Редактиране на „Чавдар Мутафов“

Направо към: навигация, търсене

Внимание: Не сте влезли в системата. Ако направите редакция IP-адресът Ви ще бъде публично видим. Ако влезете или си създадете акаунт, редакциите Ви ще бъдат свързани с потребителското Ви име, заедно с други преимущества.

Редакцията може да бъде върната. Прегледайте долното сравнение и се уверете, че наистина искате да го направите. След това съхранете страницата, за да извършите връщането.
Текуща версия Вашият текст
Ред 1: Ред 1:
{{Инфокутия личност
+
{{Инфокутия писател
| лични = {{Инфокутия вложка личност-лични
+
| име             = Чавдар Мутафов
| име = Чавдар Мутафов
+
| име-категории   = Мутафов, Чавдар
| име-категории = Мутафов, Чавдар
+
| описание       = Писател
| ник =
+
| портрет         =  
| описание = Писател
+
| px             =  
| портрет =  
+
| портрет-текст   =
| px =  
+
| роден-ден      = 2
| портрет-текст =  
+
| роден-месец    = октомври
  | пол = м
+
| роден-година    = 1889
  | професия =  
+
| роден-град      = Севлиево
| националност =  
+
| починал-ден    = 10
 +
| починал-месец  = март
 +
| починал-година = 1954
 +
| починал-град    =
 +
| починал-от      =
 +
| творил-начало  = 1920
 +
| творил-край    =
 +
| псевдоним      =
 +
| жанр            = философско-гротескни импресии, "декоративен роман", есета, студии, разкази, публицистика
 +
| теми            = изобразително изкуство, литература, театър, танц, мода, теория на изкуството
 +
| основна-творба = "Марионетки. Импресии"
 +
| други-професии  = редактор, завършил машинно инженерство и архитектура
 +
| бележки        = съпруг на известната писателка Фани Попова-Мутафова
 
}}
 
}}
| координати = {{Инфокутия вложка личност-координати
 
| адрес =
 
| е-майл =
 
| уебсайт =
 
}}
 
| био = {{Инфокутия вложка личност-био
 
| роден-ден = 2
 
| роден-месец = октомври
 
| роден-година = 1889
 
| роден-град = Севлиево
 
| починал-ден = 10
 
| починал-месец = март
 
| починал-година = 1954
 
| починал-град =
 
| починал-от =
 
}}
 
| дейности = {{Инфокутия вложка писател
 
| творил-начало = 1920
 
| творил-край = 1954
 
| псевдоним =
 
| жанр = експресионистична фантастика, научна фантастика
 
| теми = изобразително изкуство, литература, театър, танц, мода, теория на изкуството
 
| основна-творба = Марионетки. Импресии
 
| други-професии = редактор, завършил машинно инженерство и архитектура
 
| бележки = {{Инфокутия вложка личност-бележки
 
| бележки = съпруг на известната писателка Фани Попова-Мутафова
 
}}
 
}}{{Инфокутия вложка преводач
 
| от-езици = немски, френски
 
| на-езици = български
 
| автори =
 
| жанрове =
 
}}{{Инфокутия вложка критик
 
| жанр =
 
| теми =
 
}}
 
| бележки = {{Инфокутия вложка личност-бележки
 
| бележки =
 
}}
 
}}
 
'''Чавдар Мутафов''' e писател, творил най-активно през 20-те години на ХХ век, автор на ярки експресионистични творби, в които с шокираща (за времето си) ексцентричност е представил автоматизирането на битието и мисленето на герои, лишени от индивидуалност, превърнати от модните клишета и стереотипи в марионетки. Средата е урбанистична.
 
  
Един от първите в нашата литература, който предупреждава за опасностите, заложени в ускорените темпове на индустриализация на живота и развитие на техниката.
+
 
 +
'''Чавдар Мутафов''' e писател, творил най-активно през 20-те години на ХХ век, автор на ярки експресионистични творби, в които с шокираща ексцентричност е представя автоматизирането на битието и мисленето на герои, лишени от лични имена и индивидуалност, превърнати от модните клишета и приетите стереотипи в марионетки, бездушни кукли на конци. Средата е урбанистична. Един от първите в нашата литература, който предупреждава за опасностите, заложени в ускорените темпове на индустриализация на живота и развитие на техниката.  
  
