Разлика между версии на „Кинофантастика - история“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
м
 
(Не са показани 5 междинни версии от четирима потребители)
Ред 1: Ред 1:
 
== Етапи в развитието на фантастичното кино ==
 
== Етапи в развитието на фантастичното кино ==
 
=== І етап ===
 
=== І етап ===
Първият в историята НФ филм е “Пътуване до Луната”* (1902, Ж.Мелиес) с класическия артилерийски изстрел в “окото” на Луната. Следват ”Пътуванията на Гъливер” (1902) и “Пътуване през невъзможното” (1904), дело също на Мелиес. Негова е и екранизацията по Ж.Верн “20 000 левги под водата” (1907). В този период са и първите екранизации на знакови романи: “Д-р Джекил и м-р Хайд”* (1908, С.Олкът) на Р.Л.Стивънсън, “Алиса в страната на чудесата” (1910, Е.Портър) по Л.Карол, “Франкенщайн”* (1910, Дж.Доули) по М.Шели. А в кратката лента “Покоряване на полюса” (1912, Ж.Мелиес) се появява първото чудовище в киното - снежен великан.
+
Първият в историята НФ филм е „Пътуване до Луната” (1902, Ж. Мелиес) с класическия артилерийски изстрел в „окото” на Луната. Следват ”Пътуванията на Гъливер” (1902) и „Пътуване през невъзможното” (1904), дело също на Мелиес. Негова е и екранизацията по Ж. Верн “20 000 левги под водата” (1907). В този период са и първите екранизации на знакови романи: „Д-р Джекил и м-р Хайд” (1908, С. Олкът) на Р. Л. Стивънсън, „Алиса в страната на чудесата” (1910, Е. Портър) по Л. Карол, „Франкенщайн” (1910, Дж. Доули) по М. Шели. А в кратката лента „Покоряване на полюса” (1912, Ж. Мелиес) се появява първото чудовище в киното - снежен великан.
  
 
=== ІІ етап ===
 
=== ІІ етап ===
 
В навечерието на Първата световна война вълшебство на първите филми е заменено от мрачен мистицизъм. Това се чувства особено силно в Германия, където се поражда значителен интерес към филми на ужасите. През периода между двете войни сред най-значимите филми са:
 
В навечерието на Първата световна война вълшебство на първите филми е заменено от мрачен мистицизъм. Това се чувства особено силно в Германия, където се поражда значителен интерес към филми на ужасите. През периода между двете войни сред най-значимите филми са:
  
* “Студентът от Прага” (1913, Х.Еверс и Ст.Рий)-първият филм на немския експресионизъм
+
* „Студентът от Прага” (1913, Х. Еверс и Ст. Рий) -първият филм на немския експресионизъм
* “Голем” (1914, П.Вегенер)-първа версия на легендата, основа на нашумелия едноименен филм от 1920 г. на реж. П.Вегенер и К.Боес
+
* „Голем” (1914, П. Вегенер) -първа версия на легендата, основа на нашумелия едноименен филм от 1920 г. на реж. П. Вегенер и К. Боес
* “Хомункулус” (1916, О.Риперт)
+
* „Хомункулус” (1916, О. Риперт)
* “20 000 левги под водата” (1916, Ст.Патън)-повторна екранизация на романа на Ж.Верн с невероятния тогава бюджет от 200 000 $. Филмът е забележителен с първите подводни снимки и специални ефекти.
+
* “20 000 левги под водата” (1916, Ст. Патън) -повторна екранизация на романа на Ж. Верн с невероятния тогава бюджет от 200 000 $. Филмът е забележителен с първите подводни снимки и специални ефекти.
* “Небесен кораб” (1917)-наивен датски филм, в който за пръв път марсианците са показани като миролюбив народ, непознаващ ужасите на войната (освен това вегетарианци!). Това е първият пълнометражен НФ филм (70 мин.), посветен на междузвездно пътуване.
+
* „Небесен кораб” (1917) -наивен датски филм, в който за пръв път марсианците са показани като миролюбив народ, непознаващ ужасите на войната (освен това вегетарианци!). Това е първият пълнометражен НФ филм (70 мин.), посветен на междузвездно пътуване.
* “Атлантида” (1919, Ж.Фейдер)-първият филм за изгубената цивилизация.
+
* „Атлантида” (1919, Ж. Фейдер) -първият филм за изгубената цивилизация.
* Знаменитите немски филми “Кабинетът на доктор Калигари” (1919, Р.Вине), “Носферату” (1922, Фр.Мурнау) и “Доктор Мабузе - играчът” (1922, Фр.Ланг и Т. фон Харбоу)
+
* Знаменитите немски филми „Кабинетът на доктор Калигари” (1919, Р. Вине), „Носферату” (1922, Фр. Мурнау) и „Доктор Мабузе - играчът” (1922, Фр. Ланг и Т. фон Харбоу)
* “Аелита” (1924, Я.Протазанов)-първият съветски НФ филм.
+
* „Аелита” (1924, Я. Протазанов) -първият съветски НФ филм.
* “Фантомът на операта” (1925, Р.Джулиан, Л.Чейни)-екранизация на романа на Г.Леру. Сюжетът се превръща в традиционен за жанра филми на ужаса.
+
* „Фантомът на операта” (1925, Р. Джулиан, Л. Чейни) -екранизация на романа на Г. Леру. Сюжетът се превръща в традиционен за жанра филми на ужаса.
* “Изгубеният свят” (1925, Х.Хойт)-по романа на А.К.Дойл; първият филм за праисторически светове.
+
* „Изгубеният свят” (1925, Х. Хойт) -по романа на А. К. Дойл; първият филм за праисторически светове.
* “Метрополис” (1926, Ф.Ланг)-без съмнение шедьовър.
+
* „Метрополис” (1926, Ф. Ланг) -без съмнение шедьовър.
* “Жена на Луната” (1929, Ф.Ланг)-може би най-добрата кино-Ф в периода между двете войни.
+
* „Жена на Луната” (1929, Ф. Ланг) -може би най-добрата кино-Ф в периода между двете войни.
  
