Разлика между версии на „Иван Вазов“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
(Миграции в Румъния)
(Разкази)
(Не са показани 6 междинни версии от 5 потребители)
Ред 1: Ред 1:
 
{{Инфокутия личност
 
{{Инфокутия личност
| лични           = {{Инфокутия вложка личност-лични
+
| лични = {{Инфокутия вложка личност-лични
  | име             = Иван Минчов Вазов
+
| име = Иван Минчов Вазов
  | име-оригинал   =
+
| име-оригинал =
  | име-категории   = Вазов, Иван Минчов
+
| име-категории = Вазов, Иван Минчов
  | ник             =  
+
| ник =  
  | описание       =  
+
| описание =  
  | портрет         = Ivan_Vazov.jpg
+
| портрет = Ivan_Vazov.jpg
  | px             = 170
+
| px = 170
  | портрет-текст   = Иван Вазов
+
| портрет-текст = Иван Вазов
  | още-следпортрет =
+
| още-следпортрет =
  | пол             = м
+
| пол = м
  | професия       = писател
+
| професия = писател
  | националност   =  
+
| националност =  
 
}}
 
}}
| координати       = {{Инфокутия вложка личност-координати
+
| координати = {{Инфокутия вложка личност-координати
  | адрес           =  
+
| адрес =  
  | е-майл         =  
+
| е-майл =  
  | уебсайт         =  
+
| уебсайт =  
 
}}
 
}}
| био             = {{Инфокутия вложка личност-био
+
| био = {{Инфокутия вложка личност-био
  | роден-ден       = 9
+
| роден-ден = 9
  | роден-месец     = юли
+
| роден-месец = юли
  | роден-година   = 1850
+
| роден-година = 1850
  | роден-град     = Сопот
+
| роден-град = Сопот
  | роден-регион   =  
+
| роден-регион =  
  | роден-държава   =  
+
| роден-държава =  
  | починал-ден     = 22
+
| починал-ден = 22
  | починал-месец   = септември
+
| починал-месец = септември
  | починал-година = 1921
+
| починал-година = 1921
  | починал-град   = София
+
| починал-град = София
  | починал-регион =  
+
| починал-регион =  
  | починал-държава =  
+
| починал-държава =  
  | починал-от     =  
+
| починал-от =  
 
}}
 
}}
| дейности       = {{Инфокутия вложка писател
+
| дейности = {{Инфокутия вложка писател
  | творил-начало   = 1870
+
| творил-начало = 1870
  | творил-край     = 1921
+
| творил-край = 1921
  | псевдоним       =  
+
| псевдоним =  
  | жанр           = научна фантастика
+
| жанр = научна фантастика
  | теми           =  
+
| теми =  
  | основна-творба =  
+
| основна-творба =  
 
}}
 
}}
| бележки         = {{Инфокутия вложка личност-бележки
+
| бележки = {{Инфокутия вложка личност-бележки
  | бележки         = Патриархът на българската литература
+
| бележки = Патриархът на българската литература
 
}}
 
}}
 
}}
 
}}
Ред 93: Ред 93:
 
== Приноси към фантастиката ==
 
== Приноси към фантастиката ==
  
Вазов е автор на първия български фантастичен разказ - ''„[[Последният ден на XX век]]“'' (останал и единственото му фантастично произведение).
+
Вазов е автор на първия български фантастичен разказ - ''„[[Последният ден на ХХ век]]“'' (останал и единственото му фантастично произведение).
  
 
== Стил и особености ==
 
== Стил и особености ==
Ред 121: Ред 121:
 
==== Разкази ====
 
==== Разкази ====
  
* [[1899 г.]] - ''„[[Последният ден на XX век]]“'' (издаден за пръв път през [[1912 г.]])
+
* [[1899 г.]] - ''„[[Последният ден на ХХ век]]“'' (издаден за пръв път през [[1912 г.]])
  
 
====За разказа====  
 
====За разказа====  
  
* [[2000 г.]] - ''„[[Последната нощ на XІX век]]“'' (статия от [[Терзийска К.]] в [[сп.Зона]], бр. 3.
+
* [[2000 г.]] - ''„[[Последната нощ на XІX век]]“'' (статия от [[Терзийска К.]] в [[сп. Зона]], бр. 3.
  
