Редактиране на „Чавдар Мутафов“

Направо към: навигация, търсене

Внимание: Не сте влезли в системата. Ако направите редакция IP-адресът Ви ще бъде публично видим. Ако влезете или си създадете акаунт, редакциите Ви ще бъдат свързани с потребителското Ви име, заедно с други преимущества.

Редакцията може да бъде върната. Прегледайте долното сравнение и се уверете, че наистина искате да го направите. След това съхранете страницата, за да извършите връщането.
Текуща версия Вашият текст
Ред 1: Ред 1:
 
{{Инфокутия личност
 
{{Инфокутия личност
| лични = {{Инфокутия вложка личност-лични
+
| лични           = {{Инфокутия вложка личност-лични
| име = Чавдар Мутафов
+
  | име             = Чавдар Мутафов
| име-категории = Мутафов, Чавдар
+
  | име-категории   = Мутафов, Чавдар
| ник =  
+
  | ник             =  
| описание = Писател
+
  | описание       = Писател
| портрет =  
+
  | портрет         =  
| px =  
+
  | px             =  
| портрет-текст =  
+
  | портрет-текст   =  
| пол = м
+
  | пол             = м
| професия =  
+
  | професия       =  
| националност =  
+
  | националност   =  
 
}}
 
}}
| координати = {{Инфокутия вложка личност-координати
+
| координати       = {{Инфокутия вложка личност-координати
| адрес =  
+
  | адрес           =  
| е-майл =  
+
  | е-майл         =  
| уебсайт =  
+
  | уебсайт         =  
 
}}
 
}}
| био = {{Инфокутия вложка личност-био
+
| био             = {{Инфокутия вложка личност-био
| роден-ден = 2
+
  | роден-ден       = 2
| роден-месец = октомври
+
  | роден-месец     = октомври
| роден-година = 1889
+
  | роден-година   = 1889
| роден-град = Севлиево
+
  | роден-град     = Севлиево
| починал-ден = 10
+
  | починал-ден     = 10
| починал-месец = март
+
  | починал-месец   = март
| починал-година = 1954
+
  | починал-година = 1954
| починал-град =  
+
  | починал-град   =  
| починал-от =  
+
  | починал-от     =  
 
}}
 
}}
| дейности = {{Инфокутия вложка писател
+
| дейности       = {{Инфокутия вложка писател
| творил-начало = 1920
+
  | творил-начало   = 1920
| творил-край = 1954
+
  | творил-край     = 1954
| псевдоним =  
+
  | псевдоним       =  
| жанр = експресионистична фантастика, научна фантастика
+
  | жанр           = експресионистична фантастика, научна фантастика
| теми = изобразително изкуство, литература, театър, танц, мода, теория на изкуството
+
  | теми           = изобразително изкуство, литература, театър, танц, мода, теория на изкуството
| основна-творба = Марионетки. Импресии
+
  | основна-творба = Марионетки. Импресии
| други-професии = редактор, завършил машинно инженерство и архитектура
+
  | други-професии = редактор, завършил машинно инженерство и архитектура
| бележки = {{Инфокутия вложка личност-бележки
+
| бележки         = {{Инфокутия вложка личност-бележки
| бележки = съпруг на известната писателка Фани Попова-Мутафова
+
  | бележки         = съпруг на известната писателка Фани Попова-Мутафова
 
}}
 
}}
 
}}{{Инфокутия вложка преводач
 
}}{{Инфокутия вложка преводач
| от-езици = немски, френски
+
  | от-езици       = немски, френски
| на-езици = български
+
  | на-езици       = български
| автори =  
+
  | автори         =  
| жанрове =  
+
  | жанрове         =  
 
}}{{Инфокутия вложка критик
 
}}{{Инфокутия вложка критик
| жанр =  
+
  | жанр           =  
| теми =  
+
  | теми           =  
 
}}
 
}}
| бележки = {{Инфокутия вложка личност-бележки
+
| бележки         = {{Инфокутия вложка личност-бележки
| бележки =  
+
  | бележки         =  
 
}}
 
}}
 
}}
 
}}
 
'''Чавдар Мутафов''' e писател, творил най-активно през 20-те години на ХХ век, автор на ярки експресионистични творби, в които с шокираща (за времето си) ексцентричност е представил автоматизирането на битието и мисленето на герои, лишени от индивидуалност, превърнати от модните клишета и стереотипи в марионетки. Средата е урбанистична.
 
'''Чавдар Мутафов''' e писател, творил най-активно през 20-те години на ХХ век, автор на ярки експресионистични творби, в които с шокираща (за времето си) ексцентричност е представил автоматизирането на битието и мисленето на герои, лишени от индивидуалност, превърнати от модните клишета и стереотипи в марионетки. Средата е урбанистична.
  
