Разлика между версии на „Хелиана Стоичкова“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
 
(Не са показани 25 междинни версии от същия потребител)
Ред 1: Ред 1:
Хелиана Стоичкова е родена през 1980 г. в София. Автор е на многобройни разкази, романи и материали с фантастични сюжети. Завършила е Публична реч, работила е над докторантура по драматургия в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов".  
+
Хелиана Стоичкова е родена през 1980 г. в София. Автор е на многобройни книги с разкази, романи и материали с фантастични сюжети. Завършила е Публична реч, работила е над докторантура по драматургия в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов".  
 
 
  
  
 
== Биография ==
 
== Биография ==
 
+
Хелиана Стоичкова има 29 издадени книги. Още в гимназията насочва вниманието си към хуманитарните предмети. Издава училищен вестник "Междучасие" в 23-та гимназия Фредерик Жолио Кюри, който излиза в три броя. Изучава Публична реч в Театралната Академия и прави специализация по Театрална драматургия. Работи над докторантура с тема "Информативност на диалога - Характеризиране на атрактивният персонаж посредством неговата реч" в НАГФИЗ "Кръстьо Сарафов".
 
 
----
 
 
 
  
  
Ред 13: Ред 9:
 
Хелиана Стоичкова е автор на 29 книги. Част от тях са дълга поредица от детски приказни сюжети развити в обрамчени приказки. В тях могат да бъдат открити и фантастични елементи като "другата страна на действителността" представена като успоредно съществуваща на реалният свят. Съобразени със спецификата на детската аудитория приказките са положителни и отделят много внимание на посланията, морала и поуките.
 
Хелиана Стоичкова е автор на 29 книги. Част от тях са дълга поредица от детски приказни сюжети развити в обрамчени приказки. В тях могат да бъдат открити и фантастични елементи като "другата страна на действителността" представена като успоредно съществуваща на реалният свят. Съобразени със спецификата на детската аудитория приказките са положителни и отделят много внимание на посланията, морала и поуките.
  
В областта на фантастиката Хелиана Стоичкова има многобройни разкази и сюжети, които ходят по ръба на действителността, в огромна степен в областта на абсурдното и не малка част от текстовете са дистопични. Те демонстрират фрактури на определени явления като ги интерпретират на някои места пруз хумористични сюжети, а на други изобличително.  
+
В областта на фантастиката Хелиана Стоичкова има многобройни разкази и сюжети, които ходят по ръба на действителността, в огромна степен в областта на абсурдното и не малка част от текстовете са дистопични. Те демонстрират фрактури на определени явления като ги интерпретират на някои места през хумористични сюжети, а на други изобличително.  
 
   
 
   
  
----
+
== Разкази ==
 +
Хелиана Стоичкова е автор на сборници с разкази, които съдържат фантастични сюжети. Част от разказите в сборниците са писани по искане на читатели и са тематично обвързани с това, което читателите са поискали. Книгите са сюжетно обвързани помежду си и проследяват определени персонажи в тяхното развитие. Разказите често имат продължения, което ги прави много динамични. На много места персонажи от една история се срещат с персонажи от други истории и се въвличат в споделена сюжетност.
  
  
== Разкази ==
+
'''Абсурдите на Гана По''', 2001 г., разкази.
Хелиана Стоичкова е автор на сборници с разкази, които съдържат фантастични сюжети.  
+
Първият сборник с разкази е и дебютна книга. Той е в по-голяма степен организиран около абсурдността на определени функционалности на битието и фантастичните елементи са по-слабо доловими. Въпреки това, като първа книга, бележи определена посока на наратива, която впоследствие се доразвива в следващите книги с разкази тъй като част от персонажите преминават от книга в книга и понякога отделни сюжети се сливат в нови истории.  
  
