Разлика между версии на „Николай Райнов“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
 
(форматиране, инфокутия, уикилинкове, начало на библиография)
Ред 1: Ред 1:
Николай Райнов (1 януари 1889 2 май 1954).
+
{{Инфокутия писател
 +
| име            = Николай Райнов
 +
| име-оригинал    =
 +
| име-категории  = Райнов, Николай
 +
| описание        =
 +
| портрет        =
 +
| px              =
 +
| портрет-текст  =
 +
| наставка        =
 +
| роден-ден      = 1
 +
| роден-месец    = януари
 +
| роден-година    = 1889
 +
| роден-град      =
 +
| роден-регион    =
 +
| роден-държава  =
 +
| починал-ден    = 2
 +
| починал-месец  = май
 +
| починал-година  = 1954
 +
| починал-град    =
 +
| починал-регион  =
 +
| починал-държава =
 +
| починал-от      =
 +
| националност    =
 +
| творил-начало  =
 +
| творил-край    =
 +
| псевдоним      =
 +
| жанр            = приказки,<br/>символистични творби,<br/>легенди,<br/>исторически романи,<br/>поезия,<br/>пиеси,<br/>[[фентъзи]],<br/>[[магически реализъм]]
 +
| теми            =
 +
| основна-творба  =
 +
| други-професии  = журналист,<br/>критик,<br/>редактор,<br/>изкуствовед,<br/>главен библиотекар,<br/>преподавател по история на изкуството
 +
| уебсайт        =
 +
| бележки        =
 +
}}
  
Български писател, преводач, художник, изкуствовед, дългогодишен преподавател по история на изкуството в Художествената академия в София. Творчеството му е уникално за българската литература със съчетаване на дълбоки познания по родна история и фантастично-приказни мотиви от цял свят, както и с модерната им за началото на ХХ век философска интерпретация. За духовните си търсения, изложени в романа “Между пустинята и живота”, е отлъчен от Българската православна църква. Енциклопедична натура със смела лична позиция, по време на социалистическия режим често е подлаган на нападки от марксистката критика, два пъти е провалян 25-годишният юбилей от издаването на първата му книга, но въпреки всичко става професор, академик (1945 г.), Заслужил деятел на изкуството (1952 г.). Изключително работоспособен, оставя наследство от 60 оригинални художествени и научни книги и над 30 сборника с приказки от цял свят.
+
'''Николай Райнов''' е писател, преводач, художник, изкуствовед, дългогодишен преподавател по история на изкуството в Художествената академия в София.  
  
Още от раждането Николай Райнов е белязан със странна съдба. Появата му на бял свят става на 1 януари по стар стил, малко след полунощ, в изоставена мелница, където баща му Иван и майка му Елена се подслоняват, докато търсят родното място на бащата. Последният бил отгледан като роден син от преводача на руското посолство Черкаски, който бил бездетен и открил детето, загубено от баща си, Николай (дядото на Николай Райнов) при пътуване до Цариград. Момченцето Иван било намерено полуживо, след като няколко дни се крило в гробищата. Вторият му баща му дава добро възпитание и го образова, но Иван Райнов престъпва волята му и се записва в опълчението по време на Руско-Турската освободителна война от 1877-1878 г. Майката на Николай Райнов, Елена, умира при раждането на 5-то си дете. 9-годишен, той се грижи за двете си сестри Иванка и Невяна, както и за по-малкия си брат Стоян. Едното дете в семейството, Райчо, умира. Още от малък Николай бил много сладкодумен и обичал да разказва приказки, които били толкова интересни, че сестрите му се чудели кое и колко от тях е измислено от брат им.
+
== Биография ==
  
През 1908 г. Николай Райнов завършва Духовната академия в София с отличен успех, но отказва получената стипендия за Висшето духовно училище в Киев. Това предизвиква дългогодишен разрив в отношенията с баща му Иван, който не може да се примири, че синът му не желае подобна житейска реализация. Записва философия, но няма средства и прекъсва. Става писар в Архиерейското наместничество в Провадия.
+
Още от раждането Николай Райнов е белязан със странна съдба. Появата му на бял свят става на [[1 януари]] [[1889 г.]] по стар стил, малко след полунощ, в изоставена мелница, където баща му Иван и майка му Елена се подслоняват, докато търсят родното място на бащата.  
  
