Мит, фантастика, научна фантастика

От БГ-Фантастика
Версия от 02:18, 22 януари 2007 на А.Славов(Sferoidi) (беседа | приноси)
(разл) ← По-стара версия | Текуща версия (разл) | По-нова версия → (разл)
Направо към: навигация, търсене

Основна фантастологична студия в изследванията на Атанас П. Славъв върху фантастичното. Представлява раздел ІV от колективната монография "Протностика, фантастика, вестоглед" издадена от "Партиздат" София през 1981 г.

Въвеждащата фраза: "Един призрак броди из изкуството - призракът на фантастичното..." на времето си е предизвикала немалко неприятности на редакторите в "Партиздат"... Но това е минало. Днес статията си остава ненадмината по дълбочина и актуалност.

1. МИТОТВОРЧЕСКА И ДЕМИТИЛОГИЗИРАЩА ФУНКЦИЯ НА ФАНТАСТИКАТА - първа глава на студията. Митовете се разглеждат в контекта на кибернетичната теория на изкуството. Разгледани са позициите на Вайнман, Пропп, Лосев, Чернишова, Маркс и теоретико-информационната същност на познавателното въображение. Очертани са параметрите на полифункционалността на фантастичното и неговото възприятие. Разгледани са кючовите етапи в развитието на фантастичното върху етапни примери като "Гаргантюа и Пантагрюел" и радиопостаноката направена от Орсън Уелс върху романа на Х. Уелс "Война на световете".

2. СИСТЕМНО-СТРУКТУРНИЯ ПОДХОД КЪМ ФАНТАСТИКАТА - втора глава. Извеждат се общите структурни особености на фантастичното произведение, пък било то текст, изображение, кинофилм, или музикално-сценична постановка. Предложена е първата по рода си фантастологична дефиниция за фантастично произведение на изкуството. Изследват се социално-историческите причини да бъде обособена т.н.р. "Научна фантастика" през 30-те години в САЩ.

3. ОЦЕНЪЧНИТЕ МУТАЦИИ НА ФАНТАСТИЧНОТО - трета глава. "Какво общо може да имат "Гаргантюа и Пантагрюел" с "Одисея 2001", или библейските кошмари на Йероним Бош с космическата пейзажистика; или "Фантастична симфония" на Берлиоз с "Обратната страна на Луната" на Пинк Флойд?" Тук се изследва проблемът за значението и смисъла на фантастичното събитие. С какво целево намерение авторите въвеждат едно или друго фантастично събитие, което изменя картината на отразяваната действителност...

Статията на сайта на автора: