Разлика между версии на „Фентъзи“
(+) |
(→Класификация) |
||
Ред 20: | Ред 20: | ||
=== Класификация === | === Класификация === | ||
+ | * '''При фентъзито''' е още по-трудно (от НФ) да бъде направено разграничение на подвидове, но условно биха могли да се разграничат: | ||
+ | # класическо | ||
+ | # съвременно (градско, модерно) | ||
+ | # героично (“меч и магия”) | ||
+ | # епично | ||
+ | # митологично | ||
+ | # пътешествия | ||
+ | # хумористично | ||
+ | # научно | ||
+ | * '''Друга класификация''', разпространена в англоезичния свят (по-подробна, но и доста особена!), разделя фентъзито на: | ||
+ | # епично | ||
+ | # героично | ||
+ | # съвременно | ||
+ | # хумористично | ||
+ | # романтично | ||
+ | # еротично | ||
+ | # истории за супергерои (Супермени, Батмани и Човеко-паяци, най-вече в комикси) | ||
+ | # филмово (вероятно във вид на сценарии и новелизации) | ||
+ | # тъмно (граничещо с хорър) | ||
+ | # историческо | ||
+ | # Артурианско | ||
+ | # христианско (“Хрониките на Нарния”) | ||
+ | # пътешествия до задгробния свят (Дж.Бангс) | ||
+ | * Руският изследовател '''Е.Лотош''' разграничава едва 3 подвида: | ||
+ | # Вълшебно (класическо), вкл. приказката и епоса | ||
+ | # Мистично и религиозно | ||
+ | # Наукообразно | ||
+ | * Според друга '''руска класификация''' фентъзито бива: | ||
+ | # Епическо | ||
+ | # Героично | ||
+ | # Митологично | ||
+ | # Историческо | ||
+ | # Мистическо | ||
+ | # Хумористично | ||
+ | # Детско | ||
+ | # Романтично | ||
+ | # Технофентъзи (магия и технология) | ||
+ | # Славянско (има се предвид руско) | ||
+ | # “Странно” (което не се поддава на класификации) |
Версия от 14:25, 30 януари 2007
Фентъзи (англ. fantasy — фантазия) е подвид на Фантастиката, чийто основа е повествование за измислен свят, в който чудото е реалност, а базисната основа е повече идеалистична, отколкото рационална, и повече чудесна (магична, религиозна), отколкото физична.
Дефиниции
“Фентъзи е белетристична форма, включваща романи, разкази, ролеви игри и филми. Действието обикновено протича в светове, значително отличаващи се от Земята, населени от същества, владеещи магия, и митически същества от рода на дракони и еднорози. Като жанр, фентъзито е едновременно свързано и се различава от хоръра и НФ. И трите жанра съдържат фантастични елементи, радикално различаващи се от действителността, или допускат предположението, че действителността би могла да бъде друга.” (“Webster’s Online Dictionary”)
“Фентъзи е литературен жанр, появил се в Англия в средата на XX в., доближаващ се до НФ, но използващ в по-свободен, “приказен” маниер, мотиви от далечни премествания в пространството и времето, извънземни светове, изкуствени организми, митология на древни цивилизации”. (“WikipediA”)
Бълг. Уикипедия посочва: “Фентъзи е литературен жанр, характеризиращ се с използването на елементи от митологията, фолклора и класическите "вълшебни приказки".
Според “Речник на литературоведческите термини” (С.Белокуров, 2005) “фентъзито е разновидност на фантастиката: произведения, изобразяващи измислени събития, в които главна роля играе ирационалното, мистично начало, и светове, съществуването на които не може да се обясни логически. Във фентъзито действат богове, демони, добри и зли вълшебници, гноми, великани, говорещи животни и предмети, привидения, вампири, митологични и приказни същества и т. н. Фентъзито е своеобразно съединяване на приказки, фантастика и приключенски рицарски роман.”
Терминът се използва за първи път от П.Иневър в сп.”Wonder Stories” (1934).
