Редактиране на „Научна фантастика“

Направо към: навигация, търсене

Внимание: Не сте влезли в системата. Ако направите редакция IP-адресът Ви ще бъде публично видим. Ако влезете или си създадете акаунт, редакциите Ви ще бъдат свързани с потребителското Ви име, заедно с други преимущества.

Редакцията може да бъде върната. Прегледайте долното сравнение и се уверете, че наистина искате да го направите. След това съхранете страницата, за да извършите връщането.
Текуща версия Вашият текст
Ред 1: Ред 1:
 
Като '''научна фантастика''' може да бъде определено всяко произведение на изкуството (във всеки жанр), което мотивира [[фантастичното]] чрез средствата на научното мислене (концепции, възгледи, парадигми), актуални по времето на написване на произведението.
 
Като '''научна фантастика''' може да бъде определено всяко произведение на изкуството (във всеки жанр), което мотивира [[фантастичното]] чрез средствата на научното мислене (концепции, възгледи, парадигми), актуални по времето на написване на произведението.
  
За същинска основателка на направлението се смята '''Мери Шели''' с романа ''„Франкенщайн“'', въпреки че един от първите разпознаваеми научнофантастични романи, ''„Човекът на Луната“'' (The Man on The Moon), е написан от английския теолог д-р Франсис Годуин (Francis Godwin) още през 1638 г.
+
За същинска основателка на направлението се смята '''Мери Шели''' с романа ''„Франкенщайн“'', въпреки че един от първите разпознаваеми научнофантастични романи, ''„Човекът на Луната“'' (The Man In The Moone), е написан от английския теолог д-р Франсис Годуин (Francis Godwin) още през 1638 г.  
  
 
Истинското самоопределение на жанра датира от началото на 20. век с формирането на пълп-списанията в САЩ, писани предимно от инженери, които базират произведенията си на нови търсения, хипотези и идеи. Този период се характеризира със слаба литературна реализация.
 
Истинското самоопределение на жанра датира от началото на 20. век с формирането на пълп-списанията в САЩ, писани предимно от инженери, които базират произведенията си на нови търсения, хипотези и идеи. Този период се характеризира със слаба литературна реализация.
Ред 11: Ред 11:
 
== Дефиниции ==
 
== Дефиниции ==
  
В '''''„Большая советская энциклопедия“''''', т. 29, четем: ''„НФ литература е вид художествена литература, изобразяваща в жив, увлекателен маниер перспективите на научния и технически прогрес и проникването на човека в тайните на природата. Предмет на НФ литература е научното изобретение и откритие, още не реализирано в действителност, но вече подготвено от предишното развитие на науката и техниката. НФ е близка до утопичната и приключенската литература. От социалната утопия тя се различава по това, че изобразява борбата за преобразуване на природата, а не борбата за изменение на обществените отношения“''. Това определение от 1954 г. е доста неудовлетворително (особено що се отнася до предмета на НФ, изобретението и социалната утопия).
+
В '''''„Большая советская энциклопедия“''''', т. 29, четем: ''НФ литература е вид художествена литература, изобразяваща в жив, увлекателен маниер перспективите на научния и технически прогрес и проникването на човека в тайните на природата. Предмет на НФ литература е научното изобретение и откритие, още не реализирано в действителност, но вече подготвено от предишното развитие на науката и техниката. НФ е близка до утопичната и приключенската литература. От социалната утопия тя се различава по това, че изобразява борбата за преобразуване на природата, а не борбата за изменение на обществените отношения''. Това определение от 1954 г. е доста неудовлетворително (особено що се отнася до предмета на НФ, изобретението и социалната утопия).
  
Според '''''„Оксфордския речник“''''' НФ е ''„Фантастична проза, основана на допустими научни открития или промени в околната среда, която често се занимава с космически полети, живот на други планети и т.н.''. Според '''Л. С. де Камп''' ''„НФ може да се дефинира като фикция, основана на научни или псевдонаучни допускания или развиваща се в несъществуваща или свръхестествена обстановка“''.
+
Според '''''Оксфордския речник'''''НФ е ''Фантастична проза, основана на допустими научни открития или промени в околната среда, която често се занимава с космически полети, живот на други планети и т.н.''. Според '''Л.С. де Камп''' ''НФ може да се дефинира като фикция, основана на научни или псевдонаучни допускания или развиваща се в несъществуваща или свръхестествена обстановка''.
  
В '''''„Краткой литературной энциклопедии“''''' (т. 5, М., 1968, стр. 140): ''„НФ се самоопредели като масово явление именно в епохата, когато науката започва да играе решаваща роля в живота на обществото, условно - след Втората световна война, макар основните черти на съвременната НФ да се забелязват още в творчеството на Уелс и частично у К. Чапек“''.
+
В '''''Краткой литературной энциклопедии'''''(т. 5, М., 1968, стр. 140): ''НФ се самоопредели като масово явление именно в епохата, когато науката започва да играе решаваща роля в живота на обществото, условно - след Втората световна война, макар основните черти на съвременната НФ да се забелязват още в творчеството на Уелс и частично у К. Чапек''.
  
