Разлика между версии на „Потребител беседа:А.Славов(Sferoidi)“
(→Курс по фантастология) |
|||
Ред 127: | Ред 127: | ||
== Курс по фантастология == | == Курс по фантастология == | ||
Здравейте! Венециян съм {{)}} Търся материалите от Курса (резюметата имам). Къде мога (и изобщо мога ли?) да ги открия (електронен, книжен, аудио, без значение какъв, но в пълен вариант)? С поздрави - --[[Потребител:ВТодоров|В.Тодоров]] 21:52, 13 февруари 2007 (EET) | Здравейте! Венециян съм {{)}} Търся материалите от Курса (резюметата имам). Къде мога (и изобщо мога ли?) да ги открия (електронен, книжен, аудио, без значение какъв, но в пълен вариант)? С поздрави - --[[Потребител:ВТодоров|В.Тодоров]] 21:52, 13 февруари 2007 (EET) | ||
+ | |||
+ | Венециане, много бих искал да направя нещо за теб (както ти направи за моите сетива със статията си за фантастиката) но тази курс се случи във времената преди компютрите, и това бяха машинописни страници... :-) вече са невъзвратимо изгубени. Днес можеш да видиш само тази част, която влезе в колективната ни монография "Прогностика, фантастика, светоглед". За момента е сканирана само моята статия "Мит, фантастика..." - вземи я от линка на моето представяне. Сори братко. Между другото, в твоя прекрасен обзор на дефинициите си допуснал техническа грешка: фразата която посочваш като цитат на Милитарев (явно е взето от моята статия "Новата роля...") всъщност е моя фраза, от авторския ми анализ, цитатът от Милитарев е току-що свършил.. :-) но това няма голямо значение.. Може би като прочетеш "Мит, фантастика..." ще ти се прииска да добавиш към видовете класификации на Ф. произведения и моя системно-структурен подход, я? :-) Но това също няма голямо значение, важното е, че обзорът ти дава богата представа за проблемната сложност на дефинирането - ние знаем, че всъщност истински богатото фантастично произведение много трудно подлежи на класифициране. | ||
+ | Апропо, ние познаваме ли се? Идвал ли си в клуба? Доколкото разбрах си във Варна, ако имаш път насам непременно се обади. |
Версия от 22:10, 13 февруари 2007
Съдържание
- 1 Болгария фантастическая
- 2 Резюме на "Последната или първата болка"
- 3 Категории
- 4 "Корица" и "Корица и предговор" - ??
- 5 "Щури хоризонти"
- 6 Множество последователни съхранения
- 7 Корица на "Плът от твоята плът"
- 8 Няколко въпроса
- 9 Преместване
- 10 Издателство Аргус
- 11 Фентернет - външни връзки?
- 12 Академия Ф
- 13 Курс по фантастология
Болгария фантастическая
Наско, добавяй информация само към "Болгария фантастическая (Издателство Аргус, 2003)" - това е новият формат за изписване на изданията. --k. 20:40, 19 януари 2007 (EET)
- Вината не е на Наско - аз съм го подвел, чрез забравен линк в стария формат. Ще оправя кашата. -- Григор Гачев 21:38, 19 януари 2007 (EET)
- Ама защо тук, а не на беседатааааа --Intery 21:44, 19 януари 2007 (EET)
- Права си - и двамата с Калин сме завеяни до безобразие. Ей сега го местя... -- Григор Гачев 22:12, 19 януари 2007 (EET)
- ууупс... вчера вече съм разногледал... :( --k. 11:34, 20 януари 2007 (EET)
Резюме на "Последната или първата болка"
Наско, сложих инфо за всички разкази, нямам само за/от теб.
Написах резюмето си!
Категории
Привет.
Видях Категория беседа: Издателства и реших, че има малко неяснота с категориите.
Значи.
Една страница попада в дадена категория (например „Издателства“), когато накрая ѝ се напише [[Категория: Издателства]]. Така че в случая за да попаднат и другите издателства във въпросната категория, ще е нужно да се направят отделни статии и за тях.
Има вариант и да се направи списък, за да може после някой по-лесно да се ориентира и да направи статия за дадено издателство. Може да се направи (т.е. Григор да направи) нещо подобно на БГ-Фантастика:Списъци/Писатели без статии и за издателства, но не мисля, че е нужно.
Въобще, категориите са автоматични списъци. Така че това, което си добавил на Категория:Фенство клубове, е малко не на място :).
По-подробно и разбираемо обяснение има тук.
Поздрави, Intery 13:24, 20 януари 2007 (EET)
- Нека временно списъкът клубове стои там, както списъка на писатели без статии. С правенето на статии ще махаме от него описаните, така че е полезен.
- А за издателствата - не ги знам наизуст, иначе вече да съм направил такъв списък... -- Григор Гачев 14:32, 20 януари 2007 (EET)
"Корица" и "Корица и предговор" - ??
