Разлика между версии на „Фентъзи“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
(+ разни)
(+5 quote fix(es))
 
(Не са показани 36 междинни версии от 19 потребители)
Ред 1: Ред 1:
'''Фентъзи''' (англ. fantasy — фантазия) е подвид на Фантастиката, чийто основа е повествование за измислен свят, в който чудото е реалност, а базисната основа е повече идеалистична, отколкото рационална, и повече чудесна (магична, религиозна), отколкото физична.
+
'''Фентъзи''' (англ. fantasy — фантазия) е подвид на [[фантастика]]та, чиято основа е повествование за измислен свят, в който чудото е реалност, а принципите на съществуване са повече идеалистични, отколкото рационални, и повече чудесни (магични, религиозни), отколкото физични.
 +
 
 
=== Дефиниции ===
 
=== Дефиниции ===
“''Фентъзи е белетристична форма, включваща романи, разкази, ролеви игри и филми. Действието обикновено протича в светове, значително отличаващи се от Земята, населени от същества, владеещи магия, и митически същества от рода на дракони и еднорози. Като жанр, фентъзито е едновременно свързано и се различава от хоръра и НФ. И трите жанра съдържат фантастични елементи, радикално различаващи се от действителността, или допускат предположението, че действителността би могла да бъде друга''.” (“'''Webster’s Online Dictionary'''”)<br> <br>
+
 
“''Фентъзи е литературен жанр, появил се в Англия в средата на XX в., доближаващ се до НФ, но използващ в по-свободен, “приказен” маниер, мотиви от далечни премествания в пространството и времето, извънземни светове, изкуствени организми, митология на древни цивилизации''”. (“'''WikipediA'''”/http://en.wikipedia.org/wiki/Fantasy)<br> <br>
+
Според [http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%8A%D0%B7%D0%B8 българоезичната Уикипедия]: ''„Фентъзи е литературен жанр, характеризиращ се с използването на елементи от митологията, фолклора и класическите „вълшебни приказки“. Счита се за поджанр или разклонение на фантастиката. Поради самият характер на жанра е изключително трудно да му се даде ясна и изчерпателна дефиниция.''
Бълг. '''Уикипедия''' посочва: ''Фентъзи е литературен жанр, характеризиращ се с използването на елементи от митологията, фолклора и класическите "вълшебни приказки".''<br> <br>
+
 
Според “'''Речник на литературоведческите термини'''” (С.Белокуров, 2005) “''фентъзито е разновидност на фантастиката: произведения, изобразяващи измислени събития, в които главна роля играе ирационалното, мистично начало, и светове, съществуването на които не може да се обясни логически. Във фентъзито действат богове, демони, добри и зли вълшебници, гноми, великани, говорещи животни и предмети, привидения, вампири, митологични и приказни същества и т. н. Фентъзито е своеобразно съединяване на приказки, фантастика и приключенски рицарски роман''.”<br> <br>
+
Терминът се използва за първи път от П. Иневър в сп. Wonder Stories (1934).
Терминът се използва за първи път от П.Иневър в сп.”''Wonder Stories''” (1934).
+
 
 
=== Извори ===
 
=== Извори ===
 +
 
Изворите на фентъзито могат да се открият в:
 
Изворите на фентъзито могат да се открият в:
1) митовете (гръцки, скандинавски, келтски, славянски, Артуровия цикъл) и приказките;
+
# митовете (гръцки, скандинавски, келтски, славянски, Артуровия цикъл) и приказките;
2) древния епос, начело с “Одисея” и "Гилгамеш";
+
# древния епос, начело с ''„Одисея“'' и ''„Гилгамеш“'';
3) рицарския и готически роман от ХІV-ХVІ в. (“Тристан и Изолда”, “Дон Кихот” и “Айвънхоу”);
+
# рицарския, сатиричиния и готическия роман от ХІV-ХVІ в. (''„Тристан и Изолда“'', ''„Дон Кихот“'', ''„Гаргантюа и Пантагрюел“'', ''„Айвънхоу“'');
4) приключенски романи (Ал.Дюма, М.Рид и безспорно Ж.Верн);
+
# приключенските романи (Ал. Дюма, Майн Рид и безспорно Ж. Верн);
5) класика с фантастични мотиви (Е.А.По, Н.Гогол и др.)
+
# класиката с фантастични мотиви (Едгар Алан По, Николай Гогол и др.)
Живот на фентъзито вдъхва още в 1485 г. Т.Малори (“Смъртта на Артур”). За създатели на вида по отношение на измисления свят се считат Дж.Макдоналд с “Фантазии: Вълшебен роман за мъже и жени” (1858), създал първия уникален (вторичен) авторов свят без и най-малък намек за реалността, и Л.Карол с “Алиса в Страната на чудесата” (1865) и “Алиса в Огледалния свят” (1871), претендиращи за първите фентъзи-романи.<br> <br>
+
 
