Редактиране на „Здрач над Ендивал (Издателство Интегра Б. Г., 2001)“

Направо към: навигация, търсене

Внимание: Не сте влезли в системата. Ако направите редакция IP-адресът Ви ще бъде публично видим. Ако влезете или си създадете акаунт, редакциите Ви ще бъдат свързани с потребителското Ви име, заедно с други преимущества.

Редакцията може да бъде върната. Прегледайте долното сравнение и се уверете, че наистина искате да го направите. След това съхранете страницата, за да извършите връщането.
Текуща версия Вашият текст
Ред 1: Ред 1:
 
{{Инфокутия книга
 
{{Инфокутия книга
| име = Здрач над Ендивал
+
| име                   = Здрач над Ендивал
| произведение =
 
| жанр = фентъзи
 
| съдържа = ролева игра
 
| автор =
 
| корица =
 
| px =
 
| корица-текст =
 
| издание-поредност = 1
 
| държава =
 
| език =
 
 
| ден = 21
 
| ден = 21
 
| месец = март
 
| месец = март
| година = 2001
+
| година               = 2001
| издателство = „[[Издателство Интегра Б. Г.|Интегра Б. Г.]]“
+
| издателство           = Интегра Б.Г.
| формат = 60/84/8
+
| формат               = 60/84/8
| брой-страници = 288
+
| брой-страници         = 288
| тираж = 1000 (?)
+
| тираж                 = 1000 (?)
| ISBN = 954-8794-07-01
+
| ISBN                 = 954-8794-07-01
| художник-корица = Георги Симеонов
+
| художник-корица       = Георги Симеонов
| художник = Владимир Джурджев, Георги Симеонов
+
| художник             = Владимир Джурджев, Георги Симеонов
| редактор = [[Асен Цветков]]
+
| редактор             = [[Асен Цветков]]
| предпечат = [[Божидар Грозданов]]
+
| предпечат             = [[Божидар Грозданов]]
| печат = Печатница ''„Скала“''
+
| печат                 = Печатница "Скала"
| поредица = [[Ендивал]]
+
| поредица             = [[Ендивал]]
| следваща = [[Ендивал: Домът на Хаоса]]
+
| следваща             = [[Ендивал: Домът на Хаоса]]
 
}}
 
}}
 
'''„Здрач над Ендивал“''' е изданието, съдържащо първоначалният вариант на [[Ендивал]], първата българска настолна ролева игра издадена официално. Негови автори са Божидар Грозданов, Владимир Джурджев и Асен Цветков.
 
'''„Здрач над Ендивал“''' е изданието, съдържащо първоначалният вариант на [[Ендивал]], първата българска настолна ролева игра издадена официално. Негови автори са Божидар Грозданов, Владимир Джурджев и Асен Цветков.
  
Самото издание е наречено на едно от трите готови приключения, включени в книгата. Понякога, когато се налага сравняването на този вариант с другите два, името се съкращава на ''„Здрача“'' или се използва съкращението '''ЗНЕ'''.
+
Самото издание е наречено на едно от трите готови приключения, включени в книгата. Понякога, когато се налага сравняването на този вариант с другите два, името се съкращава на "Здрача" или се използва съкращението '''ЗНЕ'''.
  
 
== Прием ==
 
== Прием ==
''„Здрач над Ендивал“'' се посреща със смесени чувства от малцината българи, занимаващи се по онова време с настолни ролеви игри. Често се изтъква, че това е първата подобна игра на български език, но също често се среща и мнението, че може да се желае още доста от качествата на крайният продукт.
+
"Здрач над Ендивал" се посреща със смесени чувства от малцината българи, занимаващи се по онова време с настолни ролеви игри. Често се изтъква, че това е първата подобна игра на български език, но също често се среща и мнението, че може да се желае още доста от качествата на крайният продукт.
  
Апостол Апостолов публикува на сайта ''Roleplay! '' (единият от двата тогавашни български сайта, които се занимават с темата) ''„Здрач над Ендивал: Критичен преглед“'', в който отправя доста критики към книгата. Като слабости са посочени недостатъчното количество информация за света и расите, липсата на случаен фактор при нанасянето на удари, бавното развиване на персонажи, еднообразието и повтаряемостта на инвентарния списък от стр. 170 - 203, и други.
+
Апостол Апостолов публикува на сайта ''Roleplay!'' (единият от двата тогавашни български сайта, които се занимават с темата) "Здрач над Ендивал: Критичен преглед", в който отправя доста критики към книгата. Като слабости са посочени недостатъчното количество информация за света и расите, липсата на случаен фактор при нанасянето на удари, бавното развиване на персонажи, еднообразието и повтаряемостта на инвентарния списък от стр. 170 - 203, и други.
  
