Алтернативна история
Направление в НФ, което описва възможен, но несъстоял се вариант на развитие на историята. Обикновено представлява разсъждения върху въпроса “какво би било, ако...” Първото известно АИ-предположение е на римския историк Тит Ливий ок. 35 г.пр.Хр. В кн. ІХ на своята “История на Рим”, където описва походите на Александър Македонски, той споменава, че ако великият пълководец е живял още малко, то руслото на развитието на цивилизацията може би би се променило. През ХІХ в. се появява понятието “алтернативен свят”, употребено за първи път от английския критик и писател И.Дизраели в труда “Уникати на литературата” и доразвито в сборника с разкази “За историята на събития, които никога не са се случвали” (1849). Терминът “алтернативен свят” (Alternate world) за пръв път употребява Фр.Лейбър в “Дело за убийство” (1944) Терминът “алтернативна реалност” е от сп.Thrilling Wonder Stories” (1950). Терминът “алтернативна история” (АИ) се появява в сп.”F&SF” (1954) Могат да се отделят 6 вида АИ според причината за промяна на реалната история: 1) Война на световете-причина е нашествие на извънземни (серията “Световната война”-Х.Търтлдав, “Империята Бафомет”-П.Барбе) 2) Други измерения-причина е нахлуване от други измерения или паралелни светове (серия “Одисей напуска Итака”-В.Звягинцев) 3) Пътуване във времето-причина е действие на героя при завръщане в миналото. Тук са възможни варианти: а) героят е пренесен в миналото от непонятно природно явление, напр. мълния (“За да не падне мрак”-Л.С. де Камп), или чрез бъдещи технологии (“1632”-Е.Флинт и Д.Вебер) б) пренасянето е целенасочено и се използва машина на времето (“Приключенията на Конрад Старгард”-Л.Франковски, “Оръжие за Юга”-Х.Търтлдав, “Въстаници във Времето”-Х.Харисън, “Операция Ватерлоо”-В.Болдхид) в) стражи на времето-причина са действията на спецкоманди, имащи за цел точно определена промяна (серия “Патрул във Времето”-П.Андерсън, серия “Полиция на Паравремето”-Б.Пайпър, трилогия “Войни във времето”-Дж.Бърнс, ”Нагоре по линията”-Р.Силвърбърг, “ARC конници”-Д.Дрейк и Дж.Морис) 4) Наука-причина е невъзможно в реалния свят научно откритие или изобретение (компютър на Бабидж през 1824 г. в “Двигателят на разликите”-У.Гибсън и Бр.Стърлинг, овладавяне на философския камък от Нютон в тетралогията “Епоха на безразсъдство”-Гр.Киз, телепортация вместо радиото, открито от Попов в “Марс, 1939 год.”-В.Щепетнев) 5) Концерт по желание-историята се променя според приумиците на автора-демиург; без обяснение на мотивите, просто с цел поднасяне на нова идея или на удоволствие за читателя (трилогия “Мечтата на Империята”-М.Алферова, “Закъсняла камбана...”-Ст.В.Бине) 6) Илюзорни светове-причина е вълшебство (магия), макар че са малко произведенията на АИ в областта на фентъзито (серия “Алвин”-О.С.Кард, трилогия “Годините на Лонгдирк”-К.Хууд) Най-често срещаните теми в АИ са Втората световна война (“Човекът във високия замък”-Ф.Дик, “Ако Хитлер бе спечелил Втората световна”-У.Ширър), гражданската война в САЩ (серията “Военен свят”-Х.Търтлдав, трилогията “Звезди и ивици”-Х.Харисън, “Ако Югът бе спечелил Гражданската война”-М.Кантор), нашествията на Наполеон, римската история (“Римска трилогия”-М.Алферова), събитията около Исус (цикъла “Иститут по алтернативна история”-П.Амнуел), октомврийските събития в Русия (изключително само от руски автори) и др. За върховите произведения на АИ се връчва наградата “Sidewise”. Руският вариант на наградата е “Меч в зеркале”. У нас АИ е представена с единствен роман - “Историята на Самотния редник” (1995) на Я.Чолаков, повестта “Случаят Бенковски” (2001)-Гр.Гачев и няколко разказа.