Разлика между версии на „Кирил Кръстев“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
м (Форматиране и подреждане)
 
(Не са показани 9 междинни версии от 6 потребители)
Ред 1: Ред 1:
Кирил Василев Кръстев е роден в с. Кортенска баня, Бургаска област на 01. 01. 1904 г. Някои източници посочват Ямбол за негово рождено място, заради факта, че много години от дейността му са свързани с този град. Записва философия в Софийския университет "Св. Климент Охридски(1923-25), завършва естествени науки там през 1930 г. Специализира изкуствознание в Париж (1938-39).  
+
{{Инфокутия личност
 +
| лични = {{Инфокутия вложка личност-лични
 +
| име = Кирил Кръстев
 +
| име-оригинал =
 +
| име-категории = Кръстев, Кирил
 +
| ник =
 +
| описание = изкуствовед
 +
| портрет =
 +
| px =
 +
| портрет-текст =
 +
| още-следпортрет =
 +
| пол = м
 +
| професия =
 +
| националност =
 +
}}
 +
| координати = {{Инфокутия вложка личност-координати
 +
| адрес =
 +
| е-майл =
 +
| уебсайт =
 +
}}
 +
| био = {{Инфокутия вложка личност-био
 +
| роден-ден = 1
 +
| роден-месец = януари
 +
| роден-година = 1904
 +
| роден-град = с. Кортенска баня
 +
| роден-регион = Област Бургас
 +
| роден-държава =
 +
| починал-ден = 2
 +
| починал-месец = септември
 +
| починал-година = 1991
 +
| починал-град =
 +
| починал-регион =
 +
| починал-държава =
 +
| починал-от =
 +
}}
 +
| дейности =
 +
| бележки = {{Инфокутия вложка личност-бележки
 +
| бележки =
 +
}}
 +
}}
 +
'''Кирил Василев Кръстев''' е изкуствовед, редактор, есеист, критик.
  
Работи като гимназиален учител в София, Никопол, Плевен. Редактор на в. "Тракиец", в. "Просветно единство". В периода 1952-61 работи в Отделението за изкуствознание при БАН.  От 1922 започва да сътрудничи на различни печатни издания със статии, есета, литературни текстове и художествена критика -вестниците "Тракиец", "Изток", "Стрелец", "Литературен глас", "Слово", на списанията "Българска мисъл", "Философски преглед", "Златорог" и др. Създател и редактор на сп."Crescendo" през 1922, в Ямбол, в което се публикуват статии, мнения и манифести в подкрепа на най-модерните течения в европейската култура. Сред сътрудниците му е самият Фелипе Тома Маринети, предводител на движението "футуризъм".
+
== Биография==
  
Кирил Кръстев е редактор и съредактор през 1940-41 на библиотека "Знание",на "Съвременно изкуство" - през 1946-47, на "Научен мироглед" - 1947, "Реалистично четиво" - 1947.  
+
Роден е в с. Кортенска баня, Бургаска област през [[1904 г.]] Някои източници посочват Ямбол за негово рождено място, заради факта, че много години от дейността му са свързани с този град. Записва философия в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ ({{гг|1923|1925}}), завършва естествени науки там през [[1930 г.]] Специализира изкуствознание в Париж ({{гг|1938|1939}}).
Носител е на наградата "Николай Райнов" на СБХ за 1989. Кръстев започва като поет, утвърждава се като есеист, литературен критик и кинокритик, публицист, изкуствовед. В широките му литературни и научни интереси фигурират и хипотези за Атлантида, анализи на изкуството на Океания.
 