 
=== ІІІ етап ===
 
=== ІІІ етап ===
Ф кино преживява истински разцвет през 30-те год. в Холивуд. През последното десетилетие тук емигрират редица творци на немското кино (Фр.Мурнау, Е.Лубич, П.Лени). Идеите на немския експресионизъм заживяват с нова сила. Следва “бумът” в Холивуд, когато са екранизирани редица произведения на Ж.Верн, М.Шели, Х.Уелс, Е.Уолъс и др.
+
Ф кино преживява истински разцвет през 30-те год. в Холивуд. През последното десетилетие тук емигрират редица творци на немското кино (Фр. Мурнау, Е. Лубич, П. Лени). Идеите на немския експресионизъм заживяват с нова сила. Следва „бумът” в Холивуд, когато са екранизирани редица произведения на Ж. Верн, М. Шели, Х. Уелс, Е. Уолъс и др.
  
 
Сред шедьоврите през периода са:
 
Сред шедьоврите през периода са:
* “Дракула” (1931, Т.Браунинг)-първа екранизация на романа на Б.Стокър
+
* „Дракула” (1931, Т. Браунинг) -първа екранизация на романа на Б. Стокър
* “Невидимият” (1933, Дж.Уейл)-отличен филм по романа на Х.Уелс с изумителни за времето си ефекти
+
* „Невидимият” (1933, Дж. Уейл) -отличен филм по романа на Х. Уелс с изумителни за времето си ефекти
* “Кинг Конг” (1933, Ъ.Шодзак и М.Купър)-новаторски филм, открил пред кинематографа нови възможности
+
* „Кинг Конг” (1933, Ъ. Шодзак и М. Купър) -новаторски филм, открил пред кинематографа нови възможности
* “Новият Гъливер” (1935, А.Птушко)-първият в света пълнометражен филм, осъществен със средствата на обемната анимация с елементи от Гъливеровата Лилипутия
+
* „Новият Гъливер” (1935, А. Птушко) -първият в света пълнометражен филм, осъществен със средствата на обемната анимация с елементи от Гъливеровата Лилипутия
* “Обликът на бъдещето” (1936, У.К.Менсис)-по Х.Уелс, сериозен опит да създаде филм за бъдещето
+
* „Обликът на бъдещето” (1936, У. К. Менсис) -по Х. Уелс, сериозен опит да създаде филм за бъдещето
* знаменития “Флаш Гордън - космически боец” (1936, Фр.Стефани)
+
* знаменития „Флаш Гордън - космически боец” (1936, Фр. Стефани)
  
 
=== ІV етап ===
 
=== ІV етап ===
 
По време на Втората световна война се чувства известен застой в развитието на киното. Под влияние на ужаса от атомните бомби са екранизирани десетки радиоактивни чудовища, връх сред които е японската Годзила. Сред другите теми са:
 
