Разлика между версии на „Фентъзи“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
(махам името)
м (козметични промени)
Ред 1: Ред 1:
'''Фентъзи''' (англ. fantasy — фантазия) е подвид на Фантастиката, чийто основа е повествование за измислен свят, в който чудото е реалност, а базисната основа е повече идеалистична, отколкото рационална, и повече чудесна (магична, религиозна), отколкото физична.
+
'''Фентъзи''' (англ. fantasy — фантазия) е подвид на Фантастиката, чиято основа е повествование за измислен свят, в който чудото е реалност, а базисната основа е повече идеалистична, отколкото рационална, и повече чудесна (магична, религиозна), отколкото физична.
  
 
=== Дефиниции ===
 
=== Дефиниции ===
  
''Фентъзи е литературен жанр, появил се в Англия в средата на XX в., доближаващ се до НФ, но използващ в по-свободен, “приказен” маниер, мотиви от далечни премествания в пространството и времето, извънземни светове, изкуствени организми, митология на древни цивилизации''”. (“'''WikipediA'''”/http://en.wikipedia.org/wiki/Fantasy)
+
''„Фентъзи е литературен жанр, появил се в Англия в средата на XX в., доближаващ се до НФ, но използващ в по-свободен, «приказен» маниер, мотиви от далечни премествания в пространството и времето, извънземни светове, изкуствени организми, митология на древни цивилизации.“'' (Уикипедия, http://en.wikipedia.org/wiki/Fantasy)
  
Бълг. '''Уикипедия''' (http://bg.wikipedia.org/wiki) посочва: ''Фентъзи е литературен жанр, характеризиращ се с използването на елементи от митологията, фолклора и класическите "вълшебни приказки".''
+
Българоезичната Уикипедия (http://bg.wikipedia.org/) посочва: ''„Фентъзи е литературен жанр, характеризиращ се с използването на елементи от митологията, фолклора и класическите «вълшебни приказки».''
  
Терминът се използва за първи път от П.Иневър в сп.”''Wonder Stories''” (1934).
+
Терминът се използва за първи път от П.Иневър в сп. „Wonder Stories“ (1934).
  
 
=== Извори ===
 
=== Извори ===
 +
 
Изворите на фентъзито могат да се открият в:
 
Изворите на фентъзито могат да се открият в:
1) митовете (гръцки, скандинавски, келтски, славянски, Артуровия цикъл) и приказките;
+
# митовете (гръцки, скандинавски, келтски, славянски, Артуровия цикъл) и приказките;
2) древния епос, начело с “Одисея” и "Гилгамеш";
+
# древния епос, начело с „Одисея“ и „Гилгамеш“;
3) рицарския и готически роман от ХІV-ХVІ в. (“Тристан и Изолда”, “Дон Кихот” и “Айвънхоу”);
+
# рицарския и готически роман от ХІV-ХVІ в. („Тристан и Изолда“, „Дон Кихот“ и „Айвънхоу“);
4) приключенски романи (Ал.Дюма, М.Рид и безспорно Ж.Верн);
+
# приключенски романи (Ал.Дюма, М.Рид и безспорно Ж.Верн);
5) класика с фантастични мотиви (Е.А.По, Н.Гогол и др.)
+
# класика с фантастични мотиви (Е.А.По, Н.Гогол и др.)
Живот на фентъзито вдъхва още в 1485 г. Т.Малори (“Смъртта на Артур”). За създатели на вида по отношение на измисления свят се считат Дж.Макдоналд с “Фантазии: Вълшебен роман за мъже и жени” (1858), създал първия уникален (вторичен) авторов свят без и най-малък намек за реалността, и Л.Карол с “Алиса в Страната на чудесата” (1865) и “Алиса в Огледалния свят” (1871), претендиращи за първите фентъзи-романи.<br> <br>
+
 
Създател на вида по отношение на съвременния тип герой е Х.Хагард с романите “Рудниците на цар Соломон” (1885) и “Тя” (1886). Той се счита и за първооткривател на “изгубените светове”. Към него с известни уговорки може да се причисли и У.Маккей с комиксите за приключенията на Немо в измислена страна (1905).<br> <br>
+
Живот на фентъзито вдъхва още в 1485 г. Т.Малори („Смъртта на Артур“). За създатели на вида по отношение на измисления свят се считат Дж.Макдоналд с „Фантазии: Вълшебен роман за мъже и жени“ (1858), създал първия уникален (вторичен) авторов свят без и най-малък намек за реалността, и Л.Карол с „Алиса в Страната на чудесата“ (1865) и „Алиса в Огледалния свят“ (1871), претендиращи за първите фентъзи-романи.
За създател и родоначалник на фентъзито като подвид на фантастиката се счита Лорд Дансени, автор на “Приказки на спящия” (10), макар в момента на публикуването сборника да не предизвиква голям интерес сред читатели и критика. Популяризирането става едва със сериите на Е.Бъроуз за Тарзан (1912-47) и на Р.Хауърд за Конан (1932-36).<br> <br>
+
 