 
Тези и други критики в крайна сметка стават причина за появата на [[Ендивал: Домът на Хаоса]].
 
Тези и други критики в крайна сметка стават причина за появата на [[Ендивал: Домът на Хаоса]].
  
 
== Играеми раси и класове ==
 
== Играеми раси и класове ==
В ''„Здрач над Ендивал“'' играчите могат да създават герои, принадлежащи на някоя от следните шест разумни раси (в последствие се добавят и още две):
+
В "Здрач над Ендивал" играчите могат да създават герои, принадлежащи на някоя от следните шест разумни раси (в последствие се добавят и още две):
* [[Елфи (Ендивал)|Светли Елфи]] (наричани само ''„Елфи“'' в следващите части на играта)
+
* [[Елфи (Ендивал)|Светли Елфи]] (наричани само "Елфи" в следващите части на играта)
: : Светлите Елфи в ЗНЕ са близо до стандартният [[фентъзи]] стереотип за тези същества - ''„красиви и благородни“'' (по текста на книгата), близки с природата, вечно млади и неспособни да умрат от старост. Освен политическото деление на три княжества, Светлите Елфи се разделят и на две групи според начина си на живот - на градски и горски Елфи. ЗНЕ включва и къс ''„елфически речник“'', който позволява на играчите да дават на героите си съставни имена с някакво значение (например Гуенбран, ''„Белият гарван“'', се получава от ''„гуен“'' и ''„бран“'').
+
:: Светлите Елфи в ЗНЕ са близо до стандартният [[фентъзи]] стереотип за тези същества - "красиви и благородни" (по текста на книгата), близки с природата, вечно млади и неспособни да умрат от старост. Освен политическото деление на три княжества, Светлите Елфи се разделят и на две групи според начина си на живот - на градски и горски Елфи. ЗНЕ включва и къс "елфически речник", който позволява на играчите да дават на героите си съставни имена с някакво значение (например Гуенбран, "Белият гарван", се получава от "гуен" и "бран").
 
* [[Горгони (Ендивал)|Горгони]]
 
* [[Горгони (Ендивал)|Горгони]]
: : Образът на Горгоните е почерпен от древногръцката митология - вместо коси имат змии, а погледът им може да вкамени всяко създание. Приликата обаче свършва дотук. Горгоните в Ендивал са същества, създадени от богинята на спокойствието Шеа от лед и мрамор. Освен змиите, към необичайният им вид допринасят и ципестите криле на гърба, които им позволяват да планират. Иначе Горгоните са стройни и красиви същества, макар и извънредно... горди. Арогантността и войнолюбието им допринасят за тяхното падение - след над-божествена намеса от страна на Пратеника на Началото (наместник на тукашния Създател), безсмъртието и магическите способности на Горгоните са отнети, а армиите им - почти напълно унищожени. В следствие на това горгонската Империя запада и границите и се свиват до първоначалната територия - остров [[Коланд]] в северозападната част на Ендивал.
+
:: Образът на Горгоните е почерпен от древногръцката митология - вместо коси имат змии, а погледът им може да вкамени всяко създание. Приликата обаче свършва дотук. Горгоните в Ендивал са същества, създадени от богинята на спокойствието Шеа от лед и мрамор. Освен змиите, към необичайният им вид допринасят и ципестите криле на гърба, които им позволяват да планират. Иначе Горгоните са стройни и красиви същества, макар и извънредно... горди. Арогантността и войнолюбието им допринасят за тяхното падение - след над-божествена намеса от страна на Пратеника на Началото (наместник на тукашния Създател), безсмъртието и магическите способности на Горгоните са отнети, а армиите им - почти напълно унищожени. В следствие на това горгонската Империя запада и границите и се свиват до първоначалната територия - остров [[Коланд]] в северозападната част на Ендивал.
 
