Разлика между версии на „Чавдар Мутафов“
Ред 21: | Ред 21: | ||
| теми = изобразително изкуство, литература, театър, танц, мода, теория на изкуството | | теми = изобразително изкуство, литература, театър, танц, мода, теория на изкуството | ||
| основна-творба = "Марионетки. Импресии" | | основна-творба = "Марионетки. Импресии" | ||
− | | други-професии = редактор, завършил | + | | други-професии = редактор, завършил машинно инженерство и архитектура |
| бележки = съпруг на известната писателка Фани Попова-Мутафова | | бележки = съпруг на известната писателка Фани Попова-Мутафова | ||
}} | }} | ||
− | |||
− | |||
− | ''' | + | '''Чавдар Мутафов''' e писател, творил най-активно през 20-те години на ХХ век, автор на ярки експресионистични творби, в които с шокираща ексцентричност е представя автоматизирането на битието и мисленето на герои, лишени от лични имена и индивидуалност, превърнати от модните клишета и приетите стереотипи в марионетки, бездушни кукли на конци. Средата е урбанистична. Един от първите в нашата литература, който предупреждава за опасностите, заложени в ускорените темпове на индустриализация на живота и развитие на техниката. |
== Биография == | == Биография == | ||
− | ( | + | Чавдар Мутафов е роден на 2 октомври 1889 г. в Севлиево. Гимназиалното си образование завършва в София, след което заминава за Мюнхен, където учи машинно инженерство и архитектура. Редактор на литературните седмичници "Изток" (1927 - 1928) и "Стрелец" (1929). През 1923 - 1925 г. със съпругата си Фани Попова-Мутафова отново е в Мюнхен и то по време, когато там са Светослав Минков, Елисавета Багряна, Владимир Полянов, Жорж Папазов, Йордан Стубел, Георги Райчев, Николай Лилиев, Николай Марангозов, Райко Алексиев и др., повечето от които оказват решаваща роля за културния облик на нацията ни впоследствие. В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлиян от сецесиона и експресионизма. Освен в прозата, приносът му е огромен и що се отнася до създаването на много есета и студии, свързани с теорията на изкуството и изиграли ролята на програмни статии, незагубили и до днес значението и важността на тезите си. Изключително ерудиран познавач на изобразителното изкуство, почти не остава незабелязан творец или изложба по негово време, които да не е уловил в полезрението си и отразил в прегледите на художествения живот. Превежда от немски и френски език. |
== Приноси към фантастиката == | == Приноси към фантастиката == | ||
− | + | Човекът като марионетка, мисленето/чувстването като безволево подчинение и автоматизирано следване на стереотипи, наложени от новите норми в индустриализираното общество и все по-нарастващата и обсебваща роля на модните тенденции. Техническият прогрес като заплаха. | |
== Стил и особености == | == Стил и особености == | ||
− | ( | + | В творчеството си Ч. Мутафов е силно повлият от сецесиона - стилизацията и декоративността на речта, но най-вече - от експресионизма - фрагментарност, шокираща езикова ексцентричност в прозата му (както критиката се изразява за първата му книга "Марионетки. Импресии"), безсюжетност, търсене на оригиналността и натрапването й чрез разчупване на езиковите похвати. Композирането напомня драматургичното - в диалози, "забави", "възможност първа, втора...", подобни на картини, действия. Героите имат характерен автоматизъм на говорене, репликите им са клиширани, изразяването на чувствата им също следва някаква обречена невъзможност за различност, оригиналност, казване на нещо ново и неказано. Те неизбежно парфюмират любовните си писма, задължително вали дъжд, докато страдат или се обясняват, сърцата - разбира се - се свиват и тръпнат "отмалели"... Всичко това се вписва в някаква външна и наложена им представа за красиви пози като по картичките или картините. Персонажите са лишени от лични имена - те са някакви обобщени образи, наречени от автора-кукловод Денди, Господинът, Дамата, Дилетанта и т.н. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Любопитни факти == | == Любопитни факти == | ||
− | ( | + | Първата книга на Чавдар Мутафов, "Марионетки. Импресии" (1920) представлява уникално полиграфическо издание, илюстрирано с цветни експресионистични графики на Сирак Скитник. |
== Произведения == | == Произведения == | ||
− | + | ** [[1920 г.]] - ''"[[Марионетки. Импресии]]"'' | |
− | + | ** [[1926 г.]] - ''"[[Дилетант. Декоративен роман]]"'' | |
− | + | ** [[1926 г.]] - ''"[[Покерът и темпераментите. Гротески]]"'' | |
− | + | ** [[1940 г.]] - ''"[[Технически разкази]]"'' | |
− | + | ** [[1941 г.]] - ''"[[Първото сражение]]"'' | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | ** [[ | ||
− | ** [[ | ||
− | ** [[ | ||
− | |||
− | |||
− | ** [[ | ||
− | ** [[ | ||
==== Романи ==== | ==== Романи ==== | ||
− | + | * [[1926 г.]] - ''"[[Дилетант. Декоративен роман]]"'' | |
− | |||
− | * [[ | ||
* [[???? г.]] - ''"[[Роман 2]]"'' | * [[???? г.]] - ''"[[Роман 2]]"'' | ||
Ред 138: | Ред 115: | ||
(Указание: Както за на български език, но се посочват и държавата и езикът.) | (Указание: Както за на български език, но се посочват и държавата и езикът.) | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Бележки == | == Бележки == | ||
Ред 149: | Ред 122: | ||
== Източници == | == Източници == | ||
− | * | + | * ''Енциклопедия "България".'' Издателство на Българската академия на науките, С., 1984 г., т. 4 |
− | * [http:// | + | * Сарандев, Иван. "''Българска литература (1918 - 1945)".'' Издателска къща „Хермес“, Пловдив, 2004, т. І |
+ | * Видински, Васил. ''"Денди срещу Диленант".[http://trigon.hit.bg/vidinsky.doc] | ||
Ред 160: | Ред 134: | ||
в шаблона "Инфокутия писател", параметър "име-категории") | в шаблона "Инфокутия писател", параметър "име-категории") | ||
− | [[Категория: Личности по имена - | + | [[Категория: Личности по имена - М|Чавдар, Мутафов]] |
− | [[Категория: Писатели на научна фантастика| | + | [[Категория: Писатели на научна фантастика|Мутафов, Чавдар]] |
[[Категория: Издатели|име-категории]] | [[Категория: Издатели|име-категории]] | ||
[[Категория: Художници|име-категории]] | [[Категория: Художници|име-категории]] | ||
− | [[Категория: Преводачи| | + | [[Категория: Преводачи|Мутафов, Чавдар]] |
Версия от 13:42, 7 януари 2007
Чавдар Мутафов e писател, творил най-активно през 20-те години на ХХ век, автор на ярки експресионистични творби, в които с шокираща ексцентричност е представя автоматизирането на битието и мисленето на герои, лишени от лични имена и индивидуалност, превърнати от модните клишета и приетите стереотипи в марионетки, бездушни кукли на конци. Средата е урбанистична. Един от първите в нашата литература, който предупреждава за опасностите, заложени в ускорените темпове на индустриализация на живота и развитие на техниката.
