Разлика между версии на „Двадесет и пет килограма съпричастност“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
(Нова страница: 2013 г. Ел. сп. "Литературен свят")
 
 
(Не са показани 12 междинни версии от трима потребители)
Ред 1: Ред 1:
2013 г.
+
{{Инфокутия произведение
Ел. сп. "Литературен свят"
+
| име                  = Двадесет и пет килограма съпричастност
 +
| име в оригинал        =
 +
| други-имена          =
 +
| език                  =
 +
| автор                = Евгени Алексиев
 +
| издадена-година      = 2017
 +
| издадена-държава      =
 +
| жанр                  = социална фантастика, антиутопия
 +
| вид-изкуство          = литература
 +
| вид                  = разказ
 +
| цикъл                =
 +
| предходно            =
 +
| следващо              =
 +
| бележки              =
 +
}}
 +
 
 +
'''„Двадесет и пет килограма съпричастност“''' е научно-фантастичен разказ от писателя [[Евгени Алексиев]]. Написан през март 2013 г.
 +
 +
 
 +
== Сюжет ==
 +
 
 +
5 процента от хората на земята са привилегировани. Спестени са им неприятностите и страданията. Болестите и проблемите на тези 5 процента привилегировано население се поемат от останалите 95 процента обикновени хора. Правото си на живот те заплащат със своята болка...
 +
 
 +
В основата на разказа е съпричастността, възможността да споделиш болката на другия и да му отдадеш съпричастност, да предадеш от собствените сили и да поемеш страданието на другия, когото обичаш (да преодолееш естествените материални бариери, неразбиране и невъзможност за истинска съпричастност, които обусляват нашето биологическо и физическо съществуване) - в контекста на едно несправедливо обществено устройство, при което винаги се възпроизвеждат 5 процента привилегировани елитари, аристархи, админархи и плутократи, а 95 процента - работещи за тях; работниците са задължени да поемат болката и страданието на привилегированите по централизирана електронна система, за да получават правото на кредити за собственото си оцеляване; приемането на болката и страданието са задължителен начин на живот, а страданието се категоризира и разпределя на порции към всеки от работниците-донори; съпричастността и страданието, измервани в килограми, е стандартна разменна монета, дълговете на работниците постоянно нарастват, но винаги остава възможността за тяхното ускорено погасяване чрез активно донорство на различни части от собственото тяло.
 +
 
 +
Всеобщото наблюдение и тоталният електронен контрол чрез видеокамери, летящи дронове, импланти и подробни електронни досиета, в които се отразява всяко действие и информация за субекта - е основна черта на обществото и инструмент на властта, а обичайната работа, която работниците са задължени да извършват, извън задължителните сеанси за приемане на болка и страдание, целенасочено не се роботизира, за да служи като средство за укрепване на дисциплината сред населението. Същевременно, в разказа се включва идеята на автора за „матрицата“, в която се записва директно (през измерения и вселени) всеки миг от човешкия живот - така че дори когато човекът вече е стар, болен и безпаметен, при неговото преминаване през „портала“ - Отвъд, той се оказва в пълния си блясък - съвкупност от всичко това, което е представлявал и натрупвал през целия си живот - един комплексен пълен образ. А „Отвъд“ не е само абстрактно понятие.
 +
 
 +
== Публикации ==
 +
 
 +
* [[2018 г.]] - В антологията ''„[[Фантастивал в Европолис (Издателство Дружество на българските фантасти „Тера Фантазия“, 2018)|Фантастивал в Европолис]]“''

Текуща версия към 23:23, 29 октомври 2018

Двадесет и пет килограма съпричастност
Автор(и): Евгени Алексиев
Първо издание: 2017 г.
Жанр(ове): социална фантастика, антиутопия
Изкуство: литература
Вид: разказ


„Двадесет и пет килограма съпричастност“ е научно-фантастичен разказ от писателя Евгени Алексиев. Написан през март 2013 г.


Сюжет[редактиране]

5 процента от хората на земята са привилегировани. Спестени са им неприятностите и страданията. Болестите и проблемите на тези 5 процента привилегировано население се поемат от останалите 95 процента обикновени хора. Правото си на живот те заплащат със своята болка...

В основата на разказа е съпричастността, възможността да споделиш болката на другия и да му отдадеш съпричастност, да предадеш от собствените сили и да поемеш страданието на другия, когото обичаш (да преодолееш естествените материални бариери, неразбиране и невъзможност за истинска съпричастност, които обусляват нашето биологическо и физическо съществуване) - в контекста на едно несправедливо обществено устройство, при което винаги се възпроизвеждат 5 процента привилегировани елитари, аристархи, админархи и плутократи, а 95 процента - работещи за тях; работниците са задължени да поемат болката и страданието на привилегированите по централизирана електронна система, за да получават правото на кредити за собственото си оцеляване; приемането на болката и страданието са задължителен начин на живот, а страданието се категоризира и разпределя на порции към всеки от работниците-донори; съпричастността и страданието, измервани в килограми, е стандартна разменна монета, дълговете на работниците постоянно нарастват, но винаги остава възможността за тяхното ускорено погасяване чрез активно донорство на различни части от собственото тяло.

Всеобщото наблюдение и тоталният електронен контрол чрез видеокамери, летящи дронове, импланти и подробни електронни досиета, в които се отразява всяко действие и информация за субекта - е основна черта на обществото и инструмент на властта, а обичайната работа, която работниците са задължени да извършват, извън задължителните сеанси за приемане на болка и страдание, целенасочено не се роботизира, за да служи като средство за укрепване на дисциплината сред населението. Същевременно, в разказа се включва идеята на автора за „матрицата“, в която се записва директно (през измерения и вселени) всеки миг от човешкия живот - така че дори когато човекът вече е стар, болен и безпаметен, при неговото преминаване през „портала“ - Отвъд, той се оказва в пълния си блясък - съвкупност от всичко това, което е представлявал и натрупвал през целия си живот - един комплексен пълен образ. А „Отвъд“ не е само абстрактно понятие.

Публикации[редактиране]