Истинското признание обаче идва значително по-късно, едва в средата на 50-те год. на ХХ в., във връзка с творческия дебют на Дж.Толкин и “странните приказки” на У.Ле Гуин (цикъла “Землемория”). Толкин начертава основните правила, по които се водят почти всички негови наследници - пътуването, вълшебния предмет, злия бог/магьосник, разнообразните народи, обединяващи се пред лицето на Мрака и т. н. Но фентъзито не е Толкин или “Властелинът…”, фентъзито е нещо повече. Трилогията без съмнение е велика книга, но една сага не определя жанра.<br> <br>
+
Създател на вида по отношение на съвременния тип герой е Х.Хагард с романите „Рудниците на цар Соломон“ (1885) и „Тя“ (1886). Той се счита и за първооткривател на „изгубените светове“. Към него с известни уговорки може да се причисли и У.Маккей с комиксите за приключенията на Немо в измислена страна (1905).
Фентъзи пишат Т.Пратчет, П.Ентъни, Г.Диксън, Д.Дънкан, К.Курц, М.Вайс, Б.Хембли, К.Кер, А.Нортън, Ст.Пери, Р.Зелазни, Л.С. де Камп, Л.Картър, К.Буличов, както и редица “твърди” фантасти като П.Андерсън, Р.Шекли, Р.Хайнлайн, М.Муркок, Ф.Х.Фармър, Р.Салваторе и мн. др.
+
 
 +
За създател и родоначалник на фентъзито като подвид на фантастиката се счита Лорд Дансени, автор на „Приказки на спящия“ (10), макар в момента на публикуването сборника да не предизвиква голям интерес сред читатели и критика. Популяризирането става едва със сериите на Е.Бъроуз за Тарзан (1912–47) и на Р.Хауърд за Конан (1932–36).
 +
 
 +
Истинското признание обаче идва значително по-късно, едва в средата на 50-те год. на ХХ в., във връзка с творческия дебют на Дж.Толкин и „странните приказки“ на У.Ле Гуин (цикъла „Землемория“). Толкин начертава основните правила, по които се водят почти всички негови наследници пътуването, вълшебния предмет, злия бог/магьосник, разнообразните народи, обединяващи се пред лицето на Мрака и т. н. Но фентъзито не е Толкин или „Властелинът…“, фентъзито е нещо повече. Трилогията без съмнение е велика книга, но една сага не определя жанра.
 +
 
 +
Фентъзи пишат Т.Пратчет, П.Ентъни, Г.Диксън, Д.Дънкан, К.Курц, М.Вайс, Б.Хембли, К.Кер, А.Нортън, Ст.Пери, Р.Зелазни, Л.С. де Камп, Л.Картър, К.Буличов, както и редица „твърди“ фантасти като П.Андерсън, Р.Шекли, Р.Хайнлайн, М.Муркок, Ф.Х.Фармър, Р.Салваторе и мн. др.
  
 
=== Класификация ===
 
=== Класификация ===
* '''При фентъзито''' е още по-трудно (от НФ) да бъде направено разграничение на подвидове, но условно биха могли да се разграничат:
+
 
 +
При фентъзито е още по-трудно (от НФ) да бъде направено разграничение на подвидове, но условно биха могли да се разграничат:
 
# класическо
 
# класическо
 
# съвременно (градско, модерно)
 
# съвременно (градско, модерно)
# героично (“меч и магия”)
+
# героично („меч и магия“)
 
# епично
 
# епично
 
# митологично
 
# митологично
Ред 32: Ред 39:
 
# хумористично
 
# хумористично
 
# научно
 
# научно
* '''Друга класификация''', разпространена в англоезичния свят (по-подробна, но и доста особена!), разделя фентъзито на:
+
 
 +
Друга класификация, разпространена в англоезичния свят (по-подробна, но и доста особена!), разделя фентъзито на:
 