По време на Втората световна война се чувства известен застой в развитието на киното. Под влияние на ужаса от атомните бомби са екранизирани десетки радиоактивни чудовища, връх сред които е японската Годзила. Сред другите теми са:
* “Синът на Франкенщайн” (1939, Р. ван Ли)
+
* „Синът на Франкенщайн” (1939, Р. ван Ли)
* “Бък Роджърс” (1939, Ф.Биб, С.Гудкайнд)
+
* „Бък Роджърс” (1939, Ф. Биб, С. Гудкайнд)
* “Д-р Циклопс” (1940, Ъ.Шоздак)
+
* „Д-р Циклопс” (1940, Ъ. Шоздак)
* “Красавицата и звярът” (1946, Ж.Кокто)
+
* „Красавицата и звярът” (1946, Ж. Кокто)
  
 
=== V етап ===
 
=== V етап ===
След войната в кино-Ф се завръща космическия сюжет с първия цветен НФ филм “Направление - Луна” (1950, Ъ.Пичел) по сценарий на Р.Хайнлайн, последван от полет до унищожения от атомна война Марс в “Ракетен кораб ХМ” (1950, К.Нюман) и “Проект - лунна база” (53, Р.Толмедж).
+
След войната в кино-Ф се завръща космическия сюжет с първия цветен НФ филм „Направление - Луна” (1950, Ъ. Пичел) по сценарий на Р. Хайнлайн, последван от полет до унищожения от атомна война Марс в „Ракетен кораб ХМ” (1950, К. Нюман) и „Проект - лунна база” (53, Р. Толмедж).
* Атомния апокалипсис е представен чрез “Петимата” (1951, А.Оболер), “Денят, в който Земята спря да се върти” (1951, Р.Уайз) и класиката “На брега” (1959, Ст.Крамер).
+
* Атомния апокалипсис е представен чрез „Петимата” (1951, А. Оболер), „Денят, в който Земята спря да се върти” (1951, Р. Уайз) и класиката „На брега” (1959, Ст. Крамер).
* Нашествие на извънземни или чудовища са в основата на екранизацията по Уелс “Война на световете” (1953, Дж.Пал и Б.Хаскин), “Чудовището от дълбочина 120 000 фута” (1953, Й.Лурие), “То дойде от друго пространство” (1953, Дж.Арнолд)-първият “триизмерен” НФ филм, както и “Те” (1954, Г.Дъглас).
+
* Нашествие на извънземни или чудовища са в основата на екранизацията по Уелс „Война на световете” (1953, Дж. Пал и Б. Хаскин), „Чудовището от дълбочина 120 000 фута” (1953, Й. Лурие), „То дойде от друго пространство” (1953, Дж. Арнолд) -първият „триизмерен” НФ филм, както и „Те” (1954, Г. Дъглас).
* Знаменитият “Годзила” (1954) на И.Хонда поставя начало на поредицата за чудовища. Към този род ленти спадат: “Тарантула” (1955, Дж.Арнолд), “Нашествието на крадците на тела” (1956, Д.Сийгъл), “Паякът” (1958, Б.Гордън).
+
* Знаменитият „Годзила” (1954) на И. Хонда поставя начало на поредицата за чудовища. Към този род ленти спадат: „Тарантула” (1955, Дж. Арнолд), „Нашествието на крадците на тела” (1956, Д. Сийгъл), „Паякът” (1958, Б. Гордън).
  
Сред шедьоврите от по-късния период са:  
+
Сред шедьоврите от по-късния период са:
* “Алфавил” (1965, Ж.-Л.Годар)
+
* „Алфавил” (1965, Ж.-Л. Годар)
* “451 градуса по Фаренхайт” (1966, Фр.Трюфо)
+
* “451 градуса по Фаренхайт” (1966, Фр. Трюфо)
* “Планетата на маймуните” (1967, Фр.Шафнър)
+
* „Планетата на маймуните” (1967, Фр. Шафнър)
* “Космическа Одисея, 2001” (1968, Ст.Кубрик)
+
* „Космическа Одисея, 2001” (1968, Ст. Кубрик)
* “Бебето на Розмари” (1968, Р.Полански)
+
* „Бебето на Розмари” (1968, Р. Полански)
* “Челюсти” (1975, Ст.Спилбърг)
+
* „Челюсти” (1975, Ст. Спилбърг)
* сагата “Star Wars” (1977-2005, Дж.Лукас)
+
* сагата „Star Wars” (1977-2005, Дж. Лукас)
* “Близки срещи от трети вид” (1977, Ст.Спилбърг)
+
* „Близки срещи от трети вид” (1977, Ст. Спилбърг)
* “Пришълците” (1979-97)
+
* „Пришълците” (1979-97)
* трилогията за Индиана Джоунс (1981-89, Ст.Спилбърг)
+
* трилогията за Индиана Джоунс (1981-89, Ст. Спилбърг)
* “Извънземното” (1982, Ст.Спилбърг)
+
* „Извънземното” (1982, Ст. Спилбърг)
* трилогията “Терминатор” (1984-2003, Дж.Камерън)
+
* трилогията „Терминатор” (1984-2003, Дж. Камерън)
  
