Разлика между версии на „Диви теменужки“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
м (Форматиране и подреждане)
 
(Не са показани 2 междинни версии от друг потребител)
Ред 7: Ред 7:
 
| издадена-година = 1992
 
| издадена-година = 1992
 
| издадена-държава =  
 
| издадена-държава =  
| жанр = научна фантастика
+
| жанр = научна фантастика, антиутопия
 
| вид-изкуство = литература
 
| вид-изкуство = литература
 
| вид = повест
 
| вид = повест
Ред 34: Ред 34:
 
* [[1992 г.]] - ''„[[Диви теменужки (Издателство Александъръ, 1992)|Диви теменужки]]“'' - [[Издателство Александъръ|издателство „Александъръ“]], София
 
* [[1992 г.]] - ''„[[Диви теменужки (Издателство Александъръ, 1992)|Диви теменужки]]“'' - [[Издателство Александъръ|издателство „Александъръ“]], София
  
<! -- уви, не е библиографско или енциклопедично описание, а в буквален вид вероятно и нарушава GFDL: - (В едно не много далечно бъдеще един град изглежда като осъществената мечта на много поколения.
+
<!-- уви, не е библиографско или енциклопедично описание, а в буквален вид вероятно и нарушава GFDL: - (В едно не много далечно бъдеще един град изглежда като осъществената мечта на много поколения.
 
Така поне се опитва да ни убеди говорителят на Генералния щаб. Той може да бъде чут във всеки дом, когато се включи огромната телестена, под бдителния поглед на хеликоптерите на сигурността, чиито мощни прожектори осветяват апартаментите в големите кули от бетон и стъкло.
 
Така поне се опитва да ни убеди говорителят на Генералния щаб. Той може да бъде чут във всеки дом, когато се включи огромната телестена, под бдителния поглед на хеликоптерите на сигурността, чиито мощни прожектори осветяват апартаментите в големите кули от бетон и стъкло.
 
Оруелска атмосфера - би могло да се каже след първите страници. Така е, но е и нещо по-различно. В обществения и личния живот карикатурата и гротеската се налагат още от първите садистични реклами, самите те отразяващи и налагащи зрелищтно насилие по улиците, чак до кошмарите, които тровят всекидневието и въобръжението на героите от повестта.
 
Оруелска атмосфера - би могло да се каже след първите страници. Така е, но е и нещо по-различно. В обществения и личния живот карикатурата и гротеската се налагат още от първите садистични реклами, самите те отразяващи и налагащи зрелищтно насилие по улиците, чак до кошмарите, които тровят всекидневието и въобръжението на героите от повестта.
 
Елена Александрова ни кара да присъстваме на една чудовищна мутация на човечество. Изглежда че няма надежда този апокалипсис да бъде избегнат.
 
Елена Александрова ни кара да присъстваме на една чудовищна мутация на човечество. Изглежда че няма надежда този апокалипсис да бъде избегнат.
Нито чудните пътешествията на Андрей, който благодарение на агенцията “Запознанства и приключения с миражи” пресича в един момент пътя на еврейския народ в пустинята, този на Христос или на Малкия Принц на Екзюпери. Тези изумителни преживявания още повече натежават върху извода за провала на собствената му цивилизация
+
Нито чудните пътешествията на Андрей, който благодарение на агенцията „Запознанства и приключения с миражи” пресича в един момент пътя на еврейския народ в пустинята, този на Христос или на Малкия Принц на Екзюпери. Тези изумителни преживявания още повече натежават върху извода за провала на собствената му цивилизация
 
Нито проектът на Александър, който в стремежа си да изкорени злото от корен, се връща назад във времето, за да убие младия Сталин, без да си дава сметка, той е привлечен от същата логика за управление на човечеството против която се бори.
 
Нито проектът на Александър, който в стремежа си да изкорени злото от корен, се връща назад във времето, за да убие младия Сталин, без да си дава сметка, той е привлечен от същата логика за управление на човечеството против която се бори.
 