Един от първите в нашата литература, който предупреждава за опасностите, заложени в ускорените темпове на индустриализация на живота и развитие на техниката.
+
Един от първите в нашата литература, който предупреждава за опасностите, заложени в ускорените темпове на индустриализация на живота и развитие на техниката.  
  
 
== Биография ==
 
== Биография ==
  
Чавдар Мутафов е роден на [[2 октомври]] [[1889 г.]] в Севлиево. Гимназиалното си образование завършва в София, след което заминава за Мюнхен, където учи машинно инженерство и архитектура. Редактор на литературните седмичници „Изток“ ({{гг|1925|1928}}) и „Стрелец“ ([[1927 г.]]). През {{гг|1923|1925}} със съпругата си Фани Попова-Мутафова отново е в Мюнхен и то по време, когато там са [[Светослав Минков]], Елисавета Багряна, [[Владимир Полянов]], Жорж Папазов, Йордан Стубел, Георги Райчев, Николай Лилиев, Николай Марангозов, Райко Алексиев и др., повечето от които оказват решаваща роля за културния облик на нацията ни впоследствие.
+
Чавдар Мутафов е роден на [[2 октомври]] [[1889 г.]] в Севлиево. Гимназиалното си образование завършва в София, след което заминава за Мюнхен, където учи машинно инженерство и архитектура. Редактор на литературните седмичници „Изток“ ({{гг|1925|1928}}) и „Стрелец“ ([[1927 г.]]). През {{гг|1923|1925}} със съпругата си Фани Попова-Мутафова отново е в Мюнхен и то по време, когато там са [[Светослав Минков]], Елисавета Багряна, [[Владимир Полянов]], Жорж Папазов, Йордан Стубел, Георги Райчев, Николай Лилиев, Николай Марангозов, Райко Алексиев и др., повечето от които оказват решаваща роля за културния облик на нацията ни впоследствие.  
  
 
В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлиян от сецесиона и експресионизма. Освен в прозата, приносът му е огромен и що се отнася до създаването на много есета и студии, свързани с теорията на изкуството и изиграли ролята на програмни статии, незагубили значението си до днес.
 
В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлиян от сецесиона и експресионизма. Освен в прозата, приносът му е огромен и що се отнася до създаването на много есета и студии, свързани с теорията на изкуството и изиграли ролята на програмни статии, незагубили значението си до днес.
Ред 68: Ред 68:
 
== Приноси към фантастиката ==
 
== Приноси към фантастиката ==
  
Човекът като марионетка, мисленето/чувстването като безволево подчинение и автоматизирано следване на стереотипи, наложени от новите норми в индустриализираното общество и все по-нарастващата и обсебваща роля на модните тенденции. Техническият прогрес като заплаха.
+
Човекът като марионетка, мисленето/чувстването като безволево подчинение и автоматизирано следване на стереотипи, наложени от новите норми в индустриализираното общество и все по-нарастващата и обсебваща роля на модните тенденции. Техническият прогрес като заплаха.  
  
 
За фантастично може да се говори доколкото всичко е пропито от ярка, дирижирана от автора гротескност, както и от невъзможността на персонажите сами да открият себе си между клишетата, движещи действията, думите, чувствата, мислите им. Някъде там се провижда истината и реалния свят, но те така и не го достигат, нито успяват да преминат в него.
 
За фантастично може да се говори доколкото всичко е пропито от ярка, дирижирана от автора гротескност, както и от невъзможността на персонажите сами да открият себе си между клишетата, движещи действията, думите, чувствата, мислите им. Някъде там се провижда истината и реалния свят, но те така и не го достигат, нито успяват да преминат в него.
  
Мутафов създава литература, която и до днес шокира със своята „модерност“ и важността на въпросите, които пресъздава и които много фантасти и до днес третират: реален ли е светът, в който живеем; доколко сме подвластни на илюзиите, изтъкани от медийната ни среда на обитаване; как да запазим и открием себе си сред клишетата, които ни налага цивилизацията; лесно ли се манипулират чувствата на хората и пр.
+
Мутафов създава литература, която и до днес шокира със своята „модерност“ и важността на въпросите, които пресъздава и които много фантасти и до днес третират: реален ли е светът, в който живеем; доколко сме подвластни на илюзиите, изтъкани от медийната ни среда на обитаване; как да запазим и открием себе си сред клишетата, които ни налага цивилизацията; лесно ли се манипулират чувствата на хората и пр.  
  