* [[Върколаци (Ендивал)|Върколаци]]
 
* [[Върколаци (Ендивал)|Върколаци]]
: : За разлика от едноименниците си във фолклора и повечето други фентъзи произведения, Върколаците в Ендивал не са хора, станали жертва на проклятие, а раса, преднамерено създадена със способността да се превръщат от една форма в друга. Създадени са ''„от чист пламък“'' и техен покровител е [[Хазерот]], богът на огъня, войната и занаятите. Те са физически най-силната раса на континента, а някога - и магически най-силната, преди да загубят могъществото си в ритуал за създаването на нова раса - [[Бурхи]]те - и да си навлекат божествено проклятие, което им налага да бъдат в човешка форма през деня и задължително да се превръщат във вълци веднъж месечно, при пълнолуние. Проклятието обаче им дава възможността да добиват и трета, страховита междинна форма - т.нар. ''полуформа''.
+
:: За разлика от едноименниците си във фолклора и повечето други фентъзи произведения, Върколаците в Ендивал не са хора, станали жертва на проклятие, а раса, преднамерено създадена със способността да се превръщат от една форма в друга. Създадени са "от чист пламък" и техен покровител е [[Хазерот]], богът на огъня, войната и занаятите. Те са физически най-силната раса на континента, а някога - и магически най-силната, преди да загубят могъществото си в ритуал за създаването на нова раса - [[Бурхи]]те - и да си навлекат божествено проклятие, което им налага да бъдат в човешка форма през деня и задължително да се превръщат във вълци веднъж месечно, при пълнолуние. Проклятието обаче им дава възможността да добиват и трета, страховита междинна форма - т.нар. ''полуформа''.
 
* [[Здрачници]]
 
* [[Здрачници]]
: : Вероятно най-оригиналната от расите в играта. Създадени са от бога на търговията Веампе като опит да се съчетаят в едно най-добрите черти на всички съществуващи до тогава раси. Резултатът бил красиви, ловки и бързи същества с мелодичен глас, но и с един фатален недостатък - тъй като били създадени в мрак, светлината на Слънцето се оказала гибелна за тях. Загриженият Веампе сътворил за тях гъста гора, която да ги скрие от слънчевите лъчи. Така от необходимостта да живеят във вечен здрач съществата получили името си - Здрачници. Опасността от изгаряне кара Здрачниците да се увиват в плътни дрехи, с маски за лицето и качулки когато напускат горите си. Заради мелодичните си гласове, те са най-добрите търговци на Ендивал, но това се обръща срещу тях - след една егоистична сделка губят своя бог покровител, като част от тях започват да се прекланят пред [[Скитхе]], богинята на смъртта.
+
:: Вероятно най-оригиналната от расите в играта. Създадени са от бога на търговията Веампе като опит да се съчетаят в едно най-добрите черти на всички съществуващи до тогава раси. Резултатът бил красиви, ловки и бързи същества с мелодичен глас, но и с един фатален недостатък - тъй като били създадени в мрак, светлината на Слънцето се оказала гибелна за тях. Загриженият Веампе сътворил за тях гъста гора, която да ги скрие от слънчевите лъчи. Така от необходимостта да живеят във вечен здрач съществата получили името си - Здрачници. Опасността от изгаряне кара Здрачниците да се увиват в плътни дрехи, с маски за лицето и качулки когато напускат горите си. Заради мелодичните си гласове, те са най-добрите търговци на Ендивал, но това се обръща срещу тях - след една егоистична сделка губят своя бог покровител, като част от тях започват да се прекланят пред [[Скитхе]], богинята на смъртта.
 
* [[Даенлини|Тъмни Елфи]] (наричани със собственото си име, Даенлини, в останалите две части)
 
* [[Даенлини|Тъмни Елфи]] (наричани със собственото си име, Даенлини, в останалите две части)
: : Тъмните Елфи донякъде си приличат с тъмните елфи дроу от ''Dungeons and Dragons'' - живеят предимно под земята и са войнствени, раздразнителни и непредсказуеми, за разлика от Светлите си събратя. Причината за появата им са продължителните войни на Елфите със Скелетите, които принуждават част от тях да се укриват в пещери и тунели - постепенно косите им потъмняват, кожата побелява, очите им се нагаждат към тъмнината, а нравът им се променя вследствие постоянната заплаха. За разлика от дроу обаче, в Ендивал Тъмните Елфи са в съюз със Светлите и са представени като положителни персонажи, водещи вечна борба за оцеляване срещу безпощадните Скелети.
+
:: Тъмните Елфи донякъде си приличат с тъмните елфи дроу от ''Dungeons and Dragons'' - живеят предимно под земята и са войнствени, раздразнителни и непредсказуеми, за разлика от Светлите си събратя. Причината за появата им са продължителните войни на Елфите със Скелетите, които принуждават част от тях да се укриват в пещери и тунели - постепенно косите им потъмняват, кожата побелява, очите им се нагаждат към тъмнината, а нравът им се променя вследствие постоянната заплаха. За разлика от дроу обаче, в Ендивал Тъмните Елфи са в съюз със Светлите и са представени като положителни персонажи, водещи вечна борба за оцеляване срещу безпощадните Скелети.  
 