Абсурдите на Гана По, 2001, разкази
+
'''Кабинковият лифт''',2018 г., разкази.
 +
Вторият сборник съдържа фантастични разкази, някои от които са продължение на истории от първия сборник. Гана По вече е изобличена и нейната история ще продължи нататък в следващите сборници като все по-абсурден и драстичен образ. Това има отношение и към първия роман на Хелиана Стоичкова, тъй като там тя вече придобива пълнокръвен образ на неприятна и дистопична аномалия. В този сборник има разкази, които засягат теми от роботиката /Т5/, модерни течения в науката /Докси/ и абстрактни погледи към света, което ги прави фантастични. Книгата еклектично ги представя редом с други наративи, които не са фантастични, но обединява част от историите посредтвом връзки между отделните сюжети като събира персонажите на едно място в определен отрязък от време и пространство за да даде тласък на нови продължения.
  
Кабинковият лифт,2018, разкази
+
'''Централно Управление Запознанства''',2020 г., разкази.
 +
В тази книга фанстастичните разкази не са дистопични. Те отново съществуват в еклектичен тематичен сбор като много голям акцент има върху абсурдността. Едноименният разказ представя неопределено във времето бъдеще, в което важат различни правила на общуване. Той има хумористичен характер. В тази книга са и фантастичните разкази "Мисия централна нервна система", "Таен клуб" и "Курсова работа", които в следващите сборници имат продължения или тематично са доразвити в нови истории. 
  
Централно Управление Запознанства,2020, разкази
+
'''Леко съм мъртъв''', 2020 г., разкази.
 +
В тази книга, завършени като концепция, се появяват "порталът, плановете на потребление,ферма за свинско месо" и други елементи като "скарабейчетата", които впоследствие ще видим в първия роман на Хелиана Стоичкова. Отново еклектичен жанрово, този сборник представя и две сюжетни линии развити в поредица от разкази, които също са фантастични. Едната представя света на хората в тясно взаимодействие със светът на растенията, но някъде там след смъртта. Вторият сюжет представя общество, което е въвело възрастова граница, която детерминира правила за прекратяване на жизнения цикъл. В таз книга персонажи от предишни истории са окончателно закачени един за дуг и тяхната сюжетност вече е доведена до екстремни нива на абсурдност /"Сашо Пингвина и Гана По"/.
  
Леко съм мъртъв, 2020, разкази
+
'''Заедно под Слънцето''', 2021 г., разкази.
 +
Книгата кристализира допълнителни детайли от света на портала и е пряко свързана сюжетно с романа "Общества на абсурда". Разказите въвеждат в наратива "Лабиринтът, чакалнята, ноевият ковчег, гражданският договор, кредитната система, дълговото общество, черният вятър" и представят за пръв път някои от главните действащи лица на романа.  Освен тях книгата съдържа фантастичния сюжет "Неортодоксално" развит в няколко разказа, който представя абстрактен поглед над връзките, които изграждаме с другите хора. Друга сюжетна линия представлява продължение на разказа "Фикус, но не Бенджамин" от книгата "Кабинковият лифт" и е развита в няколко последователни фантастични истории. Освен него тя се връща назад към стари истории и предлага завършек на някои от сюжетите. Този сборник е основополагащ в прочита на романите от поредицата "Войната на гъбите". В него вече се наблюдава по един ярък начин, чрез доведени до абсурдност постановки, опит да бъдат показвани тези и контратези в действията на персонажите. Разкази, които представят определена позиция и последващи разкази, които изобличават грешки или предлагат алтернативна гледна точка. 
  
Заедно под Слънцето, 2021, разкази
+
'''Вечерно купе,''' 2022 г., разкази.
 +
Този сборник представя нова поредица от наративи, които имат връзка с други сюжетни линии. В него се появява поредицата от разкази организирани около "Антигравитон" и поредица от разкази обвързана с наратива "Екзистенц Макс". Голяма част от разказите имат дистопичен характер или водят сюжетите в посока на абсурдност. Отново е използвана постановка на теза-антитеза, която представя по амбивалентен начин противоположни позиции. В този сборник са разказите "Добре информиран" и "Всичко е нормално", които представят света през призмата на едно ново потенциално бъдеще.
  