През 1910 г. Николай Райнов става студент по декоративно изкуство в Държавнто индустриално училище.
+
Бащата, Иван Райнов, е бил отгледан като роден син от преводача на руското посолство Черкаски, който бил бездетен и открил детето, загубено от баща си, Николай (дядото на Николай Райнов) при пътуване до Цариград. Момченцето Иван било намерено полуживо, след като няколко дни се крило в гробищата. Вторият му баща му дава добро възпитание и го образова, но Иван Райнов престъпва волята му и се записва в опълчението по време на Руско-Турската освободителна война от [[1877 г.|1877]]-[[1878 г.]]
  
През 1912 г. издава първата си книга – “Богомилски легенди” – с псевдоним Аноним. Чак 4-5 месеца по-късно Антон Страшимиров публикува в две последователни книжки на списание “Наш живот” (кн. 9-10) голяма рецензия за книгата, като нарича автора “творчески талант с облик, какъвто досега не сме имали”, а дебюта му – “събитие”.
+
Майката на Николай Райнов, Елена, умира при раждането на 5-то си дете. 9-годишен, той се грижи за двете си сестри Иванка и Невяна, както и за по-малкия си брат Стоян. Едното дете в семейството, Райчо, умира. Още от малък Николай бил много сладкодумен и обичал да разказва приказки, които били толкова интересни, че сестрите му се чудели кое и колко от тях е измислено от брат им.
  
През 1912-1913 г. по време на Балканската и Междусъюзническата война Николай Райнов се записва в Червения кръст и става фронтови санитар.
+
През [[1908 г.]] Николай Райнов завършва Духовната академия в София с отличен успех, но отказва получената стипендия за Висшето духовно училище в Киев. Това предизвиква дългогодишен разрив в отношенията с баща му Иван, който не може да се примири, че синът му не желае подобна житейска реализация. Записва философия, но няма средства и прекъсва. Става писар в Архиерейското наместничество в Провадия.
  
През 1914 г. се отправя на голямо пътешествие в Египет, Сирия, Палестина, Мала Азия.
+
През [[1910 г.]] Николай Райнов става студент по декоративно изкуство в Държавнто индустриално училище.
  
По време на Първата световна война става военен кореспондент за “Военни известия” и “Отечество”. Работи едновременно върху “Видения из древна България”, “Книга за царете”, “Слънчеви приказки”, “Очите на Арабия”.
+
През [[1912 г.]] издава първата си книга – ''“Богомилски легенди”'' – с псевдоним Аноним. Чак 4-5 месеца по-късно Антон Страшимиров публикува в две последователни книжки на списание “Наш живот” (кн. 9-10) голяма рецензия за книгата, като нарича автора “творчески талант с облик, какъвто досега не сме имали”, а дебюта му – “събитие”.
  
Запознава се с братовчедката на Асен Златаров, Диана Минчева, която става негова съпруга през 1918 г. През 1919 г. се ражда синът му Богомил Райнов, а през 1921 г. – второто дете в семейството – Боян Райнов. Поради бедността всички се местят в Пловдив при роднини на жена му Диана. В периода 1918 – 1919 г. Николай Райнов сътрудничи на Гео Милев и пише ред статии за неговото сп. “Везни”.
+
През [[1912 г.|1912]]-[[1913 г.]] по време на Балканската и Междусъюзническата война Николай Райнов се записва в Червения кръст и става фронтови санитар.
  
Същата 1918 г. издава няколко книги: “Видения из древна България”, “Книга за царете”, “Очите на Арабия”, “Слънчеви приказки”, “Между пустинята и живота”, поемата “Градът”. Прави второ издание на “Богомилски легенди”, разширено издание на “Книга на загадките”, превежда “Тъй рече Заратустра” на Фридрих Ницше.
+
През [[1914 г.]] се отправя на голямо пътешествие в Египет, Сирия, Палестина, Мала Азия.
  
