Разлика между версии на „Фентъзи“
(махам името) |
м (козметични промени) |
||
Ред 1: | Ред 1: | ||
− | '''Фентъзи''' (англ. fantasy — фантазия) е подвид на Фантастиката, | + | '''Фентъзи''' (англ. fantasy — фантазия) е подвид на Фантастиката, чиято основа е повествование за измислен свят, в който чудото е реалност, а базисната основа е повече идеалистична, отколкото рационална, и повече чудесна (магична, религиозна), отколкото физична. |
=== Дефиниции === | === Дефиниции === | ||
− | + | ''„Фентъзи е литературен жанр, появил се в Англия в средата на XX в., доближаващ се до НФ, но използващ в по-свободен, «приказен» маниер, мотиви от далечни премествания в пространството и времето, извънземни светове, изкуствени организми, митология на древни цивилизации.“'' (Уикипедия, http://en.wikipedia.org/wiki/Fantasy) | |
− | + | Българоезичната Уикипедия (http://bg.wikipedia.org/) посочва: ''„Фентъзи е литературен жанр, характеризиращ се с използването на елементи от митологията, фолклора и класическите «вълшебни приказки».“'' | |
− | Терминът се използва за първи път от П.Иневър в сп. | + | Терминът се използва за първи път от П.Иневър в сп. „Wonder Stories“ (1934). |
=== Извори === | === Извори === | ||
+ | |||
Изворите на фентъзито могат да се открият в: | Изворите на фентъзито могат да се открият в: | ||
− | + | # митовете (гръцки, скандинавски, келтски, славянски, Артуровия цикъл) и приказките; | |
− | + | # древния епос, начело с „Одисея“ и „Гилгамеш“; | |
− | + | # рицарския и готически роман от ХІV-ХVІ в. („Тристан и Изолда“, „Дон Кихот“ и „Айвънхоу“); | |
− | + | # приключенски романи (Ал.Дюма, М.Рид и безспорно Ж.Верн); | |
− | + | # класика с фантастични мотиви (Е.А.По, Н.Гогол и др.) | |
− | Живот на фентъзито вдъхва още в 1485 г. Т.Малори ( | + | |
− | Създател на вида по отношение на съвременния тип герой е Х.Хагард с романите | + | Живот на фентъзито вдъхва още в 1485 г. Т.Малори („Смъртта на Артур“). За създатели на вида по отношение на измисления свят се считат Дж.Макдоналд с „Фантазии: Вълшебен роман за мъже и жени“ (1858), създал първия уникален (вторичен) авторов свят без и най-малък намек за реалността, и Л.Карол с „Алиса в Страната на чудесата“ (1865) и „Алиса в Огледалния свят“ (1871), претендиращи за първите фентъзи-романи. |
− | За създател и родоначалник на фентъзито като подвид на фантастиката се счита Лорд Дансени, автор на | + | |
− | Истинското признание обаче идва значително по-късно, едва в средата на 50-те год. на ХХ в., във връзка с творческия дебют на Дж.Толкин и | + | Създател на вида по отношение на съвременния тип герой е Х.Хагард с романите „Рудниците на цар Соломон“ (1885) и „Тя“ (1886). Той се счита и за първооткривател на „изгубените светове“. Към него с известни уговорки може да се причисли и У.Маккей с комиксите за приключенията на Немо в измислена страна (1905). |
− | Фентъзи пишат Т.Пратчет, П.Ентъни, Г.Диксън, Д.Дънкан, К.Курц, М.Вайс, Б.Хембли, К.Кер, А.Нортън, Ст.Пери, Р.Зелазни, Л.С. де Камп, Л.Картър, К.Буличов, както и редица | + | |
+ | За създател и родоначалник на фентъзито като подвид на фантастиката се счита Лорд Дансени, автор на „Приказки на спящия“ (10), макар в момента на публикуването сборника да не предизвиква голям интерес сред читатели и критика. Популяризирането става едва със сериите на Е.Бъроуз за Тарзан (1912–47) и на Р.Хауърд за Конан (1932–36). | ||
+ | |||
