Разлика между версии на „Николай Райнов“
(форматиране, инфокутия, уикилинкове, начало на библиография) |
|||
Ред 1: | Ред 1: | ||
− | Николай Райнов | + | {{Инфокутия писател |
+ | | име = Николай Райнов | ||
+ | | име-оригинал = | ||
+ | | име-категории = Райнов, Николай | ||
+ | | описание = | ||
+ | | портрет = | ||
+ | | px = | ||
+ | | портрет-текст = | ||
+ | | наставка = | ||
+ | | роден-ден = 1 | ||
+ | | роден-месец = януари | ||
+ | | роден-година = 1889 | ||
+ | | роден-град = | ||
+ | | роден-регион = | ||
+ | | роден-държава = | ||
+ | | починал-ден = 2 | ||
+ | | починал-месец = май | ||
+ | | починал-година = 1954 | ||
+ | | починал-град = | ||
+ | | починал-регион = | ||
+ | | починал-държава = | ||
+ | | починал-от = | ||
+ | | националност = | ||
+ | | творил-начало = | ||
+ | | творил-край = | ||
+ | | псевдоним = | ||
+ | | жанр = приказки,<br/>символистични творби,<br/>легенди,<br/>исторически романи,<br/>поезия,<br/>пиеси,<br/>[[фентъзи]],<br/>[[магически реализъм]] | ||
+ | | теми = | ||
+ | | основна-творба = | ||
+ | | други-професии = журналист,<br/>критик,<br/>редактор,<br/>изкуствовед,<br/>главен библиотекар,<br/>преподавател по история на изкуството | ||
+ | | уебсайт = | ||
+ | | бележки = | ||
+ | }} | ||
− | + | '''Николай Райнов''' е писател, преводач, художник, изкуствовед, дългогодишен преподавател по история на изкуството в Художествената академия в София. | |
− | + | == Биография == | |
− | + | Още от раждането Николай Райнов е белязан със странна съдба. Появата му на бял свят става на [[1 януари]] [[1889 г.]] по стар стил, малко след полунощ, в изоставена мелница, където баща му Иван и майка му Елена се подслоняват, докато търсят родното място на бащата. | |
− | + | Бащата, Иван Райнов, е бил отгледан като роден син от преводача на руското посолство Черкаски, който бил бездетен и открил детето, загубено от баща си, Николай (дядото на Николай Райнов) при пътуване до Цариград. Момченцето Иван било намерено полуживо, след като няколко дни се крило в гробищата. Вторият му баща му дава добро възпитание и го образова, но Иван Райнов престъпва волята му и се записва в опълчението по време на Руско-Турската освободителна война от [[1877 г.|1877]]-[[1878 г.]] | |
− | + | Майката на Николай Райнов, Елена, умира при раждането на 5-то си дете. 9-годишен, той се грижи за двете си сестри Иванка и Невяна, както и за по-малкия си брат Стоян. Едното дете в семейството, Райчо, умира. Още от малък Николай бил много сладкодумен и обичал да разказва приказки, които били толкова интересни, че сестрите му се чудели кое и колко от тях е измислено от брат им. | |
− | През | + | През [[1908 г.]] Николай Райнов завършва Духовната академия в София с отличен успех, но отказва получената стипендия за Висшето духовно училище в Киев. Това предизвиква дългогодишен разрив в отношенията с баща му Иван, който не може да се примири, че синът му не желае подобна житейска реализация. Записва философия, но няма средства и прекъсва. Става писар в Архиерейското наместничество в Провадия. |
− | През | + | През [[1910 г.]] Николай Райнов става студент по декоративно изкуство в Държавнто индустриално училище. |
− | + | През [[1912 г.]] издава първата си книга – ''“Богомилски легенди”'' – с псевдоним Аноним. Чак 4-5 месеца по-късно Антон Страшимиров публикува в две последователни книжки на списание “Наш живот” (кн. 9-10) голяма рецензия за книгата, като нарича автора “творчески талант с облик, какъвто досега не сме имали”, а дебюта му – “събитие”. | |
− | + | През [[1912 г.|1912]]-[[1913 г.]] по време на Балканската и Междусъюзническата война Николай Райнов се записва в Червения кръст и става фронтови санитар. | |
