Здрач над Ендивал (Издателство Интегра Б. Г., 2001)

От БГ-Фантастика
Версия от 01:44, 21 март 2007 на Nightstalker (беседа | приноси) (Светли Елфи и Горгони)
Направо към: навигация, търсене
Здрач над Ендивал

Издателски данни:
Издадено в: България
Език: български
Кога: 21 март 2001 г.
Издателство: Интегра Б.Г.
Формат: 60/84/8
Страници: 288
Тираж: 1000 (?)
ISBN: 954-8794-07-01

Екип:
Корица: Георги Симеонов
Художник: Владимир Джурджев, Георги Симеонов
Редактор: Асен Цветков
Предпечат: Божидар Грозданов
Печат: Печатница "Скала"

Поредица:
Име: Ендивал
Следваща: Ендивал: Домът на Хаоса

„Здрач над Ендивал“ е изданието, съдържащо първоначалният вариант на Ендивал, първата българска настолна ролева игра издадена официално. Негови автори са Божидар Грозданов, Владимир Джурджев и Асен Цветков.

Самото издание е наречено на едно от трите готови приключения, включени в книгата. Понякога, когато се налага сравняването на този вариант с другите два, името се съкращава на "Здрача" или се използва съкращението ЗНЕ.

Прием

"Здрач над Ендивал" се посреща със смесени чувства от малцината българи, занимаващи се по онова време с настолни ролеви игри. Често се изтъква, че това е първата подобна игра на български език, но също често се среща и мнението, че може да се желае още доста от качествата на крайният продукт.

Апостол Апостолов публикува на сайта Roleplay! (единият от двата тогавашни български сайта, които се занимават с темата) "Здрач над Ендивал: Критичен преглед", в който отправя доста критики към книгата. Като слабости са посочени недостатъчното количество информация за света и расите, липсата на случаен фактор при нанасянето на удари, бавното развиване на персонажи, еднообразието и повтаряемостта на инвентарния списък от стр. 170 - 203, и други.

Тези и други критики в крайна сметка стават причина за появата на Ендивал: Домът на Хаоса.

Играеми раси и класове

В "Здрач над Ендивал" играчите могат да създават герои, принадлежащи на някоя от шестте разумни раси на Ендивал:

  • Светли Елфи (наричани само "Елфи" в следващите части на играта)
Светлите Елфи в ЗНЕ са близо до стандартният фентъзи стереотип за тези същества - "красиви и благородни" (по текста на книгата), близки с природата, вечно млади и неспособни да умрат от старост. Освен политическото деление на три княжества, Светлите Елфи се разделят и на две групи според начина си на живот - на градски и горски Елфи. ЗНЕ включва и къс "елфически речник", който позволява на играчите да дават на героите си съставни имена с някакво значение (например Гуенбран, "Белият гарван", се получава от "гуен" и "бран").
Образът на Горгоните е почерпен от древногръцката митология - вместо коси имат змии, а погледът им може да вкамени всяко същество. Приликата обаче свършва дотук. Горгоните в Ендивал са същества, създадени от богинята на спокойствието Шеа от лед и мрамор. Освен змиите, към необичайният им вид допринасят и ципестите криле на гърба, които им позволяват да планират. Иначе Горгоните са стройни и красиви същества, макар и извънредно... горди. Арогантността и войнолюбието им допринасят за тяхното падение - след над-божествена намеса от страна на Пратеника на Началото (наместник на тукашния Създател), безсмъртието и магическите способности на Горгоните са отнети, а армиите им - почти напълно унищожени. В следствие на това горгонската Империя запада и границите и се свиват до първоначалната територия - остров Коланд в северозападната част на Ендивал.

Забележка: Имената на расите са изписани с главна буква навсякъде в книгата, дори и в единствено число.

Съдържание

Книгата е разделена на 7 номерирани раздела.

