Кинофантастика - история
етап
Първият в историята НФ филм е “Пътуване до Луната”* (1902, Ж.Мелиес) с класическия артилерийски изстрел в “окото” на Луната. Следват ”Пътуванията на Гъливер” (1902) и “Пътуване през невъзможното” (1904), дело също на Мелиес. Негова е и екранизацията по Ж.Верн “20 000 левги под водата” (1907). В този период са и първите екранизации на знакови романи: “Д-р Джекил и м-р Хайд”* (1908, С.Олкът) на Р.Л.Стивънсън, “Алиса в страната на чудесата” (1910, Е.Портър) по Л.Карол, “Франкенщайн”* (1910, Дж.Доули) по М.Шели. А в кратката лента “Покоряване на полюса” (1912, Ж.Мелиес) се появява първото чудовище в киното - снежен великан.
етап
В навечерието на Първата световна война вълшебство на първите филми е заменено от мрачен мистицизъм. Това се чувства особено силно в Германия, където се поражда значителен интерес към филми на ужасите. През периода между двете войни сред най-значимите филми са:
“Студентът от Прага” (1913, Х.Еверс и Ст.Рий)-първият филм на немския експресионизъм;
“Голем” (1914, П.Вегенер)-първа версия на легендата, основа на нашумелия едноименен филм от 1920 г. на реж. П.Вегенер и К.Боес;
“Хомункулус” (1916, О.Риперт)
“20 000 левги под водата” (1916, Ст.Патън)-повторна екранизация на романа на Ж.Верн с невероятния тогава бюджет от 200 000 $. Филмът е забележителен с първите подводни снимки и специални ефекти.
“Небесен кораб” (1917)-наивен датски филм, в който за пръв път марсианците са показани като миролюбив народ, непознаващ ужасите на войната (освен това вегетарианци!). Това е първият пълнометражен НФ филм (70 мин.), посветен на междузвездно пътуване.
“Атлантида” (1919, Ж.Фейдер)-първият филм за изгубената цивилизация.
Знаменитите немски филми “Кабинетът на доктор Калигари” (1919, Р.Вине), “Носферату” (1922, Фр.Мурнау) и “Доктор Мабузе - играчът” (1922, Фр.Ланг и Т. фон Харбоу)
“Аелита” (1924, Я.Протазанов)-първият съветски НФ филм.
“Фантомът на операта” (1925, Р.Джулиан, Л.Чейни)-екранизация на романа на Г.Леру. Сюжетът се превръща в традиционен за жанра филми на ужаса.
“Изгубеният свят” (1925, Х.Хойт)-по романа на А.К.Дойл; първият филм за праисторически светове.
“Метрополис” (1926, Ф.Ланг)-без съмнение шедьовър.
“Жена на Луната” (1929, Ф.Ланг)-може би най-добрата кино-Ф в периода между двете войни.
етап
Ф кино преживява истински разцвет през 30-те год. в Холивуд. През последното десетилетие тук емигрират редица творци на немското кино (Фр.Мурнау, Е.Лубич, П.Лени). Идеите на немския експресионизъм заживяват с нова сила. Следва “бумът” в Холивуд, когато са екранизирани редица произведения на Ж.Верн, М.Шели, Х.Уелс, Е.Уолъс и др.
Сред шедьоврите през периода са: “Дракула” (1931, Т.Браунинг)-първа екранизация на романа на Б.Стокър; “Невидимият” (1933, Дж.Уейл)-отличен филм по романа на Х.Уелс с изумителни за времето си ефекти; “Кинг Конг” (1933, Ъ.Шодзак и М.Купър)-новаторски филм, открил пред кинематографа нови възможности; “Новият Гъливер” (1935, А.Птушко)-първият в света пълнометражен филм, осъществен със средствата на обемната анимация с елементи от Гъливеровата Лилипутия; “Обликът на бъдещето” (1936, У.К.Менсис)-по Х.Уелс, сериозен опит да създаде филм за бъдещето; знаменития “Флаш Гордън - космически боец” (1936, Фр.Стефани).