Вечерно купе, 2022, разкази
+
'''Не искам нормален,''' 2023 г., разкази.
  
----
+
Разказите в този сборник носят белега на фантастичното в още по-голяма степен. Конструктите на възможно битие вече се вихрят не само в плоскостта на познатото, но насочват вниманието си и към някои изцяло нови представи за света. Нови на пръв поглед, защото всичко може би се пази там в Хранилището.
  
  
 +
== Романи ==
  
 +
Първият роман на Хелиана Стоичкова е "Общества на абсурда" и е част от трилогията "Войната на гъбите". Трите книги обединяват някои от концепциите набелязани в ключови разкази и представят една действителност на успоредно съществуващи дискурси, които си взаимодействат на много нива. Трилогията "Войната на гъбите" включва три части: "Общества на абсурда", "Ферма за свинско месо" и "Кускута".
  
== Романи ==
+
'''Общества на абсурда''', 2021, роман.
 +
Романът има тежко начало представящо аномалията "Гана По". Този образ еволюира през поредицата от сборници и затова му е отделено достатъчно време за да бъде напълно изобличен. Това дава още в началото тежък дистопичен характер на романа. Действието се развива в голям брой успоредни сюжетни линии, които се преплитат една в друга и представят една дистопична действителност. В нея на различните места важат и различни правила, което прави наратива много динамичен. Наличието на "хорър" елементи придава на историята сигнален, но и тежък характер.
  
----
 
  
Общества на абсурда, 2021, роман
+
== Фантастика ==
  
 +
В разказите се наблюдават научно фантастични сюжети, но в много голяма степен и сюжети с дистопичен характер. Рядко се срещат утопични идеи и повече се вижда демонстрацията на потенциални счупвания. В този смисъл на някои места като фантастични могат да бъдат разглеждани и някои метафори. Какъвто е разказа "Да овладееш въздуха си", който е разказан като фантастичен сюжет, но представя алтернативни съждения. Хипотезите са разнородни и тъй като са вписани в сборници, които представят и нефантастични разкази, но с доведени до абсурдност сюжети, това им придава много разнообразен характер. 
  
 +
Персонажите не са натоварени със свръх възможности. Един от малкото персонажи, който притежава уникална електромагнетична способност, е представен във фантастичен разказ, но през призмата на метафора.
  
== Фантастика ==
+
== Външни връзки ==
 +
[https://razkazikusi.blogspot.com/ Страница с разкази от книгите]
  
 +
[https://sites.google.com/view/razkazi/%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B0%D0%BB%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B0 Страница с разкази]
  
----
+
[https://romanihs.blogspot.com/ Романи на Хелиана Стоичкова]
  
 +
[https://sites.google.com/view/obshtestva/%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B0%D0%BB%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B0 Светът на портала, романи]
  
Статии
+
[https://helianastoichkova.com/ Личен сайт на Хелиана Стоичкова]

Текуща версия към 12:00, 20 декември 2023

Хелиана Стоичкова е родена през 1980 г. в София. Автор е на многобройни книги с разкази, романи и материали с фантастични сюжети. Завършила е Публична реч, работила е над докторантура по драматургия в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов".


Биография[редактиране]

Хелиана Стоичкова има 29 издадени книги. Още в гимназията насочва вниманието си към хуманитарните предмети. Издава училищен вестник "Междучасие" в 23-та гимназия Фредерик Жолио Кюри, който излиза в три броя. Изучава Публична реч в Театралната Академия и прави специализация по Театрална драматургия. Работи над докторантура с тема "Информативност на диалога - Характеризиране на атрактивният персонаж посредством неговата реч" в НАГФИЗ "Кръстьо Сарафов".