Следват:
+
По време на Първата световна война става военен кореспондент за “Военни известия” и “Отечество”. Работи едновременно върху ''“Видения из древна България”'', ''“Книга за царете”'', ''“Слънчеви приказки”'', ''“Очите на Арабия”''.
1920 г. – “Светилник на живота” (сборник).
+
 
1922 г. – “Имало едно време” (пиеса).
+
Запознава се с братовчедката на Асен Златаров, Диана Минчева, която става негова съпруга през [[1918 г.]] През [[1919 г.]] се ражда синът му Богомил Райнов, а през [[1921 г.]] второто дете в семейството – Боян Райнов. Поради бедността всички се местят в Пловдив при роднини на жена му Диана. В периода [[1918 г.|1918]][[1919 г.]] Николай Райнов сътрудничи на Гео Милев и пише ред статии за неговото сп. “Везни”.
1924 г. – “Златното птиче”, “Най-хубавите народни приказки”.
+
 
1925 г . – “Днес и утре”, “Сиромах Лазар”, “Юнак над юнаци”.
+
Същата [[1918 г.]] издава няколко книги: ''“Видения из древна България”'', ''“Книга за царете”'', ''“Очите на Арабия”'', ''“Слънчеви приказки”'', ''“Между пустинята и живота”'', поемата ''“Градът”''. Прави второ издание на ''“Богомилски легенди”'', разширено издание на ''“Книга на загадките”'', превежда ''“Тъй рече Заратустра”'' на Фридрих Ницше.
1928 г. – поетичните сборници “Кораб на безсмъртието” и “Вечни поеми”.
+
 
1929 г. – “Великият цар”, “Една вечер у Перикла”, “Малък художествен речник” (кратка енциклопедия на известни творци).
+
Паралелно сътрудничи на сп. “Златорог”, публикува в “Родна реч” (Казанлък), редактор е на детското списание “Картина и приказка” ([[1928 г.]]), сътрудник и главен редактор на сп. “Орфей”, орган на Теософското общество.
1931-1934 г. – реализира 32-томно издание на “Приказки от цял свят”.
+
През периода [[1922 г.|1922]][[1927 г.]] Николай Райнов работи като главен библиотекар в Народната библиотека в Пловдив. Именно от там го командироват за 2 години в Париж, за да се запознае с паметниците на културата във френската столица. Когато се завръща, Райнов приема преподавателското място, предложено му в Художествената академия в София, където е професор по история на изкуството от [[1927 г.|1927]] до [[1950 г.]]
1939 г. – “Княз и чума”, “Отдавна, много отдавна”, “Разкази и легенди”, “Самодивско царство”, “Сърдечен огън. Дамаскини и притчи”, “Счупени стъкла. Разкази из съвременния живот”.
+
 
1941 г. – реализира 9-томна поредица “Вечното в нашата литература” и 20-томна “История на пластическите изкуства” (уникалнално и изключително ценно издание с прекрасни приложения, оказало огромно влияние в развитието на българската култура).
+
След 9 септ. [[1944 г.]] пише пиесата ''“Кърваво лято”'', както и поредицата романи ''“През вековете”'', от които успява да издаде само първия – ''“Кръвожадни”'' ([[1947 г.]]).
Паралелно сътрудничи на сп. “Златорог”, публикува в “Родна реч” (Казанлък), редактор е на детското списание “Картина и приказка” (1928 г.), сътрудник и главен редактор на сп. “Орфей”, орган на Теософското общество.
+
 
През периода 1922 – 1927 г. Николай Райнов работи като главен библиотекар в Народната библиотека в Пловдив. Именно от там го командироват за 2 години в Париж, за да се запознае с паметниците на културата във френската столица. Когато се завръща, Райнов приема преподавателското място, предложено му в Художествената академия в София, където е професор по история на изкуството от 1927 до 1950 г.
+
За духовните си търсения, изложени в романа ''“Между пустинята и живота”'', е отлъчен от Българската православна църква. Енциклопедична натура със смела лична позиция, по време на социалистическия режим често е подлаган на нападки от марксистката критика, два пъти е провалян 25-годишният юбилей от издаването на първата му книга, но въпреки всичко става професор, академик ([[1945 г.]]), заслужил деятел на изкуството ([[1952 г.]]).
След 9 септ. 1944 г. пише пиеса “Кърваво лято”, както и поредица романи “През вековете”, от които успява да издаде само първия – “Кръвожадни” (1947 г.).
+
 
