Редактиране на „Чавдар Мутафов“
Внимание: Не сте влезли в системата. Ако направите редакция IP-адресът Ви ще бъде публично видим. Ако влезете или си създадете акаунт, редакциите Ви ще бъдат свързани с потребителското Ви име, заедно с други преимущества.
Редакцията може да бъде върната. Прегледайте долното сравнение и се уверете, че наистина искате да го направите. След това съхранете страницата, за да извършите връщането.
Текуща версия | Вашият текст | ||
Ред 1: | Ред 1: | ||
− | {{Инфокутия | + | {{Инфокутия писател |
− | + | | име = Чавдар Мутафов | |
− | + | | име-категории = Мутафов, Чавдар | |
− | + | | описание = Писател | |
− | + | | портрет = | |
− | + | | px = | |
− | + | | портрет-текст = | |
− | + | | роден-ден = 2 | |
− | + | | роден-месец = октомври | |
− | | | + | | роден-година = 1889 |
− | | | + | | роден-град = Севлиево |
− | + | | починал-ден = 10 | |
+ | | починал-месец = март | ||
+ | | починал-година = 1954 | ||
+ | | починал-град = | ||
+ | | починал-от = | ||
+ | | творил-начало = 1920 | ||
+ | | творил-край = 1954 | ||
+ | | псевдоним = | ||
+ | | жанр = философско-гротескни импресии,<br />"декоративен роман",<br />есета, студии,<br />разкази, публицистика | ||
+ | | теми = изобразително изкуство,<br />литература,<br />театър, танц, мода,<br />теория на изкуството | ||
+ | | основна-творба = "Марионетки. Импресии" | ||
+ | | други-професии = редактор,<br />завършил машинно инженерство и архитектура | ||
+ | | бележки = съпруг на известната писателка Фани Попова-Мутафова | ||
}} | }} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | Един от първите в нашата литература, който предупреждава за опасностите, заложени в ускорените темпове на индустриализация на живота и развитие на техниката. | + | |
+ | '''Чавдар Мутафов''' e писател, творил най-активно през 20-те години на ХХ век, автор на ярки експресионистични творби, в които с шокираща (за времето си) ексцентричност е представил автоматизирането на битието и мисленето на герои, лишени от индивидуалност, превърнати от модните клишета и стереотипи в марионетки. Средата е урбанистична. Един от първите в нашата литература, който предупреждава за опасностите, заложени в ускорените темпове на индустриализация на живота и развитие на техниката. | ||
== Биография == | == Биография == | ||
− | Чавдар Мутафов е роден на [[2 октомври]] [[1889 г.]] в Севлиево. Гимназиалното си образование завършва в София, след което заминава за Мюнхен, където учи машинно инженерство и архитектура. Редактор на литературните седмичници | + | Чавдар Мутафов е роден на [[2 октомври]] [[1889 г.]] в Севлиево. Гимназиалното си образование завършва в София, след което заминава за Мюнхен, където учи машинно инженерство и архитектура. Редактор на литературните седмичници "Изток" ({{гг|1927|1928}}) и "Стрелец" ([[1929 г.]]). През {{гг|1923|1925}} със съпругата си Фани Попова-Мутафова отново е в Мюнхен и то по време, когато там са [[Светослав Минков]], Елисавета Багряна, [[Владимир Полянов]], Жорж Папазов, Йордан Стубел, Георги Райчев, Николай Лилиев, Николай Марангозов, Райко Алексиев и др., повечето от които оказват решаваща роля за културния облик на нацията ни впоследствие. В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлиян от сецесиона и експресионизма. Освен в прозата, приносът му е огромен и що се отнася до създаването на много есета и студии, свързани с теорията на изкуството и изиграли ролята на програмни статии, незагубили и до днес значението и важността на тезите си. |
− | |||
− | В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлиян от сецесиона и експресионизма. Освен в прозата, приносът му е огромен и що се отнася до създаването на много есета и студии, свързани с теорията на изкуството и изиграли ролята на програмни статии, незагубили значението си | ||
Изключително ерудиран познавач на изобразителното изкуство, почти не остава незабелязан творец или изложба по негово време, които да не е уловил в полезрението си и отразил в прегледите на художествения живот. | Изключително ерудиран познавач на изобразителното изкуство, почти не остава незабелязан творец или изложба по негово време, които да не е уловил в полезрението си и отразил в прегледите на художествения живот. | ||
Ред 68: | Ред 38: | ||
== Приноси към фантастиката == | == Приноси към фантастиката == | ||
− | Човекът като марионетка, мисленето/чувстването като безволево подчинение и автоматизирано следване на стереотипи, наложени от новите норми в индустриализираното общество и все по-нарастващата и обсебваща роля на модните тенденции. Техническият прогрес като заплаха. | + | Човекът като марионетка, мисленето/чувстването като безволево подчинение и автоматизирано следване на стереотипи, наложени от новите норми в индустриализираното общество и все по-нарастващата и обсебваща роля на модните тенденции. Техническият прогрес като заплаха. За фантастично може да се говори доколкото всичко е пропито от особена дирижирана от автора гротескност, както и от невъзможността на персонажите сами да открият себе си между клишетата, движещи действията, думите, чувствата, мислите им. Някъде там се провижда истината и реалния свят, но те така и не го достигат, нито успяват да преминат в него. |