# епично
 
# епично
 
# героично
 
# героично
Ред 44: Ред 52:
 
# историческо
 
# историческо
 
# Артурианско
 
# Артурианско
# христианско (“Хрониките на Нарния”)
+
# христианско („Хрониките на Нарния“)
 
# пътешествия до задгробния свят (Дж.Бангс)
 
# пътешествия до задгробния свят (Дж.Бангс)
* Руският изследовател '''Е.Лотош''' разграничава едва 3 подвида:
+
 
 +
Руският изследовател Е.Лотош разграничава едва 3 подвида:
 
# Вълшебно (класическо), вкл. приказката и епоса
 
# Вълшебно (класическо), вкл. приказката и епоса
 
# Мистично и религиозно
 
# Мистично и религиозно
 
# Наукообразно
 
# Наукообразно
* Според друга '''руска класификация''' фентъзито бива:
+
 
 +
Според друга (руска) класификация фентъзито бива:
 
# Епическо
 
# Епическо
 
# Героично
 
# Героично
Ред 61: Ред 71:
 
# Технофентъзи (магия и технология)
 
# Технофентъзи (магия и технология)
 
# Славянско (има се предвид руско)
 
# Славянско (има се предвид руско)
# “Странно” (което не се поддава на класификации)
+
# „Странно“ (което не се поддава на класификации)
  
 
=== Жанрови признаци ===
 
=== Жанрови признаци ===
1) Несъществуващ свят, притежаващ свойства, които са невъзможни в нашата реалност ("Света на Диска"-Т.Пратчет). <br>
+
 
2) Магията и фолклорните персонажи са необходим елемент.<br>
+
# Несъществуващ свят, притежаващ свойства, които са невъзможни в нашата реалност („Света на Диска“-Т.Пратчет).
3) Авантюристичен сюжет (издирване, пътешествие, война или поне битка).<br>
+
# Магията и фолклорните персонажи са необходим елемент.
4) Средновековен антураж или варианти: Древна Елада (“Героят трябва да е сам”-Г.Олди), съвременността (“Нощен патрул”-С.Лукяненко) или бъдещето (“Магьосници в рими”-Кр.Сташев).<br>
+
# Авантюристичен сюжет (издирване, пътешествие, война или поне битка).
5) Скрито противопоставяне на технология и вълшебства в полза на второто.<br>
+
# Средновековен антураж или варианти: Древна Елада („Героят трябва да е сам“ — Г.Олди), съвременността („Нощен патрул“-С.Лукяненко) или бъдещето („Магьосници в рими“ — Кр.Сташев).
6) Конфликт между Доброто и Злото като основен сюжетообразуващ елемент.<br>
+
# Скрито противопоставяне на технология и вълшебства в полза на второто.
7) Постъпките и преживяванията на героите са на първо място, а вълшебството играе помощна, макар и не второстепенна роля.<br>
+
# Конфликт между Доброто и Злото като основен сюжетообразуващ елемент.
8) Наличие на отвъден свят или поне на негово проявление.<br>
+
# Постъпките и преживяванията на героите са на първо място, а вълшебството играе помощна, макар и не второстепенна роля.
9) Пълна свобода на автора, доколкото във вълшебният свят всичко е възможно.<br>
+
# Наличие на отвъден свят или поне на негово проявление.
 +
# Пълна свобода на автора, доколкото във вълшебният свят всичко е възможно.
  
 
=== Жанрови канони ===
 
=== Жанрови канони ===
1) Физическите закони не са задължителни (изключение - света на Амбър)<br>
+
 
2) Задължително е съществуването на вторичен свят, най-силното “оръжие” на фентъзито (“Властелинът на Пръстените”-Дж.Толкин)<br>
+
# Физическите закони не са задължителни (изключение света на Амбър)
3) “Дейността” на Богове и Герои обикновено означава битки. (Единственият шедьовър, който не се подчинява на този закон е “Понеделник започва в събота”-А. и Б.Стругацки)<br>
+
# Задължително е съществуването на вторичен свят, най-силното „оръжие“ на фентъзито („Властелинът на Пръстените“ — Дж.Толкин)
4) Магията - основен инструмент. Тя е основен индикатор на жанра - всичко, което съдържа магия е Фз, и обратно.
+
# „Дейността“ на Богове и Герои обикновено означава битки. (Единственият шедьовър, който не се подчинява на този закон е „Понеделник започва в събота“ — А. и Б.Стругацки)
 +
# Магията основен инструмент. Тя е основен индикатор на жанра всичко, което съдържа магия е Фз, и обратно.
 +
 