И накрая, за да намери оптимизмът, който също е алтернатива, своета място, Елена Александрова рамкира творбата си с един пролог и епилог, за да смекчи акцентите. Историята, която току що сме прочели всъщтност е съдържанието на ръкопис, забравен от непознат младеж в спокойната атмосфера на провинциална вила…
 
И накрая, за да намери оптимизмът, който също е алтернатива, своета място, Елена Александрова рамкира творбата си с един пролог и епилог, за да смекчи акцентите. Историята, която току що сме прочели всъщтност е съдържанието на ръкопис, забравен от непознат младеж в спокойната атмосфера на провинциална вила…
Ред 44: Ред 44:
  
 
Диви теменужки, фантастична повест
 
Диви теменужки, фантастична повест
Издателство “Александъръ”, София 1992
+
Издателство „Александъръ”, София 1992
 
142 издателски странициЕ-mail: anrieta@mail.bg
 
142 издателски странициЕ-mail: anrieta@mail.bg
  
 
Жанета Узунова
 
Жанета Узунова
  
“Диви теменужки” е фантастична повест. Тя, може би, не е толково фантастична колкото бих желала да бъде, въпреки, че в нея понятието “време” е използвано съвсем свободно. Освен това, всички сме наясно, че човек живее в настоящето, но е кръвно свързан както с миналото, така и с бъдещето. Той общува със съвременниците си, но също и с необикновените личности, добили плът и кръв от легендите, историята и литературата. Понякога е трудно да се определи с кого е по-близък…
+
„Диви теменужки” е фантастична повест. Тя, може би, не е толково фантастична колкото бих желала да бъде, въпреки, че в нея понятието „време” е използвано съвсем свободно. Освен това, всички сме наясно, че човек живее в настоящето, но е кръвно свързан както с миналото, така и с бъдещето. Той общува със съвременниците си, но също и с необикновените личности, добили плът и кръв от легендите, историята и литературата. Понякога е трудно да се определи с кого е по-близък…
 
Нищо не е случайно и нищо не се губи. А законът за причинно-следствената връзка е неумолим.
 
Нищо не е случайно и нищо не се губи. А законът за причинно-следствената връзка е неумолим.
Агенцията “Запознанства и приключения с миражи” организира пътешествия във времето – преживявания с нищо несравними.
+
Агенцията „Запознанства и приключения с миражи” организира пътешествия във времето – преживявания с нищо несравними.
 
Моисей бяга с богоизбраното племе от Египет, в божествения Йерушалаим се случва едно от най-важните събитията в историята на човечеството, Малкият Принц отново идва на земята, която потъва все повече в мрака на бездуховността…
 
Моисей бяга с богоизбраното племе от Египет, в божествения Йерушалаим се случва едно от най-важните събитията в историята на човечеството, Малкият Принц отново идва на земята, която потъва все повече в мрака на бездуховността…
 
Желанието ми е тази колкото фантастична, толкова и реалистична повест да допринесе за спасението на нашия прекрасен дом – Земята.
 
Желанието ми е тази колкото фантастична, толкова и реалистична повест да допринесе за спасението на нашия прекрасен дом – Земята.
 
От автора
 
От автора
 
-->
 
-->

Текуща версия към 13:23, 29 април 2016

Диви теменужки
Автор(и): Елена Александрова
Първо издание: 1992 г.
Жанр(ове): научна фантастика, антиутопия
Изкуство: литература
Вид: повест


„Диви теменужки“ е научно-фантастична повест от писателката Елена Александрова.

Сюжет[редактиране]

 

Внимание: Материалът по-долу разкрива сюжета на произведението!

 

В далечно бъдеще човечеството живее в свят, подобен на този на Оруел. Светът се управлява от Генерален щаб, улиците и медиите са пълни с насилие. Един младеж на име Андрей, с помощта на агенцията „Запознанства и приключения с миражи“, получава възможността да се върне назад във времето. Присъства на пътуването на еврейския народ през пустинята, среща Христос, по-късно и Малкия принц, и накрая се опитва да убие младия Сталин, за да промени хода на историята.

Накрая се оказва, че описаното е просто ръкопис, забравен от непознат младеж в провинциална вила.

 

Внимание: Край на разкриващата сюжета част.

 

Публикации[редактиране]

На български език[редактиране]

Самостоятелни издания[редактиране]