Създател на вида по отношение на съвременния тип герой е Х.Хагард с романите “Рудниците на цар Соломон” (1885) и “Тя” (1886). Той се счита и за първооткривател на “изгубените светове”. Към него с известни уговорки може да се причисли и У.Маккей с комиксите за приключенията на Немо в измислена страна (1905).<br> <br>
+
Живот на фентъзито вдъхва още в 1485 г. Томас Малори (''„Смъртта на Артур“''). За създатели на вида по отношение на измисления свят се считат Джордж Макдоналд с ''„Фантазии: Вълшебен роман за мъже и жени“'' (1858), създал първия уникален (вторичен) авторов свят без и най-малък намек за реалността, и Луис Карол с ''„Алиса в Страната на чудесата“'' (1865) и ''„Алиса в Огледалния свят“'' (1871), претендиращи да са първите фентъзи романи.
За създател и родоначалник на фентъзито като подвид на фантастиката се счита Лорд Дансени, автор на “Приказки на спящия” (10), макар в момента на публикуването сборника да не предизвиква голям интерес сред читатели и критика. Популяризирането става едва със сериите на Е.Бъроуз за Тарзан (1912-47) и на Р.Хауърд за Конан (1932-36).<br> <br>
+
 
Истинското признание обаче идва значително по-късно, едва в средата на 50-те год. на ХХ в., във връзка с творческия дебют на Дж.Толкин и “странните приказки” на У.Ле Гуин (цикъла “Землемория”). Толкин начертава основните правила, по които се водят почти всички негови наследници - пътуването, вълшебния предмет, злия бог/магьосник, разнообразните народи, обединяващи се пред лицето на Мрака и т. н. Но фентъзито не е Толкин или “Властелинът…”, фентъзито е нещо повече. Трилогията без съмнение е велика книга (''но кой знае защо след издаването й у нас през 1969 г. почти никой не й обърна внимание!'' ), но една сага не определя жанра.<br> <br>
+
Създател на вида по отношение на съвременния тип герой е Хенри Райдър Хагард с романите ''„Рудниците на цар Соломон“'' (1885) и ''„Тя“'' (1886). Той се счита и за първооткривател на „изгубените светове“. Към него с известни уговорки може да се причисли и У. Маккей с комиксите за приключенията на Немо в измислена страна (1905).
Фентъзи пишат Т.Пратчет, П.Ентъни, Г.Диксън, Д.Дънкан, К.Курц, М.Вайс, Б.Хембли, К.Кер, А.Нортън, Ст.Пери, Р.Зелазни, Л.С. де Камп, Л.Картър, К.Буличов, както и редица “твърди” фантасти като П.Андерсън, Р.Шекли, Р.Хайнлайн, М.Муркок, Ф.Х.Фармър, Р.Салваторе и мн. др.
+
 
 +
За създател и родоначалник на фентъзито като подвид на фантастиката се счита Лорд Дансени, автор на ''„Приказки на спящия“'' (1910), макар в момента на публикуването сборникът да не предизвиква голям интерес сред читатели и критика. Популяризирането става едва със сериите на Едгар Бъроуз за Тарзан (1912–47) и на Робърт Хауърд за Конан (1932–36).
 +
 
 +
Истинското признание обаче идва значително по-късно, в средата на 50-те год. на ХХ в., във връзка с творческия дебют на Дж. Р. Р. Толкин и „странните приказки“ на Урсула Ле Гуин (цикъла ''„Землемория“''). Толкин очертава основните правила, по които се водят почти всички негови наследници пътуването, вълшебния предмет, злия бог/магьосник, разнообразните народи, обединяващи се пред лицето на Мрака и т.н. Фентъзито обаче далеч не се изчерпва от Толкин или ''„Властелинът на пръстените“''.
 +
 
