Разлика между версии на „Фантастичното“
м |
|||
Ред 1: | Ред 1: | ||
− | + | '''Фантастичното''' - откритие, събитие, нашествие, природен процес, артефакт, пък било то невероятно, невъзможно, научно-хипотетично, абсурдно, нелепо, гротескно, преувеличено, умалено, доведено до крайност - фантастичното е крайъгълният камък на всяко произведение на изкуството в което и да било изкуство, което се нарича Фантастика. | |
− | Много важен е въпросът за целевата ориентация на | + | Много важен е въпросът за целевата ориентация на фантастичното, т.е защо авторът да въвежда фантастичното в описвания от него свят, който в крайна сметка винаги има за изходен материал реалността. Един път това е за да разкрие привлекателни нови възможности, друг път да предупреди за ужасни последствия, трети път да визира нъпълно неочаквана развръзка. Фантастичното е "травестит" - то може да изглежда като машина, но авторът чрез него да извежда социални, психични, психиатрични, етически и други проблеми. Или обратно - психическо състояние да предизвика нови технологични възможности. Тези непрекъснати преходи между значението и смисъла често са едни от главните източници за богатството на фантастиката. |
Версия от 01:32, 23 февруари 2007
Фантастичното - откритие, събитие, нашествие, природен процес, артефакт, пък било то невероятно, невъзможно, научно-хипотетично, абсурдно, нелепо, гротескно, преувеличено, умалено, доведено до крайност - фантастичното е крайъгълният камък на всяко произведение на изкуството в което и да било изкуство, което се нарича Фантастика.
Много важен е въпросът за целевата ориентация на фантастичното, т.е защо авторът да въвежда фантастичното в описвания от него свят, който в крайна сметка винаги има за изходен материал реалността. Един път това е за да разкрие привлекателни нови възможности, друг път да предупреди за ужасни последствия, трети път да визира нъпълно неочаквана развръзка. Фантастичното е "травестит" - то може да изглежда като машина, но авторът чрез него да извежда социални, психични, психиатрични, етически и други проблеми. Или обратно - психическо състояние да предизвика нови технологични възможности. Тези непрекъснати преходи между значението и смисъла често са едни от главните източници за богатството на фантастиката.