Редактиране на „Съновидения“
Внимание: Не сте влезли в системата. Ако направите редакция IP-адресът Ви ще бъде публично видим. Ако влезете или си създадете акаунт, редакциите Ви ще бъдат свързани с потребителското Ви име, заедно с други преимущества.
Редакцията може да бъде върната. Прегледайте долното сравнение и се уверете, че наистина искате да го направите. След това съхранете страницата, за да извършите връщането.
Текуща версия | Вашият текст | ||
Ред 1: | Ред 1: | ||
{{Инфокутия произведение | {{Инфокутия произведение | ||
− | | име = Съновидения | + | | име = Съновидения |
− | | име в оригинал = | + | | име в оригинал = |
− | | други-имена = | + | | други-имена = |
− | | език = | + | | език = |
− | | автор = [[Георги Райчев]] | + | | автор = [[Георги Райчев]] |
− | | издадена-година = 1921 | + | | издадена-година = 1921, 1923 г. |
− | | издадена-държава = | + | | издадена-държава = |
− | | жанр = [[диаболизъм]] | + | | жанр = [[диаболизъм]] |
− | | вид-изкуство = литература | + | | вид-изкуство = литература |
− | | вид = разказ | + | | вид = разказ |
− | | цикъл = | + | | цикъл = |
− | | предходно = | + | | предходно = |
− | | следващо = | + | | следващо = |
− | | бележки = | + | | бележки = |
}} | }} | ||
− | ''' | + | „'''Съновидения'''“ е диаболичен разказ на [[Георги Райчев]]. |
+ | |||
+ | Издаден е за пръв път в периодичния печат през 1921 г. в сп. “Златорог”, а година по-късно авторът го включва с още 6 свои произведения в книгата “Разкази”, представителна за българския [[диаболизъм]]. | ||
+ | |||
− | |||
== Представяне == | == Представяне == | ||
− | Разказът | + | Разказът "Съновидения" представя тематика, твърде слабо засягана дотогава в нашата литература - животът на границата между реално и нереално, между действителност и съновидение и възможността те да се проникват едни в други. Тук най-ясно личи интересът на автора към психиката на жената и за пореден път в книгата "Разкази" се говори за нейния сексуален живот - тема-табу за родната ни литература и напълно неизследвана, още по-малко - явлението "съвременна градска жена". В случая героинята представлява интерес и със посттравматичните си прояви - семейството на Опи е било избито пред очите ú от бунтовници. Болестното и сексуалното се смесват в една уникална за Райчев и диаболизма ни комбинация. |
== Сюжет == | == Сюжет == | ||
{{spoilers}} | {{spoilers}} | ||
− | Разказът представя странния живот на младата Опи (галено от Калиопи) – едно момиче на границата със зрелостта, което е прибрано в дома на вуйчо си, адвоката Похромов. Семейството на Опи е било избито пред очите | + | Разказът представя странния живот на младата Опи (галено от Калиопи) – едно момиче на границата със зрелостта, което е прибрано в дома на вуйчо си, адвоката Похромов. Семейството на Опи е било избито пред очите ú от бунтовници. От тогава тя непрекъснато или бълнува, или мечтае, или припада при силно вълнение и губи съзнание за цели часове. |
− | |||
В началото я виждаме да се качва в движение в един трамвай, където в тълпата до нея се долепя тялото на мъж и между тях започва сексуална игра на докосвания. Опи не го вижда, но вижда възмутените погледи на седящите наоколо и това още повече я възбужда. Накрая слиза силно смутена, мъжът изчезва и тя успява да зърне само сянката му, преди да се види с приятелката си – модната шивачка на шапки г-жа Магда. | В началото я виждаме да се качва в движение в един трамвай, където в тълпата до нея се долепя тялото на мъж и между тях започва сексуална игра на докосвания. Опи не го вижда, но вижда възмутените погледи на седящите наоколо и това още повече я възбужда. Накрая слиза силно смутена, мъжът изчезва и тя успява да зърне само сянката му, преди да се види с приятелката си – модната шивачка на шапки г-жа Магда. | ||
