Идеята за двойника

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
Идеята за двойника
Произведение: Идеята за двойника
монография — фантастология
автор: Иванка Стъпова

Издателски данни:
Издадено в: България
Език: български
Кога:  2007 г.
Издателство: Фабер
Формат: 60/84/16
Страници: 296
ISBN: 978-954-775-815-5

Екип:
Рецензент: проф. дфн. Иван Славов
Корица: Ненко Генчев
Оформление: Силвия Георгиева
Редактор: д-р Ели Сярова
Печат: FABER - В. Търново


Книгата на философа Иванка Стъпова съдържа монографията „Идеята за двойника“.

Съдържание[редактиране]

  • Въведение - стр. 7

Глава първа: Двойникът срещу оригинала[редактиране]

  • Мотиви от трансформациите на двойника - стр. 15
  1. Генезис на идеята за двойника - стр. 15
  2. Идеята за двойника в романтичната естетика - стр. 27
  3. Франкенщайн - чудовището срещу създателя - стр. 39
  4. Странният случай доктор Джекил и мистър Хайд - стр. 47
    1. Трансформацията Джекил - Хайд - стр. 50
    2. Трансформацията Хайд - Джекил - стр. 55
    3. Хайд - моето второ Аз - стр. 60
  • Едно незавършено заключение - стр. 67

Глава втора: Художникът и неговият двойник[редактиране]

  1. Към началото на естетизма - стр. 68
    1. Романтичното начало на естетизма - стр. 71
    2. Красотата - ритуална категория - стр. 79
    3. Ценностната система на естетизма - стр. 86
  2. Другият в мен. Идеята за двойника при Оскар Уайлд - стр. 110
    1. Опит за портрет на твореца, създал „Портретът на Дориан Грей“ - стр. 110
    2. „Портретът на Дориан Грей“ - двойникът като съвест - стр. 114
    3. Кога започва раздвоението - основни проблеми - стр. 115
    4. Портретът като съдник или кой е двойникът - стр. 127
    5. Душата и тялото във времето - стр. 134
  • Вместо заключение - стр. 139

Глава трета: Двойникът и неговият човек[редактиране]

  1. Множествеността на Аза - благословия или проклятие - стр. 143
  2. Маската - резервното лице на Аза - стр. 166
    1. Маската като културно-исторически феномен - стр. 166
    2. Същността на маската като лице на оригинала - стр. 172
    3. Чуждото лице като свое - стр. 187
  3. Другият в огледалото - стр. 206
  4. Сянката - стр. 227
  5. Художественото произведение като двойник - стр. 241
    1. Двата субекта на художествеността - стр. 241
    2. Хомоцентричната същност на изкуството - стр. 256
  • Заключение - стр. 275
  • Литература - стр. 281