+ | Истинското признание обаче идва значително по-късно, едва в средата на 50-те год. на ХХ в., във връзка с творческия дебют на Дж.Толкин и „странните приказки“ на У.Ле Гуин (цикъла „Землемория“). Толкин начертава основните правила, по които се водят почти всички негови наследници — пътуването, вълшебния предмет, злия бог/магьосник, разнообразните народи, обединяващи се пред лицето на Мрака и т. н. Но фентъзито не е Толкин или „Властелинът…“, фентъзито е нещо повече. Трилогията без съмнение е велика книга, но една сага не определя жанра. | ||
+ | |||
+ | Фентъзи пишат Т.Пратчет, П.Ентъни, Г.Диксън, Д.Дънкан, К.Курц, М.Вайс, Б.Хембли, К.Кер, А.Нортън, Ст.Пери, Р.Зелазни, Л.С. де Камп, Л.Картър, К.Буличов, както и редица „твърди“ фантасти като П.Андерсън, Р.Шекли, Р.Хайнлайн, М.Муркок, Ф.Х.Фармър, Р.Салваторе и мн. др. | ||
=== Класификация === | === Класификация === | ||
− | + | ||
+ | При фентъзито е още по-трудно (от НФ) да бъде направено разграничение на подвидове, но условно биха могли да се разграничат: | ||
# класическо | # класическо | ||
# съвременно (градско, модерно) | # съвременно (градско, модерно) | ||
− | # героично ( | + | # героично („меч и магия“) |
# епично | # епично | ||
# митологично | # митологично | ||
Ред 32: | Ред 39: | ||
# хумористично | # хумористично | ||
# научно | # научно | ||
− | + | ||
+ | Друга класификация, разпространена в англоезичния свят (по-подробна, но и доста особена!), разделя фентъзито на: | ||
# епично | # епично | ||
# героично | # героично | ||
Ред 44: | Ред 52: | ||
# историческо | # историческо | ||
# Артурианско | # Артурианско | ||
− | # христианско ( | + | # христианско („Хрониките на Нарния“) |
# пътешествия до задгробния свят (Дж.Бангс) | # пътешествия до задгробния свят (Дж.Бангс) | ||
− | + | ||
+ | Руският изследовател Е.Лотош разграничава едва 3 подвида: | ||
# Вълшебно (класическо), вкл. приказката и епоса | # Вълшебно (класическо), вкл. приказката и епоса | ||
# Мистично и религиозно | # Мистично и религиозно | ||
# Наукообразно | # Наукообразно | ||
− | + | ||
+ | Според друга (руска) класификация фентъзито бива: | ||
# Епическо | # Епическо | ||
# Героично | # Героично | ||
Ред 61: | Ред 71: | ||
# Технофентъзи (магия и технология) | # Технофентъзи (магия и технология) | ||
# Славянско (има се предвид руско) | # Славянско (има се предвид руско) | ||
− | # | + | # „Странно“ (което не се поддава на класификации) |
=== Жанрови признаци === | === Жанрови признаци === | ||
− | + | ||
− | + | # Несъществуващ свят, притежаващ свойства, които са невъзможни в нашата реалност („Света на Диска“-Т.Пратчет). | |
− | + | # Магията и фолклорните персонажи са необходим елемент. | |
− | + | # Авантюристичен сюжет (издирване, пътешествие, война или поне битка). | |
− | + | # Средновековен антураж или варианти: Древна Елада („Героят трябва да е сам“ — Г.Олди), съвременността („Нощен патрул“-С.Лукяненко) или бъдещето („Магьосници в рими“ — Кр.Сташев). | |
− | + | # Скрито противопоставяне на технология и вълшебства в полза на второто. | |
− | + | # Конфликт между Доброто и Злото като основен сюжетообразуващ елемент. | |
− | + | # Постъпките и преживяванията на героите са на първо място, а вълшебството играе помощна, макар и не второстепенна роля. | |
− | + | # Наличие на отвъден свят или поне на негово проявление. | |
+ | # Пълна свобода на автора, доколкото във вълшебният свят всичко е възможно. | ||
