Разлика между версии на „Научна фантастика“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
м (Форматиране и подреждане)
(kGoYRWqfftX)
Ред 1: Ред 1:
Като '''научна фантастика''' може да бъде определено всяко произведение на изкуството (във всеки жанр), което мотивира [[фантастичното]] чрез средствата на научното мислене (концепции, възгледи, парадигми), актуални по времето на написване на произведението.
+
Hey, subtle must be your midlde name. Great post!
 
 
За същинска основателка на направлението се смята '''Мери Шели''' с романа ''„Франкенщайн“'', въпреки че един от първите разпознаваеми научнофантастични романи, ''„Човекът на Луната“'' (The Man In The Moone), е написан от английския теолог д-р Франсис Годуин (Francis Godwin) още през 1638 г.
 
 
 
Истинското самоопределение на жанра датира от началото на 20. век с формирането на пълп-списанията в САЩ, писани предимно от инженери, които базират произведенията си на нови търсения, хипотези и идеи. Този период се характеризира със слаба литературна реализация.
 
 
 
През 50-60-те години обаче научната фантастика (най-вече списание ''„Амейзинг Сториз“'', ''Amazing Stories'') изгражда цяла школа талантливи писатели - и като оригинални идеи, и като добро повествователно равнище: Кларк, Азимов, Ван Фогт, Хайнлайн и др. в САЩ; а в СССР Иван Ефремов, Лазар Лагин, Анатолий Днепров и др. У нас усилено са работили в това направление [[Петър Бобев]], [[Петър Стъпов]], [[Атанас Василев Славов]], [[Светослав Славчев]], [[Димитър Пеев]], [[Светозар Златаров]] и др. Някои от ранните разкази на [[Любен Дилов]] също принадлежат към него. Особена важна е ролята на периодичните издания - [[Списание Космос|списание „Космос“]], [[Списание Наука и техника за младежта|списание „Наука и техника за младежта“]], [[Списание Наука и техника|списание „Наука и техника“]] и [[Вестник Орбита|вестник „Орбита“]], които даваха трибуна на научната фантастика.
 
 
 
Днес границите на направлението напълно са се размили. Крилатата фраза на '''Артър Кларк''' „Висшата технология е неотличима от магията“ е подета от преобладаващото количество автори и съвременните произведения рядко носят явните белези на научната фантастика. Изиграло си е фаталната роля и разочарованието от научно-техническия прогрес. Въпреки това не са редки случаите, когато изявени фентъзи писатели като Тери Гудкайнд посочват магическите технологии като последица от научно-техническо развитие. Днес НФ характеристика най-явно се наблюдава в [[киберпънк]]а и [[социална фантастика|социалната фантастика]].
 
 
 
== Дефиниции ==
 
 
 
В '''''„Большая советская энциклопедия“''''', т. 29, четем: ''„НФ литература е вид художествена литература, изобразяваща в жив, увлекателен маниер перспективите на научния и технически прогрес и проникването на човека в тайните на природата. Предмет на НФ литература е научното изобретение и откритие, още не реализирано в действителност, но вече подготвено от предишното развитие на науката и техниката. НФ е близка до утопичната и приключенската литература. От социалната утопия тя се различава по това, че изобразява борбата за преобразуване на природата, а не борбата за изменение на обществените отношения“''. Това определение от 1954 г. е доста неудовлетворително (особено що се отнася до предмета на НФ, изобретението и социалната утопия).
 
 
 
Според '''''„Оксфордския речник“''''' НФ е ''„Фантастична проза, основана на допустими научни открития или промени в околната среда, която често се занимава с космически полети, живот на други планети и т.н.“''. Според '''Л. С. де Камп''' ''„НФ може да се дефинира като фикция, основана на научни или псевдонаучни допускания или развиваща се в несъществуваща или свръхестествена обстановка“''.
 
 
 
В '''''„Краткой литературной энциклопедии“''''' (т. 5, М., 1968, стр. 140): ''„НФ се самоопредели като масово явление именно в епохата, когато науката започва да играе решаваща роля в живота на обществото, условно - след Втората световна война, макар основните черти на съвременната НФ да се забелязват още в творчеството на Уелс и частично у К. Чапек“''.
 
 
 
Съгласно определението на '''Станфордския институт''' по жанровете НФ и Фентъзи ''„НФ е не само литературен жанр, но така също и средство за абстрактно размишление за науката, алтернативните социални системи и природата на човешкото битие“''.
 
 
 
Не е установено точно кога за първи път се е появил терминът Science Fiction; предполага се, че това е станало в периода 1851-1927 г. Терминът Sci-Fi е въведен от Робърт Хайнлайн ([[1949 г.]]).
 
 
 
Айзък Азимов вижда голяма разлика между sci-fi и „умозрителна фантастика“ (Speculative Fiction, SF). Според него, първата принадлежи към категориите „космическа опера“ и „героична фантастика“ от типа на „Годзила“, „Супермен“, „Спайдърмен“ и други детско-юношески романи, комикси или дори киберпънк. Тя е почти винаги смесена с елементи на фентъзи и хорър. Втората принадлежи към категорията „визионерска и футуристична“ и представлява един вид „научни предсказания“, прогнозирани най-вече на чисто научна основа, подобно на романите на Майкъл Крайтън („Юрски парк“, „Сфера“, и др.) и Том Кланси („Нет-форс“). Тя не съдържа почти никакви елементи на фентъзи (освен факта, че извънземни цивилизации все оше не са открити и никой наистина не знае как изглеждат „те“), а само това, което науката е открила и доказала досега. При все това, втората съдържа елементи на екшън, крими и дори хорър, но поднесени върху научна основа. Например „Междузвездни войни“ е sci-fi с елементи на фентъзи (според някои дефиниции - фентъзи с НФ елементи), докато „Стар Трек“ е умозрителна фантастика с елементи на научни теории. Казано другояче, докато едната измисля интересни фантасмагории, другата прогнозира нашето евентуално бъдеще.
 
 
 
== Класификации ==
 
 
 
Съществуват няколко общоприети класификации за подвидовете в НФ.
 
Според '''една''' от тях НФ се дели на:
 
# [[твърда научна фантастика|класическа („твърда“)]]
 
# [[психологическа фантастика|хуманитарна]]
 
# [[алтернативна история]]
 
# [[утопия]] и [[антиутопия]]
 
# [[космическа опера]]
 
# [[киберпънк]]
 
# [[апокалиптична фантастика|апокалиптична]] и постапокалиптична
 
# [[хумористична фантастика|хумористична]]
 
# [[социална фантастика|социално-политическа]]
 
# [[военна фантастика|военна]]
 
# [[еротична фантастика|еротична]]
 
# [[свръхестествена фантастика|свръхестествена]] и сюрреалистична
 
 
 
Според '''друга''', по-непълна класификация, НФ се дели на:
 
# класическа
 
# модерна
 
# космически приключения
 
# постапокалиптична
 
# киберпънк
 
# военна
 
# алтернативна история
 
# свръхестествена
 
 
 
[[Категория:Жанрове]]
 

Версия от 05:15, 17 октомври 2011

Hey, subtle must be your midlde name. Great post!