− | + | През [[1914 г.]] се отправя на голямо пътешествие в Египет, Сирия, Палестина, Мала Азия. | |
− | + | По време на Първата световна война става военен кореспондент за “Военни известия” и “Отечество”. Работи едновременно върху ''“Видения из древна България”'', ''“Книга за царете”'', ''“Слънчеви приказки”'', ''“Очите на Арабия”''. | |
− | + | ||
− | + | Запознава се с братовчедката на Асен Златаров, Диана Минчева, която става негова съпруга през [[1918 г.]] През [[1919 г.]] се ражда синът му Богомил Райнов, а през [[1921 г.]] – второто дете в семейството – Боян Райнов. Поради бедността всички се местят в Пловдив при роднини на жена му Диана. В периода [[1918 г.|1918]]–[[1919 г.]] Николай Райнов сътрудничи на Гео Милев и пише ред статии за неговото сп. “Везни”. | |
− | + | ||
− | + | Същата [[1918 г.]] издава няколко книги: ''“Видения из древна България”'', ''“Книга за царете”'', ''“Очите на Арабия”'', ''“Слънчеви приказки”'', ''“Между пустинята и живота”'', поемата ''“Градът”''. Прави второ издание на ''“Богомилски легенди”'', разширено издание на ''“Книга на загадките”'', превежда ''“Тъй рече Заратустра”'' на Фридрих Ницше. | |
− | + | ||
− | + | Паралелно сътрудничи на сп. “Златорог”, публикува в “Родна реч” (Казанлък), редактор е на детското списание “Картина и приказка” ([[1928 г.]]), сътрудник и главен редактор на сп. “Орфей”, орган на Теософското общество. | |
− | + | През периода [[1922 г.|1922]]–[[1927 г.]] Николай Райнов работи като главен библиотекар в Народната библиотека в Пловдив. Именно от там го командироват за 2 години в Париж, за да се запознае с паметниците на културата във френската столица. Когато се завръща, Райнов приема преподавателското място, предложено му в Художествената академия в София, където е професор по история на изкуството от [[1927 г.|1927]] до [[1950 г.]] | |
− | + | ||
− | + | След 9 септ. [[1944 г.]] пише пиесата ''“Кърваво лято”'', както и поредицата романи ''“През вековете”'', от които успява да издаде само първия – ''“Кръвожадни”'' ([[1947 г.]]). | |
− | Паралелно сътрудничи на сп. “Златорог”, публикува в “Родна реч” (Казанлък), редактор е на детското списание “Картина и приказка” (1928 г.), сътрудник и главен редактор на сп. “Орфей”, орган на Теософското общество. | + | |
− | През периода 1922 – 1927 г. Николай Райнов работи като главен библиотекар в Народната библиотека в Пловдив. Именно от там го командироват за 2 години в Париж, за да се запознае с паметниците на културата във френската столица. Когато се завръща, Райнов приема преподавателското място, предложено му в Художествената академия в София, където е професор по история на изкуството от 1927 до 1950 г. | + | За духовните си търсения, изложени в романа ''“Между пустинята и живота”'', е отлъчен от Българската православна църква. Енциклопедична натура със смела лична позиция, по време на социалистическия режим често е подлаган на нападки от марксистката критика, два пъти е провалян 25-годишният юбилей от издаването на първата му книга, но въпреки всичко става професор, академик ([[1945 г.]]), заслужил деятел на изкуството ([[1952 г.]]). |
− | След 9 септ. 1944 г. пише | + | |
− | Умира на 2 май 1954 г. | + | Умира на [[2 май]] [[1954 г.]] Изключително работоспособен, оставя наследство от 60 оригинални художествени и научни книги и над 30 сборника с преразказани и обогатени приказки от цял свят. |
+ | |||
+ | == Принос към фантастиката == | ||
+ | |||