=== Жанрови канони === | === Жанрови канони === | ||
− | + | ||
− | + | # Физическите закони не са задължителни (изключение — света на Амбър) | |
− | + | # Задължително е съществуването на вторичен свят, най-силното „оръжие“ на фентъзито („Властелинът на Пръстените“ — Дж.Толкин) | |
− | + | # „Дейността“ на Богове и Герои обикновено означава битки. (Единственият шедьовър, който не се подчинява на този закон е „Понеделник започва в събота“ — А. и Б.Стругацки) | |
+ | # Магията — основен инструмент. Тя е основен индикатор на жанра — всичко, което съдържа магия е Фз, и обратно. | ||
+ | |||
=== Жанрови атрибути === | === Жанрови атрибути === | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | === Класики в | + | # Меч и/или тояга |
− | + | # Средновековна магия (макар според мнозина това да е „връх в деградацията на жанра“) | |
− | + | # Дракон (независимо дали е безобиден, жесток, хитър, тъп, вегетарианец или призрак, задължително е огромен и говорящ!, понякога може да лети) | |
− | + | # Пътешествие (може би най-универсалния атрибут) | |
− | + | # Карта | |
− | + | # „Малък народ“ | |
− | + | ||
+ | === Класики в жанра… === | ||
+ | |||
+ | ; Класическо фентъзи | ||
+ | : „Властелинът на пръстените“ и „Хроники на Средната земя“ на Дж. Р. Р. Толкин, „Землемория“ — Урсула Ле Гуин, „Магьосникът от Оз“ — Л. Франк Баум, „Мечът на Шанара“ — Тери Брукс, „Хрониките на Амбър“ — Роджър Зелазни, „Прокълнатият меч“ — Пол Андерсън | ||
+ | ; Героично фентъзи / Меч и магия | ||
+ | : „Конан“ — Робърт Хауърд, Сагата за Елрик — Майкъл Муркок, „Белгариад“ / „Малореон“ — Дейвид Едингс, „Колелото на времето“ — Робърт Джордан | ||
+ | ; „Дотам и обратно“ (Истории, в които героите напускат познатия свят (доброволно или не) и се отправят на пътешествие в друг, по-магичен свят.) | ||
+ | : „Магьосникът от Оз“ — Л. Франк Баум, „Пътешествията на Гъливер“ — Джонатан Суифт, „Операция Хаос“ — Пол Андерсън, „Митичната“ серия — Робърт Асприн, „Драконът и Джорджът“ — Гордън Диксън, „Хрониките на Амбър“ — Роджър Зелазни | ||
+ | ; Хумористично фентъзи | ||
+ | : творби на Л. Спраг де Камп, Тери Пратчет, Пиърс Антъни, Робърт Асприн и др. | ||
+ | ; Съвременно (градско) фентъзи | ||
+ | : „Легендите за Алвин Създателя“ на Орсън Скот Кард, „Никога, никъде, никой“ на Нийл Геймън и др. | ||
+ | ; Хорър | ||
+ | : „Франкенщайн“ — Мери Шели, „Дракула“ — Брам Стокър, „Доктор Джекил и Мистър Хайд“ — Робърт Луис Стивънсън и т.н. |
Версия от 11:28, 12 юли 2007
Фентъзи (англ. fantasy — фантазия) е подвид на Фантастиката, чиято основа е повествование за измислен свят, в който чудото е реалност, а базисната основа е повече идеалистична, отколкото рационална, и повече чудесна (магична, религиозна), отколкото физична.
Съдържание
Дефиниции
„Фентъзи е литературен жанр, появил се в Англия в средата на XX в., доближаващ се до НФ, но използващ в по-свободен, «приказен» маниер, мотиви от далечни премествания в пространството и времето, извънземни светове, изкуствени организми, митология на древни цивилизации.“ (Уикипедия, http://en.wikipedia.org/wiki/Fantasy)
Българоезичната Уикипедия (http://bg.wikipedia.org/) посочва: „Фентъзи е литературен жанр, характеризиращ се с използването на елементи от митологията, фолклора и класическите «вълшебни приказки».“
Терминът се използва за първи път от П.Иневър в сп. „Wonder Stories“ (1934).