Умира на 2 май 1954 г.
+
Умира на [[2 май]] [[1954 г.]] Изключително работоспособен, оставя наследство от 60 оригинални художествени и научни книги и над 30 сборника с преразказани и обогатени приказки от цял свят.
 +
 
 +
== Принос към фантастиката ==
 +
 
 +
Николай Райнов преразказва огромно количество приказки, както български, така и от цял свят. Енциклопедичните му познания и философската му ориентация придават на преразказите модерна интерпретация, която ги поставя донякъде извън жанра на традиционната приказка, и ги сражда с жанра [[фентъзи]].
 +
 
 +
Много от символистичните му творби също са смес от символизъм с реални елементи, и по право следва да бъдат причислени към жанра [[магически реализъм]].
 +
 
 +
== Стил и особености ==
 +
 
 +
Творчеството му е уникално за българската литература със съчетаване на дълбоки познания по родна история и фантастично-приказни мотиви от цял свят, както и с модерната им за началото на ХХ век философска интерпретация.
 +
 
 +
Символистичните му творби са уникални за българската литература (а и не само за нея) с философската си дълбочина, богатството на смисли и духовното търсене.
 +
 
 +
== Библиография ==
 +
 
 +
=== Нефантастика ===
 +
 
 +
==== Цикли ====
 +
 
 +
* ''"През вековете"'' - цикъл исторически романи
 +
** [[1947 г.]] – ''“Кръвожадни“''
 +
 
 +
==== Пиеси ====
 +
 
 +
* [[???? г.]] – ''“Кърваво лято“''
 +
 
 +
== Издания ==
 +
 
 +
==== Самостоятелни издания ====
 +
 
 +
: (Списъкът е непълен.)
 +
 
 +
* [[1912 г.]] – ''“Богомилски легенди”''
 +
* [[1918 г.]] – ''“Видения из древна България”''
 +
* [[1918 г.]] – ''“Книга за царете”''
 +
* [[1918 г.]] – ''“Очите на Арабия”''
 +
* [[1918 г.]] – ''“Слънчеви приказки”''
 +
* [[1918 г.]] – ''“Между пустинята и живота”''
 +
* [[1918 г.]] – ''“Градът”'' (поема)
 +
* [[1918 г.]] – ''“Богомилски легенди”'' (2 издание)
 +
* [[1918 г.]] – ''“Книга на загадките”'' (2, разширено издание)
 +
* [[1920 г.]] – ''“Светилник на живота”'' (сборник)
 +
* [[1922 г.]] – ''“Имало едно време”'' (пиеса)
 +
* [[1924 г.]] – ''“Златното птиче”''
 +
* [[1924 г.]] – ''“Най-хубавите народни приказки”''
 +
* [[1925 г.]] – ''“Днес и утре”''
 +
* [[1925 г.]] – ''“Сиромах Лазар”''
 +
* [[1925 г.]] – ''“Юнак над юнаци”''
 +
* [[1928 г.]] – ''“Кораб на безсмъртието”'' (сборник поеми)
 +
* [[1928 г.]] – ''“Вечни поеми”''
 +
* [[1929 г.]] – ''“Великият цар”''
 +
* [[1929 г.]] – ''“Една вечер у Перикла”''
 +
* [[1929 г.]] – ''“Малък художествен речник”'' (кратка енциклопедия на известни творци)
 +
* [[1931 г.|1931]]-[[1934 г.]] – ''“Приказки от цял свят”'' (32-томно издание)
 +
* [[1939 г.]] – ''“Княз и чума”''
 +
* [[1939 г.]] – ''“Отдавна, много отдавна”''
 +
* [[1939 г.]] – ''“Разкази и легенди”''
 +
* [[1939 г.]] – ''“Самодивско царство”''
 +
* [[1939 г.]] – ''“Сърдечен огън. Дамаскини и притчи”''
 +
* [[1939 г.]] – ''“Счупени стъкла. Разкази из съвременния живот”''
 +
* [[1941 г.]] – ''“Вечното в нашата литература”'' (9-томна поредица)
 +
* [[1941 г.]] – ''“История на пластическите изкуства”'' (20-тома, уникално и изключително ценно издание с прекрасни приложения, оказало огромно влияние в развитието на българската култура).
 +
* [[1947 г.]] – ''“Кръвожадни"''
 +
 