  
В областта на изкуствознанието прави анализи и изследвания на средновековни паметници от българската култура - Боянската църква, Земенския манастир, Хрельовата кула, църквата "Св. Георги" в София и др. Голяма част от изкуствоведските му изследвания са посветени и на модерни български и световни художници. В една от беседите си по ББС, интелектуалецът Петър Увалиев определя Кирил Кръстев като "най-големият специалист върху творчеството на Пикасо от Желязната завеса на изток". Автор е на студии и монографии върху акцентни имена в българското модерно изобразително изкуство - Бенчо Обрешков, Сирак Скитник, Жорж Папазов, Георги Бакърджиев, Иван Пенков, Георги Павлов и др.
+
Работи като гимназиален учител в София, Никопол, Плевен. Редактор на в. „Тракиец“, в. „Просветно единство“. В периода {{гг|1952|1961}} работи в Отделението за изкуствознание при БАН. От [[1922 г.]] започва да сътрудничи на различни печатни издания със статии, есета, литературни текстове и художествена критика - вестниците „Тракиец“, „Изток“, „Стрелец“, „Литературен глас“, „Слово“, на списанията „Българска мисъл“, „Философски преглед“, „Златорог“ и др. Създател и редактор на сп. „Crescendo“ през 1922 в Ямбол, в което се публикуват статии, мнения и манифести в подкрепа на най-модерните течения в европейската култура. Сред сътрудниците му е самият Фелипе Тома Маринети, предводител на движението „футуризъм“.
  
= Принос към фантастиката  =
+
{{от-до|1940|1941}} Кирил Кръстев е редактор и съредактор на библиотека „Знание“, на „Съвременно изкуство“ - ({{гг|1946|1947}}), на „Научен мироглед“ (1947), „Реалистично четиво“ (1947).
  
Кирил Кръстев е изкуствоведът, който приема космическия цикъл на Васил Иванов за явление в родната графика и открива изложбата му със споменатия цикъл. Той е автор и на статии за творческата еволюция на Васил Иванов, приживе и след неговата смърт, ценно свидетелство за всички онези, които знаят, че художника е обявен за невъзвръщенец (нещо, оказало се невярно) и за формалист, чиито пластични решения са несъвместими с нормите на социалистическото изкуство.
+
Носител е на наградата „Николай Райнов“ на СБХ за [[1989 г.]]
В края на своя живот работи върху монография за фантастичното българско изкуство, която остава неиздаден. Чрез писателя-фантаст е привличан за сътрудник на списание "ФЕП", където предсавя художника-фантаст Илия Пейков, живял в Италия.  
 
  
Умира на 02. 09. 1991 г.
+
Умира на [[2 септември]] [[1991 г.]]
 +
 
 +
== Творчески път ==
 +
 
 +
Кръстев започва като поет, утвърждава се като есеист, литературен критик и кинокритик, публицист, изкуствовед. В широките му литературни и научни интереси фигурират и хипотези за Атлантида, анализи на изкуството на Океания.
 +
 
 +
В областта на изкуствознанието прави анализи и изследвания на средновековни паметници от българската култура - Боянската църква, Земенския манастир, Хрельовата кула, църквата „Св. Георги“ в София и др. Голяма част от изкуствоведските му изследвания са посветени и на модерни български и световни художници. В една от беседите си по ББС, интелектуалецът Петър Увалиев определя Кирил Кръстев като „най-големия специалист върху творчеството на Пикасо от Желязната завеса на изток“. Автор е на студии и монографии върху акцентни имена в българското модерно изобразително изкуство - Бенчо Обрешков, Сирак Скитник, Жорж Папазов, Георги Бакърджиев, Иван Пенков, Георги Павлов и др.
 +
 
 +
== Приноси към фантастиката ==
 +
 
 +
Кирил Кръстев е изкуствоведът, който приема космическия цикъл на [[Васил Иванов]] за явление в родната графика и открива изложбата му със споменатия цикъл. Той е автор и на статии за творческата еволюция на Васил Иванов, приживе и след неговата смърт, ценно свидетелство за всички онези, които знаят, че художникът е обявен за невъзвращенец (нещо, оказало се невярно) и за формалист, чиито пластични решения са несъвместими с нормите на социалистическото изкуство.
 +
 
