрет-текст =  
Ред 51: Ред 51:
 
В началото на творческия си път се интересува предимно от теория на литературата, а от [[1990 г.]] от историята и отношението с другия в трудни области на историята като завладяването на Централна Америка и Втората световна война.
 
В началото на творческия си път се интересува предимно от теория на литературата, а от [[1990 г.]] от историята и отношението с другия в трудни области на историята като завладяването на Централна Америка и Втората световна война.
  
Цветан Тодоров се утвърждава като учен с превода на руските формалисти, който значително допринася за развитието на съвременната поетика. След това публикува „Литература и значение“, с което възражда риториката. В „Увод във фантастичната литература“ ([[1970 г.]]) бълг. изд. „Въведение във фантастичната литература“ ([[2009 г.]]) разглежда сериозно и задълбочено фантастичната литература.
+
Цветан Тодоров се утвърждава като учен с превода на руските формалисти, който значително допринася за развитието на съвременната поетика. След това публикува „Литература и значение“, с което възражда риториката. В „Увод във фантастичната литература“ ([[1970 г.]]) бълг. изд. "Въведение във фантастичната литература" ([[2009 г.]]) разглежда сериозно и задълбочено фантастичната литература.
  
 
Тодоров изследва предимно другостта на различните култури, разглежда проблема ''„Ние и другите“'', споровете на хуманистите в Европа от епохата на откриването на Новия свят и процесът на колонизация. Въпросът за собствената и чуждата култура застава в основата на антропологичните дискурси в Европа. Неговият анализ на значимостта и самоопределянето има голямо значение за антропологията и социологията. Тодоров, за разлика от Макиавели и Хобс, не вижда в общността зъл по своята същност организъм, с който човек се обвързва само поради своята немощ. Напротив, за него общността е неизбежност, продиктувана от нуждата за признанието на човека, вкоренена в неговата психика. Тази концепция се основава на психоанализата на Лакан и интерпретацията на творчеството на Хегел и Александър Кожев.
 
Тодоров изследва предимно другостта на различните култури, разглежда проблема ''„Ние и другите“'', споровете на хуманистите в Европа от епохата на откриването на Новия свят и процесът на колонизация. Въпросът за собствената и чуждата култура застава в основата на антропологичните дискурси в Европа. Неговият анализ на значимостта и самоопределянето има голямо значение за антропологията и социологията. Тодоров, за разлика от Макиавели и Хобс, не вижда в общността зъл по своята същност организъм, с който човек се обвързва само поради своята немощ. Напротив, за него общността е неизбежност, продиктувана от нуждата за признанието на човека, вкоренена в неговата психика. Тази концепция се основава на психоанализата на Лакан и интерпретацията на творчеството на Хегел и Александър Кожев.
Ред 102: Ред 102:
 
*''L'esprit des lumières'', Paris, Robert Laffont, 2006
 
*''L'esprit des lumières'', Paris, Robert Laffont, 2006
  
=== Издадени на български език ===
+
===Преводи на български език===
 
+
* ''Сборник за народни умотворения и народопис'', 1989
* [[1989 г.]] - ''Сборник за народни умотворения и народопис'', 1989
+
* ''Семиотика, реторика, стилистика'', ИК СЕМАРШ, София, 2000, ISBN 954-90591-1-1 (сборник статии)
* [[2000 г.]] - ''Семиотика, реторика, стилистика'', ИК СЕМАРШ, София, 2000, ISBN 954-90591-1-1 (сборник статии)
+
* ''Литературни търсения през 90-те години'', Издателство на БАН, София, 2001, ISBN 954-430-817-2
* [[2001 г.]] - ''Литературни търсения през 90-те години'', Издателство на БАН, София, 2001, ISBN 954-430-817-2
+
* ''Зараждането на индивида в изкуството'', София, ИК Кралица Маб, 2006, ISBN 954-533-070-8
* [[2006 г.]] - ''Зараждането на индивида в изкуството'', София, ИК Кралица Маб, 2006, ISBN 954-533-070-8
+
* ''Въведение във фантастичната литература'' (прев. Красимир Кавалджиев), ИК СЕМАРШ, София, 2009, ISBN 978-954-8021-95-1
* [[2009 г.]] - ''„[[Въведение във фантастичната литература (Издателство Семарш, 2009)|Въведение във фантастичната литература]]“'' (прев. Красимир Кавалджиев), ИК СЕМАРШ, София, 2009,  
 
  
 
Други:
 
Други:
* ''Цветан Тодоров - Подвижната мисъл'', ИК Лик, София, 2001, ISBN 954-607-486-1 (Материали от конференцията, организирана от СУ „Св. Климент Охридски”, на 30 и 31 октомври 1999 по случай шейсетата годишнина от рождението на Цветан Тодоров.)
+
* ''Цветан Тодоров - Подвижната мисъл'', ИК Лик, София, 2001, ISBN 954-607-486-1 (Материали от конференцията, организирана от СУ “Св. Климент Охридски”, на 30 и 31 октомври 1999 по случай шейсетата годишнина от рождението на Цветан Тодоров.)
  
 
== Външни препратки ==
 
== Външни препратки ==

Моля, обърнете внимание на това, че всички приноси към БГ-Фантастика се публикуват при условията на Лиценз за свободна документация на GNU 1.3 или по-нов (за подробности вижте БГ-Фантастика:Авторски права). Ако не сте съгласни вашата писмена работа да бъде променяна и разпространявана без ограничения, не я публикувайте.

Също потвърждавате, че вие сте написали материала или сте използвали свободни ресурсиобществено достояние или друг свободен източник. Ако сте ползвали чужди материали, за които имате разрешение, непременно посочете източника.

Не публикувайте произведения с авторски права без разрешение!
Отказ | Помощ за редактиране (отваря се в нов прозорец)