Разлика между версии на „Фантастичното“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
({{Обработка|форматиране, вероятно преместване под друго заглавие}})
(статията е основополагаща и не влиза в готови категории; евентуално може да се категоризира под "Фантастология")
 
Ред 1: Ред 1:
{{Обработка|форматиране, вероятно преместване под друго заглавие}}
+
'''Фантастичното''' - откритие, събитие, нашествие, природен процес, артефакт, които за познатата ни действителност може да изглеждат невероятни, невъзможни, научно-хипотетични, нелепи, гротескни, преувеличени, умалени, доведени до крайност - но са крайъгълният камък на всяко произведение в което и да било изкуство, наречено [[фантастика]].
  
'''Фантастичното''' - откритие, събитие, нашествие, природен процес, артефакт, пък било то невероятно, невъзможно, научно-хипотетично, абсурдно, нелепо, гротескно, преувеличено, умалено, доведено до крайност - фантастичното е крайъгълният камък на всяко произведение на изкуството в което и да било изкуство, което се нарича Фантастика.
+
Много важен е въпросът за целевата ориентация на фантастичното, т.е защо авторът го въвежда в описвания от него свят, който в крайна сметка винаги има за изходен материал реалността. Един път това е за да разкрие привлекателни нови възможности, друг път да предупреди за ужасни последствия, трети път да създаде напълно неочаквана развръзка. Фантастичното е „травестит“ - то може да изглежда като машина, но авторът чрез него да извежда социални, психични, психиатрични, етически и други проблеми. Или обратно - психическо състояние да предизвика нови технологични възможности. Тези непрекъснати преходи между значението и смисъла често са едни от главните източници за богатството на фантастиката.
 
 
Много важен е въпросът за целевата ориентация на фантастичното, т.е защо авторът да въвежда фантастичното в описвания от него свят, който в крайна сметка винаги има за изходен материал реалността. Един път това е за да разкрие привлекателни нови възможности, друг път да предупреди за ужасни последствия, трети път да визира нъпълно неочаквана развръзка. Фантастичното е "травестит" - то може да изглежда като машина, но авторът чрез него да извежда социални, психични, психиатрични, етически и други проблеми. Или обратно - психическо състояние да предизвика нови технологични възможности. Тези непрекъснати преходи между значението и смисъла често са едни от главните източници за богатството на фантастиката.
 

Текуща версия към 11:33, 27 януари 2008

Фантастичното - откритие, събитие, нашествие, природен процес, артефакт, които за познатата ни действителност може да изглеждат невероятни, невъзможни, научно-хипотетични, нелепи, гротескни, преувеличени, умалени, доведени до крайност - но са крайъгълният камък на всяко произведение в което и да било изкуство, наречено фантастика.

Много важен е въпросът за целевата ориентация на фантастичното, т.е защо авторът го въвежда в описвания от него свят, който в крайна сметка винаги има за изходен материал реалността. Един път това е за да разкрие привлекателни нови възможности, друг път да предупреди за ужасни последствия, трети път да създаде напълно неочаквана развръзка. Фантастичното е „травестит“ - то може да изглежда като машина, но авторът чрез него да извежда социални, психични, психиатрични, етически и други проблеми. Или обратно - психическо състояние да предизвика нови технологични възможности. Тези непрекъснати преходи между значението и смисъла често са едни от главните източници за богатството на фантастиката.