  • I. Секция на Читателя (стр. 7 - 11; кратко въведение в настолните ролеви игри)
  • II. Секция на Играча (стр. 12 - 119; инструкции за създаване на игрови персонаж, обяснение на правилата и известно количество информация за света)
    • II. 1. Изберете характер на героя си (стр. 14)
    • II. 2. Изберете раса на героя си (стр. 14 - 21; къси представяния на шестте играеми раси и изброяване на специалните им качества)
    • II. 3. Изберете клас на героя си (стр. 21 - 25; къси описания на шестте играеми класа и специалните им качества)
    • II. 4. Пол, възраст и описание на героя (стр. 26)
    • II. 5. Име и история на героя (стр. 27)
    • II. 6. Качества на героя (стр. 28 - 30; разделени на положителни и отрицателни)
    • II. 7. Показатели на героя (стр. 31 - 102; запознаване с персонажният лист и начина на попълването му, системата на показателите, таблици с показатели на различните раси и класове)
    • II. 8. Умения на героя (стр. 40 - 102; запознаване със системата на уменията; таблици-списъци на уменията и нивата на владеенето им)
      • 1. Основни умения (стр. 41 - 45; небойни умения, достъпни за представителите на всички класове)
      • 2. Бойни умения (стр. 46 - 55; умения, свързани с владеенето на дадено оръжие)
      • 3. Специфични умения (стр. 56 - 101; умения, специфични за даден клас. По-голямата част от обема се заема от магиите на магьосниците и молитвите на духовниците)
      • 4. Попълване на уменията на героя (стр. 102)
    • II. 9. Снаряжение на героя (стр. 102 - 118; списъци и характеристики на предмети, които могат да бъдат използвани от играчите при началното създаване на персонаж, инструкция за вписване в персонажния лист на оръжия, броня, низши магии и низши молитви)
  • III. Съвети и пояснения за Играча (стр. 119 - 161; допълнително разясняване на правилата, още информация за света)
    • III. 1. Отношения на участниците в ролевата игра (стр. 122 - 123)
    • III. 2. Как да вляза в кожата на... ? (стр. 123 - 126; допълнителна информация за игровите раси под формата на списъци с въпроси и отговори)
    • III. 3. Бойна система (стр. 126 - 134; описание на правилата за водене на бой, различните видове атаки и удари)
    • III. 4. Магическа система (стр. 134 - 145; описание на правилата за използване на висша и низша магия, йерархията на магьосниците)
    • III. 5. Система на молитвите (стр. 145 - 154; описание на местния Пантеон, йерархията на духовниците, правилата за използване на висши и низши молитви и явлението "клетвопрестъпник")
    • III. 6. Система на уменията (стр. 154)
    • III. 7. Физическо състояние на героя (стр. 154 - 156; правила, свързани с храна, вода, сън, рани и лечение)
    • III. 8. Развитие на героя (стр. 156 - 161; описание на правилата за трупане на опит, повишаване на показатели и умения и придобиване на нови умения)
  • IV. Енциклопедия на Ендивал (стр. 163 - 203; обща информация за света)
    • IV. 1. Карта на Ендивал (стр. 164 - 165)
    • IV. 2. Флора и Фауна (стр. 166 - 170; списъци с къси описания на специфичните за Ендивал растения, животни, и "природни духове" - магически, разумни и полу-разумни раси)
    • IV. 3. Календар (стр. 167)
    • IV. 4. Списък на стоките (стр. 170 - 203; списък с описания и цени на различни стоки - от дрехи и накити до оръжия и доспехи)
  • V. Секция на Разказвача (стр. 205 - 239)
    • V. 1. Разказвача (стр. 206)
    • V. 2. НИГ-ове (стр. 206 - 215; списъци с характеристики на готови неигрови персонажи от различни раси и класове)
    • V. 3. Организиране на битки (стр. 215)
    • V. 4. Приключения (стр. 218 - 239; три готови приключения, свързани в една кампания)
      • 1. "Здрач над Ендивал"
      • 2. "Полъх от Коланд"
      • 3. "Пътят на Арадор"
    • V. 5. Собствени приключения (стр. 239)
  • VI. Съвети и пояснения за Разказвача (стр. 241 - 254)
    • VI. 1. Помощ при създаването на персонаж (стр. 242 - 249.; правилата за създаване на герой в сбит вид, заедно с няколко таблици)
    • VI. 2. Съвети за игра (стр. 250 - 252)
    • VI. 3. Дневник на Разказвача (стр. 253 - 254)
  • VII. Благодарности (стр. 256 - 257)
  • (стр. 259 - 278, неотбелязани като раздел) Персонажни листи - за всеки от петте класа има художествено оформен лист, който обаче не се отличава по нищо друго от останалите.
  • (стр. 279 - 280, неотбелязан раздел) Лист разграфен на шестоъгълници - карта за битки
  • (стр. 281 - 284, неотбелязан раздел) Примерно попълнен персонажен лист на героя Сиахо
  • (стр. 285 - 286, неотбелязан раздел) Допълнителни бланки за отчет на припаси и предмети

Куриози и грешки

  • В книгата се промъкват известен брой правописни грешки, като някои от тях дори се размножават - при използването на метода copy-paste се появява групата оръжията "баздуган с верига" и "троен баздуган с верига".
  • Мащабът на картата на света на стр. 164-165 е отбелязан погрешно като "1 см = 7 км", което прави размерите на континента Ендивал приблизително 220 на 150 километра.