Редактиране на „Хелиана Стоичкова“

Направо към: навигация, търсене

Внимание: Не сте влезли в системата. Ако направите редакция IP-адресът Ви ще бъде публично видим. Ако влезете или си създадете акаунт, редакциите Ви ще бъдат свързани с потребителското Ви име, заедно с други преимущества.

Редакцията може да бъде върната. Прегледайте долното сравнение и се уверете, че наистина искате да го направите. След това съхранете страницата, за да извършите връщането.
Текуща версия Вашият текст
Ред 1: Ред 1:
Хелиана Стоичкова е родена през 1980 г. в София. Автор е на многобройни книги с разкази, романи и материали с фантастични сюжети. Завършила е Публична реч, работила е над докторантура по драматургия в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов".  
+
Хелиана Стоичкова е родена през 1980 г. в София. Автор е на многобройни разкази, романи и материали с фантастични сюжети. Завършила е Публична реч, работила е над докторантура по драматургия в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов".  
 +
 
  
  
 
== Биография ==
 
== Биография ==
Хелиана Стоичкова има 29 издадени книги. Още в гимназията насочва вниманието си към хуманитарните предмети. Издава училищен вестник "Междучасие" в 23-та гимназия Фредерик Жолио Кюри, който излиза в три броя. Изучава Публична реч в Театралната Академия и прави специализация по Театрална драматургия. Работи над докторантура с тема "Информативност на диалога - Характеризиране на атрактивният персонаж посредством неговата реч" в НАГФИЗ "Кръстьо Сарафов".
+
 
 +
 
 +
 
  
  
Ред 9: Ред 12:
 
Хелиана Стоичкова е автор на 29 книги. Част от тях са дълга поредица от детски приказни сюжети развити в обрамчени приказки. В тях могат да бъдат открити и фантастични елементи като "другата страна на действителността" представена като успоредно съществуваща на реалният свят. Съобразени със спецификата на детската аудитория приказките са положителни и отделят много внимание на посланията, морала и поуките.
 
Хелиана Стоичкова е автор на 29 книги. Част от тях са дълга поредица от детски приказни сюжети развити в обрамчени приказки. В тях могат да бъдат открити и фантастични елементи като "другата страна на действителността" представена като успоредно съществуваща на реалният свят. Съобразени със спецификата на детската аудитория приказките са положителни и отделят много внимание на посланията, морала и поуките.
  
В областта на фантастиката Хелиана Стоичкова има многобройни разкази и сюжети, които ходят по ръба на действителността, в огромна степен в областта на абсурдното и не малка част от текстовете са дистопични. Те демонстрират фрактури на определени явления като ги интерпретират на някои места през хумористични сюжети, а на други изобличително.  
+
В областта на фантастиката Хелиана Стоичкова има многобройни разкази и сюжети, които ходят по ръба на действителността, в огромна степен в областта на абсурдното и не малка част от текстовете са дистопични. Те демонстрират фрактури на определени явления като ги интерпретират на някои места пруз хумористични сюжети, а на други изобличително.  
 
   
 
   
 +
 +
  
 
== Разкази ==
 
== Разкази ==
Хелиана Стоичкова е автор на сборници с разкази, които съдържат фантастични сюжети. Част от разказите в сборниците са писани по искане на читатели и са тематично обвързани с това, което читателите са поискали. Книгите са сюжетно обвързани помежду си и проследяват определени персонажи в тяхното развитие. Разказите често имат продължения, което ги прави много динамични. На много места персонажи от една история се срещат с персонажи от други истории и се въвличат в споделена сюжетност.  
+
Хелиана Стоичкова е автор на сборници с разкази, които съдържат фантастични сюжети.  
  
 +
'''Абсурдите на Гана По''', 2001 г., разкази
 +
Първият сборник с разкази е и дебютна книга. Той е в по-голяма степен организиран около абсурдността на определени функционалности на битието и фантастичните елементи са по-слабо доловими. Въпреки това, като първа книга, бележи определена посока на наратива, която впоследствие се доразвива в следващите книги с разкази тъй като част от персонажите преминават от книга в книга и понякога отделни сюжети се сливат в нови истории.
  
