Редактиране на „Георги Райчев“

Направо към: навигация, търсене

Внимание: Не сте влезли в системата. Ако направите редакция IP-адресът Ви ще бъде публично видим. Ако влезете или си създадете акаунт, редакциите Ви ще бъдат свързани с потребителското Ви име, заедно с други преимущества.

Редакцията може да бъде върната. Прегледайте долното сравнение и се уверете, че наистина искате да го направите. След това съхранете страницата, за да извършите връщането.
Текуща версия Вашият текст
Ред 1: Ред 1:
{{Инфокутия личност
+
{{Инфокутия писател
| лични = {{Инфокутия вложка личност-лични
+
| име             = Георги Райчев
| име = Георги Райчев
+
| име-оригинал   =  
| име-оригинал =  
+
| име-категории   = Райчев, Георги
| име-категории = Райчев, Георги
+
| описание       =  
| ник =
+
| портрет         =  
| описание =  
+
| px             =  
| портрет =  
+
| портрет-текст   =  
| px =  
+
| наставка        =  
| портрет-текст =  
+
| роден-ден       = 7
| още-следпортрет =
+
| роден-месец     = декември
| пол = м
+
| роден-година   = 1882
| професия = писател, писар, библиотекар, инспектор, журналист
+
| роден-град     = с. Землен
| националност =  
+
| роден-регион   = Област Стара Загора
}}
+
| роден-държава   =  
| координати = {{Инфокутия вложка личност-координати
+
| починал-ден     = 18
| адрес =
+
| починал-месец   = февруари
| е-майл =
+
| починал-година = 1947
| уебсайт =
+
| починал-град   = София
}}
+
| починал-регион =  
| био = {{Инфокутия вложка личност-био
+
| починал-държава =  
| роден-ден = 7
+
| починал-от     =  
| роден-месец = декември
+
| националност    =  
| роден-година = 1882
+
| творил-начало   = 1907
| роден-град = с.  Землен
+
| творил-край     =  
| роден-регион = Област Стара Загора
+
| псевдоним       = Г. М. Орлин, Гриша Печорин, Граф Алмавила
| роден-държава =  
+
| жанр           = приказки, [[диаболизъм]], легенди в стихове
| починал-ден = 18
+
| теми           =  
| починал-месец = февруари
+
| основна-творба =  
| починал-година = 1947
+
| други-професии  = писар, библиотекар, инспектор, журналист
| починал-град = София
+
| уебсайт        =  
| починал-регион =  
+
| бележки         =  
| починал-държава =  
 
| починал-от =  
 
}}
 
| дейности = {{Инфокутия вложка писател
 
| творил-начало = 1907
 
| творил-край =  
 
| псевдоним = Г. М. Орлин, Гриша Печорин, Граф Алмавила
 
| жанр = приказки, диаболична фантастика, легенди
 
| теми =  
 
| основна-творба =  
 
}}{{Инфокутия вложка журналист
 
  | жанр      =  
 
  | теми      =  
 
}}
 
| бележки = {{Инфокутия вложка личност-бележки
 
| бележки =
 
}}
 
 
}}
 
}}
 
'''Георги Михайлов Райчев''' e автор на произведения, повлияни от фантастичните приказки, както и на диаболични разкази. Той е един от основните представители на българския [[диаболизъм]].
 
'''Георги Михайлов Райчев''' e автор на произведения, повлияни от фантастичните приказки, както и на диаболични разкази. Той е един от основните представители на българския [[диаболизъм]].
Ред 53: Ред 36:
 
== Биография ==
 
== Биография ==
  
Георги Райчев е роден на [[7 декември]] [[1882 г.]] в с. Топракхисар (днес Землен), Старозагорско.
+
Георги Райчев е роден на [[7 декември]] [[1882 г.]] в с. Топракхисар, дн. с. Землен, Старозагорско.
  
Не успява да завърши гимназиалното си образование, но си намира работа като писар в Стара Загора ({{гг|1906|1907}}), а по-късно - като деловодител в III мъжка гимназия в София ({{гг|1908|1910}}) и VІ мъжка прогимназия в София ({{гг|1910|1919}}). Дългогодишен библиотекар в Министерството на финансите и Народното събрание, коректор, журналист, инспектор на читалищата при Министерството на Народното просвещение.
+
Не успява да завърши гимназиалното си образование, но си намира работа като писар в Стара Загора ({{гг|1906|1907}}), а по-късно - като деловодител в ІІІ-та мъжка гимназия в София ({{гг|1908|1910}}) и VІ мъжка прогимназия в София ({{гг|1910|1919}}). Дългогодишен библиотекар в Министерството на финансите и Народното събрание, коректор, журналист, инспектор на читалищата при Министерството на Народното просвещение.
  