 
== Биография ==
 
== Биография ==
  
Чавдар Мутафов е роден на [[2 октомври]] [[1889 г.]] в Севлиево. Гимназиалното си образование завършва в София, след което заминава за Мюнхен, където учи машинно инженерство и архитектура. Редактор на литературните седмичници „Изток“ ({{гг|1925|1928}}) и „Стрелец“ ([[1927 г.]]). През {{гг|1923|1925}} със съпругата си Фани Попова-Мутафова отново е в Мюнхен и то по време, когато там са [[Светослав Минков]], Елисавета Багряна, [[Владимир Полянов]], Жорж Папазов, Йордан Стубел, Георги Райчев, Николай Лилиев, Николай Марангозов, Райко Алексиев и др., повечето от които оказват решаваща роля за културния облик на нацията ни впоследствие.
+
Чавдар Мутафов е роден на 2 октомври 1889 г. в Севлиево. Гимназиалното си образование завършва в София, след което заминава за Мюнхен, където учи машинно инженерство и архитектура. Редактор на литературните седмичници "Изток" (1927 - 1928) и "Стрелец" (1929). През 1923 - 1925 г. със съпругата си Фани Попова-Мутафова отново е в Мюнхен и то по време, когато там са Светослав Минков, Елисавета Багряна, Владимир Полянов, Жорж Папазов, Йордан Стубел, Георги Райчев, Николай Лилиев, Николай Марангозов, Райко Алексиев и др., повечето от които оказват решаваща роля за културния облик на нацията ни впоследствие. В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлиян от сецесиона и експресионизма. Освен в прозата, приносът му е огромен и що се отнася до създаването на много есета и студии, свързани с теорията на изкуството и изиграли ролята на програмни статии, незагубили и до днес значението и важността на тезите си. Изключително ерудиран познавач на изобразителното изкуство, почти не остава незабелязан творец или изложба по негово време, които да не е уловил в полезрението си и отразил в прегледите на художествения живот. Превежда от немски и френски език.
 
 
В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлиян от сецесиона и експресионизма. Освен в прозата, приносът му е огромен и що се отнася до създаването на много есета и студии, свързани с теорията на изкуството и изиграли ролята на програмни статии, незагубили значението си до днес.
 
 
 
Изключително ерудиран познавач на изобразителното изкуство, почти не остава незабелязан творец или изложба по негово време, които да не е уловил в полезрението си и отразил в прегледите на художествения живот.
 
 
 
Превежда от немски и френски език.
 
  
 
== Приноси към фантастиката ==
 
== Приноси към фантастиката ==
  
 
Човекът като марионетка, мисленето/чувстването като безволево подчинение и автоматизирано следване на стереотипи, наложени от новите норми в индустриализираното общество и все по-нарастващата и обсебваща роля на модните тенденции. Техническият прогрес като заплаха.
 
Човекът като марионетка, мисленето/чувстването като безволево подчинение и автоматизирано следване на стереотипи, наложени от новите норми в индустриализираното общество и все по-нарастващата и обсебваща роля на модните тенденции. Техническият прогрес като заплаха.
 
За фантастично може да се говори доколкото всичко е пропито от ярка, дирижирана от автора гротескност, както и от невъзможността на персонажите сами да открият себе си между клишетата, движещи действията, думите, чувствата, мислите им. Някъде там се провижда истината и реалния свят, но те така и не го достигат, нито успяват да преминат в него.
 
 
Мутафов създава литература, която и до днес шокира със своята „модерност“ и важността на въпросите, които пресъздава и които много фантасти и до днес третират: реален ли е светът, в който живеем; доколко сме подвластни на илюзиите, изтъкани от медийната ни среда на обитаване; как да запазим и открием себе си сред клишетата, които ни налага цивилизацията; лесно ли се манипулират чувствата на хората и пр.
 