Извори
Изворите на фентъзито могат да се открият в:
- митовете (гръцки, скандинавски, келтски, славянски, Артуровия цикъл) и приказките;
- древния епос, начело с „Одисея“ и „Гилгамеш“;
- рицарския и готически роман от ХІV-ХVІ в. („Тристан и Изолда“, „Дон Кихот“ и „Айвънхоу“);
- приключенски романи (Ал.Дюма, М.Рид и безспорно Ж.Верн);
- класика с фантастични мотиви (Е.А.По, Н.Гогол и др.)
Живот на фентъзито вдъхва още в 1485 г. Т.Малори („Смъртта на Артур“). За създатели на вида по отношение на измисления свят се считат Дж.Макдоналд с „Фантазии: Вълшебен роман за мъже и жени“ (1858), създал първия уникален (вторичен) авторов свят без и най-малък намек за реалността, и Л.Карол с „Алиса в Страната на чудесата“ (1865) и „Алиса в Огледалния свят“ (1871), претендиращи за първите фентъзи-романи.
Създател на вида по отношение на съвременния тип герой е Х.Хагард с романите „Рудниците на цар Соломон“ (1885) и „Тя“ (1886). Той се счита и за първооткривател на „изгубените светове“. Към него с известни уговорки може да се причисли и У.Маккей с комиксите за приключенията на Немо в измислена страна (1905).
За създател и родоначалник на фентъзито като подвид на фантастиката се счита Лорд Дансени, автор на „Приказки на спящия“ (10), макар в момента на публикуването сборника да не предизвиква голям интерес сред читатели и критика. Популяризирането става едва със сериите на Е.Бъроуз за Тарзан (1912–47) и на Р.Хауърд за Конан (1932–36).
Истинското признание обаче идва значително по-късно, едва в средата на 50-те год. на ХХ в., във връзка с творческия дебют на Дж.Толкин и „странните приказки“ на У.Ле Гуин (цикъла „Землемория“). Толкин начертава основните правила, по които се водят почти всички негови наследници — пътуването, вълшебния предмет, злия бог/магьосник, разнообразните народи, обединяващи се пред лицето на Мрака и т. н. Но фентъзито не е Толкин или „Властелинът…“, фентъзито е нещо повече. Трилогията без съмнение е велика книга, но една сага не определя жанра.
Фентъзи пишат Т.Пратчет, П.Ентъни, Г.Диксън, Д.Дънкан, К.Курц, М.Вайс, Б.Хембли, К.Кер, А.Нортън, Ст.Пери, Р.Зелазни, Л.С. де Камп, Л.Картър, К.Буличов, както и редица „твърди“ фантасти като П.Андерсън, Р.Шекли, Р.Хайнлайн, М.Муркок, Ф.Х.Фармър, Р.Салваторе и мн. др.
Класификация
При фентъзито е още по-трудно (от НФ) да бъде направено разграничение на подвидове, но условно биха могли да се разграничат:
- класическо
- съвременно (градско, модерно)
- героично („меч и магия“)
- епично
- митологично
- пътешествия
- хумористично
- научно
Друга класификация, разпространена в англоезичния свят (по-подробна, но и доста особена!), разделя фентъзито на:
- епично
- героично
- съвременно
- хумористично
- романтично
- еротично
- истории за супергерои (Супермени, Батмани и Човеко-паяци, най-вече в комикси)
- филмово (вероятно във вид на сценарии и новелизации)
- тъмно (граничещо с хорър)
- историческо
- Артурианско
- христианско („Хрониките на Нарния“)
- пътешествия до задгробния свят (Дж.Бангс)
Руският изследовател Е.Лотош разграничава едва 3 подвида:
- Вълшебно (класическо), вкл. приказката и епоса
- Мистично и религиозно
- Наукообразно
Според друга (руска) класификация фентъзито бива:
- Епическо
- Героично
- Митологично
- Историческо
- Мистическо
- Хумористично
- Детско
- Романтично
- Технофентъзи (магия и технология)
- Славянско (има се предвид руско)
- „Странно“ (което не се поддава на класификации)
Жанрови признаци
- Несъществуващ свят, притежаващ свойства, които са невъзможни в нашата реалност („Света на Диска“-Т.Пратчет).
