Разлика между версии на „Категория:Изкуствознание - фантастология“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
 
м (категоризиране)
 
(Не е показана една междинна версия от друг потребител)
Ред 1: Ред 1:
Фантастологията е интердисциплинарна изследователска област с обект фантастиката, както във всички изкуства - литература, кино, изобразително, музикално, сценично, така и в социалните и връзки са обществените ценности, публицистика, изследваща рефлексиите на фантастиката, и влиянието и над масовото въображение. Тя не би могла за остане само изкуствозание, защото мого често споровете по повод някое призведение или автор се превръща не в дискусия за художествените му качества, а за ценностите, които отстоява. Всеки модел на измислен свят е някаква позиция на автора.
+
Фантастологията е интердисциплинарна изследователска област с обект фантастиката, както във всички изкуства - литература, кино, изобразително, музикално, сценично, така и в социалните и връзки с обществените ценности, публицистика, изследваща рефлексиите на фантастиката, и влиянието и над масовото въображение. Тя не би могла за остане само изкуствозание, защото мого често споровете по повод някое призведение или автор се превръща не в дискусия за художествените му качества, а за ценностите, които отстоява. Всеки модел на измислен свят е някаква позиция на автора.
  
 
Терминът е предложен от Атанас П. Славов през 1981 г. по-късно е подет от Огнян Сапарев и Елка Константинова, и тъй като те тримата са най-задълбочените публикатори в тази област, може да се счита за социализиран. За сравнение, руската критика е приела термина ''Фантастиковедение'' който обаче отнасят само към литературознанието. В англоезичните страни е приет термина ''Sceice Fiction Studies''  който им дава свободата за засягат всички aспекти, както изкуствоведски, така и ценностни, етични и социологични. (пример: сп. [http://www.sf-foundation.org/about.html "Fondation"]) Доказателство за това са научните конференции съпровождащи Wordlcon. Там 80% от изказванията не са нито литературни, нито за художествени, нито за киноведски проблеми а централната тема е "Адекватна ли е фантастиката на изменящия се свят?!?"
 
Терминът е предложен от Атанас П. Славов през 1981 г. по-късно е подет от Огнян Сапарев и Елка Константинова, и тъй като те тримата са най-задълбочените публикатори в тази област, може да се счита за социализиран. За сравнение, руската критика е приела термина ''Фантастиковедение'' който обаче отнасят само към литературознанието. В англоезичните страни е приет термина ''Sceice Fiction Studies''  който им дава свободата за засягат всички aспекти, както изкуствоведски, така и ценностни, етични и социологични. (пример: сп. [http://www.sf-foundation.org/about.html "Fondation"]) Доказателство за това са научните конференции съпровождащи Wordlcon. Там 80% от изказванията не са нито литературни, нито за художествени, нито за киноведски проблеми а централната тема е "Адекватна ли е фантастиката на изменящия се свят?!?"
 +
 +
 +
[[Категория: Изкуствознание|Фантастология]]

Текуща версия към 22:41, 18 май 2007

Фантастологията е интердисциплинарна изследователска област с обект фантастиката, както във всички изкуства - литература, кино, изобразително, музикално, сценично, така и в социалните и връзки с обществените ценности, публицистика, изследваща рефлексиите на фантастиката, и влиянието и над масовото въображение. Тя не би могла за остане само изкуствозание, защото мого често споровете по повод някое призведение или автор се превръща не в дискусия за художествените му качества, а за ценностите, които отстоява. Всеки модел на измислен свят е някаква позиция на автора.

Терминът е предложен от Атанас П. Славов през 1981 г. по-късно е подет от Огнян Сапарев и Елка Константинова, и тъй като те тримата са най-задълбочените публикатори в тази област, може да се счита за социализиран. За сравнение, руската критика е приела термина Фантастиковедение който обаче отнасят само към литературознанието. В англоезичните страни е приет термина Sceice Fiction Studies който им дава свободата за засягат всички aспекти, както изкуствоведски, така и ценностни, етични и социологични. (пример: сп. "Fondation") Доказателство за това са научните конференции съпровождащи Wordlcon. Там 80% от изказванията не са нито литературни, нито за художествени, нито за киноведски проблеми а централната тема е "Адекватна ли е фантастиката на изменящия се свят?!?"

Подкатегории

Показани са 2 от общо 2 подкатегории на тази категория.