  
 
== Стил и особености ==
 
== Стил и особености ==
  
В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлият от сецесиона - в стилизацията и декоративността на речта, но най-вече - от експресионизма: фрагментарност, шокираща езикова ексцентричност в прозата му (както критиката се изразява за първата му книга ''„Марионетки. Импресии“''), безсюжетност, търсене на оригиналността и натрапването й чрез разчупване на езиковите похвати.
+
В творчеството си Ч. Мутафов е силно повлият от сецесиона - стилизацията и декоративността на речта, но най-вече - от експресионизма - фрагментарност, шокираща езикова ексцентричност в прозата му (както критиката се изразява за първата му книга "Марионетки. Импресии"), безсюжетност, търсене на оригиналността и натрапването й чрез разчупване на езиковите похвати. Композирането напомня драматургичното - в диалози, "забави", "възможност първа, втора...", подобни на картини, действия. Героите имат характерен автоматизъм на говорене, репликите им са клиширани, изразяването на чувствата им също следва някаква обречена невъзможност за различност, оригиналност, казване на нещо ново и неказано. Те неизбежно парфюмират любовните си писма, задължително вали дъжд, докато страдат или се обясняват, сърцата - разбира се - се свиват и тръпнат "отмалели"... Всичко това се вписва в някаква външна и наложена им представа за красиви пози като по картичките или картините. Персонажите са лишени от лични имена - те са някакви обобщени образи, наречени от автора-кукловод Денди, Господинът, Дамата, Дилетанта и т.н.
 
 
Композирането напомня драматургичното - в диалози, „забави“, „възможност първа, втора..., подобни на картини, действия.
 
 
 
Театралността и театралниченето проникват всички нива в ''„Марионетки“''. Героите имат характерен автоматизъм на говорене, репликите им са клиширани, изразяването на чувствата им също следва някаква обречена невъзможност за различност, оригиналност, казване на нещо ново и неказано. Те неизбежно парфюмират любовните си писма, задължително вали дъжд, докато страдат или се обясняват, сърцата - разбира се - се свиват и тръпнат „отмалели“... Всичко това се вписва в някаква външна и наложена им представа за красиви пози като по картичките или картините.
 
 
 
Персонажите са лишени от лични имена - те са обобщени образи, наречени от автора-кукловод Денди, Дамата, Господина, Дилетанта и т.н. Не само те, но и думите им са марионетни, както отбелязва в статията си ''„Денди срещу Дилетант“'' Васил Видински. Много интересно наблюдение на последния е противопоставянето „истина срещу красота“ и в ''„Марионетки. Импресии“'', и в ''„Дилетант. Декоративен роман“''.
 
  
 
== Любопитни факти ==
 
== Любопитни факти ==
  
Първата книга на Чавдар Мутафов, ''„Марионетки. Импресии“'' ([[1920 г.]]) представлява уникално печатно издание, илюстрирано с цветни експресионистични графики на Сирак Скитник.
+
Първата книга на Чавдар Мутафов, "Марионетки. Импресии" (1920) представлява уникално полиграфическо издание, илюстрирано с цветни експресионистични графики на Сирак Скитник.
  
 
== Произведения ==
 
== Произведения ==
  
* [[1920 г.]] - ''[[Марионетки. Импресии]]''
+
** [[1920 г.]] - ''"[[Марионетки. Импресии]]"''
* [[1926 г.]] - ''[[Дилетант. Декоративен роман]]''
+
** [[1926 г.]] - ''"[[Дилетант. Декоративен роман]]"''
* [[1926 г.]] - ''[[Покерът и темпераментите. Гротески]]''
+
** [[1926 г.]] - ''"[[Покерът и темпераментите. Гротески]]"''
* [[1940 г.]] - ''[[Технически разкази]]''
+
** [[1940 г.]] - ''"[[Технически разкази]]"''
* [[1941 г.]] - ''[[Първото сражение]]''
+
** [[1941 г.]] - ''"[[Първото сражение]]"''
  
 
==== Романи ====
 
==== Романи ====
  
* [[1926 г.]] - ''[[Дилетант. Декоративен роман]]''
+
* [[1926 г.]] - ''"[[Дилетант. Декоративен роман]]"''
  
 
==== Разкази ====
 
==== Разкази ====
  
Самият Чавдар Мутафов рядко използва подобна класификация за творбите си, но в „Енциклопедия „България““ като сборници с разкази са посочени:
+
Самият Чавдар Мутафов рядко използва подобна класификация за творбите си, но в "Енциклопедия "България" като сборници с разкази са посочени:
  