 +
==== Преводи ====
 +
 
 +
* [[1918 г.]] – ''“Тъй рече Заратустра”'' - Фридрих Ницше
 +
 
 +
 
 +
[[Категория: Писатели на фентъзи|Райнов, Николай]]
 +
[[Категория: Писатели на магически реализъм|Райнов, Николай]]

Версия от 23:36, 30 декември 2006

{{{лични}}} {{{координати}}} {{{био}}} {{{дейности}}}


Николай Райнов е писател, преводач, художник, изкуствовед, дългогодишен преподавател по история на изкуството в Художествената академия в София.

Биография

Още от раждането Николай Райнов е белязан със странна съдба. Появата му на бял свят става на 1 януари 1889 г. по стар стил, малко след полунощ, в изоставена мелница, където баща му Иван и майка му Елена се подслоняват, докато търсят родното място на бащата.

Бащата, Иван Райнов, е бил отгледан като роден син от преводача на руското посолство Черкаски, който бил бездетен и открил детето, загубено от баща си, Николай (дядото на Николай Райнов) при пътуване до Цариград. Момченцето Иван било намерено полуживо, след като няколко дни се крило в гробищата. Вторият му баща му дава добро възпитание и го образова, но Иван Райнов престъпва волята му и се записва в опълчението по време на Руско-Турската освободителна война от 1877-1878 г.

Майката на Николай Райнов, Елена, умира при раждането на 5-то си дете. 9-годишен, той се грижи за двете си сестри Иванка и Невяна, както и за по-малкия си брат Стоян. Едното дете в семейството, Райчо, умира. Още от малък Николай бил много сладкодумен и обичал да разказва приказки, които били толкова интересни, че сестрите му се чудели кое и колко от тях е измислено от брат им.

През 1908 г. Николай Райнов завършва Духовната академия в София с отличен успех, но отказва получената стипендия за Висшето духовно училище в Киев. Това предизвиква дългогодишен разрив в отношенията с баща му Иван, който не може да се примири, че синът му не желае подобна житейска реализация. Записва философия, но няма средства и прекъсва. Става писар в Архиерейското наместничество в Провадия.

През 1910 г. Николай Райнов става студент по декоративно изкуство в Държавнто индустриално училище.

През 1912 г. издава първата си книга – “Богомилски легенди” – с псевдоним Аноним. Чак 4-5 месеца по-късно Антон Страшимиров публикува в две последователни книжки на списание “Наш живот” (кн. 9-10) голяма рецензия за книгата, като нарича автора “творчески талант с облик, какъвто досега не сме имали”, а дебюта му – “събитие”.

През 1912-1913 г. по време на Балканската и Междусъюзническата война Николай Райнов се записва в Червения кръст и става фронтови санитар.

През 1914 г. се отправя на голямо пътешествие в Египет, Сирия, Палестина, Мала Азия.

По време на Първата световна война става военен кореспондент за “Военни известия” и “Отечество”. Работи едновременно върху “Видения из древна България”, “Книга за царете”, “Слънчеви приказки”, “Очите на Арабия”.

Запознава се с братовчедката на Асен Златаров, Диана Минчева, която става негова съпруга през 1918 г. През 1919 г. се ражда синът му Богомил Райнов, а през 1921 г. – второто дете в семейството – Боян Райнов. Поради бедността всички се местят в Пловдив при роднини на жена му Диана. В периода 19181919 г. Николай Райнов сътрудничи на Гео Милев и пише ред статии за неговото сп. “Везни”.

Същата 1918 г. издава няколко книги: “Видения из древна България”, “Книга за царете”, “Очите на Арабия”, “Слънчеви приказки”, “Между пустинята и живота”, поемата “Градът”. Прави второ издание на “Богомилски легенди”, разширено издание на “Книга на загадките”, превежда “Тъй рече Заратустра” на Фридрих Ницше.