'''Абсурдите на Гана По''', 2001 г., разкази.
+
'''Кабинковият лифт''',2018 г., разкази
Първият сборник с разкази е и дебютна книга. Той е в по-голяма степен организиран около абсурдността на определени функционалности на битието и фантастичните елементи са по-слабо доловими. Въпреки това, като първа книга, бележи определена посока на наратива, която впоследствие се доразвива в следващите книги с разкази тъй като част от персонажите преминават от книга в книга и понякога отделни сюжети се сливат в нови истории.  
+
Вторият сборник с разкази съдържа фантастични разкази, някои от които са продължение на истории от първия сборник. Гана По вече е изобличена и нейната история ще продължи нататък в следващите сборници като все по-абсурден и драстичен образ. Това има отношение и към първият роман на Хелиана Стоичкова, тъй като там тя вече придобива пълнокръвен образ на неприятна и дистопична аномалия. В този сборник има разкази, които засягат теми от роботиката, модерни течения в науката и абстрактни погледи към света, което ги прави фантастични. Книгата еклектично ги представя редом с други наративи, които не са фантастични, но обединява част от историите посредтвом връзки между отделните сюжети като събира персонажите на едно място в определен отрязък от време и пространство за да даде тласък на нови продължения.
  
'''Кабинковият лифт''',2018 г., разкази.
+
Централно Управление Запознанства,2020 г., разкази
Вторият сборник съдържа фантастични разкази, някои от които са продължение на истории от първия сборник. Гана По вече е изобличена и нейната история ще продължи нататък в следващите сборници като все по-абсурден и драстичен образ. Това има отношение и към първия роман на Хелиана Стоичкова, тъй като там тя вече придобива пълнокръвен образ на неприятна и дистопична аномалия. В този сборник има разкази, които засягат теми от роботиката /Т5/, модерни течения в науката /Докси/ и абстрактни погледи към света, което ги прави фантастични. Книгата еклектично ги представя редом с други наративи, които не са фантастични, но обединява част от историите посредтвом връзки между отделните сюжети като събира персонажите на едно място в определен отрязък от време и пространство за да даде тласък на нови продължения.
 
  
'''Централно Управление Запознанства''',2020 г., разкази.
+
Леко съм мъртъв, 2020 г., разкази
В тази книга фанстастичните разкази не са дистопични. Те отново съществуват в еклектичен тематичен сбор като много голям акцент има върху абсурдността. Едноименният разказ представя неопределено във времето бъдеще, в което важат различни правила на общуване. Той има хумористичен характер. В тази книга са и фантастичните разкази "Мисия централна нервна система", "Таен клуб" и "Курсова работа", които в следващите сборници имат продължения или тематично са доразвити в нови истории. 
 
  
'''Леко съм мъртъв''', 2020 г., разкази.
+
Заедно под Слънцето, 2021 г., разкази
В тази книга, завършени като концепция, се появяват "порталът, плановете на потребление,ферма за свинско месо" и други елементи като "скарабейчетата", които впоследствие ще видим в първия роман на Хелиана Стоичкова. Отново еклектичен жанрово, този сборник представя и две сюжетни линии развити в поредица от разкази, които също са фантастични. Едната представя света на хората в тясно взаимодействие със светът на растенията, но някъде там след смъртта. Вторият сюжет представя общество, което е въвело възрастова граница, която детерминира правила за прекратяване на жизнения цикъл. В таз книга персонажи от предишни истории са окончателно закачени един за дуг и тяхната сюжетност вече е доведена до екстремни нива на абсурдност /"Сашо Пингвина и Гана По"/.
 
  
'''Заедно под Слънцето''', 2021 г., разкази.
+
Вечерно купе, 2022 г., разкази
Книгата кристализира допълнителни детайли от света на портала и е пряко свързана сюжетно с романа "Общества на абсурда". Разказите въвеждат в наратива "Лабиринтът, чакалнята, ноевият ковчег, гражданският договор, кредитната система, дълговото общество, черният вятър" и представят за пръв път някои от главните действащи лица на романа.  Освен тях книгата съдържа фантастичния сюжет "Неортодоксално" развит в няколко разказа, който представя абстрактен поглед над връзките, които изграждаме с другите хора. Друга сюжетна линия представлява продължение на разказа "Фикус, но не Бенджамин" от книгата "Кабинковият лифт" и е развита в няколко последователни фантастични истории. Освен него тя се връща назад към стари истории и предлага завършек на някои от сюжетите. Този сборник е основополагащ в прочита на романите от поредицата "Войната на гъбите". В него вече се наблюдава по един ярък начин, чрез доведени до абсурдност постановки, опит да бъдат показвани тези и контратези в действията на персонажите. Разкази, които представят определена позиция и последващи разкази, които изобличават грешки или предлагат алтернативна гледна точка. 
 