Опи има годеник, Милко, който е юнкер. Действието е такъв низ от фрагменти, сънищни, реални и пробълнувани, че е трудно да се определи кога Опи го вижда преди и кога след смъртта му, макар фактически уведомлението за неговото самоубийство от любов да я постига в края на разказа. | Опи има годеник, Милко, който е юнкер. Действието е такъв низ от фрагменти, сънищни, реални и пробълнувани, че е трудно да се определи кога Опи го вижда преди и кога след смъртта му, макар фактически уведомлението за неговото самоубийство от любов да я постига в края на разказа. | ||
− | Вуйчото – адвокатът Похромов, буди ужас в племенницата си. Тя признава на Магда, че | + | Вуйчото – адвокатът Похромов, буди ужас в племенницата си. Тя признава на Магда, че ú задава неудобни въпроси, че непрекъснато я следи и е твърде строг с нея. В стаята ú е сложил картини, изобразяващи отчаяният Отело и същият, душащ Дездемона. Опи сънува ту непознати мъже да се домогват до тялото ú, ту годеника си Милко, ту преобразяването му в страшния ú вуйчо. И всички мъже искат едно и също от нея, а тя е уплашена и в същото време привлечена от тях. |
+ | Опи работи като секретарка в адвокатската кантора по цял ден. А виденията я връщат към семейната трагедия и си представя зовящите я и подмятащи войници, които пита отчаяно какво ще прави после, от тук нататък. Загатва се, че трагедията на младата жена и психическото ú състояние не се дължат само на гледката на избиването на семейството ú от бунтовниците. | ||
+ | Опи попада в средата на Магда, изкушена е да излиза с непознати господа, които ú правят комплименти и скоро се опитват директно да я съблазнят, но я спасява това, че при силно вълнение припада, а г-жа Магда се намесва тъкмо навреме. Приятелството ú не е от най-чистите, както намеква и любовникът й Илинов. Скоро той се опитва да се срещне насаме с Опи, посещава я в дома ú, но Магда ги сварва, праща Опи да купи вино и вечеря, а когато последната се връща, сварва доста бурна интимна сцена и за пореден път губи съзнание. | ||
− | + | Милко непрекъснато ú пише писма в розови пликове, но тя неясно защо не смее да го види, чувства се виновна, среща го случайно и избягва, а скоро след това той праща разочаровано писмо. В него я обвинява, че е развратна паднала жена – това го е информирал приятел, който бил близък до Илинов и той всичко му разказал. Преди да успее да го открие и му обясни, че е оклеветена, Опи научава, че Милко се е самоубил от отчаяние. В поредната си криза тя вижда насън баща си, но той се преобразява в Похромов, който я грабва и крещи, че ще му бъде жена. Опи се събужда и за свой ужас го вижда наистина до себе си в леглото, собственият ú вуйчо още я прегръща, опитва се да я задържи насила, но тя се изтръгва, скача през балкона от четвъртия етаж и се самоубива. | |
− | + | В епилог се съобщава, че са арестувани за финансови измами Илинов, Похромов и г-жа Магда и че върху тях лежи подозрение, че и тримата са замесени в смъртта на младото момиче. | |
− | |||
− | |||
− | |||
{{endspoilers}} | {{endspoilers}} | ||
− | == | + | == Издания == |
=== На български език === | === На български език === | ||
Ред 50: | Ред 50: | ||
==== Издания в периодика ==== | ==== Издания в периодика ==== | ||
− | * [[1921 г.]] – | + | * [[1921 г.]] – Сп. “Златорог”, година ІІ, кн. 4, с. 521 |
==== Самостоятелни издания ==== | ==== Самостоятелни издания ==== | ||
− | * [[1923 г.]] – | + | * [[1923 г.]] – “Разкази”, София, Книгоиздателство “Акция”, с. 95 – 127 с. |
− | + | ||
− | * [[1982 г.]] – | + | * [[1982 г.]] – Георги Райчев. Избрани творби. С., Български писател, с. 169 – 199 |
+ | |||
+ | |||
− | [[Категория:Разкази - диаболизъм]] | + | [[Категория: Разкази - диаболизъм]] |
− | [[Категория:Произведения от Георги Райчев]] | + | [[Категория: Произведения от Георги Райчев]] |
− | [[Категория:Разкази - | + | [[Категория: Разкази по име - С]] |
+ | [[Категория: Разкази - 1923 г.]] |