Произведения[редактиране]

Хелиана Стоичкова е автор на 29 книги. Част от тях са дълга поредица от детски приказни сюжети развити в обрамчени приказки. В тях могат да бъдат открити и фантастични елементи като "другата страна на действителността" представена като успоредно съществуваща на реалният свят. Съобразени със спецификата на детската аудитория приказките са положителни и отделят много внимание на посланията, морала и поуките.

В областта на фантастиката Хелиана Стоичкова има многобройни разкази и сюжети, които ходят по ръба на действителността, в огромна степен в областта на абсурдното и не малка част от текстовете са дистопични. Те демонстрират фрактури на определени явления като ги интерпретират на някои места през хумористични сюжети, а на други изобличително.


Разкази[редактиране]

Хелиана Стоичкова е автор на сборници с разкази, които съдържат фантастични сюжети. Част от разказите в сборниците са писани по искане на читатели и са тематично обвързани с това, което читателите са поискали. Книгите са сюжетно обвързани помежду си и проследяват определени персонажи в тяхното развитие. Разказите често имат продължения, което ги прави много динамични. На много места персонажи от една история се срещат с персонажи от други истории и се въвличат в споделена сюжетност.


Абсурдите на Гана По, 2001 г., разкази. Първият сборник с разкази е и дебютна книга. Той е в по-голяма степен организиран около абсурдността на определени функционалности на битието и фантастичните елементи са по-слабо доловими. Въпреки това, като първа книга, бележи определена посока на наратива, която впоследствие се доразвива в следващите книги с разкази тъй като част от персонажите преминават от книга в книга и понякога отделни сюжети се сливат в нови истории.

Кабинковият лифт,2018 г., разкази. Вторият сборник съдържа фантастични разкази, някои от които са продължение на истории от първия сборник. Гана По вече е изобличена и нейната история ще продължи нататък в следващите сборници като все по-абсурден и драстичен образ. Това има отношение и към първия роман на Хелиана Стоичкова, тъй като там тя вече придобива пълнокръвен образ на неприятна и дистопична аномалия. В този сборник има разкази, които засягат теми от роботиката /Т5/, модерни течения в науката /Докси/ и абстрактни погледи към света, което ги прави фантастични. Книгата еклектично ги представя редом с други наративи, които не са фантастични, но обединява част от историите посредтвом връзки между отделните сюжети като събира персонажите на едно място в определен отрязък от време и пространство за да даде тласък на нови продължения.

Централно Управление Запознанства,2020 г., разкази. В тази книга фанстастичните разкази не са дистопични. Те отново съществуват в еклектичен тематичен сбор като много голям акцент има върху абсурдността. Едноименният разказ представя неопределено във времето бъдеще, в което важат различни правила на общуване. Той има хумористичен характер. В тази книга са и фантастичните разкази "Мисия централна нервна система", "Таен клуб" и "Курсова работа", които в следващите сборници имат продължения или тематично са доразвити в нови истории.

Леко съм мъртъв, 2020 г., разкази. В тази книга, завършени като концепция, се появяват "порталът, плановете на потребление,ферма за свинско месо" и други елементи като "скарабейчетата", които впоследствие ще видим в първия роман на Хелиана Стоичкова. Отново еклектичен жанрово, този сборник представя и две сюжетни линии развити в поредица от разкази, които също са фантастични. Едната представя света на хората в тясно взаимодействие със светът на растенията, но някъде там след смъртта. Вторият сюжет представя общество, което е въвело възрастова граница, която детерминира правила за прекратяване на жизнения цикъл. В таз книга персонажи от предишни истории са окончателно закачени един за дуг и тяхната сюжетност вече е доведена до екстремни нива на абсурдност /"Сашо Пингвина и Гана По"/.