Съгласно определението на '''Станфордския институт''' по жанровете НФ и Фентъзи ''„НФ е не само литературен жанр, но така също и средство за абстрактно размишление за науката, алтернативните социални системи и природата на човешкото битие“''.
+
Съгласно определението на '''Станфордския институт''' по жанровете НФ и Фентъзи ''НФ е не само литературен жанр, но така също и средство за абстрактно размишление за науката, алтернативните социални системи и природата на човешкото битие''.
  
 
Не е установено точно кога за първи път се е появил терминът Science Fiction; предполага се, че това е станало в периода 1851-1927 г. Терминът Sci-Fi е въведен от Робърт Хайнлайн ([[1949 г.]]).
 
Не е установено точно кога за първи път се е появил терминът Science Fiction; предполага се, че това е станало в периода 1851-1927 г. Терминът Sci-Fi е въведен от Робърт Хайнлайн ([[1949 г.]]).
  
 
Айзък Азимов вижда голяма разлика между sci-fi и „умозрителна фантастика“ (Speculative Fiction, SF). Според него, първата принадлежи към категориите „космическа опера“ и „героична фантастика“ от типа на „Годзила“, „Супермен“, „Спайдърмен“ и други детско-юношески романи, комикси или дори киберпънк. Тя е почти винаги смесена с елементи на фентъзи и хорър. Втората принадлежи към категорията „визионерска и футуристична“ и представлява един вид „научни предсказания“, прогнозирани най-вече на чисто научна основа, подобно на романите на Майкъл Крайтън („Юрски парк“, „Сфера“, и др.) и Том Кланси („Нет-форс“). Тя не съдържа почти никакви елементи на фентъзи (освен факта, че извънземни цивилизации все оше не са открити и никой наистина не знае как изглеждат „те“), а само това, което науката е открила и доказала досега. При все това, втората съдържа елементи на екшън, крими и дори хорър, но поднесени върху научна основа. Например „Междузвездни войни“ е sci-fi с елементи на фентъзи (според някои дефиниции - фентъзи с НФ елементи), докато „Стар Трек“ е умозрителна фантастика с елементи на научни теории. Казано другояче, докато едната измисля интересни фантасмагории, другата прогнозира нашето евентуално бъдеще.
 
Айзък Азимов вижда голяма разлика между sci-fi и „умозрителна фантастика“ (Speculative Fiction, SF). Според него, първата принадлежи към категориите „космическа опера“ и „героична фантастика“ от типа на „Годзила“, „Супермен“, „Спайдърмен“ и други детско-юношески романи, комикси или дори киберпънк. Тя е почти винаги смесена с елементи на фентъзи и хорър. Втората принадлежи към категорията „визионерска и футуристична“ и представлява един вид „научни предсказания“, прогнозирани най-вече на чисто научна основа, подобно на романите на Майкъл Крайтън („Юрски парк“, „Сфера“, и др.) и Том Кланси („Нет-форс“). Тя не съдържа почти никакви елементи на фентъзи (освен факта, че извънземни цивилизации все оше не са открити и никой наистина не знае как изглеждат „те“), а само това, което науката е открила и доказала досега. При все това, втората съдържа елементи на екшън, крими и дори хорър, но поднесени върху научна основа. Например „Междузвездни войни“ е sci-fi с елементи на фентъзи (според някои дефиниции - фентъзи с НФ елементи), докато „Стар Трек“ е умозрителна фантастика с елементи на научни теории. Казано другояче, докато едната измисля интересни фантасмагории, другата прогнозира нашето евентуално бъдеще.
 +
 +
Срещат се роли като пръча Стоимен, гущера Димитър, плъха Борис, петела Симеон, кокошката Стела и т.н.
  
 
== Класификации ==
 
== Класификации ==

Моля, обърнете внимание на това, че всички приноси към БГ-Фантастика се публикуват при условията на Лиценз за свободна документация на GNU 1.3 или по-нов (за подробности вижте БГ-Фантастика:Авторски права). Ако не сте съгласни вашата писмена работа да бъде променяна и разпространявана без ограничения, не я публикувайте.

Също потвърждавате, че вие сте написали материала или сте използвали свободни ресурсиобществено достояние или друг свободен източник. Ако сте ползвали чужди материали, за които имате разрешение, непременно посочете източника.

Не публикувайте произведения с авторски права без разрешение!
Отказ | Помощ за редактиране (отваря се в нов прозорец)