Не бива да пропускаме и значими НФ-сериали като “Вавилон 5”, ”Star Тrek”, “Старгейт”, “LЕХХ“, “4400”, “Досиетата Х” и др.
+
Не бива да пропускаме и значими НФ-сериали като „Вавилон 5”, ”Star Тrek”, „Старгейт”, „LЕХХ“, “4400”, „Досиетата Х”, „Бойна звезда Галактика“ (оригинален сериал) и др.
  
 
== Кинофестивали ==
 
== Кинофестивали ==
 
Почитателите на фантастичното кино се срещат на фестивалите в Триест и Париж, а за любителите на ужасите фестивал се провежда в подходящ за целта швейцарски замък (Авориаз).
 
Почитателите на фантастичното кино се срещат на фестивалите в Триест и Париж, а за любителите на ужасите фестивал се провежда в подходящ за целта швейцарски замък (Авориаз).

Текуща версия към 02:55, 13 юли 2014

Етапи в развитието на фантастичното кино[редактиране]

І етап[редактиране]

Първият в историята НФ филм е „Пътуване до Луната” (1902, Ж. Мелиес) с класическия артилерийски изстрел в „окото” на Луната. Следват ”Пътуванията на Гъливер” (1902) и „Пътуване през невъзможното” (1904), дело също на Мелиес. Негова е и екранизацията по Ж. Верн “20 000 левги под водата” (1907). В този период са и първите екранизации на знакови романи: „Д-р Джекил и м-р Хайд” (1908, С. Олкът) на Р. Л. Стивънсън, „Алиса в страната на чудесата” (1910, Е. Портър) по Л. Карол, „Франкенщайн” (1910, Дж. Доули) по М. Шели. А в кратката лента „Покоряване на полюса” (1912, Ж. Мелиес) се появява първото чудовище в киното - снежен великан.

ІІ етап[редактиране]

В навечерието на Първата световна война вълшебство на първите филми е заменено от мрачен мистицизъм. Това се чувства особено силно в Германия, където се поражда значителен интерес към филми на ужасите. През периода между двете войни сред най-значимите филми са:

  • „Студентът от Прага” (1913, Х. Еверс и Ст. Рий) -първият филм на немския експресионизъм
  • „Голем” (1914, П. Вегенер) -първа версия на легендата, основа на нашумелия едноименен филм от 1920 г. на реж. П. Вегенер и К. Боес
  • „Хомункулус” (1916, О. Риперт)
  • “20 000 левги под водата” (1916, Ст. Патън) -повторна екранизация на романа на Ж. Верн с невероятния тогава бюджет от 200 000 $. Филмът е забележителен с първите подводни снимки и специални ефекти.
  • „Небесен кораб” (1917) -наивен датски филм, в който за пръв път марсианците са показани като миролюбив народ, непознаващ ужасите на войната (освен това вегетарианци!). Това е първият пълнометражен НФ филм (70 мин.), посветен на междузвездно пътуване.
  • „Атлантида” (1919, Ж. Фейдер) -първият филм за изгубената цивилизация.
  • Знаменитите немски филми „Кабинетът на доктор Калигари” (1919, Р. Вине), „Носферату” (1922, Фр. Мурнау) и „Доктор Мабузе - играчът” (1922, Фр. Ланг и Т. фон Харбоу)
  • „Аелита” (1924, Я. Протазанов) -първият съветски НФ филм.
  • „Фантомът на операта” (1925, Р. Джулиан, Л. Чейни) -екранизация на романа на Г. Леру. Сюжетът се превръща в традиционен за жанра филми на ужаса.
  • „Изгубеният свят” (1925, Х. Хойт) -по романа на А. К. Дойл; първият филм за праисторически светове.
  • „Метрополис” (1926, Ф. Ланг) -без съмнение шедьовър.
  • „Жена на Луната” (1929, Ф. Ланг) -може би най-добрата кино-Ф в периода между двете войни.