 
=== Нефантастика ===
 
=== Нефантастика ===
Ред 131: Ред 131:
 
==== Романи ====
 
==== Романи ====
  
* ''„Под игото“''
+
* ''„Под игото“''
* ''„Нова земя“''
+
* ''„Нова земя“''
* ''„Светослав Тертер“''
+
* ''„Светослав Тертер“''
 +
* ''„Казаларската царица“''
  
 
==== Повести и новели ====
 
==== Повести и новели ====
  
* ''„Митрофан и Дормидолски“''
+
* ''„Митрофан и Дормидолски“''
* ''„Немили-недраги“''
+
* ''„Немили-недраги“''
* ''„Чичовци“'' (Галерия от типове и нрави български в турско време)
+
* ''„Чичовци“'' (Галерия от типове и нрави български в турско време)
* ''„Кардашев на лов“''
+
* ''„Кардашев на лов“''
* ''„Нора“''
+
* ''„Нора“''
  
 
==== Разкази ====
 
==== Разкази ====
  
* ''„Дядо Йоцо гледа“''
+
* ''„Дядо Йоцо гледа“''
* ''„Една българка“''
+
* ''„Една българка“''
* ''„Апостолът в премеждие“''
+
* ''„Апостолът в премеждие“''
* ''„Иде ли?“''
+
* ''„Иде ли?“''
* ''„Пейзаж“''
+
* ''„Пейзаж“''
* ''„Тъмен герой“''
+
* ''„Тъмен герой“''
* ''„Вестникар ли?“''
+
* ''„Вестникар ли?“''
* ''„Хаджи Ахил“''
+
* ''„Хаджи Ахил“''
* ''„Урок“''
+
* ''„Урок“''
* ''„Ново преселение“''
+
* ''„Ново преселение“''
* ''„Травиата“''
+
* ''„Травиата“''
* ''„Кандидат за “хамама""''
+
* ''„Кандидат за „хамама""''
* ''„Сладкодумен гост на държавната трапеза“''
+
* ''„Сладкодумен гост на държавната трапеза“''
* ''„Grаnde Maritza teinte de sang (Шуми Марица)“''
+
* ''„Grаnde Maritza teinte de sang (Шуми Марица) “''
* ''„Из Кривините“''
+
* ''„Из Кривините“''
* ''„Чистият път“''
+
* ''„Чистият път“''
* ''„Левски (Из “Немили-недраги„)“''
+
* ''„Левски (Из „Немили-недраги„) “''
* ''„Белимелецът“''
+
* ''„Белимелецът“''
* ''„Негостолюбиво село“''
+
* ''„Негостолюбиво село“''
* ''„Павле Фертигът“''
+
* ''„Павле Фертигът“''
  
 
==== Поеми ====
 
==== Поеми ====
Ред 173: Ред 174:
 
==== Пътеписи ====
 
==== Пътеписи ====
  
* ''„В недрата на Родопите“''
+
* ''„В недрата на Родопите“''
* ''„Висините“''
+
* ''„Висините“''
* ''„Витоша“''
+
* ''„Витоша“''
* ''„Рила“''
+
* ''„Рила“''
* ''„Пирин“''
+
* ''„Пирин“''
* ''„Един кът от Стара планина“''
+
* ''„Един кът от Стара планина“''
* ''„Волът“''
+
* ''„Волът“''
* ''„Юмрукчал“''
+
* ''„Юмрукчал“''
* ''„Велико Търново“''
+
* ''„Велико Търново“''
* ''„Царевец“''
+
* ''„Царевец“''
* ''„На върха Свети Никола“''
+
* ''„На върха Свети Никола“''
* ''„Розовата долина и Тунджа“''
+
* ''„Розовата долина и Тунджа“''
* ''„Един наш черноморски бисер“''
+
* ''„Един наш черноморски бисер“''
  
 
==== Драми ====
 
==== Драми ====
  
* ''„Хъшове“''
+
* ''„Хъшове“''
* ''„Към пропаст“''
+
* ''„Към пропаст“''
* ''„Службогонци“''
+
* ''„Службогонци“''
  
 
==== Комедии ====
 
==== Комедии ====
  
* ''„Службогонци“'' (Станчо Квасников на гости у министъра)
+
* ''„Службогонци“'' (Станчо Квасников на гости у министъра)
* ''„Вестникар ли?“''
+
* ''„Вестникар ли?“''
  
== Издания ==
+
== Публикации ==
  
 
=== Сборници с разкази ===
 
=== Сборници с разкази ===
  
* ''„Разкази 1881-1901“''
+
* ''„Разкази 1881-1901“''
* ''„Драски и шарки“''
+
* ''„Драски и шарки“''
* ''„Видено и чуто“''
+
* ''„Видено и чуто“''
* ''„Пъстър свят“''
+
* ''„Пъстър свят“''
* ''„Утро в Банки“''
+
* ''„Утро в Банки“''
* ''„Разкази 1901-1921“''
+
* ''„Разкази 1901-1921“''
  
