Разлика между версии на „Модели“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
 
(Не са показани 35 междинни версии от 7 потребители)
Ред 1: Ред 1:
 
{{Инфокутия произведение
 
{{Инфокутия произведение
| име                   = Модели
+
| име = Модели
| име в оригинал       =  
+
| име в оригинал =  
| други-имена           =  
+
| други-имена =  
| език                 =  
+
| език =  
| автор                 = Евгени Алексиев
+
| автор = Евгени Алексиев
| издадена-година       = 1980
+
| издадена-година = 1976
| издадена-държава     =  
+
| издадена-държава =  
| жанр                 = научна фантастика
+
| жанр = научна фантастика
| вид-изкуство         = литература
+
| вид-изкуство = литература
| вид                   = разказ
+
| вид = разказ
| цикъл                 =  
+
| цикъл =  
| предходно             =  
+
| предходно =  
| следващо             =  
+
| следващо =  
| бележки               =  
+
| бележки = По идея на Едмонд Грозданов.
 
}}
 
}}
'''''„Модели“''''' е разказ от [[Евгени Алексиев]], в жанра научна фантастика.
+
'''''„Модели“''''' е разказ от [[Евгени Алексиев]], в жанра [[научна фантастика]].
  
== Сюжет ==
+
== История на написването ==
 
 
{{spoilers}}
 
                                        '''МОДЕЛИ'''
 
                                  научнофантастичен разказ
 
  
  {{{{}}}}{{}}Няколко експерти – скупчени в средата на галерията, забили поглед в белите платна. Тициан, Леонардо, Грюневалд... допреди малкоблестяха багрите на майсторите... Сега платната са празни. Великолепни рамки с пусти, безизразни платна. Сякаш никога до тях не е докосната четка! И много бързо се придвижва странният крадец. „Богородица с младенеца”... Те втренчват поглед в мекия цвят на лицето, в експлозивния венециански залез. И в миг само платното опустява. Златистото на залеза, синьосивото небе. Багрите се разтварят във въздуха сякаш... „Сваляйте платната! – крещи истерично някой.
+
Написан през 1975 г., публикуван за пръв път в списание „Родна реч” през 1976 г.
 
{{}}По стените на залата висяха платна, от тях някои бяха изпълнени, останалите – все още празни, студени платна. В креслото седеше човек, той се усмихваше самодоволно, откривайки купчина развалени зъби. Той остави настрана вестника, погледът му запълзя по стената. Пъхна ръка в множеството проводници, кристали и премести лоста. Той приближи до стената и с любопитство заразглежда картините. Измърмори нещо, чукна с нокът златистото на венецианския залез. След туй се залови да събира платната. На мястото им на стената той постави нови, празни платна...
 
  
{{}}Влезе Художника.
+
== Сюжет ==
  
{{}}-Хенри Вайсман! – рече той и се усмихна.
+
{{spoilers}}
 
+
Чрез изобретение, наречено електронно-протонен излъчвател, през пространството мигновено се пренасят частици и се извършва дистанционно кражба на класически платна. Апаратът е настроен много прецизно по координати и премества през пространството самата материя на боите от платната. Картините се проектират на ново платно, като на мястото на оригинала в галерията остава празно поле. Апаратурата губи своята прецизност и част от картините започва да се проектира извън рамките на платната върху стените на лабораторията. Дали с това се увреждат завинаги безценните шедьоври на човешката култура, или се създават нови уникати, които ще отворят касите на нелегалните колекционери? Конфликтът между двамата супер крадци води до загуба на контрол над апаратурата. Сега вече не само маслените бои и изображенията от платната се проектират, но излъчвателят пренасяйки материализира образа в триизмерен обект. При създалия се конфликт между двамата интелигентни крадци, върху телата им последователно се проектират две изображения, които безвъзвратно ги трансформират. Но докато в единя случай се наслагва и материализира разкривената човешка фигура на умерен абстракционист, в другия се проектира картина на Модиляни, на която различните части на нарисуваното тяло са разхвърляни хаотично по платното. Алчността на злия гений води до своя логически завършък в саморазрушаване. От друга страна - смисълът на една абстракция в контекста на логиката на реалността и каква може да е връзката между двете. Разказът притежава очарованието на неочаквания изненадващ обрат в своя край.
Физикът настройваше апарата. С мъка успяваше да наклони електронно протонния излъчвател.
 
 
 
- Какво правиш! – губейки търпение, Художника почукваше платната.
 