- Магията и фолклорните персонажи са необходим елемент.
- Авантюристичен сюжет (издирване, пътешествие, война или поне битка).
- Средновековен антураж или варианти: Древна Елада („Героят трябва да е сам“ — Г.Олди), съвременността („Нощен патрул“-С.Лукяненко) или бъдещето („Магьосници в рими“ — Кр.Сташев).
- Скрито противопоставяне на технология и вълшебства в полза на второто.
- Конфликт между Доброто и Злото като основен сюжетообразуващ елемент.
- Постъпките и преживяванията на героите са на първо място, а вълшебството играе помощна, макар и не второстепенна роля.
- Наличие на отвъден свят или поне на негово проявление.
- Пълна свобода на автора, доколкото във вълшебният свят всичко е възможно.
Жанрови канони
- Физическите закони не са задължителни (изключение — света на Амбър)
- Задължително е съществуването на вторичен свят, най-силното „оръжие“ на фентъзито („Властелинът на Пръстените“ — Дж.Толкин)
- „Дейността“ на Богове и Герои обикновено означава битки. (Единственият шедьовър, който не се подчинява на този закон е „Понеделник започва в събота“ — А. и Б.Стругацки)
- Магията — основен инструмент. Тя е основен индикатор на жанра — всичко, което съдържа магия е Фз, и обратно.
Жанрови атрибути
- Меч и/или тояга
- Средновековна магия (макар според мнозина това да е „връх в деградацията на жанра“)
- Дракон (независимо дали е безобиден, жесток, хитър, тъп, вегетарианец или призрак, задължително е огромен и говорящ!, понякога може да лети)
- Пътешествие (може би най-универсалния атрибут)
- Карта
- „Малък народ“
Класики в жанра…
- Класическо фентъзи
- „Властелинът на пръстените“ и „Хроники на Средната земя“ на Дж. Р. Р. Толкин, „Землемория“ — Урсула Ле Гуин, „Магьосникът от Оз“ — Л. Франк Баум, „Мечът на Шанара“ — Тери Брукс, „Хрониките на Амбър“ — Роджър Зелазни, „Прокълнатият меч“ — Пол Андерсън
- Героично фентъзи / Меч и магия
- „Конан“ — Робърт Хауърд, Сагата за Елрик — Майкъл Муркок, „Белгариад“ / „Малореон“ — Дейвид Едингс, „Колелото на времето“ — Робърт Джордан
- „Дотам и обратно“ (Истории, в които героите напускат познатия свят (доброволно или не) и се отправят на пътешествие в друг, по-магичен свят.)
- „Магьосникът от Оз“ — Л. Франк Баум, „Пътешествията на Гъливер“ — Джонатан Суифт, „Операция Хаос“ — Пол Андерсън, „Митичната“ серия — Робърт Асприн, „Драконът и Джорджът“ — Гордън Диксън, „Хрониките на Амбър“ — Роджър Зелазни
- Хумористично фентъзи
- творби на Л. Спраг де Камп, Тери Пратчет, Пиърс Антъни, Робърт Асприн и др.
- Съвременно (градско) фентъзи
- „Легендите за Алвин Създателя“ на Орсън Скот Кард, „Никога, никъде, никой“ на Нийл Геймън и др.
- Хорър
- „Франкенщайн“ — Мери Шели, „Дракула“ — Брам Стокър, „Доктор Джекил и Мистър Хайд“ — Робърт Луис Стивънсън и т.н.