 
=== Стихосбирки ===
 
=== Стихосбирки ===
  
* ''„Пряпорец и гусла“'' (1876, издадена в Букурещ, свързана с Априлското въстание)
+
* ''„Пряпорец и гусла“'' (1876, издадена в Букурещ, свързана с Априлското въстание)
* ''„Тъгите на България“'' (1877)
+
* ''„Тъгите на България“'' (1877)
* ''„Избавление“'' (1878)
+
* ''„Избавление“'' (1878)
* ''„Майска китка“''
+
* ''„Майска китка“''
* ''„Първи стихотворения“'' (1870–1876)
+
* ''„Първи стихотворения“'' (1870–1876)
* ''„Стихотворения“'', печатани през 1877–1880
+
* ''„Стихотворения“'', печатани през 1877–1880
* ''„Гусла“''
+
* ''„Гусла“''
* ''„Епопея на забравените“''
+
* ''„Епопея на забравените“''
* ''„Поля и гори“''
+
* ''„Поля и гори“''
* ''„Стихотворения за малки деца“''
+
* ''„Стихотворения за малки деца“''
* ''„Италия“''
+
* ''„Италия“''
* ''„Сливница“''
+
* ''„Сливница“''
* ''„Звукове“''
+
* ''„Звукове“''
* ''„В лоното на Рила“''
+
* ''„В лоното на Рила“''
* ''„Скитнишки песни“'' (Впечатления и усещания в Малката и Голямата Стара планина)
+
* ''„Скитнишки песни“'' (Впечатления и усещания в Малката и Голямата Стара планина)
* ''„Под нашето небе“''
+
* ''„Под нашето небе“''
* ''„Стихотворения“'', печатани през 1900–1910
+
* ''„Стихотворения“'', печатани през 1900–1910
* ''„Под гръма на победите“''
+
* ''„Под гръма на победите“''
* ''„Песни за Македония“''
+
* ''„Песни за Македония“''
* ''„Нови екове“''
+
* ''„Нови екове“''
* ''„Какво пее планината“''
+
* ''„Какво пее планината“''
* ''„Люлека ми замириса“''
+
* ''„Люлека ми замириса“''
* ''„Не ще загине“''
+
* ''„Не ще загине“''
* ''„Стихотворения“'', печатани през 1913–1921 г.
+
* ''„Стихотворения“'', печатани през 1913–1921 г.
  
 
=== На руски език ===
 
=== На руски език ===
Ред 243: Ред 244:
  
 
* [[1999 г.]] - ''„Последний день ХХ века”'' (''„[[Последният ден на XX век]]“'') (разказ) - сп. „Если“, № 12, Превод: [[Евгений Харитонов]] - с. 237-241
 
* [[1999 г.]] - ''„Последний день ХХ века”'' (''„[[Последният ден на XX век]]“'') (разказ) - сп. „Если“, № 12, Превод: [[Евгений Харитонов]] - с. 237-241
* [[2000 г.]] - ''„Последний день ХХ века”'' (''„[[Последният ден на XX век]]“'') (разказ) - сп. „Библиография“, № 1, Превод: [[Евгений Харитонов]], с. 153-156  
+
* [[2000 г.]] - ''„Последний день ХХ века”'' (''„[[Последният ден на XX век]]“'') (разказ) - сп. „Библиография“, № 1, Превод: [[Евгений Харитонов]], с. 153-156
  
 
== Външни връзки ==
 
== Външни връзки ==
  
 
* [http://slovo.bg/showauthor.php3?ID=14&LangID=1 Творби на Иван Вазов в свободната библиотека Словото]
 
* [http://slovo.bg/showauthor.php3?ID=14&LangID=1 Творби на Иван Вазов в свободната библиотека Словото]
* [http://www.liternet.bg/publish2/vchernokozhev/progonenite.htm Вихрен Чернокожев.Прогонените „Песни за Македония“]
+
* [http://www.liternet.bg/publish2/vchernokozhev/progonenite.htm Вихрен Чернокожев. Прогонените „Песни за Македония“]
  
 
== Източници ==
 
== Източници ==
  
 
* {{От Уикипедия|Иван Вазов|735980}}
 
* {{От Уикипедия|Иван Вазов|735980}}

Версия от 18:26, 8 август 2015

Иван Минчов Вазов
Ivan Vazov.jpg
Иван Вазов
Професия: писател

Биографични данни:
Роден на: 9 юли 1850 г.
Роден в: Сопот
Починал на: 22 септември 1921 г.
Починал в: София

Писател:
Творчески период: 1870 г. - 1921 г.
Жанр(ове): научна фантастика

Бeлежки:
Патриархът на българската литература

Иван Вазов (27 юни/9 юли 1850 г., Сопот — 22 септември 1921 г., София) е български писател, патриарх на следосвобожденската българска литература.