Наско, абе каква е идеята на тези две статии? Нещо не мога да разбера смисъла им. -- Григор Гачев 15:05, 20 януари 2007 (EET)
- Ами мои публикации, ако смяташ, че не им е тук мястото мога да ги изтегля на клубния сайт и да сложа препратки. (Неподписан коментар от Потребител: А.Славов(Sferoidi)
- Като начало, още не приемаме цели публикации - само им правим библиография. Някой ден се надявам да стигнем и този момент - но, уви, още не... Може би по-подходяща идея е засега да ги опишеш в списъка на публикациите си, подобно на разказите и романа, и да дадеш препратки към клубния сайт.
- Също, идеята е, че имената на статиите тук покриват цялата реалност във фантастиката. Примерно "Корица" се очаква да говори по-скоро за кориците по принцип, а не за една конкретна корица... (Не ти дърпам ушите - и аз имам проблеми с избирането на подходящи имена за статии. Просто се опитвам да дам идея горе-долу как се действа.) -- Григор Гачев 19:54, 20 януари 2007 (EET)
- Това е лесно поправимо - веднага ги изтеглям на клубния. Но ти така и не ми каза, приемаш ли категоризацията "клубове - фенове - фензини" или "перодика - списания - фензини" Все повече се убеждавам, че категориязация е претрупана с формални категории без покритие, докато основни неща липсват на първо ниво, например къде е категорията "кино" "изобразително изкуство" "театър" (има драматурзи", но това е за пиесите като тект, а постановките, режисьорите?)
Къде ще се отразят събитията като изложби, хепънинги, улични карнавали и т.н.)
Както има библиография, трябва да има филмография, спектакли, изложби и т.н. какно правиш разлика между "произведение" и "издание", така трабва да се прави разлика между "картина" и "изложба" на тази картина, "публикация на тази картина". И какво лошо има, ако на трето-четвърто ниво на отпратки се постне и малко копие на изображението - това не е нарушение на авторските права а инфо за картината (ясно е че от 300х400 риксела не може да се краде)
тия "по вид" "по тип", "по име" само затруднява възприятието - колко хора правят разлика между тип, вид, жанр? Да не говорим, че самите изкуствоведи са в силно развоение относно дифинициата на "жанр" - ту е форма, (роман, разказ) ту - тема (криминален, фантастичен)
Казваш "че имената на статиите тук покриват цялата реалност във фантастиката" защо това да е само за текста, нали знаем, че фантастика застъпва всички изкуства. Или и ти Бруте, смяташ, че ТЯ е само литературен жанр??!! А.Славов(Sferoidi)
- Фензините съм ги класифицирал като вид периодика, наравно със списанията и вестниците (може и да греша, но съм останал с впечатление, че фензинът не е вид списание или вестник, а нещо различно и от двете, явление сам по себе си). Ако греша, поправи ме, за да оправя нещата.
- За категориите по жанрове - отначало се бях опитал да ги правя, но някак не можех да се справя, и затова оставих нещата да се поизбистрят малко. Към момента идеята е: както примерно на главната страница има "Произведения", с подкатегории "име", "автор", "първо издаване" и т.н., така да има и "Жанр" (или друга подходяща дума), с подкатегории "литература", "кино", "театър"... Ако и твоята идея е такава - правим го.
- Категория "Режисьори" още няма, защото още нямаме описан режисьор (в областта на фантастиката). В момента, в който се появи такъв, ще имам грижа и за категорията.
- За събитията - има категория "Фенство събития", под "Фенство" на главната страница.
- За картините си абсолютно прав - трябва да има препратки за произведения и изложби. Проблемът е с разрешението за публикуване на картините, точно както и за произведенията. Светът на делата за обезщетение е доста различен от реалния - там и един пиксел от картината вече е кражба...
- За разделението - и тук си прав, но не мога да чакам изкуствоведите да се начудят. Ако един ден решат различно от това, което съм направил, ще прекръстя категориите и толкова. Дотогава работата трябва да върви.
- За имената на статиите - имах предвид, че статия на име "Корица" се очаква да съдържа нещо по-глобално, а не една конкретна корица на една конкретна книга. Определено не мисля, че фантастиката е само текстове! -- Григор Гачев 21:49, 20 януари 2007 (EET)
"Щури хоризонти"
Наско, книжката си има вече страница. Моля те, заповядай да добавиш там нещата. -- Григор Гачев 23:45, 20 януари 2007 (EET)
Множество последователни съхранения
Привет! Един съвет - като начинаещ към начинаещ (в Уики) - не прави по няколко последователни съхранявания на една и съща страница. За целта е предвиден бутона "Предварителен преглед" - да погледнеш какво ще се получи и да го редактираш, докато ти хареса. Че сега се получават по 4-5 поредни промени на една и съща страница - хем се товари Уики-то с излишни съхранения на историята, хем страницата с промените става ненужно дълга и трудна за проследяване. Поздрави: --Mandor 11:11, 21 януари 2007 (EET)
Корица на "Плът от твоята плът"
Направих корицата по-тясна, така че инфокутията да стои в горния десен ъгъл както при останалите издания. Ако човек иска да я види в пълния й размер, просто кликва върху нея; оставиш ли я толкоз голяма, статията става неугледна. Мисля. :) --k. 20:03, 21 януари 2007 (EET)
Няколко въпроса
- Какви са взаимоотношенията между "изкуствознание" (в областта на фантастиката), "фантастология" и "публицистика"? Нужно ми е, за да мога да свържа правилно категориите.
- Би ли могъл да направиш схема на видовете фантастика - кой на кой е подвид, кой на кой какъв се явява, и т.н.? Пак е нужна за категориите. -- Григор Гачев 21:47, 21 януари 2007 (EET)
първо: Ще ти отгворя с част от статията която пиша за понятието ФАНТАСТОЛОГИЯ.
"фантастологията" е интердисциплинарна изследователска област на границите между "изкуствознанието", "социология на изкуството", "психология на изкуството", "културология", и причината за тази многопластовост е в самата същност на фантастиката - тя единствена е в състояние да прави свой герой не само личността, но и социумите, митологемите, геосферните процеси, еволюцията. Фактът, че това се показва чрез личности и тяхни отношение, не трябва да зъблуждава сериозния изследовател. А "публицистиката" е само форма - един и същ анализ може да се поднесе по два начина - като научен анализ и като публицистино есе - зависи от аудиторията. Много от моите статии приличат на публицистика, защото целя диалог с широка аудитория, каквито са четящите фантастика, имам например статия подготвена за "Sciece fiction studies" която е написана с научна терминология и има вид на академично съобщение. (Извинявай ако съм настоятелен, ама отдели малко от несъществуващото си време да прочетеш "Новата роля на фант..." от Тера-та, там съм успял да постигна хибрид между анализа и публицистиката а и схемата е там)
а тук е маркирано разположението на Ф. между другите направления и териториите които тя превзема.
Преместване
Привет, писах ти относно слагането на година в заглавието на Модели-3 (????) на тамошната беседа, но не знам дали ще го видиш, така че ти копирам и тук:
Когато си отворил страницата, горе, където е "редактиране" и "беседа", има една кутийка "преместване". След като я отвориш, добавяш годината в полето "ново заглавие". Поздрави! --Intery 19:10, 22 януари 2007 (EET)
Издателство Аргус
Наско, за новото издателство Аргус вече има статия - добавяй информацията направо там (а ние трябва да помислим има ли нужда от уточняваща страница). --k. 12:22, 27 януари 2007 (EET)
- Слях информацията от Насковата статия при основната, и махнах излишната. -- Григор Гачев 17:49, 28 януари 2007 (EET)
Фентернет - външни връзки?
Харесва ли ти как сложи връзки в този брой на Фентернет? Ако да, малко по малко да сложим и на другите. (Там, където няма връзки, не можах да намеря съответните материали - но с малко повече преглеждане ще се справя.) --k. 12:45, 30 януари 2007 (EET)
Академия Ф
Полезна информация - но доколко касае българската фантастика? (Малко ме е страх от това да не плъзнем постепенно да описваме цялата световна фантастика. Много е лесно да се увлечем - а ресурсите надали ще ни стигнат да успеем...) -- Григор Гачев 00:22, 3 февруари 2007 (EET)
Аз го сложих там, само защото във всеки брой има представяне на бългаски произведения. Там например има цяло ревю за Н. Теллалов и представяща статия за "Суматоха на душите" на Мелконян (също и за Пощаков). Всеки нов брой е представен във Фентернет с отделна страница. Просто пропуснах отдолу да дам линкове към конкретните материали.
- А-хааа! Тази подробност не я знаех! -- Григор Гачев 18:06, 3 февруари 2007 (EET)
Курс по фантастология
Здравейте! Венециян съм Търся материалите от Курса (резюметата имам). Къде мога (и изобщо мога ли?) да ги открия (електронен, книжен, аудио, без значение какъв, но в пълен вариант)? С поздрави - --В.Тодоров 21:52, 13 февруари 2007 (EET)
Венециане, много бих искал да направя нещо за теб (както ти направи за моите сетива със статията си за фантастиката) но тази курс се случи във времената преди компютрите, и това бяха машинописни страници... :-) вече са невъзвратимо изгубени. Днес можеш да видиш само тази част, която влезе в колективната ни монография "Прогностика, фантастика, светоглед". За момента е сканирана само моята статия "Мит, фантастика..." - вземи я от линка на моето представяне. Сори братко. Между другото, в твоя прекрасен обзор на дефинициите си допуснал техническа грешка: фразата която посочваш като цитат на Милитарев (явно е взето от моята статия "Новата роля...") всъщност е моя фраза, от авторския ми анализ, цитатът от Милитарев е току-що свършил.. :-) но това няма голямо значение.. Може би като прочетеш "Мит, фантастика..." ще ти се прииска да добавиш към видовете класификации на Ф. произведения и моя системно-структурен подход, я? :-) Но това също няма голямо значение, важното е, че обзорът ти дава богата представа за проблемната сложност на дефинирането - ние знаем, че всъщност истински богатото фантастично произведение много трудно подлежи на класифициране. Апропо, ние познаваме ли се? Идвал ли си в клуба? Доколкото разбрах си във Варна, ако имаш път насам непременно се обади.