Разлика между версии на „Фентъзи“
(→ÐанÑови клиÑеÑа) |
(→ÐзвоÑи) |
||
Ред 7: | Ред 7: | ||
Терминът се използва за първи път от П. Иневър в сп. Wonder Stories (1934). | Терминът се използва за първи път от П. Иневър в сп. Wonder Stories (1934). | ||
− | + | Hahahaha. Im not too bigrht today. Great post! | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Класификация === | === Класификация === |
Версия от 15:13, 19 юни 2011
Фентъзи (англ. fantasy — фантазия) е подвид на фантастиката, чиято основа е повествование за измислен свят, в който чудото е реалност, а принципите на съществуване са повече идеалистични, отколкото рационални, и повече чудесни (магични, религиозни), отколкото физични.
Съдържание
Дефиниции
Според българоезичната Уикипедия: „Фентъзи е литературен жанр, характеризиращ се с използването на елементи от митологията, фолклора и класическите "вълшебни приказки". Счита се за поджанр или разклонение на фантастиката. Поради самият характер на жанра е изключително трудно да му се даде ясна и изчерпателна дефиниция.“
Терминът се използва за първи път от П. Иневър в сп. Wonder Stories (1934).
Hahahaha. Im not too bigrht today. Great post!
Класификация
При фентъзито е още по-трудно (от научната фантастика) да бъде направено разграничение на подвидове, но условно биха могли да се разграничат:
- класическо
- съвременно (градско, модерно)
- героично („меч и магия“)
- епично
- митологично
- пътешествия
- хумористично
- научно
Друга класификация, разпространена в англоезичния свят (по-подробна, но и доста особена!), разделя фентъзито на:
- епично (high/epic fantasy)
- героично (heroic fantasy), „меч и магия“ (sword and sorcery)
- съвременно, градско (contemporary fantasy, urban fantasy)
- хумористично (comic fantasy)
- романтично (romantic fantasy)
- еротично (erotic fantasy)
- истории за супергерои (superhero fantasy) - Супермени, Батмани и Човеко-паяци, най-вече в комикси
- тъмно (dark fantasy) - граничещо с хорър
- историческо (historical fantasy) - граничещо с алтернативна история
- Артурианско (Arthurian fantasy)
- приказно (fairytale fantasy) - с ярки фолклорни елементи и мотиви от приказки
- детско-юношеско (juvenile fantasy)
- религиозно (religious fantasy)
- християнско (Christian fantasy) - „Хрониките на Нарния“
- пътешествия до задгробния свят (Bangsian fantasy, наречено по името на първосъздателя си Джон Бангс)
- научно (science fantasy) - хибрид между научна фантастика и „чисто“ фентъзи, при който привидно фантазните детайли обикновено получават научно обяснение
Руският изследовател Е. Лотош разграничава едва 3 подвида:
- Вълшебно (класическо), вкл. приказката и епосът
- Мистично и религиозно
- Наукообразно
Според друга (руска) класификация фентъзито бива:
- Епическо
- Героично
- Митологично
- Историческо
- Мистическо
- Хумористично
- Детско
- Романтично
- Технофентъзи (магия и технология)
- Славянско (има се предвид руско)
- „Странно“ (което не се поддава на класификации)
Жанрови признаци
- Несъществуващ свят, притежаващ свойства, които са невъзможни в нашата реалност („Светът на Диска“ - Тери Пратчет).
- Магията и фолклорните персонажи са необходим елемент.
- Авантюристичен сюжет (издирване, пътешествие, война или поне битка).
- Средновековен антураж или варианти: Древна Елада („Героят трябва да е сам“ — Генри Лион Олди), съвременността („Нощен патрул“ - Сергей Лукяненко) или бъдещето („Магьосници в рими“ — Кристофър Сташеф).
- Скрито противопоставяне на технология и вълшебства в полза на второто.
- Конфликт между Доброто и Злото като основен сюжетообразуващ елемент.
- Постъпките и преживяванията на героите са на първо място, а вълшебството играе помощна, макар и не второстепенна роля.
- Наличие на отвъден свят или поне на негово проявление.
- Пълна свобода на автора, доколкото във вълшебният свят всичко е възможно.
Жанрови канони
- Физическите закони не са задължителни (изключение — светът на Амбър).
- Задължително е съществуването на вторичен свят, най-силното „оръжие“ на фентъзито ()
- „Дейността“ на Богове и Герои обикновено означава битки. (Единственият шедьовър, който не се подчинява на този закон, е „Понеделник започва в събота“ — Аркадий и Борис Стругацки)
- Магията — основен инструмент. Тя е основен индикатор на жанра — всичко, което съдържа магия, бива причислявано към стила фентъзи, и обратно.
Now I feel stuipd. That's cleared it up for me
Класики в жанра…
- Класическо фентъзи
- „Властелинът на пръстените“ на Дж. Р. Р. Толкин, „Землемория“ — Урсула Ле Гуин, „Магьосникът от Оз“ — Л. Франк Баум, „Хрониките на Амбър“ — Роджър Зелазни
- Героично и епично фентъзи / Меч и магия
- „Конан“ — Робърт Хауърд, цикъл Шанара — Тери Брукс, Сагата за Елрик — Майкъл Муркок, „Белгариад“ и „Малореон“ — Дейвид Едингс, „„Колелото на времето““ — Робърт Джордан
- „Дотам и обратно“ - истории, в които героите напускат познатия свят (доброволно или не съвсем) и се отправят на пътешествие в друг, по-магичен свят.
- „Магьосникът от Оз“ — Л. Франк Баум, „Пътешествията на Гъливер“ — Джонатан Суифт, „Операция Хаос“ — Пол Андерсън, „Митичната“ серия — Робърт Асприн, „Драконът и Джорджът“ — Гордън Диксън, „Хрониките на Амбър“ — Роджър Зелазни
- Хумористично фентъзи
- творби на Л. Спрейг де Камп, Тери Пратчет, Пиърс Антъни, Робърт Асприн и др.
- Съвременно (градско) фентъзи
- „Легендите за Алвин Създателя“ на Орсън Скот Кард, „Никога, никъде, никой“ на Нийл Геймън и др.
- Хорър
- „Франкенщайн“ — Мери Шели, „Дракула“ — Брам Стокър, „Доктор Джекил и Мистър Хайд“ — Робърт Луис Стивънсън и т.н.
Външни връзки
- „Фантазният подход“ - аудиозапис на сбирка в клуб „Иван Ефремов“ от март 2007 г.: Калин Ненов и Бела Димова говорят за фентъзито като авторов подход към съдържанието на произведението, а не като самото съдържание