Биография

Детство и юношество

Иван Минчев Вазов е роден в Сопот. Произхожда от семейство на средно заможен търговец, в което на почит са строгият ред и патриархалността, уважението към религиозните и битовите традиции, отзивчивостта към възрожденските просветителски и патриотични настроения. Брат е на военните дейци Георги Вазов и Владимир Вазов, както и на общественика и политик Борис Вазов.

Завършва местното взаимно и класно училище, запознава се с българска оригинална и преводна литература. С помощта на учителя Партений Белчев, руски възпитаник, отрано се приобщава и към руската поезия. През 1865 г. учи гръцки език в Калоферското училище при Ботьо Петков (бащата на Христо Ботев), като става негов помощник-подидаскал. Там намира богата библиотека от френски и руски книги, които изиграват голяма роля за литературното му развитие.

През 1866 г. се записва в IV клас на Пловдивската гимназия, ръководена от Йоаким Груев, където трябва да овладее гръцки и турски език. Вместо това Вазов усърдно изучава френски език и се увлича от поезията на Пиер Беранже, Виктор Юго и Алфонс дьо Ламартин. През 1868 г. баща му го извиква в Сопот, за да поеме търговията, но Вазов не проявява склонност към тази професия, а изпълва бащините си тефтери със стихове (част от тях излизат през 1880 г. в стихосбирката „Майска китка“). През 1870 г. в „Периодическо списание на Браилското книжовно дружество“ излиза и първото му публикувано стихотворение „Борба“.

Eмиграции в Румъния

Поетическата дейност на младия Вазов е покровителствана от майка му Съба Вазова — общителна и ученолюбива жена, но буди недоволството на баща му, решил да направи от сина си търговец. С тази цел през 1870 г. Вазов е изпратен в Румъния да практикува при своя чичо, търговец в Олтеница. Но и там Вазов остава верен на призванието си — научава румънски език, запознава се с румънската поезия и пише стихове в патриотично-просветителски дух, които печата в „Периодическо списание“, списание „Читалище“, вестник „Отечество“, вестник „Свобода“ и др. Една нощ избягва в Браила, живее 2–3 месеца сред хъшовете в кръчмата на Никола Странджата. Животът сред българските емигранти, срещите с Ботев в Браила и Галац оказват въздействие върху младия поет, у когото се пробуждат патриотът и гражданинът.

След завръщането си в България Вазов учителства (18721873 г.) в Мустафа паша (днес Свиленград), работи като преводач на строежа на железопътната линия София-Кюстендил, усъвършенства френски език, учи немски език, опознава бита на българския селянин. През 1875 г. се завръща в родния си град и става член на възобновения Сопотски революционен комитет.

След неуспеха на Старозагорското въстание (1875 г.) възниква опасност да бъде арестуван и емигрира в Румъния. В Букурещ Вазов влиза в „Българско централно благотворително общество“ и става негов секретар. При много трудни условия подготвя първите си стихосбирки „Пряпорец и гусла“ (с псевдоним Пейчин) и „Тъгите на България“.

През Руско-турската освободителна война, на която откликва със стихосбирката „Избавление“, Вазов е писар в Свищов (при губернатора Найден Геров), откъдето е командирован в Русе. След едногодишен престой в града заминава за Берковица; председател е на Окръжния съд (март 1879 г. — септември 1880 г.). Случай от съдебната му практика в Берковица го вдъхновява за написването на поемата „Грамада“

Пловдивски период

От 5 октомври 1880 г. Вазов се установява в Пловдив, столицата на Източна Румелия. Дейно участва в обществения и културен живот на областта като депутат в Областното събрание от Народната партия, редактор, публицист и критик, културен деец и писател. Заедно със своя приятел и съратник от този период — Константин Величков, в продължение на 5 години Вазов участва в редактирането на вестник „Народний глас“, от чиито страници води борба срещу суспендирането на Търновската Конституция от княз Александър Батенберг. В началото на 1881 г. е избран за председател на Пловдивското научно книжовно дружество и става главен редактор на издаваното от него списание „Наука“ — първото сериозно научно-литературно периодично издание след Освобождението (1878 г.). През 1885 г. Вазов и Величков основават списание „Зора“ — първото чисто литературно списание в България. В Пловдив те съставят и прочутата двутомна „Българска христоматия“, която запознава българския читател с повече от 100 български и чужди автори.