 +
Фентъзи пишат Тери Пратчет (който използва конвенциите на жанра главно за да осмива и осветява нашата реалност), Пиърс Антъни, Гордън Диксън, Дейв Дънкан, Кристин Курц, Маргарет Вайс, Барбара Хембли, Катрин Кер, Андре Нортън, Стив Пери, Роджър Зелазни, Л. Спрейг де Камп, Лин Картър, Кир Буличов, както и редица „твърди“ фантасти като Пол Андерсън, Робърт Шекли, Робърт Хайнлайн, Майкъл Муркок, Филип Хосе Фармър, Р. Салваторе и мн. др.
  
 
=== Класификация ===
 
=== Класификация ===
* '''При фентъзито''' е още по-трудно (от НФ) да бъде направено разграничение на подвидове, но условно биха могли да се разграничат:
+
 
 +
При фентъзито е още по-трудно (от [[научна фантастика|научната фантастика]]) да бъде направено разграничение на подвидове, но условно биха могли да се разграничат:
 
# класическо
 
# класическо
 
# съвременно (градско, модерно)
 
# съвременно (градско, модерно)
# героично (“меч и магия”)
+
# героично („меч и магия“)
 
# епично
 
# епично
 
# митологично
 
# митологично
Ред 29: Ред 37:
 
# хумористично
 
# хумористично
 
# научно
 
# научно
* '''Друга класификация''', разпространена в англоезичния свят (по-подробна, но и доста особена!), разделя фентъзито на:
+
 
# епично
+
Друга класификация, разпространена в англоезичния свят (по-подробна, но и доста особена!), разделя фентъзито на:
# героично
+
# епично (high/epic fantasy)
# съвременно
+
# героично (heroic fantasy), „меч и магия“ (sword and sorcery)
# хумористично
+
# съвременно, градско (contemporary fantasy, urban fantasy)
# романтично
+
# хумористично (comic fantasy)
# еротично
+
# романтично (romantic fantasy)
# истории за супергерои (Супермени, Батмани и Човеко-паяци, най-вече в комикси)
+
# еротично (erotic fantasy)
# филмово (вероятно във вид на сценарии и новелизации)
+
# истории за супергерои (superhero fantasy) - Супермени, Батмани и Човеко-паяци, най-вече в комикси
# тъмно (граничещо с хорър)
+
<!-- # филмово (вероятно във вид на сценарии и новелизации) - може ли ПРЕПРАТКА тук, да разбера за какво иде реч?-k. -->
# историческо
+
# тъмно (dark fantasy) - граничещо с хорър
# Артурианско
+
# историческо (historical fantasy) - граничещо с [[алтернативна история]]
# христианско (“Хрониките на Нарния”)
+
# Артурианско (Arthurian fantasy)
# пътешествия до задгробния свят (Дж.Бангс)
+
# приказно (fairytale fantasy) - с ярки фолклорни елементи и мотиви от приказки
* Руският изследовател '''Е.Лотош''' разграничава едва 3 подвида:
+
# детско-юношеско (juvenile fantasy)
# Вълшебно (класическо), вкл. приказката и епоса
+
# религиозно (religious fantasy)
 +
## християнско (Christian fantasy) - ''„Хрониките на Нарния“''
 +
## пътешествия до задгробния свят (Bangsian fantasy, наречено по името на първосъздателя си Джон Бангс)
 +
# научно (science fantasy) - хибрид между научна фантастика и „чисто“ фентъзи, при който привидно фантазните детайли обикновено получават научно обяснение
 +
 
 +
Руският изследовател Е. Лотош разграничава едва 3 подвида:
 +
# Вълшебно (класическо), вкл. приказката и епосът
 
# Мистично и религиозно
 
# Мистично и религиозно
 
# Наукообразно
 
# Наукообразно
* Според друга '''руска класификация''' фентъзито бива:
+
 
 +
Според друга (руска) класификация фентъзито бива:
 
# Епическо
 
# Епическо
 
# Героично
 
# Героично
Ред 58: Ред 73:
 
# Технофентъзи (магия и технология)
 
# Технофентъзи (магия и технология)
 
# Славянско (има се предвид руско)
 
# Славянско (има се предвид руско)
# “Странно” (което не се поддава на класификации)
+
# „Странно“ (което не се поддава на класификации)
  
 
=== Жанрови признаци ===
 
=== Жанрови признаци ===
1) Несъществуващ свят, притежаващ свойства, които са невъзможни в нашата реалност ("Света на Диска"-Т.Пратчет). <br>
+
 
2) Магията и фолклорните персонажи са необходим елемент.<br>
+
# Несъществуващ свят, притежаващ свойства, които са невъзможни в нашата реалност („Светът на Диска“ - Тери Пратчет).
3) Авантюристичен сюжет (издирване, пътешествие, война или поне битка).<br>
+
# Магията и фолклорните персонажи са необходим елемент.
4) Средновековен антураж или варианти: Древна Елада (“Героят трябва да е сам”-Г.Олди), съвременността (“Нощен патрул”-С.Лукяненко) или бъдещето (“Магьосници в рими”-Кр.Сташев).<br>
+
# Авантюристичен сюжет (издирване, пътешествие, война или поне битка).
5) Скрито противопоставяне на технология и вълшебства в полза на второто.<br>
+
# Средновековен антураж или варианти: Древна Елада (''„Героят трябва да е сам“'' — Генри Лион Олди), съвременността (''„Нощен патрул“'' - Сергей Лукяненко) или бъдещето (''„Магьосници в рими“'' — Кристофър Сташеф).
6) Конфликт между Доброто и Злото като основен сюжетообразуващ елемент.<br>
+
# Скрито противопоставяне на технология и вълшебства в полза на второто.
7) Постъпките и преживяванията на героите са на първо място, а вълшебството играе помощна, макар и не второстепенна роля.<br>
+
# Конфликт между Доброто и Злото като основен сюжетообразуващ елемент.
8) Наличие на отвъден свят или поне на негово проявление.<br>
+
# Постъпките и преживяванията на героите са на първо място, а вълшебството играе помощна, макар и не второстепенна роля.
9) Пълна свобода на автора, доколкото във вълшебният свят всичко е възможно.<br>
+
# Наличие на отвъден свят или поне на негово проявление.
 +
# Пълна свобода на автора, доколкото във вълшебният свят всичко е възможно.
  
 
=== Жанрови канони ===
 
=== Жанрови канони ===
1) Физическите закони не са задължителни (изключение - света на Амбър)<br>
+
 
2) Задължително е съществуването на вторичен свят, най-силното “оръжие” на фентъзито (“Властелинът на Пръстените”-Дж.Толкин)<br>
+
# Физическите закони не са задължителни (изключение — светът на Амбър).
3) “Дейността” на Богове и Герои обикновено означава битки. (Единственият шедьовър, който не се подчинява на този закон е “Понеделник започва в събота”-А. и Б.Стругацки)<br>
+
# Задължително е съществуването на вторичен свят, най-силното „оръжие“ на фентъзито (<!-- ''„Властелинът на пръстените“'' — Дж. Толкин - какво значи „вторичен свят“ в случая? - k.-->)
4) Магията - основен инструмент. Тя е основен индикатор на жанра - всичко, което съдържа магия е Фз, и обратно.
+
# „Дейността“ на богове и герои обикновено означава битки. (Пример за изключение от канона е ''„Понеделник започва в събота“'' — Аркадий и Борис Стругацки)
=== Жанрови атрибути ===
+
# Магията основен инструмент. Тя е основен индикатор на жанра всичко, което съдържа магия, бива причислявано към стила фентъзи, и обратно.
1.Меч и/или тояга<br>
+
 
2.Средновековна магия (макар според мнозина това да е “връх в деградацията на жанра”)<br>
+
=== Жанрови клишета ===
3.Дракон (независимо дали е безобиден, жесток, хитър, тъп, вегетарианец или призрак, задължително е огромен и говорящ!, понякога може да лети)<br>
+
 
4.Пътешествие (може би най-универсалния атрибут)<br>
+
# Меч и/или тояга/жезъл
5.Карта<br>
+
# Магия
6.“Малък народ”<br>
+
# Дракон (независимо дали е безобиден, жесток, хитър, тъп, вегетарианец или призрак, задължително е огромен и говорeщ, понякога може да лети)
 +
# Пътешествие (може би най-универсалното клише)
 +
# Карта на света или част от него
 +
<!--# „Малък народ“ - това какво значи? - k. -->
 +
 
 +
=== Класики в жанра… ===
 +
 
 +
; Класическо фентъзи
 +
: ''„Властелинът на пръстените“'' <!-- и „Хроники на Средната земя“ - няма такова произведение на Толкин; издадените от сина му записки трудно могат да се считат за завършена творба - k. --> на Дж. Р. Р. Толкин, ''„Землемория“'' — Урсула Ле Гуин, ''„Магьосникът от Оз“'' — Л. Франк Баум, „Хрониките на Амбър“ — Роджър Зелазни<!--, „Прокълнатият меч“ — Пол Андерсън Кой друг е чувал за това? Ако има поне двама - откоментирайте го - k. -->
 +
; Героично и епично фентъзи / Меч и магия
 +
: ''„Конан“'' — Робърт Хауърд, цикъл Шанара — Тери Брукс, Сагата за Елрик — Майкъл Муркок, ''„Белгариад“'' и ''„Малореон“'' — Дейвид Едингс, „„Колелото на времето““ — Робърт Джордан
 +
; „Дотам и обратно“ - истории, в които героите напускат познатия свят (доброволно или не съвсем) и се отправят на пътешествие в друг, по-магичен свят.
 +
: ''„Магьосникът от Оз“'' — Л. Франк Баум, ''„Пътешествията на Гъливер“'' — Джонатан Суифт, ''„Операция Хаос“'' — Пол Андерсън, „Митичната“ серия — Робърт Асприн, ''„Драконът и Джорджът“'' — Гордън Диксън, ''„Хрониките на Амбър“'' — Роджър Зелазни
 +
; Хумористично фентъзи
 +
: творби на Л. Спрейг де Камп, Тери Пратчет, Пиърс Антъни, Робърт Асприн и др.
 +
; Съвременно (градско) фентъзи
 +
: ''„Легендите за Алвин Създателя“'' на Орсън Скот Кард, ''„Никога, никъде, никой“'' на Нийл Геймън и др.
 +
; Хорър
 +
: ''„Франкенщайн“'' — Мери Шели, ''„Дракула“'' — Брам Стокър, ''„Доктор Джекил и Мистър Хайд“'' — Робърт Луис Стивънсън и т.н.
 +
 
 +
== Външни връзки ==
 +
 
 +
* „[http://www.mediafire.com/?9rjnz5eji2n Фантазният подход]“ - аудиозапис на сбирка в [[клуб Иван Ефремов|клуб „Иван Ефремов“]] от март [[2007 г.]]: [[Калин Ненов]] и [[Бела Димова]] говорят за фентъзито като авторов подход към съдържанието на произведението, а не като самото съдържание
 +
 
 +
[[Категория:Жанрове]]

Текуща версия към 19:20, 3 декември 2012

Фентъзи (англ. fantasy — фантазия) е подвид на фантастиката, чиято основа е повествование за измислен свят, в който чудото е реалност, а принципите на съществуване са повече идеалистични, отколкото рационални, и повече чудесни (магични, религиозни), отколкото физични.

Дефиниции[редактиране]

Според българоезичната Уикипедия: „Фентъзи е литературен жанр, характеризиращ се с използването на елементи от митологията, фолклора и класическите „вълшебни приказки“. Счита се за поджанр или разклонение на фантастиката. Поради самият характер на жанра е изключително трудно да му се даде ясна и изчерпателна дефиниция.“

Терминът се използва за първи път от П. Иневър в сп. Wonder Stories (1934).

Извори[редактиране]

Изворите на фентъзито могат да се открият в:

  1. митовете (гръцки, скандинавски, келтски, славянски, Артуровия цикъл) и приказките;
  2. древния епос, начело с „Одисея“ и „Гилгамеш“;
  3. рицарския, сатиричиния и готическия роман от ХІV-ХVІ в. („Тристан и Изолда“, „Дон Кихот“, „Гаргантюа и Пантагрюел“, „Айвънхоу“);
  4. приключенските романи (Ал. Дюма, Майн Рид и безспорно Ж. Верн);
  5. класиката с фантастични мотиви (Едгар Алан По, Николай Гогол и др.)