− | |||
− | За фантастично може да се говори доколкото всичко е пропито от | ||
− | |||
− | |||
== Стил и особености == | == Стил и особености == | ||
− | В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлият от сецесиона - | + | В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлият от сецесиона - стилизацията и декоративността на речта, но най-вече - от експресионизма - фрагментарност, шокираща езикова ексцентричност в прозата му (както критиката се изразява за първата му книга ''"Марионетки. Импресии"''), безсюжетност, търсене на оригиналността и натрапването й чрез разчупване на езиковите похвати. Композирането напомня драматургичното - в диалози, "забави", "възможност първа, втора...", подобни на картини, действия. |
− | |||
− | Композирането напомня драматургичното - в диалози, | ||
− | Театралността и театралниченето проникват всички нива в '' | + | Театралността и театралниченето проникват всички нива в ''"Марионетки"''. Героите имат характерен автоматизъм на говорене, репликите им са клиширани, изразяването на чувствата им също следва някаква обречена невъзможност за различност, оригиналност, казване на нещо ново и неказано. Те неизбежно парфюмират любовните си писма, задължително вали дъжд, докато страдат или се обясняват, сърцата - разбира се - се свиват и тръпнат "отмалели"... Всичко това се вписва в някаква външна и наложена им представа за красиви пози като по картичките или картините. |
− | Персонажите са лишени от лични имена - те са обобщени образи, наречени от автора-кукловод Денди, Дамата, Господина, Дилетанта и т.н. | + | Персонажите са лишени от лични имена - те са някакви обобщени образи, наречени от автора-кукловод Денди, Дамата, Господина, Дилетанта и т.н. . И не само те, но и думите им са марионетни, както отбелязва в статията си ''„Денди срещу Дилетант“'' Васил Видински. Много интересно наблюдение на последния е противопоставянето "истина срещу красота" и в ''"Марионетки. Импресии"'', и в ''"Дилетант. Декоративен роман"''. |
== Любопитни факти == | == Любопитни факти == | ||
Ред 90: | Ред 54: | ||
== Произведения == | == Произведения == | ||
− | * [[1920 г.]] - '' | + | * [[1920 г.]] - ''"[[Марионетки. Импресии]]"'' |
− | * [[1926 г.]] - '' | + | * [[1926 г.]] - ''"[[Дилетант. Декоративен роман]]"'' |
− | * [[1926 г.]] - '' | + | * [[1926 г.]] - ''"[[Покерът и темпераментите. Гротески]]"'' |
− | * [[1940 г.]] - '' | + | * [[1940 г.]] - ''"[[Технически разкази]]"'' |
− | * [[1941 г.]] - '' | + | * [[1941 г.]] - ''"[[Първото сражение]]"'' |
==== Романи ==== | ==== Романи ==== | ||
− | * [[1926 г.]] - '' | + | * [[1926 г.]] - ''"[[Дилетант. Декоративен роман]]"'' |
==== Разкази ==== | ==== Разкази ==== | ||
− | Самият Чавдар Мутафов рядко използва подобна класификация за творбите си, но в | + | Самият Чавдар Мутафов рядко използва подобна класификация за творбите си, но в "Енциклопедия "България" като сборници с разкази са посочени: |
− | * [[1920 г.]] - '' | + | * [[1920 г.]] - ''"[[Марионетки. Импресии]]"'' |
− | * [[1940 г.]] - '' | + | * [[1940 г.]] - ''"[[Технически разкази]]"'' |
− | * [[1941 г.]] - '' | + | * [[1941 г.]] - ''"[[Първото сражение]]"'' |
==== Публицистика ==== | ==== Публицистика ==== | ||
Ред 112: | Ред 76: | ||
=== Нефантастика === | === Нефантастика === | ||
− | * ''„Животът като изкуство - Мода“'' | + | * ''„Животът като изкуство - Мода“'' |
− | * ''„Танцът в миражи и преображения“'' | + | * ''„Танцът в миражи и преображения“'' |
* ''„Преображения на театъра“'' | * ''„Преображения на театъра“'' | ||
* ''„Плакатът“'' | * ''„Плакатът“'' | ||
Ред 131: | Ред 95: | ||
== Източници == | == Източници == | ||
− | * ''Енциклопедия | + | * ''Енциклопедия "България".'' Издателство на Българската академия на науките, С., 1984 г., т. 4 |
− | * Сарандев, Иван. '' | + | * Сарандев, Иван. "''Българска литература (1918 - 1945)".'' Издателска къща „Хермес“, Пловдив, 2004, т. І |
* [http://trigon.hit.bg/vidinsky.doc Васил Видински - ''„Денди срещу Диленант“''] | * [http://trigon.hit.bg/vidinsky.doc Васил Видински - ''„Денди срещу Диленант“''] | ||
− | [[Категория:Редактори|Мутафов, Чавдар]] | + | [[Категория: Личности по имена - М|Чавдар, Мутафов]] |
+ | [[Категория: Писатели на научна фантастика|Мутафов, Чавдар]] | ||
+ | [[Категория: Преводачи|Мутафов, Чавдар]] | ||
+ | [[Категория: Редактори|Мутафов, Чавдар]] |