 
=== Жанрови атрибути ===
 
=== Жанрови атрибути ===
1.Меч и/или тояга<br>
 
2.Средновековна магия (макар според мнозина това да е “връх в деградацията на жанра”)<br>
 
3.Дракон (независимо дали е безобиден, жесток, хитър, тъп, вегетарианец или призрак, задължително е огромен и говорящ!, понякога може да лети)<br>
 
4.Пътешествие (може би най-универсалния атрибут)<br>
 
5.Карта<br>
 
6.“Малък народ”<br>
 
  
=== Класики в жанра... ===
+
# Меч и/или тояга
'''Класическо фентъзи''': ‘Властелинът на пръстените’ и ‘Хроники на Средната земя’ на Дж. Р. Р. Толкин, ‘Землемория’ – Урсула Ле Гуин, ‘Магьосникът от Оз’ – Л. Франк Баум, ‘Мечът на Шанара’ – Тери Брукс, “Хрониките на Амбър” – Роджър Зелазни, ‘Прокълнатият меч’ – Пол Андерсън<br>
+
# Средновековна магия (макар според мнозина това да е „връх в деградацията на жанра“)
'''Героично фентъзи / Меч и магия''': ‘Конан’ – Робърт Хауърд, Сагата за Елрик Майкъл Муркок, ‘Белгариад’ / ‘Малореон’ – Дейвид Едингс, ‘Колелото на времето’ – Робърт Джордан<br>
+
# Дракон (независимо дали е безобиден, жесток, хитър, тъп, вегетарианец или призрак, задължително е огромен и говорящ!, понякога може да лети)
“'''Дотам и обратно'''” (Истории, в които героите напускат познатия свят (доброволно или не) и се отправят на пътешествие в друг, по-магичен свят.): ‘Магьосникът от Оз’ – Л. Франк Баум, ‘Пътешествията на Гъливер’ – Джонатан Суифт, ‘Операция Хаос’ – Пол Андерсън, ‘Митичната’ серия Робърт Асприн, ‘Драконът и Джорджът’ – Гордън Диксън, ‘Хрониките на Амбър’ – Роджър Зелазни<br>
+
# Пътешествие (може би най-универсалния атрибут)
'''Хумористично фентъзи''': творби на Л. Спраг де Камп, Тери Пратчет, Пиърс Антъни, Робърт Асприн и др.<br>
+
# Карта
'''Съвременно (градско) фентъзи''': ‘Легендите за Алвин Създателя’ на Орсън Скот Кард, ‘Никога, никъде, никой’ на Нийл Геймън и др.<br>
+
# „Малък народ“
'''Хорър''': ‘Франкенщайн’ – Мери Шели, ‘Дракула’ – Брам Стокър, ‘Доктор Джекил и Мистър Хайд’ – Робърт Луис Стивънсън и т. н.
+
 
 +
=== Класики в жанра… ===
 +
 
 +
; Класическо фентъзи
 +
: „Властелинът на пръстените“ и „Хроники на Средната земя“ на Дж. Р. Р. Толкин, „Землемория“ — Урсула Ле Гуин, „Магьосникът от Оз“ — Л. Франк Баум, „Мечът на Шанара“ — Тери Брукс, „Хрониките на Амбър“ — Роджър Зелазни, „Прокълнатият меч“ — Пол Андерсън
 +
; Героично фентъзи / Меч и магия
 +
: „Конан“ — Робърт Хауърд, Сагата за Елрик Майкъл Муркок, „Белгариад“ / „Малореон“ — Дейвид Едингс, „Колелото на времето“ — Робърт Джордан
 +
; „Дотам и обратно“ (Истории, в които героите напускат познатия свят (доброволно или не) и се отправят на пътешествие в друг, по-магичен свят.)
 +
: „Магьосникът от Оз“ — Л. Франк Баум, „Пътешествията на Гъливер“ — Джонатан Суифт, „Операция Хаос“ — Пол Андерсън, „Митичната“ серия Робърт Асприн, „Драконът и Джорджът“ — Гордън Диксън, „Хрониките на Амбър“ — Роджър Зелазни
 +
; Хумористично фентъзи
 +
: творби на Л. Спраг де Камп, Тери Пратчет, Пиърс Антъни, Робърт Асприн и др.
 +
; Съвременно (градско) фентъзи
 +
: „Легендите за Алвин Създателя“ на Орсън Скот Кард, „Никога, никъде, никой“ на Нийл Геймън и др.
 +
; Хорър
 +
: „Франкенщайн“ — Мери Шели, „Дракула“ — Брам Стокър, „Доктор Джекил и Мистър Хайд“ — Робърт Луис Стивънсън и т.н.