Първите му произведения датират от около [[1907 г.]] и клонят стилово към [[символизъм|символизма]]. През {{гг|1923|1924}} е командирован в Мюнхен по същото време, когато там са другите двама основни представители на литературното направление [[диаболизъм]] в българската литература - [[Светослав Минков]] и [[Владимир Полянов]], все още черпещи с пълни шепи от бурния следвоенен културен живот в Германия. И тримата са силно впечатлени от мистиката и експресивната сила на творби като ''„Голем“'' на Густав Майринк, от страховитите и загадъчни разкази на Едгар По, от неувяхващото въздействие на Хофмановите приказки, от водовъртежа от страсти, обхванал света в зората на индустриализацията, множеството революционни технически и научни открития, желанието да се живее „на максимум“ след оцеляването от Първата световна война с масовите кръвопролития, бомбардировките от въздуха, химическите оръжия...
+
Първите му произведения датират от около [[1907 г.]], и клонят стилово към [[символизъм|символизма]]. През {{гг|1923|1924}} е командирован в Мюнхен по същото време, когато там са другите двама основни представители на литературното направление [[диаболизъм]] в българската литература - [[Светослав Минков]] и [[Владимир Полянов]], все още черпещи с пълни шепи от бурния следвоенен културен живот в Германия. И тримата са силно впечатлени от мистиката и експресивната сила на творби като ''"Голем"'' на Густав Майринк, от страховитите и загадъчни разкази на Едгар По, от неувяхващото въздействие на Хофмановите приказки, от водовъртежа от страсти, обхванал света в зората на индустриализацията, множеството революционни технически и научни открития, желанието да се живее "на максимум" след оцеляването от Първата световна война с масовите кръвопролития, бомбардировките от въздуха, химическите оръжия...
  
Още преди това Георги Райчев е започнал да публикува. През [[1918 г.]] излиза ''„Любов в полето“'', през [[1919 г.]] - ''„Мъничък свят. Бележник на един разлюбен“'', през [[1920 г.]] - ''„Царица Неранза“'', а през [[1923 г.]] - ''„Греховна повест“''. От това време са също повестите ''„[[Лина]]“'' ([[1922 г.]]) и ''„[[Грях]]“'' ([[1923 г.]]). През [[1923 г.]] излиза диаболичният сборник на Георги Райчев ''„[[Разкази (Книгоиздателство Акция, 1923)|Разкази]]“''. Най-известни творби от по-късното му творчество са ''„Песен на гората“'' ([[1928 г.]]), ''„Еленово царство“'' - драматична легенда в стихове ([[1929 г.]]), ''„Божи дарове“'' ([[1930 г.]]).
+
Още преди това Георги Райчев е започнал да публикува. През [[1918 г.]] излиза ''"Любов в полето"'', през [[1919 г.]] - ''"Мъничък свят. Бележник на един разлюбен"'', през [[1920 г.]] - ''"Царица Неранза"'', а през [[1923 г.]] - ''"Греховна повест"''. От това време са също повестите ''"Лина"'' ([[1922 г.]]) и ''"Грях"'' ([[1923 г.]]). През [[1923 г.]] излиза диаболичният сборник на Георги Райчев ''"Разкази"''. Най-известни творби от по-късното му творчество са ''"Песен на гората"'' ([[1928 г.]]), ''"Еленово царство"'' - драматична легенда в стихове ([[1929 г.]]), ''"Божи дарове"'' ([[1930 г.]]).
  
 
== Приноси към фантастиката ==
 
== Приноси към фантастиката ==
  
Откриването на непознатия, изненадващия, ужасния човек в себе си. Разкриването на дълбините на психиката и изследване на зараждането на сексуалния и престъпния нагон, понякога едновременно, и това как покоряват и впримчват в тъмните си мрежи мисленето. Двойнствеността както на човешката природа, така и на обитавания от героите свят, живот на границата между реалност и иреалност, нормалност и лудост.
+
Откриването на непознатия, изненадващия, ужасния човек в себе си. Разкриването на дълбините на психиката и изследване на зараждането на сексуалния и престъпния нагон, понякога едновременно, и това как покоряват и впримчват в тъмните си мрежи мисленето. Двойнствеността както на човешката природа, така и на обитавания от героите свят, живот на границата между реалност и иреалност, нормалност и лудост.  
  