Паралелно сътрудничи на сп. “Златорог”, публикува в “Родна реч” (Казанлък), редактор е на детското списание “Картина и приказка” (1928 г.), сътрудник и главен редактор на сп. “Орфей”, орган на Теософското общество. През периода 19221927 г. Николай Райнов работи като главен библиотекар в Народната библиотека в Пловдив. Именно от там го командироват за 2 години в Париж, за да се запознае с паметниците на културата във френската столица. Когато се завръща, Райнов приема преподавателското място, предложено му в Художествената академия в София, където е професор по история на изкуството от 1927 до 1950 г.

След 9 септ. 1944 г. пише пиесата “Кърваво лято”, както и поредицата романи “През вековете”, от които успява да издаде само първия – “Кръвожадни” (1947 г.).

За духовните си търсения, изложени в романа “Между пустинята и живота”, е отлъчен от Българската православна църква. Енциклопедична натура със смела лична позиция, по време на социалистическия режим често е подлаган на нападки от марксистката критика, два пъти е провалян 25-годишният юбилей от издаването на първата му книга, но въпреки всичко става професор, академик (1945 г.), заслужил деятел на изкуството (1952 г.).

Умира на 2 май 1954 г. Изключително работоспособен, оставя наследство от 60 оригинални художествени и научни книги и над 30 сборника с преразказани и обогатени приказки от цял свят.

Принос към фантастиката

Николай Райнов преразказва огромно количество приказки, както български, така и от цял свят. Енциклопедичните му познания и философската му ориентация придават на преразказите модерна интерпретация, която ги поставя донякъде извън жанра на традиционната приказка, и ги сражда с жанра фентъзи.

Много от символистичните му творби също са смес от символизъм с реални елементи, и по право следва да бъдат причислени към жанра магически реализъм.

Стил и особености

Творчеството му е уникално за българската литература със съчетаване на дълбоки познания по родна история и фантастично-приказни мотиви от цял свят, както и с модерната им за началото на ХХ век философска интерпретация.

Символистичните му творби са уникални за българската литература (а и не само за нея) с философската си дълбочина, богатството на смисли и духовното търсене.

Библиография

Нефантастика

Цикли

  • "През вековете" - цикъл исторически романи
    • 1947 г.“Кръвожадни“

Пиеси

  • ???? г.“Кърваво лято“

Издания

Самостоятелни издания

(Списъкът е непълен.)
  • 1912 г.“Богомилски легенди”
  • 1918 г.“Видения из древна България”
  • 1918 г.“Книга за царете”
  • 1918 г.“Очите на Арабия”
  • 1918 г.“Слънчеви приказки”
  • 1918 г.“Между пустинята и живота”
  • 1918 г.“Градът” (поема)
  • 1918 г.“Богомилски легенди” (2 издание)
  • 1918 г.“Книга на загадките” (2, разширено издание)
  • 1920 г.“Светилник на живота” (сборник)
  • 1922 г.“Имало едно време” (пиеса)
  • 1924 г.“Златното птиче”
  • 1924 г.“Най-хубавите народни приказки”
  • 1925 г.“Днес и утре”
  • 1925 г.“Сиромах Лазар”
  • 1925 г.“Юнак над юнаци”
  • 1928 г.“Кораб на безсмъртието” (сборник поеми)
  • 1928 г.“Вечни поеми”
  • 1929 г.“Великият цар”
  • 1929 г.“Една вечер у Перикла”
  • 1929 г.“Малък художествен речник” (кратка енциклопедия на известни творци)
  • 1931-1934 г.“Приказки от цял свят” (32-томно издание)
  • 1939 г.“Княз и чума”
  • 1939 г.“Отдавна, много отдавна”
  • 1939 г.“Разкази и легенди”
  • 1939 г.“Самодивско царство”
  • 1939 г.“Сърдечен огън. Дамаскини и притчи”
  • 1939 г.“Счупени стъкла. Разкази из съвременния живот”
  • 1941 г.“Вечното в нашата литература” (9-томна поредица)
  • 1941 г.“История на пластическите изкуства” (20-тома, уникално и изключително ценно издание с прекрасни приложения, оказало огромно влияние в развитието на българската култура).
  • 1947 г.“Кръвожадни"

Преводи

  • 1918 г.“Тъй рече Заратустра” - Фридрих Ницше