Текуща версия |
Вашият текст |
Ред 14: |
Ред 14: |
| | месец = | | | месец = |
| | година = 2016 | | | година = 2016 |
− | | издателство = „[[Издателство Либра Скорп|„Либра Скорп“ - Бургас]]“ | + | | издателство = „[[Издателство Либра Скорп|"Либра Скорп" - Бургас]]“ |
| | формат = 13х20 | | | формат = 13х20 |
| | брой-страници = 598 | | | брой-страници = 598 |
Ред 22: |
Ред 22: |
| | съставител = | | | съставител = |
| | рецензент = | | | рецензент = |
− | | предговор = Автора | + | | предговор = |
| | послеслов = | | | послеслов = |
| | преводач = | | | преводач = |
− | | художник-корица = Христо Гешанов | + | | художник-корица = |
− | | художник = Пламен Колев | + | | художник = |
− | | редактор = Денчо Михов | + | | редактор = |
| | художествен-редактор = | | | художествен-редактор = |
| | технически-редактор = | | | технически-редактор = |
| | коректор = | | | коректор = |
− | | предпечат = Петра Лимоза | + | | предпечат = |
− | | печат = [[Издателство Либра Скорп|„Либра Скорп“ - Бургас]] | + | | печат = [[Издателство Либра Скорп|"Либра Скорп" - Бургас]] |
| | поредица = | | | поредица = |
| | поредица-номер = | | | поредица-номер = |
Ред 40: |
Ред 40: |
| }} | | }} |
| | | |
− | Книгата съдържа романа '''''„[[Гадателя]]“''''' от [[Пламен Колев]]. | + | Книгата съдържа романа '''''„[[Гадателят]]“''''' от [[Пламен Колев]]. |
| | | |
− | == За романа ==
| |
| | | |
− | * [http://faragency.bg/bg/chetivo-za-zimno-vreme-pred-kaminata-predlaga-plamen-kolev/ Четиво за зимно време пред камината предлага Пламен Колев]
| |
| | | |
− | * Из доклада на проф. Симеон Янев за бургаската проза 2018:
| + | == За романа: == |
| | | |
− | “Гадателя” на Пламен Колев е роман от 700 страници за живота, по точно за последните 20 години от живота на български летец на Миг-29, който претърпява катастрофа, но е спасен и както обикновено става при ясновидците, отключва неочаквана и за себе си дарба да прониква в миналото и бъдещето със същата яснота и сигурност, с която ние се поместваме в настоящето. Докато се възстановява, летецът случайно, помагайки на припаднала жена открива дарбата си да лекува. И оттук всъщност започва романът за гадателя, който опознава и овладява своята сила в борба с демони и караконджули. Действието се пренася в Странджа, където прероденият летец открива и се представя на племенницата си, която пък увещава да остане да живее с него. Ето как става това: “Евгени Ковачев пристъпи към Магда и леко я прегърна, тя се сгуши в неговото старо пилотско яке и се разплака. От този майски ден те заживяха заедно като едно семейство.”
| |
| | | |
− | Намираме се на 62 страница на романа.Това е едва една десета от неговия обем. Случили са се главоломни промени в живота на главния герой. Авторът, както разбирам, психолог по образование, не се занимава с психологическата обосновка на преживяванията на героя; той само маркира събитията. Опознал силата си на гадател и лечител, Евгени Ковачев проумява, че вместо да кара хората да идват при него в странджанската хижа, по-добре е той да отива при тях. Срещу две хиляди лева спестени от пенсията, той успява да купи от търговец от Стара Загора малък бус на старо, а Магда племенницата изкарва шофьорски курс и му става шофьор.
| + | * [http://faragency.bg/bg/chetivo-za-zimno-vreme-pred-kaminata-predlaga-plamen-kolev/ Четиво за зимно време пред камината предлага Пламен Колев] |
− | | |
− | Впрочем всички глави, обозначени на латиница завършват със стих на български или руски като авторите са изредени общо в нотат.Нямам намерение да проследявам сюжета на романа. Ще си позволя само да цитирам заглавията на някои от главите: “Неизвестен мъж показва съкровището на Вълчан войвода”, “Голямата Богородица. Нестинари в Костилово”, “Клането в Бургаския затвор”, “Мъртвец праща SMS от гроба”, “Полтъргайст в Обеля”.
| |
− | | |
− | Романът се състои от пет части и епилог. Ето и техните заглавия:”Чародей и лечител”, “Ясновидец и медиум”, “Енигмолог и пророк”, “Гадателя зад граница”, “Прераждане”.
| |
− | | |
− | Моят проблем през цялото време бе да определя жанрово този текст зад твърде общото “роман”, което авторът му е дал. Съвсем определено четивото притежава белези на фентъзи, доколкото се потапя в странджански (и не само странджански) фолклорни обичаи, герои и предания, доколкото залага на мистичното в битката между Доброто и Злото. Но не е фентъзи, най-малкото в основната сюжетна линия, която настоява за факшън. Така както го описах би могло да се мисли за “факшън” т.е. факт плюс измислица, но не е и факшън, поради тоталната подчиненост на фактическото на измислицата.
| |
− | | |
− | Формалният проблем на този “роман”ни въвежда във фактическия. Пламен Колев умее да фабулира; някои от епизодите са добре изградени, има енергия в образите, постига се индивидуалност. Авторът притежава действено въображение, натрупал е впечатляващ обем от знания в областта на езотеричното, но не може да защити онова, което сам предпоставя като цел на повествуването и което нарича в обръщението си към читателя истинност, но точното му наименование би трябвало да бъде убедителност.
| |
− | | |
− | Убедителността на художественото произведение е постигната тогава, когато авторът е съумял да накара своя читател да приеме личните му жанрови норми, тоест разгадал е предложения му шифър и чете текста през него.
| |
− | | |
− | Романът на Пламен Колев не спазва собствения си шифър, не само защото не се изяснява в фентъзи или факшън, в едното или другото, но и защото неимоверно раздува сюжетното действие във нефункционални епизоди, за да го видим като една своеобразна липоматоза, т.е. натрупване на излишна словесна тъкан, която пречи, а не работи за убедителността. Авторът сам е усетил това, когато в последната част механично е сглобил идеята за прераждането в една чудодейна среща между земния наследник на пилота Ковачев – гениалният испанец Франсиско Калво с превърнатата в екскурзиантка, племенница на вече мъртвия гадател. С което претупва темата.
| |
− | | |
− | Но ако авторът приеме романа си не през оценките на читатели, ценящи единствено приключението само за себе си, той може би ще е направил голяма крачка към истинската литература от типа, който следва.
| |