 
== Стил и особености ==
 
== Стил и особености ==
  
В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлият от сецесиона - в стилизацията и декоративността на речта, но най-вече - от експресионизма: фрагментарност, шокираща езикова ексцентричност в прозата му (както критиката се изразява за първата му книга ''„Марионетки. Импресии“''), безсюжетност, търсене на оригиналността и натрапването й чрез разчупване на езиковите похвати.
+
В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлият от сецесиона - в стилизацията и декоративността на речта, но най-вече - от експресионизма: фрагментарност, шокираща езикова ексцентричност в прозата му (както критиката се изразява за първата му книга ''„Марионетки. Импресии“''), безсюжетност, търсене на оригиналността и натрапването й чрез разчупване на езиковите похвати.  
  
 
Композирането напомня драматургичното - в диалози, „забави“, „възможност първа, втора...“, подобни на картини, действия.
 
Композирането напомня драматургичното - в диалози, „забави“, „възможност първа, втора...“, подобни на картини, действия.
  
Театралността и театралниченето проникват всички нива в ''„Марионетки“''. Героите имат характерен автоматизъм на говорене, репликите им са клиширани, изразяването на чувствата им също следва някаква обречена невъзможност за различност, оригиналност, казване на нещо ново и неказано. Те неизбежно парфюмират любовните си писма, задължително вали дъжд, докато страдат или се обясняват, сърцата - разбира се - се свиват и тръпнат „отмалели“... Всичко това се вписва в някаква външна и наложена им представа за красиви пози като по картичките или картините.
+
Театралността и театралниченето проникват всички нива в ''„Марионетки“''. Героите имат характерен автоматизъм на говорене, репликите им са клиширани, изразяването на чувствата им също следва някаква обречена невъзможност за различност, оригиналност, казване на нещо ново и неказано. Те неизбежно парфюмират любовните си писма, задължително вали дъжд, докато страдат или се обясняват, сърцата - разбира се - се свиват и тръпнат „отмалели“... Всичко това се вписва в някаква външна и наложена им представа за красиви пози като по картичките или картините.  
  
 
Персонажите са лишени от лични имена - те са обобщени образи, наречени от автора-кукловод Денди, Дамата, Господина, Дилетанта и т.н. Не само те, но и думите им са марионетни, както отбелязва в статията си ''„Денди срещу Дилетант“'' Васил Видински. Много интересно наблюдение на последния е противопоставянето „истина срещу красота“ и в ''„Марионетки. Импресии“'', и в ''„Дилетант. Декоративен роман“''.
 
Персонажите са лишени от лични имена - те са обобщени образи, наречени от автора-кукловод Денди, Дамата, Господина, Дилетанта и т.н. Не само те, но и думите им са марионетни, както отбелязва в статията си ''„Денди срещу Дилетант“'' Васил Видински. Много интересно наблюдение на последния е противопоставянето „истина срещу красота“ и в ''„Марионетки. Импресии“'', и в ''„Дилетант. Декоративен роман“''.
Ред 112: Ред 112:
 
=== Нефантастика ===
 
=== Нефантастика ===
  
* ''„Животът като изкуство - Мода“''
+
* ''„Животът като изкуство - Мода“''  
* ''„Танцът в миражи и преображения“''
+
* ''„Танцът в миражи и преображения“''  
 
* ''„Преображения на театъра“''
 
* ''„Преображения на театъра“''
 
* ''„Плакатът“''
 
* ''„Плакатът“''
Ред 132: Ред 132:
  
 
* ''Енциклопедия „България“.'' Издателство на Българската академия на науките, С., 1984 г., т. 4
 
* ''Енциклопедия „България“.'' Издателство на Българската академия на науките, С., 1984 г., т. 4
* Сарандев, Иван. ''„Българска литература (1918 - 1945) “'' Издателска къща „Хермес“, Пловдив, 2004, т. І
+
* Сарандев, Иван. ''„Българска литература (1918 - 1945)“'' Издателска къща „Хермес“, Пловдив, 2004, т. І
 
* [http://trigon.hit.bg/vidinsky.doc Васил Видински - ''„Денди срещу Диленант“'']
 
* [http://trigon.hit.bg/vidinsky.doc Васил Видински - ''„Денди срещу Диленант“'']
  
[[Категория:Редактори|Мутафов, Чавдар]]
+
 
 +
[[Категория: Редактори|Мутафов, Чавдар]]

Моля, обърнете внимание на това, че всички приноси към БГ-Фантастика се публикуват при условията на Лиценз за свободна документация на GNU 1.3 или по-нов (за подробности вижте БГ-Фантастика:Авторски права). Ако не сте съгласни вашата писмена работа да бъде променяна и разпространявана без ограничения, не я публикувайте.

Също потвърждавате, че вие сте написали материала или сте използвали свободни ресурсиобществено достояние или друг свободен източник. Ако сте ползвали чужди материали, за които имате разрешение, непременно посочете източника.

Не публикувайте произведения с авторски права без разрешение!
Отказ | Помощ за редактиране (отваря се в нов прозорец)