* [[Хора (Ендивал)|Хора]]
 
* [[Хора (Ендивал)|Хора]]
: : Хората са най-слабата, най-младата и най-малко живеещата раса на Ендивал. В ЗНЕ се дава много малко информация за тях - дори произходът им е описан твърде мъгляво. Ясно е само, че не са коренна раса за континента Ендивал, а са дошли като заселници и завоеватели, дошли по различни времена от различни посоки. В следващите две ревизии на играта историята и значението им получават значително развитие.
+
:: Хората са най-слабата, най-младата и най-малко живеещата раса на Ендивал. В ЗНЕ се дава много малко информация за тях - дори произходът им е описан твърде мъгляво. Ясно е само, че не са коренна раса за континента Ендивал, а са дошли като заселници и завоеватели, дошли по различни времена от различни посоки. В следващите две ревизии на играта историята и значението им получават значително развитие.
  
'''Забележка: ''' Имената на расите са изписани с главна буква навсякъде в книгата, дори и в единствено число.
+
'''Забележка:''' Имената на расите са изписани с главна буква навсякъде в книгата, дори и в единствено число.
  
 
== Съдържание ==
 
== Съдържание ==
Ред 74: Ред 64:
 
* '''III. Съвети и пояснения за Играча''' (стр. 119 - 161; допълнително разясняване на правилата, още информация за света)
 
* '''III. Съвети и пояснения за Играча''' (стр. 119 - 161; допълнително разясняване на правилата, още информация за света)
 
** III. 1. Отношения на участниците в ролевата игра (стр. 122 - 123)
 
** III. 1. Отношения на участниците в ролевата игра (стр. 122 - 123)
** III. 2. Как да вляза в кожата на...? (стр. 123 - 126; допълнителна информация за игровите раси под формата на списъци с въпроси и отговори)
+
** III. 2. Как да вляза в кожата на... ? (стр. 123 - 126; допълнителна информация за игровите раси под формата на списъци с въпроси и отговори)
 
** III. 3. Бойна система (стр. 126 - 134; описание на правилата за водене на бой, различните видове атаки и удари)
 
** III. 3. Бойна система (стр. 126 - 134; описание на правилата за водене на бой, различните видове атаки и удари)
 
** III. 4. Магическа система (стр. 134 - 145; описание на правилата за използване на висша и низша магия, йерархията на магьосниците)
 
** III. 4. Магическа система (стр. 134 - 145; описание на правилата за използване на висша и низша магия, йерархията на магьосниците)
** III. 5. Система на молитвите (стр. 145 - 154; описание на местния Пантеон, йерархията на духовниците, правилата за използване на висши и низши молитви и явлението ''„клетвопрестъпник“'')
+
** III. 5. Система на молитвите (стр. 145 - 154; описание на местния Пантеон, йерархията на духовниците, правилата за използване на висши и низши молитви и явлението "клетвопрестъпник")
 
** III. 6. Система на уменията (стр. 154)
 
** III. 6. Система на уменията (стр. 154)
 
** III. 7. Физическо състояние на героя (стр. 154 - 156; правила, свързани с храна, вода, сън, рани и лечение)
 
** III. 7. Физическо състояние на героя (стр. 154 - 156; правила, свързани с храна, вода, сън, рани и лечение)
Ред 83: Ред 73:
 
* '''IV. Енциклопедия на Ендивал''' (стр. 163 - 203; обща информация за света)
 
* '''IV. Енциклопедия на Ендивал''' (стр. 163 - 203; обща информация за света)
 