Живот на фентъзито вдъхва още в 1485 г. Томас Малори („Смъртта на Артур“). За създатели на вида по отношение на измисления свят се считат Джордж Макдоналд с „Фантазии: Вълшебен роман за мъже и жени“ (1858), създал първия уникален (вторичен) авторов свят без и най-малък намек за реалността, и Луис Карол с „Алиса в Страната на чудесата“ (1865) и „Алиса в Огледалния свят“ (1871), претендиращи да са първите фентъзи романи.

Създател на вида по отношение на съвременния тип герой е Хенри Райдър Хагард с романите „Рудниците на цар Соломон“ (1885) и „Тя“ (1886). Той се счита и за първооткривател на „изгубените светове“. Към него с известни уговорки може да се причисли и У. Маккей с комиксите за приключенията на Немо в измислена страна (1905).

За създател и родоначалник на фентъзито като подвид на фантастиката се счита Лорд Дансени, автор на „Приказки на спящия“ (1910), макар в момента на публикуването сборникът да не предизвиква голям интерес сред читатели и критика. Популяризирането става едва със сериите на Едгар Бъроуз за Тарзан (1912–47) и на Робърт Хауърд за Конан (1932–36).

Истинското признание обаче идва значително по-късно, в средата на 50-те год. на ХХ в., във връзка с творческия дебют на Дж. Р. Р. Толкин и „странните приказки“ на Урсула Ле Гуин (цикъла „Землемория“). Толкин очертава основните правила, по които се водят почти всички негови наследници — пътуването, вълшебния предмет, злия бог/магьосник, разнообразните народи, обединяващи се пред лицето на Мрака и т.н. Фентъзито обаче далеч не се изчерпва от Толкин или „Властелинът на пръстените“.

Фентъзи пишат Тери Пратчет (който използва конвенциите на жанра главно за да осмива и осветява нашата реалност), Пиърс Антъни, Гордън Диксън, Дейв Дънкан, Кристин Курц, Маргарет Вайс, Барбара Хембли, Катрин Кер, Андре Нортън, Стив Пери, Роджър Зелазни, Л. Спрейг де Камп, Лин Картър, Кир Буличов, както и редица „твърди“ фантасти като Пол Андерсън, Робърт Шекли, Робърт Хайнлайн, Майкъл Муркок, Филип Хосе Фармър, Р. Салваторе и мн. др.

Класификация[редактиране]

При фентъзито е още по-трудно (от научната фантастика) да бъде направено разграничение на подвидове, но условно биха могли да се разграничат:

  1. класическо
  2. съвременно (градско, модерно)
  3. героично („меч и магия“)
  4. епично
  5. митологично
  6. пътешествия
  7. хумористично
  8. научно

Друга класификация, разпространена в англоезичния свят (по-подробна, но и доста особена!), разделя фентъзито на:

  1. епично (high/epic fantasy)
  2. героично (heroic fantasy), „меч и магия“ (sword and sorcery)
  3. съвременно, градско (contemporary fantasy, urban fantasy)
  4. хумористично (comic fantasy)
  5. романтично (romantic fantasy)
  6. еротично (erotic fantasy)
  7. истории за супергерои (superhero fantasy) - Супермени, Батмани и Човеко-паяци, най-вече в комикси
  8. тъмно (dark fantasy) - граничещо с хорър
  9. историческо (historical fantasy) - граничещо с алтернативна история
  10. Артурианско (Arthurian fantasy)
  11. приказно (fairytale fantasy) - с ярки фолклорни елементи и мотиви от приказки
  12. детско-юношеско (juvenile fantasy)
  13. религиозно (religious fantasy)
    1. християнско (Christian fantasy) - „Хрониките на Нарния“
    2. пътешествия до задгробния свят (Bangsian fantasy, наречено по името на първосъздателя си Джон Бангс)
  14. научно (science fantasy) - хибрид между научна фантастика и „чисто“ фентъзи, при който привидно фантазните детайли обикновено получават научно обяснение