Съдържание
Биография
Чавдар Мутафов е роден на 2 октомври 1889 г. в Севлиево. Гимназиалното си образование завършва в София, след което заминава за Мюнхен, където учи машинно инженерство и архитектура. Редактор на литературните седмичници "Изток" (1927 - 1928) и "Стрелец" (1929). През 1923 - 1925 г. със съпругата си Фани Попова-Мутафова отново е в Мюнхен и то по време, когато там са Светослав Минков, Елисавета Багряна, Владимир Полянов, Жорж Папазов, Йордан Стубел, Георги Райчев, Николай Лилиев, Николай Марангозов, Райко Алексиев и др., повечето от които оказват решаваща роля за културния облик на нацията ни впоследствие. В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлиян от сецесиона и експресионизма. Освен в прозата, приносът му е огромен и що се отнася до създаването на много есета и студии, свързани с теорията на изкуството и изиграли ролята на програмни статии, незагубили и до днес значението и важността на тезите си. Изключително ерудиран познавач на изобразителното изкуство, почти не остава незабелязан творец или изложба по негово време, които да не е уловил в полезрението си и отразил в прегледите на художествения живот. Превежда от немски и френски език.
Приноси към фантастиката
Човекът като марионетка, мисленето/чувстването като безволево подчинение и автоматизирано следване на стереотипи, наложени от новите норми в индустриализираното общество и все по-нарастващата и обсебваща роля на модните тенденции. Техническият прогрес като заплаха.
Стил и особености
В творчеството си Ч. Мутафов е силно повлият от сецесиона - стилизацията и декоративността на речта, но най-вече - от експресионизма - фрагментарност, шокираща езикова ексцентричност в прозата му (както критиката се изразява за първата му книга "Марионетки. Импресии"), безсюжетност, търсене на оригиналността и натрапването й чрез разчупване на езиковите похвати. Композирането напомня драматургичното - в диалози, "забави", "възможност първа, втора...", подобни на картини, действия. Героите имат характерен автоматизъм на говорене, репликите им са клиширани, изразяването на чувствата им също следва някаква обречена невъзможност за различност, оригиналност, казване на нещо ново и неказано. Те неизбежно парфюмират любовните си писма, задължително вали дъжд, докато страдат или се обясняват, сърцата - разбира се - се свиват и тръпнат "отмалели"... Всичко това се вписва в някаква външна и наложена им представа за красиви пози като по картичките или картините. Персонажите са лишени от лични имена - те са някакви обобщени образи, наречени от автора-кукловод Денди, Господинът, Дамата, Дилетанта и т.н.
Любопитни факти
Първата книга на Чавдар Мутафов, "Марионетки. Импресии" (1920) представлява уникално полиграфическо издание, илюстрирано с цветни експресионистични графики на Сирак Скитник.
Произведения
Романи
Повести и новели
(Указание: Подреждат се хронологично.)
Разкази
(Указание: Подреждат се хронологично.)
Публицистика
(Указание: Тук се описва публицистика, свързана с фантастиката. Несвързаната с фантастиката се описва в раздела "Нефантастика". Подрежда се хронологично.)
Нефантастика
Цикли
Романи
Повести и новели
Разкази
Публицистика
Издания
=== На български език
Фантастика
Самостоятелни издания
Участие в съвместни издания
Публикации в периодика
Нефантастика
(Указание: Както за фантастиката.)
На чужди езици
(Указание: Както за на български език, но се посочват и държавата и езикът.)
Бележки
(Указание: различни подробности, които не са намерили място в другите раздели)
Източници
- Енциклопедия "България". Издателство на Българската академия на науките, С., 1984 г., т. 4
- Сарандев, Иван. "Българска литература (1918 - 1945)". Издателска къща „Хермес“, Пловдив, 2004, т. І
- Видински, Васил. "Денди срещу Диленант".[1]
(Указание: Списък на категориите, които не се добавят
автоматично от шаблона "Инфокутия писател". Редактирайте,
премахнете или добавете категориите според необходимото.
Можете да се ориентирате по вече съществуващи статии.
Заменете "име-категории" с името, както е указано горе
в шаблона "Инфокутия писател", параметър "име-категории")