Разлика между версии на „Кинофантастика - история“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
м („История“ преместена като „Кинофантастика - история“: неподходящо име)
м
Ред 1: Ред 1:
=== етап ===
+
=== І етап ===
 
Първият в историята НФ филм е “Пътуване до Луната”* (1902, Ж.Мелиес) с класическия артилерийски изстрел в “окото” на Луната. Следват ”Пътуванията на Гъливер” (1902) и “Пътуване през невъзможното” (1904), дело също на Мелиес. Негова е и екранизацията по Ж.Верн “20 000 левги под водата” (1907). В този период са и първите екранизации на знакови романи: “Д-р Джекил и м-р Хайд”* (1908, С.Олкът) на Р.Л.Стивънсън, “Алиса в страната на чудесата” (1910, Е.Портър) по Л.Карол, “Франкенщайн”* (1910, Дж.Доули) по М.Шели. А в кратката лента “Покоряване на полюса” (1912, Ж.Мелиес) се появява първото чудовище в киното - снежен великан.
 
Първият в историята НФ филм е “Пътуване до Луната”* (1902, Ж.Мелиес) с класическия артилерийски изстрел в “окото” на Луната. Следват ”Пътуванията на Гъливер” (1902) и “Пътуване през невъзможното” (1904), дело също на Мелиес. Негова е и екранизацията по Ж.Верн “20 000 левги под водата” (1907). В този период са и първите екранизации на знакови романи: “Д-р Джекил и м-р Хайд”* (1908, С.Олкът) на Р.Л.Стивънсън, “Алиса в страната на чудесата” (1910, Е.Портър) по Л.Карол, “Франкенщайн”* (1910, Дж.Доули) по М.Шели. А в кратката лента “Покоряване на полюса” (1912, Ж.Мелиес) се появява първото чудовище в киното - снежен великан.
  
=== етап ===
+
=== ІІ етап ===
 
В навечерието на Първата световна война вълшебство на първите филми е заменено от мрачен мистицизъм. Това се чувства особено силно в Германия, където се поражда значителен интерес към филми на ужасите. През периода между двете войни сред най-значимите филми са:<br>
 
В навечерието на Първата световна война вълшебство на първите филми е заменено от мрачен мистицизъм. Това се чувства особено силно в Германия, където се поражда значителен интерес към филми на ужасите. През периода между двете войни сред най-значимите филми са:<br>
 
“Студентът от Прага” (1913, Х.Еверс и Ст.Рий)-първият филм на немския експресионизъм;<br>
 
“Студентът от Прага” (1913, Х.Еверс и Ст.Рий)-първият филм на немския експресионизъм;<br>
Ред 17: Ред 17:
 
“Жена на Луната” (1929, Ф.Ланг)-може би най-добрата кино-Ф в периода между двете войни.
 
“Жена на Луната” (1929, Ф.Ланг)-може би най-добрата кино-Ф в периода между двете войни.
  
=== етап ===
+
=== ІІІ етап ===
 
Ф кино преживява истински разцвет през 30-те год. в Холивуд. През последното десетилетие тук емигрират редица творци на немското кино (Фр.Мурнау, Е.Лубич, П.Лени). Идеите на немския експресионизъм заживяват с нова сила. Следва “бумът” в Холивуд, когато са екранизирани редица произведения на Ж.Верн, М.Шели, Х.Уелс, Е.Уолъс и др.<br>
 
Ф кино преживява истински разцвет през 30-те год. в Холивуд. През последното десетилетие тук емигрират редица творци на немското кино (Фр.Мурнау, Е.Лубич, П.Лени). Идеите на немския експресионизъм заживяват с нова сила. Следва “бумът” в Холивуд, когато са екранизирани редица произведения на Ж.Верн, М.Шели, Х.Уелс, Е.Уолъс и др.<br>
 
Сред шедьоврите през периода са: “Дракула” (1931, Т.Браунинг)-първа екранизация на романа на Б.Стокър; “Невидимият” (1933, Дж.Уейл)-отличен филм по романа на Х.Уелс с изумителни за времето си ефекти; “Кинг Конг” (1933, Ъ.Шодзак и М.Купър)-новаторски филм, открил пред кинематографа нови възможности; “Новият Гъливер” (1935, А.Птушко)-първият в света пълнометражен филм, осъществен със средствата на обемната анимация с елементи от Гъливеровата Лилипутия; “Обликът на бъдещето” (1936, У.К.Менсис)-по Х.Уелс, сериозен опит да създаде филм за бъдещето; знаменития “Флаш Гордън - космически боец” (1936, Фр.Стефани).
 
Сред шедьоврите през периода са: “Дракула” (1931, Т.Браунинг)-първа екранизация на романа на Б.Стокър; “Невидимият” (1933, Дж.Уейл)-отличен филм по романа на Х.Уелс с изумителни за времето си ефекти; “Кинг Конг” (1933, Ъ.Шодзак и М.Купър)-новаторски филм, открил пред кинематографа нови възможности; “Новият Гъливер” (1935, А.Птушко)-първият в света пълнометражен филм, осъществен със средствата на обемната анимация с елементи от Гъливеровата Лилипутия; “Обликът на бъдещето” (1936, У.К.Менсис)-по Х.Уелс, сериозен опит да създаде филм за бъдещето; знаменития “Флаш Гордън - космически боец” (1936, Фр.Стефани).
  
=== етап ===
+
=== ІV етап ===
 
По време на Втората световна война се чувства известен застой в развитието на киното. Под влияние на ужаса от атомните бомби са екранизирани десетки радиоактивни чудовища, връх сред които е японската Годзила. Сред другите теми са: “Синът на Франкенщайн” (1939, Р. ван Ли), “Бък Роджърс” (1939, Ф.Биб, С.Гудкайнд), “Д-р Циклопс” (1940, Ъ.Шоздак) и шедьовъра “Красавицата и звярът” (1946, Ж.Кокто).
 
По време на Втората световна война се чувства известен застой в развитието на киното. Под влияние на ужаса от атомните бомби са екранизирани десетки радиоактивни чудовища, връх сред които е японската Годзила. Сред другите теми са: “Синът на Франкенщайн” (1939, Р. ван Ли), “Бък Роджърс” (1939, Ф.Биб, С.Гудкайнд), “Д-р Циклопс” (1940, Ъ.Шоздак) и шедьовъра “Красавицата и звярът” (1946, Ж.Кокто).
  
=== етап ===
+
=== V етап ===
 
След войната в кино-Ф се завръща космическия сюжет с първия цветен НФ филм “Направление - Луна” (1950, Ъ.Пичел) по сценарий на Р.Хайнлайн, последван от полет до унищожения от атомна война Марс в “Ракетен кораб ХМ” (1950, К.Нюман) и “Проект - лунна база” (53, Р.Толмедж).
 
След войната в кино-Ф се завръща космическия сюжет с първия цветен НФ филм “Направление - Луна” (1950, Ъ.Пичел) по сценарий на Р.Хайнлайн, последван от полет до унищожения от атомна война Марс в “Ракетен кораб ХМ” (1950, К.Нюман) и “Проект - лунна база” (53, Р.Толмедж).
 
<br>Атомния апокалипсис е представен чрез “Петимата” (1951, А.Оболер), “Денят, в който Земята спря да се върти” (1951, Р.Уайз) и класиката “На брега” (1959, Ст.Крамер).
 
<br>Атомния апокалипсис е представен чрез “Петимата” (1951, А.Оболер), “Денят, в който Земята спря да се върти” (1951, Р.Уайз) и класиката “На брега” (1959, Ст.Крамер).

Версия от 01:23, 23 февруари 2007

І етап

Първият в историята НФ филм е “Пътуване до Луната”* (1902, Ж.Мелиес) с класическия артилерийски изстрел в “окото” на Луната. Следват ”Пътуванията на Гъливер” (1902) и “Пътуване през невъзможното” (1904), дело също на Мелиес. Негова е и екранизацията по Ж.Верн “20 000 левги под водата” (1907). В този период са и първите екранизации на знакови романи: “Д-р Джекил и м-р Хайд”* (1908, С.Олкът) на Р.Л.Стивънсън, “Алиса в страната на чудесата” (1910, Е.Портър) по Л.Карол, “Франкенщайн”* (1910, Дж.Доули) по М.Шели. А в кратката лента “Покоряване на полюса” (1912, Ж.Мелиес) се появява първото чудовище в киното - снежен великан.

ІІ етап

В навечерието на Първата световна война вълшебство на първите филми е заменено от мрачен мистицизъм. Това се чувства особено силно в Германия, където се поражда значителен интерес към филми на ужасите. През периода между двете войни сред най-значимите филми са:
“Студентът от Прага” (1913, Х.Еверс и Ст.Рий)-първият филм на немския експресионизъм;
“Голем” (1914, П.Вегенер)-първа версия на легендата, основа на нашумелия едноименен филм от 1920 г. на реж. П.Вегенер и К.Боес;
“Хомункулус” (1916, О.Риперт)
“20 000 левги под водата” (1916, Ст.Патън)-повторна екранизация на романа на Ж.Верн с невероятния тогава бюджет от 200 000 $. Филмът е забележителен с първите подводни снимки и специални ефекти.
“Небесен кораб” (1917)-наивен датски филм, в който за пръв път марсианците са показани като миролюбив народ, непознаващ ужасите на войната (освен това вегетарианци!). Това е първият пълнометражен НФ филм (70 мин.), посветен на междузвездно пътуване.
“Атлантида” (1919, Ж.Фейдер)-първият филм за изгубената цивилизация.
Знаменитите немски филми “Кабинетът на доктор Калигари” (1919, Р.Вине), “Носферату” (1922, Фр.Мурнау) и “Доктор Мабузе - играчът” (1922, Фр.Ланг и Т. фон Харбоу)
“Аелита” (1924, Я.Протазанов)-първият съветски НФ филм.
“Фантомът на операта” (1925, Р.Джулиан, Л.Чейни)-екранизация на романа на Г.Леру. Сюжетът се превръща в традиционен за жанра филми на ужаса.
“Изгубеният свят” (1925, Х.Хойт)-по романа на А.К.Дойл; първият филм за праисторически светове.
“Метрополис” (1926, Ф.Ланг)-без съмнение шедьовър.
“Жена на Луната” (1929, Ф.Ланг)-може би най-добрата кино-Ф в периода между двете войни.