+ | Николай Райнов преразказва огромно количество приказки, както български, така и от цял свят. Енциклопедичните му познания и философската му ориентация придават на преразказите модерна интерпретация, която ги поставя донякъде извън жанра на традиционната приказка, и ги сражда с жанра [[фентъзи]]. | ||
+ | |||
+ | Много от символистичните му творби също са смес от символизъм с реални елементи, и по право следва да бъдат причислени към жанра [[магически реализъм]]. | ||
+ | |||
+ | == Стил и особености == | ||
+ | |||
+ | Творчеството му е уникално за българската литература със съчетаване на дълбоки познания по родна история и фантастично-приказни мотиви от цял свят, както и с модерната им за началото на ХХ век философска интерпретация. | ||
+ | |||
+ | Символистичните му творби са уникални за българската литература (а и не само за нея) с философската си дълбочина, богатството на смисли и духовното търсене. | ||
+ | |||
+ | == Библиография == | ||
+ | |||
+ | === Нефантастика === | ||
+ | |||
+ | ==== Цикли ==== | ||
+ | |||
+ | * ''"През вековете"'' - цикъл исторически романи | ||
+ | ** [[1947 г.]] – ''“Кръвожадни“'' | ||
+ | |||
+ | ==== Пиеси ==== | ||
+ | |||
+ | * [[???? г.]] – ''“Кърваво лято“'' | ||
+ | |||
+ | == Издания == | ||
+ | |||
+ | ==== Самостоятелни издания ==== | ||
+ | |||
+ | : (Списъкът е непълен.) | ||
+ | |||
+ | * [[1912 г.]] – ''“Богомилски легенди”'' | ||
+ | * [[1918 г.]] – ''“Видения из древна България”'' | ||
+ | * [[1918 г.]] – ''“Книга за царете”'' | ||
+ | * [[1918 г.]] – ''“Очите на Арабия”'' | ||
+ | * [[1918 г.]] – ''“Слънчеви приказки”'' | ||
+ | * [[1918 г.]] – ''“Между пустинята и живота”'' | ||
+ | * [[1918 г.]] – ''“Градът”'' (поема) | ||
+ | * [[1918 г.]] – ''“Богомилски легенди”'' (2 издание) | ||
+ | * [[1918 г.]] – ''“Книга на загадките”'' (2, разширено издание) | ||
+ | * [[1920 г.]] – ''“Светилник на живота”'' (сборник) | ||
+ | * [[1922 г.]] – ''“Имало едно време”'' (пиеса) | ||
+ | * [[1924 г.]] – ''“Златното птиче”'' | ||
+ | * [[1924 г.]] – ''“Най-хубавите народни приказки”'' | ||
+ | * [[1925 г.]] – ''“Днес и утре”'' | ||
+ | * [[1925 г.]] – ''“Сиромах Лазар”'' | ||
+ | * [[1925 г.]] – ''“Юнак над юнаци”'' | ||
+ | * [[1928 г.]] – ''“Кораб на безсмъртието”'' (сборник поеми) | ||
+ | * [[1928 г.]] – ''“Вечни поеми”'' | ||
+ | * [[1929 г.]] – ''“Великият цар”'' | ||
+ | * [[1929 г.]] – ''“Една вечер у Перикла”'' | ||
+ | * [[1929 г.]] – ''“Малък художествен речник”'' (кратка енциклопедия на известни творци) | ||
+ | * [[1931 г.|1931]]-[[1934 г.]] – ''“Приказки от цял свят”'' (32-томно издание) | ||
+ | * [[1939 г.]] – ''“Княз и чума”'' | ||
+ | * [[1939 г.]] – ''“Отдавна, много отдавна”'' | ||
+ | * [[1939 г.]] – ''“Разкази и легенди”'' | ||
+ | * [[1939 г.]] – ''“Самодивско царство”'' | ||
+ | * [[1939 г.]] – ''“Сърдечен огън. Дамаскини и притчи”'' | ||
+ | * [[1939 г.]] – ''“Счупени стъкла. Разкази из съвременния живот”'' | ||
+ | * [[1941 г.]] – ''“Вечното в нашата литература”'' (9-томна поредица) | ||
+ | * [[1941 г.]] – ''“История на пластическите изкуства”'' (20-тома, уникално и изключително ценно издание с прекрасни приложения, оказало огромно влияние в развитието на българската култура). | ||
+ | * [[1947 г.]] – ''“Кръвожадни"'' | ||
+ | |||
+ | ==== Преводи ==== | ||
+ | |||
+ | * [[1918 г.]] – ''“Тъй рече Заратустра”'' - Фридрих Ницше | ||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Категория: Писатели на фентъзи|Райнов, Николай]] | ||
+ | [[Категория: Писатели на магически реализъм|Райнов, Николай]] |
Версия от 22:36, 30 декември 2006
Николай Райнов е писател, преводач, художник, изкуствовед, дългогодишен преподавател по история на изкуството в Художествената академия в София.