Версия от 12:28, 12 юли 2007

Фентъзи (англ. fantasy — фантазия) е подвид на Фантастиката, чиято основа е повествование за измислен свят, в който чудото е реалност, а базисната основа е повече идеалистична, отколкото рационална, и повече чудесна (магична, религиозна), отколкото физична.

Дефиниции

„Фентъзи е литературен жанр, появил се в Англия в средата на XX в., доближаващ се до НФ, но използващ в по-свободен, «приказен» маниер, мотиви от далечни премествания в пространството и времето, извънземни светове, изкуствени организми, митология на древни цивилизации.“ (Уикипедия, http://en.wikipedia.org/wiki/Fantasy)

Българоезичната Уикипедия (http://bg.wikipedia.org/) посочва: „Фентъзи е литературен жанр, характеризиращ се с използването на елементи от митологията, фолклора и класическите «вълшебни приказки».“

Терминът се използва за първи път от П.Иневър в сп. „Wonder Stories“ (1934).

Извори

Изворите на фентъзито могат да се открият в:

  1. митовете (гръцки, скандинавски, келтски, славянски, Артуровия цикъл) и приказките;
  2. древния епос, начело с „Одисея“ и „Гилгамеш“;
  3. рицарския и готически роман от ХІV-ХVІ в. („Тристан и Изолда“, „Дон Кихот“ и „Айвънхоу“);
  4. приключенски романи (Ал.Дюма, М.Рид и безспорно Ж.Верн);
  5. класика с фантастични мотиви (Е.А.По, Н.Гогол и др.)

Живот на фентъзито вдъхва още в 1485 г. Т.Малори („Смъртта на Артур“). За създатели на вида по отношение на измисления свят се считат Дж.Макдоналд с „Фантазии: Вълшебен роман за мъже и жени“ (1858), създал първия уникален (вторичен) авторов свят без и най-малък намек за реалността, и Л.Карол с „Алиса в Страната на чудесата“ (1865) и „Алиса в Огледалния свят“ (1871), претендиращи за първите фентъзи-романи.

Създател на вида по отношение на съвременния тип герой е Х.Хагард с романите „Рудниците на цар Соломон“ (1885) и „Тя“ (1886). Той се счита и за първооткривател на „изгубените светове“. Към него с известни уговорки може да се причисли и У.Маккей с комиксите за приключенията на Немо в измислена страна (1905).

За създател и родоначалник на фентъзито като подвид на фантастиката се счита Лорд Дансени, автор на „Приказки на спящия“ (10), макар в момента на публикуването сборника да не предизвиква голям интерес сред читатели и критика. Популяризирането става едва със сериите на Е.Бъроуз за Тарзан (1912–47) и на Р.Хауърд за Конан (1932–36).

Истинското признание обаче идва значително по-късно, едва в средата на 50-те год. на ХХ в., във връзка с творческия дебют на Дж.Толкин и „странните приказки“ на У.Ле Гуин (цикъла „Землемория“). Толкин начертава основните правила, по които се водят почти всички негови наследници — пътуването, вълшебния предмет, злия бог/магьосник, разнообразните народи, обединяващи се пред лицето на Мрака и т. н. Но фентъзито не е Толкин или „Властелинът…“, фентъзито е нещо повече. Трилогията без съмнение е велика книга, но една сага не определя жанра.

Фентъзи пишат Т.Пратчет, П.Ентъни, Г.Диксън, Д.Дънкан, К.Курц, М.Вайс, Б.Хембли, К.Кер, А.Нортън, Ст.Пери, Р.Зелазни, Л.С. де Камп, Л.Картър, К.Буличов, както и редица „твърди“ фантасти като П.Андерсън, Р.Шекли, Р.Хайнлайн, М.Муркок, Ф.Х.Фармър, Р.Салваторе и мн. др.

Класификация

При фентъзито е още по-трудно (от НФ) да бъде направено разграничение на подвидове, но условно биха могли да се разграничат:

  1. класическо
  2. съвременно (градско, модерно)
  3. героично („меч и магия“)
  4. епично
  5. митологично
  6. пътешествия
  7. хумористично
  8. научно

Друга класификация, разпространена в англоезичния свят (по-подробна, но и доста особена!), разделя фентъзито на:

  1. епично
  2. героично
  3. съвременно
  4. хумористично
  5. романтично
  6. еротично
  7. истории за супергерои (Супермени, Батмани и Човеко-паяци, най-вече в комикси)
  8. филмово (вероятно във вид на сценарии и новелизации)
  9. тъмно (граничещо с хорър)
  10. историческо
  11. Артурианско
  12. христианско („Хрониките на Нарния“)
  13. пътешествия до задгробния свят (Дж.Бангс)

Руският изследовател Е.Лотош разграничава едва 3 подвида:

  1. Вълшебно (класическо), вкл. приказката и епоса
  2. Мистично и религиозно
  3. Наукообразно

Според друга (руска) класификация фентъзито бива:

  1. Епическо
  2. Героично
  3. Митологично
  4. Историческо
  5. Мистическо
  6. Хумористично
  7. Детско
  8. Романтично
  9. Технофентъзи (магия и технология)
  10. Славянско (има се предвид руско)
  11. „Странно“ (което не се поддава на класификации)

Жанрови признаци

  1. Несъществуващ свят, притежаващ свойства, които са невъзможни в нашата реалност („Света на Диска“-Т.Пратчет).
  2. Магията и фолклорните персонажи са необходим елемент.
  3. Авантюристичен сюжет (издирване, пътешествие, война или поне битка).
  4. Средновековен антураж или варианти: Древна Елада („Героят трябва да е сам“ — Г.Олди), съвременността („Нощен патрул“-С.Лукяненко) или бъдещето („Магьосници в рими“ — Кр.Сташев).
  5. Скрито противопоставяне на технология и вълшебства в полза на второто.
  6. Конфликт между Доброто и Злото като основен сюжетообразуващ елемент.
  7. Постъпките и преживяванията на героите са на първо място, а вълшебството играе помощна, макар и не второстепенна роля.
  8. Наличие на отвъден свят или поне на негово проявление.
  9. Пълна свобода на автора, доколкото във вълшебният свят всичко е възможно.

Жанрови канони

  1. Физическите закони не са задължителни (изключение — света на Амбър)
  2. Задължително е съществуването на вторичен свят, най-силното „оръжие“ на фентъзито („Властелинът на Пръстените“ — Дж.Толкин)
  3. „Дейността“ на Богове и Герои обикновено означава битки. (Единственият шедьовър, който не се подчинява на този закон е „Понеделник започва в събота“ — А. и Б.Стругацки)
  4. Магията — основен инструмент. Тя е основен индикатор на жанра — всичко, което съдържа магия е Фз, и обратно.

Жанрови атрибути

  1. Меч и/или тояга
  2. Средновековна магия (макар според мнозина това да е „връх в деградацията на жанра“)
  3. Дракон (независимо дали е безобиден, жесток, хитър, тъп, вегетарианец или призрак, задължително е огромен и говорящ!, понякога може да лети)
  4. Пътешествие (може би най-универсалния атрибут)
  5. Карта
  6. „Малък народ“

Класики в жанра…

Класическо фентъзи
„Властелинът на пръстените“ и „Хроники на Средната земя“ на Дж. Р. Р. Толкин, „Землемория“ — Урсула Ле Гуин, „Магьосникът от Оз“ — Л. Франк Баум, „Мечът на Шанара“ — Тери Брукс, „Хрониките на Амбър“ — Роджър Зелазни, „Прокълнатият меч“ — Пол Андерсън
Героично фентъзи / Меч и магия
„Конан“ — Робърт Хауърд, Сагата за Елрик — Майкъл Муркок, „Белгариад“ / „Малореон“ — Дейвид Едингс, „Колелото на времето“ — Робърт Джордан
„Дотам и обратно“ (Истории, в които героите напускат познатия свят (доброволно или не) и се отправят на пътешествие в друг, по-магичен свят.)
„Магьосникът от Оз“ — Л. Франк Баум, „Пътешествията на Гъливер“ — Джонатан Суифт, „Операция Хаос“ — Пол Андерсън, „Митичната“ серия — Робърт Асприн, „Драконът и Джорджът“ — Гордън Диксън, „Хрониките на Амбър“ — Роджър Зелазни
Хумористично фентъзи
творби на Л. Спраг де Камп, Тери Пратчет, Пиърс Антъни, Робърт Асприн и др.
Съвременно (градско) фентъзи
„Легендите за Алвин Създателя“ на Орсън Скот Кард, „Никога, никъде, никой“ на Нийл Геймън и др.
Хорър
„Франкенщайн“ — Мери Шели, „Дракула“ — Брам Стокър, „Доктор Джекил и Мистър Хайд“ — Робърт Луис Стивънсън и т.н.