* [[1920 г.]] - ''[[Марионетки. Импресии]]''
+
* [[1920 г.]] - ''"[[Марионетки. Импресии]]"''
* [[1940 г.]] - ''[[Технически разкази]]''
+
* [[1940 г.]] - ''"[[Технически разкази]]"''
* [[1941 г.]] - ''[[Първото сражение]]''
+
* [[1941 г.]] - ''"[[Първото сражение]]"''
  
 
==== Публицистика ====
 
==== Публицистика ====
  
 
=== Нефантастика ===
 
=== Нефантастика ===
 
+
''Животът като изкуство - Мода'', ''Танцът в миражи и преображения'', ''Преображения на театъра'', ''Плакатът'', ''Изкуството е любов към нещата'', ''Двойнственост в изкуството'', ''Внушения в изкуството'', ''Баналното изкуство'', ''Сецесионни танци'', ''Шрифт'', ''Зеленият кон'', ''Карикатурата'' и др.
* ''„Животът като изкуство - Мода“''
 
* ''„Танцът в миражи и преображения“''
 
* ''„Преображения на театъра“''
 
* ''„Плакатът“''
 
* ''„Изкуството е любов към нещата“''
 
* ''„Двойнственост в изкуството“''
 
* ''„Внушения в изкуството“''
 
* ''„Баналното изкуство“''
 
* ''„Сецесионни танци“''
 
* ''„Шрифт“''
 
* ''„Зеленият кон“''
 
* ''„Карикатурата“''
 
  
 
==== Преводи ====
 
==== Преводи ====
 
 
Чавдар Мутафов превежда творби на Андре Жид, Казимир Едшмид, Емил Верхарн, Йоханес Шлаф.
 
Чавдар Мутафов превежда творби на Андре Жид, Казимир Едшмид, Емил Верхарн, Йоханес Шлаф.
  
 
== Източници ==
 
== Източници ==
  
* ''Енциклопедия „България“.'' Издателство на Българската академия на науките, С., 1984 г., т. 4
+
* ''Енциклопедия "България".'' Издателство на Българската академия на науките, С., 1984 г., т. 4
* Сарандев, Иван. ''„Българска литература (1918 - 1945) '' Издателска къща „Хермес“, Пловдив, 2004, т. І
+
* Сарандев, Иван. "''Българска литература (1918 - 1945)".'' Издателска къща „Хермес“, Пловдив, 2004, т. І
* [http://trigon.hit.bg/vidinsky.doc Васил Видински - ''„Денди срещу Диленант“'']
+
* Видински, Васил. ''"Денди срещу Диленант".[http://trigon.hit.bg/vidinsky.doc]
 +
 
 +
 
 +
(Указание: Списък на категориите, които не се добавят
 +
автоматично от шаблона "Инфокутия писател". Редактирайте,
 +
премахнете или добавете категориите според необходимото.
 +
Можете да се ориентирате по вече съществуващи статии.
 +
Заменете "име-категории" с името, както е указано горе
 +
в шаблона "Инфокутия писател", параметър "име-категории")
  
[[Категория:Редактори|Мутафов, Чавдар]]
+
[[Категория: Личности по имена - М|Чавдар, Мутафов]]
 +
[[Категория: Писатели на научна фантастика|Мутафов, Чавдар]]
 +
[[Категория: Преводачи|Мутафов, Чавдар]]

Моля, обърнете внимание на това, че всички приноси към БГ-Фантастика се публикуват при условията на Лиценз за свободна документация на GNU 1.3 или по-нов (за подробности вижте БГ-Фантастика:Авторски права). Ако не сте съгласни вашата писмена работа да бъде променяна и разпространявана без ограничения, не я публикувайте.

Също потвърждавате, че вие сте написали материала или сте използвали свободни ресурсиобществено достояние или друг свободен източник. Ако сте ползвали чужди материали, за които имате разрешение, непременно посочете източника.

Не публикувайте произведения с авторски права без разрешение!
Отказ | Помощ за редактиране (отваря се в нов прозорец)