Съдържание
Биография
Още от раждането Николай Райнов е белязан със странна съдба. Появата му на бял свят става на 1 януари 1889 г. по стар стил, малко след полунощ, в изоставена мелница, където баща му Иван и майка му Елена се подслоняват, докато търсят родното място на бащата.
Бащата, Иван Райнов, е бил отгледан като роден син от преводача на руското посолство Черкаски, който бил бездетен и открил детето, загубено от баща си, Николай (дядото на Николай Райнов) при пътуване до Цариград. Момченцето Иван било намерено полуживо, след като няколко дни се крило в гробищата. Вторият му баща му дава добро възпитание и го образова, но Иван Райнов престъпва волята му и се записва в опълчението по време на Руско-Турската освободителна война от 1877-1878 г.
Майката на Николай Райнов, Елена, умира при раждането на 5-то си дете. 9-годишен, той се грижи за двете си сестри Иванка и Невяна, както и за по-малкия си брат Стоян. Едното дете в семейството, Райчо, умира. Още от малък Николай бил много сладкодумен и обичал да разказва приказки, които били толкова интересни, че сестрите му се чудели кое и колко от тях е измислено от брат им.
През 1908 г. Николай Райнов завършва Духовната академия в София с отличен успех, но отказва получената стипендия за Висшето духовно училище в Киев. Това предизвиква дългогодишен разрив в отношенията с баща му Иван, който не може да се примири, че синът му не желае подобна житейска реализация. Записва философия, но няма средства и прекъсва. Става писар в Архиерейското наместничество в Провадия.
През 1910 г. Николай Райнов става студент по декоративно изкуство в Държавнто индустриално училище.
През 1912 г. издава първата си книга – “Богомилски легенди” – с псевдоним Аноним. Чак 4-5 месеца по-късно Антон Страшимиров публикува в две последователни книжки на списание “Наш живот” (кн. 9-10) голяма рецензия за книгата, като нарича автора “творчески талант с облик, какъвто досега не сме имали”, а дебюта му – “събитие”.
През 1912-1913 г. по време на Балканската и Междусъюзническата война Николай Райнов се записва в Червения кръст и става фронтови санитар.
През 1914 г. се отправя на голямо пътешествие в Египет, Сирия, Палестина, Мала Азия.
По време на Първата световна война става военен кореспондент за “Военни известия” и “Отечество”. Работи едновременно върху “Видения из древна България”, “Книга за царете”, “Слънчеви приказки”, “Очите на Арабия”.
Запознава се с братовчедката на Асен Златаров, Диана Минчева, която става негова съпруга през 1918 г. През 1919 г. се ражда синът му Богомил Райнов, а през 1921 г. – второто дете в семейството – Боян Райнов. Поради бедността всички се местят в Пловдив при роднини на жена му Диана. В периода 1918–1919 г. Николай Райнов сътрудничи на Гео Милев и пише ред статии за неговото сп. “Везни”.
Същата 1918 г. издава няколко книги: “Видения из древна България”, “Книга за царете”, “Очите на Арабия”, “Слънчеви приказки”, “Между пустинята и живота”, поемата “Градът”. Прави второ издание на “Богомилски легенди”, разширено издание на “Книга на загадките”, превежда “Тъй рече Заратустра” на Фридрих Ницше.