 
== Стил и особености ==
 
== Стил и особености ==
  
Още в ''„Царица Неранза“'' и ''„Греховна повест“'' в стила на Райчев се усеща ясно стремежът към модерност под влиянието на полския писател Станислав Пшибишевски и неговата поема ''„De Profundis“'' (от лат.: ''„Из дълбините“'' - ''разбирай „адови“'', бел. р.), желанието да се изследват тъмните страни на психиката.
+
Още в ''"Царица Неранза"'' и ''"Греховна повест"'' в стила на Райчев се усеща ясно стремежът към модерност под влиянието на полския писател Станислав Пшибишевски и неговата поема ''"De Profundis"'' (от лат.: ''"Из дълбините"'' - ''разбирай "адови"'', бел. р.), желанието да се изследват тъмните страни на психиката.  
  
Най-ясно и ярко този интерес проличава обаче в диаболичния му сборник от [[1923 г.]] ''[[Разкази (Книгоиздателство Акция, 1923)|Разкази]]'' (''[[Страх (Георги Райчев)|Страх]]'', ''[[Безумие]]'', ''[[Съновидения]]'', ''[[Лина]]'', ''[[Грях]]'', ''[[Карнавал]]'', ''[[Незнайният]]''). В българската литература той е един от авторите, които успяват най-добре да облекат в художествена плът търсенето на ново познание за личността чрез разкриване на гранични психични състояния.
+
Най-ясно и ярко този интерес проличава обаче в диаболичния му сборник от [[1923 г.]] ''"Разкази"'' (''"[[Страх]]"'', ''"[[Безумие]]"'', ''"[[Съновидения]]"'', ''"[[Лина]]"'', ''"[[Грях]]"'', ''"[[Карнавал]]"'', ''"[[Незнайният]]"''). В българската литература той е един от авторите, които успяват най-добре да облекат в художествена плът търсенето на ново познание за личността чрез разкриване на гранични психични състояния.  
  
 
Героите му са запомнящи се, убедително и оригинално замислени образи, обладани от терзания, страст, трескаво борещи се с нагона си. Райчев е един от първите ни писатели, пишещи така откровено и задълбочено, донякъде под влияние на Фройд, за промяната от патриархалното свенливо и селско възприемане на пола към модерното, нееднозначно, урбанистично и разпънато между ерос и танатос изживяване на всички сексуални фантазии, както от мъжете, така и от жените, и това до къде могат да отведат личността.
 
Героите му са запомнящи се, убедително и оригинално замислени образи, обладани от терзания, страст, трескаво борещи се с нагона си. Райчев е един от първите ни писатели, пишещи така откровено и задълбочено, донякъде под влияние на Фройд, за промяната от патриархалното свенливо и селско възприемане на пола към модерното, нееднозначно, урбанистично и разпънато между ерос и танатос изживяване на всички сексуални фантазии, както от мъжете, така и от жените, и това до къде могат да отведат личността.
  
Тези проблеми са залегнали и в повестите ''„[[Лина]]“'' ([[1922 г.]]) и ''„[[Грях]]“'' ([[1923 г.]]). Интересното е, че самият Георги Райчев по-късно се дистанцира от тия свои творби и увлечения, макар че те остават най-ценният му принос в родната ни литература.
+
Тези проблеми са залегнали и в повестите ''"Лина"'' ([[1922 г.]]) и ''"Грях"'' ([[1923 г.]]). Интересното е, че самият Георги Райчев по-късно се дистанцира от тия свои творби и увлечения, макар че те остават най-ценният му принос в родната ни литература.
  
 
== Любопитни факти ==
 
== Любопитни факти ==
  
Запазен е разказ на Георги Райчев, че когато е бил двумесечно бебе, едва не е умрял и е бил излекуван по чудо.
+
Запазен е разказ на Георги Райчев, че когато е бил двумесечно бебе едва не е умрял и е бил излекуван по чудо.
  