ІІІ етап

Ф кино преживява истински разцвет през 30-те год. в Холивуд. През последното десетилетие тук емигрират редица творци на немското кино (Фр.Мурнау, Е.Лубич, П.Лени). Идеите на немския експресионизъм заживяват с нова сила. Следва “бумът” в Холивуд, когато са екранизирани редица произведения на Ж.Верн, М.Шели, Х.Уелс, Е.Уолъс и др.
Сред шедьоврите през периода са: “Дракула” (1931, Т.Браунинг)-първа екранизация на романа на Б.Стокър; “Невидимият” (1933, Дж.Уейл)-отличен филм по романа на Х.Уелс с изумителни за времето си ефекти; “Кинг Конг” (1933, Ъ.Шодзак и М.Купър)-новаторски филм, открил пред кинематографа нови възможности; “Новият Гъливер” (1935, А.Птушко)-първият в света пълнометражен филм, осъществен със средствата на обемната анимация с елементи от Гъливеровата Лилипутия; “Обликът на бъдещето” (1936, У.К.Менсис)-по Х.Уелс, сериозен опит да създаде филм за бъдещето; знаменития “Флаш Гордън - космически боец” (1936, Фр.Стефани).

ІV етап

По време на Втората световна война се чувства известен застой в развитието на киното. Под влияние на ужаса от атомните бомби са екранизирани десетки радиоактивни чудовища, връх сред които е японската Годзила. Сред другите теми са: “Синът на Франкенщайн” (1939, Р. ван Ли), “Бък Роджърс” (1939, Ф.Биб, С.Гудкайнд), “Д-р Циклопс” (1940, Ъ.Шоздак) и шедьовъра “Красавицата и звярът” (1946, Ж.Кокто).

V етап

След войната в кино-Ф се завръща космическия сюжет с първия цветен НФ филм “Направление - Луна” (1950, Ъ.Пичел) по сценарий на Р.Хайнлайн, последван от полет до унищожения от атомна война Марс в “Ракетен кораб ХМ” (1950, К.Нюман) и “Проект - лунна база” (53, Р.Толмедж).
Атомния апокалипсис е представен чрез “Петимата” (1951, А.Оболер), “Денят, в който Земята спря да се върти” (1951, Р.Уайз) и класиката “На брега” (1959, Ст.Крамер).
Нашествие на извънземни или чудовища са в основата на екранизацията по Уелс “Война на световете” (1953, Дж.Пал и Б.Хаскин), “Чудовището от дълбочина 120 000 фута” (1953, Й.Лурие), “То дойде от друго пространство” (1953, Дж.Арнолд)-първият “триизмерен” НФ филм, както и “Те” (1954, Г.Дъглас).
Знаменитият “Годзила” (1954) на И.Хонда поставя начало на поредицата за чудовища. Към този род ленти спадат: “Тарантула” (1955, Дж.Арнолд), “Нашествието на крадците на тела” (1956, Д.Сийгъл), “Паякът” (1958, Б.Гордън).
Сред шедьоврите от по-късния период са:
“Алфавил” (1965, Ж.-Л.Годар)
“451 градуса по Фаренхайт” (1966, Фр.Трюфо)
“Планетата на маймуните” (1967, Фр.Шафнър)
“Космическа Одисея, 2001” (1968, Ст.Кубрик)
“Бебето на Розмари” (1968, Р.Полански)
“Челюсти” (1975, Ст.Спилбърг)
сагата “Star Wars” (1977-2005, Дж.Лукас)
“Близки срещи от трети вид” (1977, Ст.Спилбърг)
“Пришълците” (1979-97)
трилогията за Индиана Джоунс (1981-89, Ст.Спилбърг)
“Извънземното” (1982, Ст.Спилбърг)
трилогията “Терминатор” (1984-2003, Дж.Камерън)
Не бива да пропускаме и значими НФ-сериали като “Вавилон 5”, ”Star Trek”, “Старгейт”, “LЕХХ“, “4400”, “Досиетата Х” и др.