Паралелно сътрудничи на сп. “Златорог”, публикува в “Родна реч” (Казанлък), редактор е на детското списание “Картина и приказка” (1928 г.), сътрудник и главен редактор на сп. “Орфей”, орган на Теософското общество. През периода 1922–1927 г. Николай Райнов работи като главен библиотекар в Народната библиотека в Пловдив. Именно от там го командироват за 2 години в Париж, за да се запознае с паметниците на културата във френската столица. Когато се завръща, Райнов приема преподавателското място, предложено му в Художествената академия в София, където е професор по история на изкуството от 1927 до 1950 г.
След 9 септ. 1944 г. пише пиесата “Кърваво лято”, както и поредицата романи “През вековете”, от които успява да издаде само първия – “Кръвожадни” (1947 г.).
За духовните си търсения, изложени в романа “Между пустинята и живота”, е отлъчен от Българската православна църква. Енциклопедична натура със смела лична позиция, по време на социалистическия режим често е подлаган на нападки от марксистката критика, два пъти е провалян 25-годишният юбилей от издаването на първата му книга, но въпреки всичко става професор, академик (1945 г.), заслужил деятел на изкуството (1952 г.).
Умира на 2 май 1954 г. Изключително работоспособен, оставя наследство от 60 оригинални художествени и научни книги и над 30 сборника с преразказани и обогатени приказки от цял свят.
Принос към фантастиката
Николай Райнов преразказва огромно количество приказки, както български, така и от цял свят. Енциклопедичните му познания и философската му ориентация придават на преразказите модерна интерпретация, която ги поставя донякъде извън жанра на традиционната приказка, и ги сражда с жанра фентъзи.
Много от символистичните му творби също са смес от символизъм с реални елементи, и по право следва да бъдат причислени към жанра магически реализъм.
Стил и особености
Творчеството му е уникално за българската литература със съчетаване на дълбоки познания по родна история и фантастично-приказни мотиви от цял свят, както и с модерната им за началото на ХХ век философска интерпретация.
Символистичните му творби са уникални за българската литература (а и не само за нея) с философската си дълбочина, богатството на смисли и духовното търсене.
Библиография
Нефантастика
Цикли
- "През вековете" - цикъл исторически романи
- 1947 г. – “Кръвожадни“
Пиеси
- ???? г. – “Кърваво лято“
Издания
Самостоятелни издания
- (Списъкът е непълен.)
- 1912 г. – “Богомилски легенди”
- 1918 г. – “Видения из древна България”
- 1918 г. – “Книга за царете”
- 1918 г. – “Очите на Арабия”
- 1918 г. – “Слънчеви приказки”
- 1918 г. – “Между пустинята и живота”
- 1918 г. – “Градът” (поема)
- 1918 г. – “Богомилски легенди” (2 издание)
- 1918 г. – “Книга на загадките” (2, разширено издание)
- 1920 г. – “Светилник на живота” (сборник)
- 1922 г. – “Имало едно време” (пиеса)
- 1924 г. – “Златното птиче”
- 1924 г. – “Най-хубавите народни приказки”
- 1925 г. – “Днес и утре”
- 1925 г. – “Сиромах Лазар”
- 1925 г. – “Юнак над юнаци”
- 1928 г. – “Кораб на безсмъртието” (сборник поеми)
- 1928 г. – “Вечни поеми”
- 1929 г. – “Великият цар”
- 1929 г. – “Една вечер у Перикла”
- 1929 г. – “Малък художествен речник” (кратка енциклопедия на известни творци)
- 1931-1934 г. – “Приказки от цял свят” (32-томно издание)
- 1939 г. – “Княз и чума”
- 1939 г. – “Отдавна, много отдавна”
- 1939 г. – “Разкази и легенди”
- 1939 г. – “Самодивско царство”
- 1939 г. – “Сърдечен огън. Дамаскини и притчи”
- 1939 г. – “Счупени стъкла. Разкази из съвременния живот”
- 1941 г. – “Вечното в нашата литература” (9-томна поредица)
- 1941 г. – “История на пластическите изкуства” (20-тома, уникално и изключително ценно издание с прекрасни приложения, оказало огромно влияние в развитието на българската култура).
- 1947 г. – “Кръвожадни"
Преводи
- 1918 г. – “Тъй рече Заратустра” - Фридрих Ницше