Твърде болнав от раждането си, скоро след това положението му още повече се влошило и бабата, която викали да му бае, обявила, че е безсилна. Челюстите на двумесечното бебе се схванали и не можело да суче, родителите били отчаяни. Бащата, дългогодишен кмет, кръчмар и дюкянджия, въпреки доброто си материално състояние не знаел към кого да се обърне. Тогава на вратата се похлопало и когато отворили, видели белобрад старец, сякаш излязъл от приказките. Поканили го, а той, като съзрял кърмачето, им казал да загреят вода и започнал да разтрива детето, после опипал внимателно челюстта му и я наместил. Малко по-късно бебето започнало да суче и температурата му спаднала. На сутринта старият човек си бил тръгнал и родителите на Георги Райчев не успели да научат дори името му.
+
Твърде болнав от раждането си, скоро след това положението му още повече се влошило и бабата, която викали да му бае, обявила, че е безсилна. Челюстите на двумесечното бебе се схванали и не можело да суче, родителите били отчаяни. Бащата, дългогодишен кмет, кръчмар и дюкянджия въпреки доброто си материално състояние не знаел към кого да се обърне. Тогава на вратата се похлопало и когато отворили, видели белобрад старец, сякаш излязъл от приказките. Поканили го, а той, като съзрял кърмачето, им казал да загреят вода и започнал да разтрива детето, после опипал внимателно челюстта му и я наместил. Малко по-късно бебето започнало да суче и температурата му спаднала. На сутринта старият човек си бил тръгнал и родителите на Георги Райчев не успели да научат дори името му.
  
 
== Произведения ==
 
== Произведения ==
Ред 85: Ред 68:
 
=== Фантастика ===
 
=== Фантастика ===
  
Повестите по-долу поставяме условно в този раздел, доколкото в тях има елементи на диаболизъм.
+
Повестите по-долу поставяме условно в този раздел, доколкото в тях има елементи на диаболизъм.  
  
 
==== Повести и новели ====
 
==== Повести и новели ====
  
* [[1922 г.]] - ''[[Лина]]''
+
* [[1922 г.]] - ''"[[Лина]]"''
* [[1923 г.]] - ''[[Грях]]''
+
* [[1923 г.]] - ''"[[Грях]]"''
  
 
==== Разкази ====
 
==== Разкази ====
  
* [[1922 г.]] - ''[[Карнавал]]''
+
* [[1922 г.]] - ''"[[Карнавал]]"''
* [[1923 г.]] - ''[[Страх (Георги Райчев)|Страх]]''
+
* [[1923 г.]] - ''"[[Страх]]"''  
* [[1923 г.]] - ''[[Безумие]]''
+
* [[1923 г.]] - ''"[[Безумие]]"''
* [[1923 г.]] - ''[[Съновидения]]''
+
* [[1923 г.]] - ''"[[Съновидения]]"''
* [[1924 г.]] - ''[[Lustig]]''
+
* [[1924 г.]] - ''"[[Lustig]]"''
* [[1923 г.]] - ''[[Незнайният]]''
+
* [[1923 г.]] - ''"[[Незнайният]]"''
  
 
=== Нефантастика ===
 
=== Нефантастика ===
Ред 107: Ред 90:
 
==== Повести и новели ====
 
==== Повести и новели ====
  
* [[1920 г.]] - ''„Царица Неранза“''
+
* [[1920 г.]] - ''"Царица Неранза"''
* [[1923 г.]] - ''„Греховна повест“''
+
* [[1923 г.]] - ''"Греховна повест"''
* [[1928 г.]] - ''„Песен на гората“''
+
* [[1928 г.]] - ''"Песен на гората"''
* [[1930 г.]] - ''„Божи дарове“''
+
* [[1930 г.]] - ''"Божи дарове"''
  
 
==== Стихотворения ====
 
==== Стихотворения ====
  
* [[1929 г.]] - ''„Еленово царство“'' (легенда в стихове)
+
* [[1929 г.]] - ''"Еленово царство"'' (легенда в стихове)
  
== Преводи ==
+
== Издания ==
  
{{Превод|Бюроуз, Едгар|„Безсмъртният човек. Чудноватите приключения на капитан Джон Картер на Марс.“|повест|1926||Библиотека „Четиво за всички“ №1.}}
+
=== На български език ===
  
== Публикации ==
 
  
=== На български език ===
 
  
 