** IV. 1. Карта на Ендивал (стр. 164 - 165)
 
** IV. 1. Карта на Ендивал (стр. 164 - 165)
** IV. 2. Флора и Фауна (стр. 166 - 170; списъци с къси описания на специфичните за Ендивал растения, животни, и ''„природни духове“'' - магически, разумни и полу-разумни раси)
+
** IV. 2. Флора и Фауна (стр. 166 - 170; списъци с къси описания на специфичните за Ендивал растения, животни, и "природни духове" - магически, разумни и полу-разумни раси)
 
** IV. 3. Календар (стр. 167)
 
** IV. 3. Календар (стр. 167)
 
** IV. 4. Списък на стоките (стр. 170 - 203; списък с описания и цени на различни стоки - от дрехи и накити до оръжия и доспехи)
 
** IV. 4. Списък на стоките (стр. 170 - 203; списък с описания и цени на различни стоки - от дрехи и накити до оръжия и доспехи)
Ред 91: Ред 81:
 
** V. 3. Организиране на битки (стр. 215)
 
** V. 3. Организиране на битки (стр. 215)
 
** V. 4. Приключения (стр. 218 - 239; три готови приключения, свързани в една кампания)
 
** V. 4. Приключения (стр. 218 - 239; три готови приключения, свързани в една кампания)
*** 1. ''„Здрач над Ендивал“''
+
*** 1. "Здрач над Ендивал"
*** 2. ''„Полъх от Коланд“''
+
*** 2. "Полъх от Коланд"
*** 3. ''„Пътят на Арадор“''
+
*** 3. "Пътят на Арадор"
 
** V. 5. Собствени приключения (стр. 239)
 
** V. 5. Собствени приключения (стр. 239)
 
* '''VI. Съвети и пояснения за Разказвача''' (стр. 241 - 254)
 
* '''VI. Съвети и пояснения за Разказвача''' (стр. 241 - 254)
Ред 106: Ред 96:
  
 
== Куриози и грешки ==
 
== Куриози и грешки ==
* В книгата се промъкват известен брой правописни грешки, като някои от тях дори се размножават - при използването на метода copy-paste се появява групата оръжия ''„баздуган с верига“'' и ''„троен баздуган с верига“''.
+
* В книгата се промъкват известен брой правописни грешки, като някои от тях дори се размножават - при използването на метода copy-paste се появява групата оръжия "баздуган с верига" и "троен баздуган с верига".
* Мащабът на картата на света на стр. 164-165 е отбелязан погрешно като ''„1 см = 7 км“'', което прави размерите на континента [[Ендивал (континент)|Ендивал]] приблизително 220 на 150 километра.
+
* Мащабът на картата на света на стр. 164-165 е отбелязан погрешно като "1 см = 7 км", което прави размерите на континента [[Ендивал (континент)|Ендивал]] приблизително 220 на 150 километра.
  
 
== Източници ==
 
== Източници ==
* Апостол Апостолов, ''„Здрач над Ендивал: Критичен Преглед“'', статия на сайта ''Roleplay! '' (отдавна несъществуващ), запазена на 9 април 2001 г. (при нужда може да бъде предоставена за лично ползване на желаещите от [[Потребител:Nightstalker]])
+
* Апостол Апостолов, "Здрач над Ендивал: Критичен Преглед", статия на сайта ''Roleplay!'' (отдавна несъществуващ), запазена на 9 април 2001 г. (при нужда може да бъде предоставена за лично ползване на желаещите от [[Потребител:Nightstalker]])
  
[[Категория:Издания - Издателство Интегра Б. Г.]]
+
 
 +
[[Категория: Издания - Издателство Интегра Б. Г.]]
 +
[[Категория: Издания - 2001 г.]]
 +
[[Категория: Издания - ролеви игри]]
 +
[[Категория: Издания - съвместни]]

Моля, обърнете внимание на това, че всички приноси към БГ-Фантастика се публикуват при условията на Лиценз за свободна документация на GNU 1.3 или по-нов (за подробности вижте БГ-Фантастика:Авторски права). Ако не сте съгласни вашата писмена работа да бъде променяна и разпространявана без ограничения, не я публикувайте.

Също потвърждавате, че вие сте написали материала или сте използвали свободни ресурсиобществено достояние или друг свободен източник. Ако сте ползвали чужди материали, за които имате разрешение, непременно посочете източника.

Не публикувайте произведения с авторски права без разрешение!
Отказ | Помощ за редактиране (отваря се в нов прозорец)