Руският изследовател Е. Лотош разграничава едва 3 подвида:

  1. Вълшебно (класическо), вкл. приказката и епосът
  2. Мистично и религиозно
  3. Наукообразно

Според друга (руска) класификация фентъзито бива:

  1. Епическо
  2. Героично
  3. Митологично
  4. Историческо
  5. Мистическо
  6. Хумористично
  7. Детско
  8. Романтично
  9. Технофентъзи (магия и технология)
  10. Славянско (има се предвид руско)
  11. „Странно“ (което не се поддава на класификации)

Жанрови признаци[редактиране]

  1. Несъществуващ свят, притежаващ свойства, които са невъзможни в нашата реалност („Светът на Диска“ - Тери Пратчет).
  2. Магията и фолклорните персонажи са необходим елемент.
  3. Авантюристичен сюжет (издирване, пътешествие, война или поне битка).
  4. Средновековен антураж или варианти: Древна Елада („Героят трябва да е сам“ — Генри Лион Олди), съвременността („Нощен патрул“ - Сергей Лукяненко) или бъдещето („Магьосници в рими“ — Кристофър Сташеф).
  5. Скрито противопоставяне на технология и вълшебства в полза на второто.
  6. Конфликт между Доброто и Злото като основен сюжетообразуващ елемент.
  7. Постъпките и преживяванията на героите са на първо място, а вълшебството играе помощна, макар и не второстепенна роля.
  8. Наличие на отвъден свят или поне на негово проявление.
  9. Пълна свобода на автора, доколкото във вълшебният свят всичко е възможно.

Жанрови канони[редактиране]

  1. Физическите закони не са задължителни (изключение — светът на Амбър).
  2. Задължително е съществуването на вторичен свят, най-силното „оръжие“ на фентъзито ()
  3. „Дейността“ на богове и герои обикновено означава битки. (Пример за изключение от канона е „Понеделник започва в събота“ — Аркадий и Борис Стругацки)
  4. Магията — основен инструмент. Тя е основен индикатор на жанра — всичко, което съдържа магия, бива причислявано към стила фентъзи, и обратно.

Жанрови клишета[редактиране]

  1. Меч и/или тояга/жезъл
  2. Магия
  3. Дракон (независимо дали е безобиден, жесток, хитър, тъп, вегетарианец или призрак, задължително е огромен и говорeщ, понякога може да лети)
  4. Пътешествие (може би най-универсалното клише)
  5. Карта на света или част от него

Класики в жанра…[редактиране]

Класическо фентъзи
„Властелинът на пръстените“ на Дж. Р. Р. Толкин, „Землемория“ — Урсула Ле Гуин, „Магьосникът от Оз“ — Л. Франк Баум, „Хрониките на Амбър“ — Роджър Зелазни
Героично и епично фентъзи / Меч и магия
„Конан“ — Робърт Хауърд, цикъл Шанара — Тери Брукс, Сагата за Елрик — Майкъл Муркок, „Белгариад“ и „Малореон“ — Дейвид Едингс, „„Колелото на времето““ — Робърт Джордан
„Дотам и обратно“ - истории, в които героите напускат познатия свят (доброволно или не съвсем) и се отправят на пътешествие в друг, по-магичен свят.
„Магьосникът от Оз“ — Л. Франк Баум, „Пътешествията на Гъливер“ — Джонатан Суифт, „Операция Хаос“ — Пол Андерсън, „Митичната“ серия — Робърт Асприн, „Драконът и Джорджът“ — Гордън Диксън, „Хрониките на Амбър“ — Роджър Зелазни
Хумористично фентъзи
творби на Л. Спрейг де Камп, Тери Пратчет, Пиърс Антъни, Робърт Асприн и др.
Съвременно (градско) фентъзи
„Легендите за Алвин Създателя“ на Орсън Скот Кард, „Никога, никъде, никой“ на Нийл Геймън и др.
Хорър
„Франкенщайн“ — Мери Шели, „Дракула“ — Брам Стокър, „Доктор Джекил и Мистър Хайд“ — Робърт Луис Стивънсън и т.н.

Външни връзки[редактиране]