Извори
Изворите на фентъзито могат да се открият в:
1) митовете (гръцки, скандинавски, келтски, славянски, Артуровия цикъл) и приказките; 2) древния епос, начело с “Одисея” и "Гилгамеш"; 3) рицарския и готически роман от ХІV-ХVІ в. (“Тристан и Изолда”, “Дон Кихот” и “Айвънхоу”); 4) приключенски романи (Ал.Дюма, М.Рид и безспорно Ж.Верн); 5) класика с фантастични мотиви (Е.А.По, Н.Гогол и др.)
Живот на фентъзито вдъхва още в 1485 г. Т.Малори (“Смъртта на Артур”). За създатели на вида по отношение на измисления свят се считат Дж.Макдоналд с “Фантазии: Вълшебен роман за мъже и жени” (1858), създал първия уникален (вторичен) авторов свят без и най-малък намек за реалността, и Л.Карол с “Алиса в Страната на чудесата” (1865) и “Алиса в Огледалния свят” (1871), претендиращи за първите фентъзи-романи.
Създател на вида по отношение на съвременния тип герой е Х.Хагард с романите “Рудниците на цар Соломон” (1885) и “Тя” (1886). Той се счита и за първооткривател на “изгубените светове”. Към него с известни уговорки може да се причисли и У.Маккей с комиксите за приключенията на Немо в измислена страна (1905).
За създател и родоначалник на фентъзито като подвид на фантастиката се счита Лорд Дансени, автор на “Приказки на спящия” (10), макар в момента на публикуването сборника да не предизвиква голям интерес сред читатели и критика. Популяризирането става едва със сериите на Е.Бъроуз за Тарзан (1912-47) и на Р.Хауърд за Конан (1932-36).
Истинското признание обаче идва значително по-късно, едва в средата на 50-те год. на ХХ в., във връзка с творческия дебют на Дж.Толкин и “странните приказки” на У.Ле Гуин (цикъла “Землемория”). Толкин начертава основните правила, по които се водят почти всички негови наследници - пътуването, вълшебния предмет, злия бог/магьосник, разнообразните народи, обединяващи се пред лицето на Мрака и т. н. Но фентъзито не е Толкин или “Властелинът…”, фентъзито е нещо повече. Трилогията без съмнение е велика книга (но кой знае защо след издаването й у нас през 1969 г. почти никой не й обърна внимание! ), но една сага не определя жанра.
Фентъзи пишат Т.Пратчет, П.Ентъни, Г.Диксън, Д.Дънкан, К.Курц, М.Вайс, Б.Хембли, К.Кер, А.Нортън, Ст.Пери, Р.Зелазни, Л.С. де Камп, Л.Картър, К.Буличов, както и редица “твърди” фантасти като П.Андерсън, Р.Шекли, Р.Хайнлайн, М.Муркок, Ф.Х.Фармър, Р.Салваторе и мн. др.
Класификация
- При фентъзито е още по-трудно (от НФ) да бъде направено разграничение на подвидове, но условно биха могли да се разграничат:
- класическо
- съвременно (градско, модерно)
- героично (“меч и магия”)
- епично
- митологично
- пътешествия
- хумористично
- научно
- Друга класификация, разпространена в англоезичния свят (по-подробна, но и доста особена!), разделя фентъзито на:
- епично
- героично
- съвременно
- хумористично
- романтично
- еротично
- истории за супергерои (Супермени, Батмани и Човеко-паяци, най-вече в комикси)
- филмово (вероятно във вид на сценарии и новелизации)
- тъмно (граничещо с хорър)
- историческо
- Артурианско
- христианско (“Хрониките на Нарния”)
- пътешествия до задгробния свят (Дж.Бангс)
- Руският изследовател Е.Лотош разграничава едва 3 подвида:
- Вълшебно (класическо), вкл. приказката и епоса
- Мистично и религиозно
- Наукообразно
- Според друга руска класификация фентъзито бива:
- Епическо
- Героично
- Митологично
- Историческо
- Мистическо
- Хумористично
- Детско
- Романтично
- Технофентъзи (магия и технология)
- Славянско (има се предвид руско)
- “Странно” (което не се поддава на класификации)