 
 
Стивън надигна лъсналото си теме, попи с кърпичка потта, сега главата му прие официален вид. Тя много приличаше – голата глава на физика – на онези червено оцветени лампи в машината, където се ровеше киой знае защо!
 
 
 
- Излъчвателят е повреден – поде Стивън.
 
 
 
- Обещах му картини от Моделиани... – отвърна възбудено Художника. – Обещах му абстракции от Пикасо...
 
 
 
- Системата е разстроена! – повтори Стивън.
 
 
 
Художника се изсмя.
 
 
 
- Ще купим нова – той посегна към лоста. – Още няколко платна само. Обещах на Вайсман абстракция.
 
 
 
Стивън го дръпна рязко за рамото.
 
 
 
- Погледни! – извика физикът. – Половината от портрета се проектира върху стената.
 
 
 
На стената висеше портрет – прекрасно платно на Тициан. Но багрите преливаха през рамката. Към стената – там бяха изобразени очите на младежа и далечни сгради, плувнали в светлината на слънчев залез. На стената блестяха багрите на художника. А част от платното беше пуста.
 
 
 
- Ще похабим картините. Излъчвателят дава отклонения...
 
  
 
{{endspoilers}}
 
{{endspoilers}}
== Издания ==
+
== Публикации ==
  
 
=== На български език ===
 
=== На български език ===
Ред 62: Ред 33:
 
==== Издания в сборници ====
 
==== Издания в сборници ====
  
 +
* [[1976 г.]] - [[Списание Родна реч|списание „Родна реч“]], бр. 5, 1976 г.
 
* [[1980 г.]] - ''„[[Модели-1 (Издателство Градски младежки дом Лиляна Димитрова, 1980)|Модели-1]]“'' - [[Издателство Градски младежки дом Лиляна Димитрова|издателство ГМД „Лиляна Димитрова“]]
 
* [[1980 г.]] - ''„[[Модели-1 (Издателство Градски младежки дом Лиляна Димитрова, 1980)|Модели-1]]“'' - [[Издателство Градски младежки дом Лиляна Димитрова|издателство ГМД „Лиляна Димитрова“]]
 +
* [[2009 г.]] - „[[С името на Иван Ефремов (Издателство Ернор, 2009)|С името на Иван Ефремов]]“
 +
* [[2012 г.]] - „[[Литературен свят]]“, брой 38, март 2012

Текуща версия към 23:48, 20 март 2017

Модели
Автор(и): Евгени Алексиев
Първо издание: 1976 г.
Жанр(ове): научна фантастика
Изкуство: литература
Вид: разказ
Бележки: По идея на Едмонд Грозданов.

„Модели“ е разказ от Евгени Алексиев, в жанра научна фантастика.

История на написването[редактиране]

Написан през 1975 г., публикуван за пръв път в списание „Родна реч” през 1976 г.

Сюжет[редактиране]

 

Внимание: Материалът по-долу разкрива сюжета на произведението!

 

Чрез изобретение, наречено електронно-протонен излъчвател, през пространството мигновено се пренасят частици и се извършва дистанционно кражба на класически платна. Апаратът е настроен много прецизно по координати и премества през пространството самата материя на боите от платната. Картините се проектират на ново платно, като на мястото на оригинала в галерията остава празно поле. Апаратурата губи своята прецизност и част от картините започва да се проектира извън рамките на платната върху стените на лабораторията. Дали с това се увреждат завинаги безценните шедьоври на човешката култура, или се създават нови уникати, които ще отворят касите на нелегалните колекционери? Конфликтът между двамата супер крадци води до загуба на контрол над апаратурата. Сега вече не само маслените бои и изображенията от платната се проектират, но излъчвателят пренасяйки материализира образа в триизмерен обект. При създалия се конфликт между двамата интелигентни крадци, върху телата им последователно се проектират две изображения, които безвъзвратно ги трансформират. Но докато в единя случай се наслагва и материализира разкривената човешка фигура на умерен абстракционист, в другия се проектира картина на Модиляни, на която различните части на нарисуваното тяло са разхвърляни хаотично по платното. Алчността на злия гений води до своя логически завършък в саморазрушаване. От друга страна - смисълът на една абстракция в контекста на логиката на реалността и каква може да е връзката между двете. Разказът притежава очарованието на неочаквания изненадващ обрат в своя край.

 

Внимание: Край на разкриващата сюжета част.

 

Публикации[редактиране]

На български език[редактиране]

Издания в сборници[редактиране]