Пловдивският период е извънредно благоприятен за творческото развитие на Вазов. Произведенията му от това време създават основата на българската следосвобожденска литература в почти всички литературни жанрове, очертавайки и редица от класическите й върхове — цикъла „Епопея на забравените“, стихотворенията „Българският език“, „Към свободата“, „Не се гаси туй, що не гасне“, „Новото гробище над Сливница“, повестите „Немили-недраги“, „Чичовци“, разказа „Иде ли?“ и др.

Руски период

През есента на 1886 г., след събитията около преврата от 9 август, започват политически гонения и Вазов е принуден да напусне България. След неколкомесечен престой в Цариград се установява в Одеса, където, за да заглуши мъката по изгубената родина, пише романа „Под игото“, публикуван след завръщането му в България в „Сборник за народни умотворения, наука и книжнина“.

Софийски период

От 1889 г. живее в София. През 1890 г. основава списание „Денница“, което излиза 2 години. По това време издава най-силните си критично-реалистични разкази, събрани в „Драски и шарки“ (в два тома). През 1895 г. тържествено е чествана 25-годишнината му литературна дейност. Романът „Нова земя“ е посрещнат от критиката толкова отрицателно, че огорченият автор стига до мисълта да се откаже от писане. С това обяснява и съгласието си да влезе през август 1897 г. в народняшкото правителство на Константин Стоилов като министър на народната просвета. На Балканските войни през 19121918 г. откликва с 3 стихосбирки — поетична хроника на събитията. Вазов е между тези, които се противопоставят на въвличането на България в Първата световна война на страната на Германия, но когато това става, възпява в стиховете си победите на българките войски. Втората национална катастрофа приема мъчително, с чувството, че е дочакал разгрома на своя свят, но не изгубва вярата си в бъдещето на България. През 1920 г. тържествено е отпразнуван 70-годишния юбилей на Вазов, отдавна вече спонтанно обявен за народен поет. Успял да види всенародната любов и признателност, на следната година умира от разрив на сърцето.

Действителен член на БКД (днес БАН) от 1881 г., почетен член на БАН от 1921 г.

Награден е със златен медал за наука и изкуство (1896 г.)

Псевдоними

Някои от псевдонимите, които Вазов използва, са: Пейчин, Добринов, Ц-в, Д. Н-ров, Т. Габровски, Боянец, Белчин, Н-чев и др.

Приноси към фантастиката

Вазов е автор на първия български фантастичен разказ - Последният ден на ХХ век (останал и единственото му фантастично произведение).

Стил и особености

В творбите на Вазов присъстват няколко основни теми:

  • Свободата на България и борбата за постигането й
  • Любовта към рода и родината
  • Защита и утвърждаване на българското
  • Геройските победи и позорните поражения
  • Апатията на Европа към България и проблемите й
  • Социалната и морална нищета („Елате ни вижте!“)
  • Безразличието на българските управници

Повече от 10 години след отпечатването на първото си стихотворение Вазов се изявява само като поет. В началото на 1881 г. за нуждите на новооснованото списание „Наука“ написва спомените си „Неотдавна“, които са и дебютът му като белетрист. И в първата си повест — „Митрофан“ (по-късно „Митрофан и Дормидолски“) използва спомени — този път от пребиваването си в Берковица. В първото десетилетие след Освобождението прозата на Вазов се опира главно върху непосредните му впечатления от последните години на робството. Като белетрист Вазов израства твърде бързо. Още през 80-те години той създава най-големите си постижения в областта на художествената проза — повестите „Немили-недраги“ и „Чичовци“ и романа „Под игото“. Повестта „Немили-недраги“ е посветена на живота на революционните български емигранти в Румъния; акцентът пада не върху историческите личности, а върху „хъшовете“ — безименните герои на историята.