 +
В края на своя живот работи върху монография за фантастичното българско изкуство, която остава неиздадена. Чрез писателя-фантаст [[Александър Карапанчев]] е привличан за сътрудник на [[Списание ФЕП|сп. „ФЕП“]], където представя художника-фантаст [[Илия Пейков]], живял в Италия.
 +
 
 +
[[Категория:Критици|Кръстев, Кирил]]
 +
[[Категория:Редактори|Кръстев, Кирил]]

Текуща версия към 10:36, 7 юли 2011

Кирил Кръстев
изкуствовед

Биографични данни:
Роден на: 1 януари 1904 г.
Роден в: с. Кортенска баня, Област Бургас
Починал на: 2 септември 1991 г.

Кирил Василев Кръстев е изкуствовед, редактор, есеист, критик.

Биография[редактиране]

Роден е в с. Кортенска баня, Бургаска област през 1904 г. Някои източници посочват Ямбол за негово рождено място, заради факта, че много години от дейността му са свързани с този град. Записва философия в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ (19231925 г.), завършва естествени науки там през 1930 г. Специализира изкуствознание в Париж (19381939 г.).

Работи като гимназиален учител в София, Никопол, Плевен. Редактор на в. „Тракиец“, в. „Просветно единство“. В периода 19521961 г. работи в Отделението за изкуствознание при БАН. От 1922 г. започва да сътрудничи на различни печатни издания със статии, есета, литературни текстове и художествена критика - вестниците „Тракиец“, „Изток“, „Стрелец“, „Литературен глас“, „Слово“, на списанията „Българска мисъл“, „Философски преглед“, „Златорог“ и др. Създател и редактор на сп. „Crescendo“ през 1922 в Ямбол, в което се публикуват статии, мнения и манифести в подкрепа на най-модерните течения в европейската култура. Сред сътрудниците му е самият Фелипе Тома Маринети, предводител на движението „футуризъм“.

От 1940 до 1941 г. Кирил Кръстев е редактор и съредактор на библиотека „Знание“, на „Съвременно изкуство“ - (19461947 г.), на „Научен мироглед“ (1947), „Реалистично четиво“ (1947).

Носител е на наградата „Николай Райнов“ на СБХ за 1989 г.

Умира на 2 септември 1991 г.

Творчески път[редактиране]

Кръстев започва като поет, утвърждава се като есеист, литературен критик и кинокритик, публицист, изкуствовед. В широките му литературни и научни интереси фигурират и хипотези за Атлантида, анализи на изкуството на Океания.

В областта на изкуствознанието прави анализи и изследвания на средновековни паметници от българската култура - Боянската църква, Земенския манастир, Хрельовата кула, църквата „Св. Георги“ в София и др. Голяма част от изкуствоведските му изследвания са посветени и на модерни български и световни художници. В една от беседите си по ББС, интелектуалецът Петър Увалиев определя Кирил Кръстев като „най-големия специалист върху творчеството на Пикасо от Желязната завеса на изток“. Автор е на студии и монографии върху акцентни имена в българското модерно изобразително изкуство - Бенчо Обрешков, Сирак Скитник, Жорж Папазов, Георги Бакърджиев, Иван Пенков, Георги Павлов и др.

Приноси към фантастиката[редактиране]

Кирил Кръстев е изкуствоведът, който приема космическия цикъл на Васил Иванов за явление в родната графика и открива изложбата му със споменатия цикъл. Той е автор и на статии за творческата еволюция на Васил Иванов, приживе и след неговата смърт, ценно свидетелство за всички онези, които знаят, че художникът е обявен за невъзвращенец (нещо, оказало се невярно) и за формалист, чиито пластични решения са несъвместими с нормите на социалистическото изкуство.

В края на своя живот работи върху монография за фантастичното българско изкуство, която остава неиздадена. Чрез писателя-фантаст Александър Карапанчев е привличан за сътрудник на сп. „ФЕП“, където представя художника-фантаст Илия Пейков, живял в Италия.