===== Самостоятелни издания =====
 
===== Самостоятелни издания =====
  
* [[1918 г.]] - ''„Любов в полето“''
+
* [[1918 г.]] - ''"Любов в полето"''
* [[1919 г.]] - ''„Мъничък свят. Бележник на един разлюбен“''
+
* [[1919 г.]] - ''"Мъничък свят. Бележник на един разлюбен"''
* [[1920 г.]] - ''„Царица Неранза“''
+
* [[1920 г.]] - ''"Царица Неранза"''
* [[1923 г.]] - ''„[[Разкази (Книгоиздателство Акция, 1923)|Разкази]]“'' (диаболичен сборник). [[Книгоиздателство Акция|Книгоиздателство „Акция“]], София.
+
* [[1923 г.]] - ''"Разкази"'' (диаболичен сборник). Книгоиздателство "Акция", София.
** „[[Незнайният]]
+
::* [[Незнайният]]
** „[[Безумие]]
+
::* [[Безумие]]
** „[[Грях]]
+
::* [[Грях]]
** „[[Съновидения]]
+
::* [[Съновидения]]
** „[[Лина]]
+
::* [[Лина]]
** „[[Страх (Георги Райчев)|Страх]]
+
::* [[Страх]]
** „[[Карнавал]]
+
::* [[Карнавал]]
* [[1923 г.]] - ''„Греховна повест“''
+
* [[1923 г.]] - ''"Греховна повест"''  
* [[1928 г.]] - ''„Песен за гората“''
+
* [[1928 г.]] - ''"Песен за гората"''  
* [[1929 г.]] - ''„Еленово царство“''
+
* [[1929 г.]] - ''"Еленово царство"''  
* [[1930 г.]] - ''„Божи дарове“''
+
* [[1930 г.]] - ''"Божи дарове"''
* [[1931 г.]] - ''„Легенда за парите“''
+
* [[1931 г.]] - ''"Легенда за парите"''  
* [[1933 г.]] - ''„Ягодова майка“'' (приказки)
+
* [[1933 г.]] - ''"Ягодова майка"'' (приказки)
* [[1942 г.]] - ''„Златният ключ“''
+
* [[1942 г.]] - ''"Златният ключ"''
  
 
===== Участие в съвместни издания =====
 
===== Участие в съвместни издания =====
Ред 154: Ред 135:
 
===== Публикации в периодика =====
 
===== Публикации в периодика =====
  
* [[1922 г.]] - ''[[Карнавал]]'' (разказ) в [[Списание Демократичен преглед|сп. „Демократичен преглед“]], кн. 1/1922 г.
+
* [[1922 г.]] - ''"[[Карнавал]]"'' (разказ) в сп.„Демократичен преглед“, кн.1/1922
  
 
== Източници ==
 
== Източници ==
  
* ''Енциклопедия „България“.'' Издателство на Българската академия на науките, С., [[1986 г.]], т. 5
+
* ''Енциклопедия "България".'' Издателство на Българската академия на науките, С., 1986 г., т. 5
* ''Български писатели за своето детство и за творчеството си за деца (Анкети, спомени, размисли) ''. [[Издателство Отечество|Издателство „Отечество“]], С., [[1978 г.]]
+
* ''Български писатели за своето детство и за творчеството си за деца (Анкети, спомени, размисли)''. Издателство "Отечество", С., 1978 г.
* Сарандев, Иван. ''Българска литература (1918 - 1945).'' [[Издателска къща Хермес|ИК „Хермес“]], Пловдив, [[2004 г.]], т. І
+
* Сарандев, Иван. ''Българска литература (1918 - 1945).'' ИК "Хермес", Пловдив, 2004 г., т. І
* [http://tyanko-tenev.blogspot.com/2009/09/blog-post_15.html „Психиатричната клиника“ на Георги Райчев]
+
 
* [http://tyanko-tenev.blogspot.com/2010/06/blog-post.html „Безумие“ на Георги Райчев]
+
 
 +
[[Категория: Писатели на диаболична фантастика|Райчев, Георги]]
 +
[[Категория: Журналисти]]

Моля, обърнете внимание на това, че всички приноси към БГ-Фантастика се публикуват при условията на Лиценз за свободна документация на GNU 1.3 или по-нов (за подробности вижте БГ-Фантастика:Авторски права). Ако не сте съгласни вашата писмена работа да бъде променяна и разпространявана без ограничения, не я публикувайте.

Също потвърждавате, че вие сте написали материала или сте използвали свободни ресурсиобществено достояние или друг свободен източник. Ако сте ползвали чужди материали, за които имате разрешение, непременно посочете източника.

Не публикувайте произведения с авторски права без разрешение!
Отказ | Помощ за редактиране (отваря се в нов прозорец)