  
'''Вечерно купе,''' 2022 г., разкази.
 
Този сборник представя нова поредица от наративи, които имат връзка с други сюжетни линии. В него се появява поредицата от разкази организирани около "Антигравитон" и поредица от разкази обвързана с наратива "Екзистенц Макс". Голяма част от разказите имат дистопичен характер или водят сюжетите в посока на абсурдност. Отново е използвана постановка на теза-антитеза, която представя по амбивалентен начин противоположни позиции. В този сборник са разказите "Добре информиран" и "Всичко е нормално", които представят света през призмата на едно ново потенциално бъдеще.
 
  
'''Не искам нормален,''' 2023 г., разкази.
 
  
Разказите в този сборник носят белега на фантастичното в още по-голяма степен. Конструктите на възможно битие вече се вихрят не само в плоскостта на познатото, но насочват вниманието си и към някои изцяло нови представи за света. Нови на пръв поглед, защото всичко може би се пази там в Хранилището.
 
  
  
 
== Романи ==
 
== Романи ==
  
Първият роман на Хелиана Стоичкова е "Общества на абсурда" и е част от трилогията "Войната на гъбите". Трите книги обединяват някои от концепциите набелязани в ключови разкази и представят една действителност на успоредно съществуващи дискурси, които си взаимодействат на много нива. Трилогията "Войната на гъбите" включва три части: "Общества на абсурда", "Ферма за свинско месо" и "Кускута".
 
  
'''Общества на абсурда''', 2021, роман.
+
 
Романът има тежко начало представящо аномалията "Гана По". Този образ еволюира през поредицата от сборници и затова му е отделено достатъчно време за да бъде напълно изобличен. Това дава още в началото тежък дистопичен характер на романа. Действието се развива в голям брой успоредни сюжетни линии, които се преплитат една в друга и представят една дистопична действителност. В нея на различните места важат и различни правила, което прави наратива много динамичен. Наличието на "хорър" елементи придава на историята сигнален, но и тежък характер.
+
Общества на абсурда, 2021, роман
 +
 
  
  
 
== Фантастика ==
 
== Фантастика ==
  
В разказите се наблюдават научно фантастични сюжети, но в много голяма степен и сюжети с дистопичен характер. Рядко се срещат утопични идеи и повече се вижда демонстрацията на потенциални счупвания. В този смисъл на някои места като фантастични могат да бъдат разглеждани и някои метафори. Какъвто е разказа "Да овладееш въздуха си", който е разказан като фантастичен сюжет, но представя алтернативни съждения. Хипотезите са разнородни и тъй като са вписани в сборници, които представят и нефантастични разкази, но с доведени до абсурдност сюжети, това им придава много разнообразен характер. 
 
  
Персонажите не са натоварени със свръх възможности. Един от малкото персонажи, който притежава уникална електромагнетична способност, е представен във фантастичен разказ, но през призмата на метафора.
+
 
  
 
== Външни връзки ==
 
== Външни връзки ==

Моля, обърнете внимание на това, че всички приноси към БГ-Фантастика се публикуват при условията на Лиценз за свободна документация на GNU 1.3 или по-нов (за подробности вижте БГ-Фантастика:Авторски права). Ако не сте съгласни вашата писмена работа да бъде променяна и разпространявана без ограничения, не я публикувайте.

Също потвърждавате, че вие сте написали материала или сте използвали свободни ресурсиобществено достояние или друг свободен източник. Ако сте ползвали чужди материали, за които имате разрешение, непременно посочете източника.

Не публикувайте произведения с авторски права без разрешение!
Отказ | Помощ за редактиране (отваря се в нов прозорец)