ІІІ етап[редактиране]

Ф кино преживява истински разцвет през 30-те год. в Холивуд. През последното десетилетие тук емигрират редица творци на немското кино (Фр. Мурнау, Е. Лубич, П. Лени). Идеите на немския експресионизъм заживяват с нова сила. Следва „бумът” в Холивуд, когато са екранизирани редица произведения на Ж. Верн, М. Шели, Х. Уелс, Е. Уолъс и др.

Сред шедьоврите през периода са:

  • „Дракула” (1931, Т. Браунинг) -първа екранизация на романа на Б. Стокър
  • „Невидимият” (1933, Дж. Уейл) -отличен филм по романа на Х. Уелс с изумителни за времето си ефекти
  • „Кинг Конг” (1933, Ъ. Шодзак и М. Купър) -новаторски филм, открил пред кинематографа нови възможности
  • „Новият Гъливер” (1935, А. Птушко) -първият в света пълнометражен филм, осъществен със средствата на обемната анимация с елементи от Гъливеровата Лилипутия
  • „Обликът на бъдещето” (1936, У. К. Менсис) -по Х. Уелс, сериозен опит да създаде филм за бъдещето
  • знаменития „Флаш Гордън - космически боец” (1936, Фр. Стефани)

ІV етап[редактиране]

По време на Втората световна война се чувства известен застой в развитието на киното. Под влияние на ужаса от атомните бомби са екранизирани десетки радиоактивни чудовища, връх сред които е японската Годзила. Сред другите теми са:

  • „Синът на Франкенщайн” (1939, Р. ван Ли)
  • „Бък Роджърс” (1939, Ф. Биб, С. Гудкайнд)
  • „Д-р Циклопс” (1940, Ъ. Шоздак)
  • „Красавицата и звярът” (1946, Ж. Кокто)

V етап[редактиране]

След войната в кино-Ф се завръща космическия сюжет с първия цветен НФ филм „Направление - Луна” (1950, Ъ. Пичел) по сценарий на Р. Хайнлайн, последван от полет до унищожения от атомна война Марс в „Ракетен кораб ХМ” (1950, К. Нюман) и „Проект - лунна база” (53, Р. Толмедж).

  • Атомния апокалипсис е представен чрез „Петимата” (1951, А. Оболер), „Денят, в който Земята спря да се върти” (1951, Р. Уайз) и класиката „На брега” (1959, Ст. Крамер).
  • Нашествие на извънземни или чудовища са в основата на екранизацията по Уелс „Война на световете” (1953, Дж. Пал и Б. Хаскин), „Чудовището от дълбочина 120 000 фута” (1953, Й. Лурие), „То дойде от друго пространство” (1953, Дж. Арнолд) -първият „триизмерен” НФ филм, както и „Те” (1954, Г. Дъглас).
  • Знаменитият „Годзила” (1954) на И. Хонда поставя начало на поредицата за чудовища. Към този род ленти спадат: „Тарантула” (1955, Дж. Арнолд), „Нашествието на крадците на тела” (1956, Д. Сийгъл), „Паякът” (1958, Б. Гордън).

Сред шедьоврите от по-късния период са:

  • „Алфавил” (1965, Ж.-Л. Годар)
  • “451 градуса по Фаренхайт” (1966, Фр. Трюфо)
  • „Планетата на маймуните” (1967, Фр. Шафнър)
  • „Космическа Одисея, 2001” (1968, Ст. Кубрик)
  • „Бебето на Розмари” (1968, Р. Полански)
  • „Челюсти” (1975, Ст. Спилбърг)
  • сагата „Star Wars” (1977-2005, Дж. Лукас)
  • „Близки срещи от трети вид” (1977, Ст. Спилбърг)
  • „Пришълците” (1979-97)
  • трилогията за Индиана Джоунс (1981-89, Ст. Спилбърг)
  • „Извънземното” (1982, Ст. Спилбърг)
  • трилогията „Терминатор” (1984-2003, Дж. Камерън)

Не бива да пропускаме и значими НФ-сериали като „Вавилон 5”, ”Star Тrek”, „Старгейт”, „LЕХХ“, “4400”, „Досиетата Х”, „Бойна звезда Галактика“ (оригинален сериал) и др.

Кинофестивали[редактиране]

Почитателите на фантастичното кино се срещат на фестивалите в Триест и Париж, а за любителите на ужасите фестивал се провежда в подходящ за целта швейцарски замък (Авориаз).