Редактиране на „Научна фантастика“
Внимание: Не сте влезли в системата. Ако направите редакция IP-адресът Ви ще бъде публично видим. Ако влезете или си създадете акаунт, редакциите Ви ще бъдат свързани с потребителското Ви име, заедно с други преимущества.
Редакцията може да бъде върната. Прегледайте долното сравнение и се уверете, че наистина искате да го направите. След това съхранете страницата, за да извършите връщането.
Текуща версия | Вашият текст | ||
Ред 1: | Ред 1: | ||
− | Като '''научна фантастика''' може да бъде определено всяко произведение на изкуството (във всеки жанр) | + | === Обзор === |
+ | Като '''"научна фантастика"''' може да бъде определено всяко произведение на изкуството (във всеки жанр) което мотивира [[ФАНТАСТИЧНОТО]] чрез средствата на научното мислене (концепции, възгледи, парадигми), актуални по времето на написване на произведението. | ||
− | + | Основателка на направлението се смята '''Мери Шели''' с романа ''"Франкенщайн"'', но истинското самоопределение датира от началото на 20 век с формирането на пулп-списанията в САЩ писани предимно от инженери, които базират произведенията си на нови търсения, хипотези и идеи. Този период се характеризира със слаба литературна реализация. | |
− | + | През 50-60 години обаче научната фантастика (най-вече списание ''"Амейзинг Сторийз"'') изгражда цяла школа талантливи писатели - и като оригинални идеи, и като добро повествователно равнище Кларк, Азимов, Ван Фогт, Хайнлайн и др. в САЩ,; а В СССР Иван Ефремов, Лазар Лагин, Анатолий Днепров и др. У нас усилено са работили в това направление [[Петър Бобев]], [[Петър Стъпов]], [[Атанас Василев Славов]], [[Светослав Славчев]], [[Димитър Пеев]], [[Светозар Златаров]] и др. Някои от ранните разкази на [[Любен Дилов - също]]. Особена важна е ролята на периодичните издания - [[Списание Космос|списание „Космос“]], [[Списание Наука и техника за младежта|списание „Наука и техника за младежта“]], [[Списание Наука и техника|списание „Наука и техника“]] и [[Вестник Орбита|вестник „Орбита“]], които даваха трибуна на научната фантастика. | |
− | + | Днес границите на направлението напълно са се размили. Крилатата фраза на '''Артър Кларк''' „Висшата технология е неотличима от магията“ е подета от преобладаващото количество автори и съвременните произведения радко носят явните белези на научната фантастика. Изиграла си е фаталната роля и разочарованието от научно-техническия прогрес. Въпреки това, не са редки случаите когато изявени фентъзи писатели като Тери Гудкайнд посочват магическите технологии като последица от научно-техническо развитие. Днес НФ характеристиката най-явно се наблюдава в [[„киберпънка“]] и [[социалната фантастика]]. | |
− | + | === Дефиниции === | |
+ | В “'''''Большая советская энциклопедия'''''", т. 29, четем: “''НФ литература е вид художествена литература, изобразяваща в жив, увлекателен маниер перспективите на научния и технически прогрес и проникването на човека в тайните на природата. Предмет на НФ литература е научното изобретение и откритие, още не реализирано в действителност, но вече подготвено от предишното развитие на науката и техниката. НФ е близка до утопичната и приключенската литература. От социалната утопия тя се различава по това, че изобразява борбата за преобразуване на природата, а не борбата за изменение на обществените отношения''.” Това определение от 1954 г. е доста неудовлетворително (особено що се отнася до предмета на НФ, изобретението и социалната утопия). | ||
− | + | Според “'''''Оксфордския речник'''''” НФ е “''Фантастична проза, основана на допустими научни открития или промени в околната среда и често се занимава с космически полети, живот на други планети и т. н.”. Според Л.С. де Камп “НФ може да се дефинира като фикция, основана на научни или псевдонаучни допускания или развиваща се в несъществуваща или свръхестествена обстановка''.“ | |
− | В ''''' | + | В “'''''Краткой литературной энциклопедии'''''” (т. 5, М., 1968, стр. 140): “''НФ се самоопредели като масово явление именно в епохата, когато науката започва да играе решаваща роля в живота на обществото, условно - след Втората световна война, макар основните черти на съвременната НФ да се забелязват още в творчеството на Уелс и частично у К. Чапек''.” |
− | + | Съгласно определението на '''Станфордския Институт''' по жанровете НФ и Фентъзи, “''НФ е не само литературен жанр, но така също и средство за абстрактно размишление за науката, алтернативните социални системи и природата на човешкото битие''." | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | Съгласно определението на '''Станфордския | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | === Класификации === | ||
Съществуват няколко общоприети класификации за подвидовете в НФ. | Съществуват няколко общоприети класификации за подвидовете в НФ. | ||
− | Според '''една''' от тях НФ се дели на: | + | * Според '''една''' от тях НФ се дели на: |
− | # | + | # класическа (“твърда”) |
− | # | + | # хуманитарна |
− | # | + | # алтернативна история |
− | # | + | # утопия и антиутопия |
− | # | + | # космическа опера |
− | # | + | # киберпънк |
− | # | + | # апокалиптична и постапокалиптична |
− | # | + | # хумористична |
− | # | + | # социално-политическа |
− | # | + | # военна |
− | # | + | # еротична |
− | |||
− | Според '''друга''', по-непълна класификация, НФ се дели на: | + | * Според '''друга''', по-непълна класификация, НФ се дели на: |
# класическа | # класическа | ||
# модерна | # модерна | ||
Ред 48: | Ред 40: | ||
# военна | # военна | ||
# алтернативна история | # алтернативна история | ||
− | |||
− | + | Не е установено точно кога за първи път се е появил термина “Science Fiction”; предполага се, че това е станало в периода 1851-1927. Терминът НФ (Sci-Fi) е въведен от Р.Хайнлайн (1949). |