През 90-те години и по-късно вниманието на Вазов е привлечено преди всичко от съвременността. На реалността след Освобождението той се отзовава и през 80-те години с хумористичната повест „Митрофан и Дормидолски“, с недовършения разказ за предизборната демагогия „Нов свят и нови людье“ (по-късно „Кандидат за хамама“), с разказите за Сръбско-българската война („Вълко на война“, „Писмо до дядо попа в с. К.“ и „Стоянчо из Ветрен“, „Иде ли?“), с които слага началото на късия разказ в българската литература. Но едва през 90-те години съвременността става обект на Вазовата белетристика. По това време излиза и романът му „Нова земя“, който е своеобразно продължение на „Под игото“. Романът пресъздава моменти от живота на Княжество България и Източна Румелия от Освобождението до Съединението (1885 г.), като Вазов проявява и свои политически пристрастия. На съвременния живот той откликва най-често с кратката форма на разказа, която през 90-те години на 19 и началото на 20 век става основна в прозата му.

Голям дял в художествената проза на Вазов заемат пътеписите му. В тях Вазов редува пейзажите с географски, исторически и етнографски бележки, осведомителния тон с белетристично изображение, лиризма с хумор. Интересът към създаването и развитието на български следосвобожденски театър стимулира първите драматургични опити на Вазов, които имат успех сред публиката и проправят пътя на младата българска драматургия. Популярност му донасят драмите „Хъшове“, „Към пропаст“, „Борислав и Ивайло“ и комедията „Службогонци“, които са нов етап от развоя на българската драма след Васил Друмев и Добри Войников.

Още от края на 19 век произведенията на Вазов са широко разпространени и извън България. Преведени са на повече от 50 езика.

Библиография

Фантастика

Разкази

За разказа

Нефантастика

Романи

  • „Под игото“
  • „Нова земя“
  • „Светослав Тертер“
  • „Казаларската царица“

Повести и новели

  • „Митрофан и Дормидолски“
  • „Немили-недраги“
  • „Чичовци“ (Галерия от типове и нрави български в турско време)
  • „Кардашев на лов“
  • „Нора“

Разкази

  • „Дядо Йоцо гледа“
  • „Една българка“
  • „Апостолът в премеждие“
  • „Иде ли?“
  • „Пейзаж“
  • „Тъмен герой“
  • „Вестникар ли?“
  • „Хаджи Ахил“
  • „Урок“
  • „Ново преселение“
  • „Травиата“
  • „Кандидат за „хамама""
  • „Сладкодумен гост на държавната трапеза“
  • „Grаnde Maritza teinte de sang (Шуми Марица) “
  • „Из Кривините“
  • „Чистият път“
  • „Левски (Из „Немили-недраги„) “
  • „Белимелецът“
  • „Негостолюбиво село“
  • „Павле Фертигът“

Поеми

  • „Грамада“ (Поема из шопския живот)
  • „Загорка“

Пътеписи

  • „В недрата на Родопите“
  • „Висините“
  • „Витоша“
  • „Рила“
  • „Пирин“
  • „Един кът от Стара планина“
  • „Волът“
  • „Юмрукчал“
  • „Велико Търново“
  • „Царевец“
  • „На върха Свети Никола“
  • „Розовата долина и Тунджа“
  • „Един наш черноморски бисер“

Драми

  • „Хъшове“
  • „Към пропаст“
  • „Службогонци“

Комедии

  • „Службогонци“ (Станчо Квасников на гости у министъра)
  • „Вестникар ли?“

Публикации

Сборници с разкази

  • „Разкази 1881-1901“
  • „Драски и шарки“
  • „Видено и чуто“
  • „Пъстър свят“
  • „Утро в Банки“
  • „Разкази 1901-1921“

Стихосбирки

  • „Пряпорец и гусла“ (1876, издадена в Букурещ, свързана с Априлското въстание)
  • „Тъгите на България“ (1877)
  • „Избавление“ (1878)
  • „Майска китка“
  • „Първи стихотворения“ (1870–1876)
  • „Стихотворения“, печатани през 1877–1880
  • „Гусла“
  • „Епопея на забравените“
  • „Поля и гори“
  • „Стихотворения за малки деца“
  • „Италия“
  • „Сливница“
  • „Звукове“
  • „В лоното на Рила“
  • „Скитнишки песни“ (Впечатления и усещания в Малката и Голямата Стара планина)
  • „Под нашето небе“
  • „Стихотворения“, печатани през 1900–1910
  • „Под гръма на победите“
  • „Песни за Македония“
  • „Нови екове“
  • „Какво пее планината“
  • „Люлека ми замириса“
  • „Не ще загине“
  • „Стихотворения“, печатани през 1913–1921 г.

На руски език

Фантастика

Публикации в периодика

Външни връзки

Източници