Заедно под Слънцето, 2021 г., разкази. Книгата кристализира допълнителни детайли от света на портала и е пряко свързана сюжетно с романа "Общества на абсурда". Разказите въвеждат в наратива "Лабиринтът, чакалнята, ноевият ковчег, гражданският договор, кредитната система, дълговото общество, черният вятър" и представят за пръв път някои от главните действащи лица на романа. Освен тях книгата съдържа фантастичния сюжет "Неортодоксално" развит в няколко разказа, който представя абстрактен поглед над връзките, които изграждаме с другите хора. Друга сюжетна линия представлява продължение на разказа "Фикус, но не Бенджамин" от книгата "Кабинковият лифт" и е развита в няколко последователни фантастични истории. Освен него тя се връща назад към стари истории и предлага завършек на някои от сюжетите. Този сборник е основополагащ в прочита на романите от поредицата "Войната на гъбите". В него вече се наблюдава по един ярък начин, чрез доведени до абсурдност постановки, опит да бъдат показвани тези и контратези в действията на персонажите. Разкази, които представят определена позиция и последващи разкази, които изобличават грешки или предлагат алтернативна гледна точка.

Вечерно купе, 2022 г., разкази. Този сборник представя нова поредица от наративи, които имат връзка с други сюжетни линии. В него се появява поредицата от разкази организирани около "Антигравитон" и поредица от разкази обвързана с наратива "Екзистенц Макс". Голяма част от разказите имат дистопичен характер или водят сюжетите в посока на абсурдност. Отново е използвана постановка на теза-антитеза, която представя по амбивалентен начин противоположни позиции. В този сборник са разказите "Добре информиран" и "Всичко е нормално", които представят света през призмата на едно ново потенциално бъдеще.

Не искам нормален, 2023 г., разкази.

Разказите в този сборник носят белега на фантастичното в още по-голяма степен. Конструктите на възможно битие вече се вихрят не само в плоскостта на познатото, но насочват вниманието си и към някои изцяло нови представи за света. Нови на пръв поглед, защото всичко може би се пази там в Хранилището.


Романи[редактиране]

Първият роман на Хелиана Стоичкова е "Общества на абсурда" и е част от трилогията "Войната на гъбите". Трите книги обединяват някои от концепциите набелязани в ключови разкази и представят една действителност на успоредно съществуващи дискурси, които си взаимодействат на много нива. Трилогията "Войната на гъбите" включва три части: "Общества на абсурда", "Ферма за свинско месо" и "Кускута".

Общества на абсурда, 2021, роман. Романът има тежко начало представящо аномалията "Гана По". Този образ еволюира през поредицата от сборници и затова му е отделено достатъчно време за да бъде напълно изобличен. Това дава още в началото тежък дистопичен характер на романа. Действието се развива в голям брой успоредни сюжетни линии, които се преплитат една в друга и представят една дистопична действителност. В нея на различните места важат и различни правила, което прави наратива много динамичен. Наличието на "хорър" елементи придава на историята сигнален, но и тежък характер.


Фантастика[редактиране]

В разказите се наблюдават научно фантастични сюжети, но в много голяма степен и сюжети с дистопичен характер. Рядко се срещат утопични идеи и повече се вижда демонстрацията на потенциални счупвания. В този смисъл на някои места като фантастични могат да бъдат разглеждани и някои метафори. Какъвто е разказа "Да овладееш въздуха си", който е разказан като фантастичен сюжет, но представя алтернативни съждения. Хипотезите са разнородни и тъй като са вписани в сборници, които представят и нефантастични разкази, но с доведени до абсурдност сюжети, това им придава много разнообразен характер.

Персонажите не са натоварени със свръх възможности. Един от малкото персонажи, който притежава уникална електромагнетична способност, е представен във фантастичен разказ, но през призмата на метафора.

Външни връзки[редактиране]

Страница с разкази от книгите

Страница с разкази

Романи на Хелиана Стоичкова

Светът на портала, романи

Личен сайт на Хелиана Стоичкова