Разлика между версии на „Чавдар Мутафов“
м (Борислав: Без <br>, без квадратни скоби в списъци в инфокутията) |
м (прекатегоризиране, кавички) |
||
Ред 32: | Ред 32: | ||
| творил-край = 1954 | | творил-край = 1954 | ||
| псевдоним = | | псевдоним = | ||
− | | жанр = | + | | жанр = експресионизъм, публицистика |
| теми = изобразително изкуство, литература, театър, танц, мода, теория на изкуството | | теми = изобразително изкуство, литература, театър, танц, мода, теория на изкуството | ||
| основна-творба = Марионетки. Импресии | | основна-творба = Марионетки. Импресии | ||
Ред 49: | Ред 49: | ||
}} | }} | ||
}} | }} | ||
− | |||
− | |||
'''Чавдар Мутафов''' e писател, творил най-активно през 20-те години на ХХ век, автор на ярки експресионистични творби, в които с шокираща (за времето си) ексцентричност е представил автоматизирането на битието и мисленето на герои, лишени от индивидуалност, превърнати от модните клишета и стереотипи в марионетки. Средата е урбанистична. | '''Чавдар Мутафов''' e писател, творил най-активно през 20-те години на ХХ век, автор на ярки експресионистични творби, в които с шокираща (за времето си) ексцентричност е представил автоматизирането на битието и мисленето на герои, лишени от индивидуалност, превърнати от модните клишета и стереотипи в марионетки. Средата е урбанистична. | ||
Ред 57: | Ред 55: | ||
== Биография == | == Биография == | ||
− | Чавдар Мутафов е роден на [[2 октомври]] [[1889 г.]] в Севлиево. Гимназиалното си образование завършва в София, след което заминава за Мюнхен, където учи машинно инженерство и архитектура. Редактор на литературните седмичници | + | Чавдар Мутафов е роден на [[2 октомври]] [[1889 г.]] в Севлиево. Гимназиалното си образование завършва в София, след което заминава за Мюнхен, където учи машинно инженерство и архитектура. Редактор на литературните седмичници „Изток“ ({{гг|1927|1928}}) и „Стрелец“ ([[1929 г.]]). През {{гг|1923|1925}} със съпругата си Фани Попова-Мутафова отново е в Мюнхен и то по време, когато там са [[Светослав Минков]], Елисавета Багряна, [[Владимир Полянов]], Жорж Папазов, Йордан Стубел, Георги Райчев, Николай Лилиев, Николай Марангозов, Райко Алексиев и др., повечето от които оказват решаваща роля за културния облик на нацията ни впоследствие. |
В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлиян от сецесиона и експресионизма. Освен в прозата, приносът му е огромен и що се отнася до създаването на много есета и студии, свързани с теорията на изкуството и изиграли ролята на програмни статии, незагубили значението си до днес. | В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлиян от сецесиона и експресионизма. Освен в прозата, приносът му е огромен и що се отнася до създаването на много есета и студии, свързани с теорията на изкуството и изиграли ролята на програмни статии, незагубили значението си до днес. | ||
Ред 71: | Ред 69: | ||
За фантастично може да се говори доколкото всичко е пропито от ярка, дирижирана от автора гротескност, както и от невъзможността на персонажите сами да открият себе си между клишетата, движещи действията, думите, чувствата, мислите им. Някъде там се провижда истината и реалния свят, но те така и не го достигат, нито успяват да преминат в него. | За фантастично може да се говори доколкото всичко е пропито от ярка, дирижирана от автора гротескност, както и от невъзможността на персонажите сами да открият себе си между клишетата, движещи действията, думите, чувствата, мислите им. Някъде там се провижда истината и реалния свят, но те така и не го достигат, нито успяват да преминат в него. | ||
− | Мутафов създава литература, която и до днес шокира със своята | + | Мутафов създава литература, която и до днес шокира със своята „модерност“ и важността на въпросите, които пресъздава и които много фантасти и до днес третират: реален ли е светът, в който живеем; доколко сме подвластни на илюзиите, изтъкани от медийната ни среда на обитаване; как да запазим и открием себе си сред клишетата, които ни налага цивилизацията; лесно ли се манипулират чувствата на хората и пр. |
== Стил и особености == | == Стил и особености == | ||
− | В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлият от сецесиона - в стилизацията и декоративността на речта, но най-вече - от експресионизма: фрагментарност, шокираща езикова ексцентричност в прозата му (както критиката се изразява за първата му книга '' | + | В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлият от сецесиона - в стилизацията и декоративността на речта, но най-вече - от експресионизма: фрагментарност, шокираща езикова ексцентричност в прозата му (както критиката се изразява за първата му книга ''„Марионетки. Импресии“''), безсюжетност, търсене на оригиналността и натрапването й чрез разчупване на езиковите похвати. |
− | Композирането напомня драматургичното - в диалози, | + | Композирането напомня драматургичното - в диалози, „забави“, „възможност първа, втора...“, подобни на картини, действия. |
− | Театралността и театралниченето проникват всички нива в '' | + | Театралността и театралниченето проникват всички нива в ''„Марионетки“''. Героите имат характерен автоматизъм на говорене, репликите им са клиширани, изразяването на чувствата им също следва някаква обречена невъзможност за различност, оригиналност, казване на нещо ново и неказано. Те неизбежно парфюмират любовните си писма, задължително вали дъжд, докато страдат или се обясняват, сърцата - разбира се - се свиват и тръпнат „отмалели“... Всичко това се вписва в някаква външна и наложена им представа за красиви пози като по картичките или картините. |
− | Персонажите са лишени от лични имена - те са обобщени образи, наречени от автора-кукловод Денди, Дамата, Господина, Дилетанта и т.н. Не само те, но и думите им са марионетни, както отбелязва в статията си ''„Денди срещу Дилетант“'' Васил Видински. Много интересно наблюдение на последния е противопоставянето "истина срещу красота" и в '' | + | Персонажите са лишени от лични имена - те са обобщени образи, наречени от автора-кукловод Денди, Дамата, Господина, Дилетанта и т.н. Не само те, но и думите им са марионетни, както отбелязва в статията си ''„Денди срещу Дилетант“'' Васил Видински. Много интересно наблюдение на последния е противопоставянето "истина срещу красота" и в ''„Марионетки. Импресии“'', и в ''„Дилетант. Декоративен роман“''. |
== Любопитни факти == | == Любопитни факти == | ||
Ред 89: | Ред 87: | ||
== Произведения == | == Произведения == | ||
− | * [[1920 г.]] - '' | + | * [[1920 г.]] - ''„[[Марионетки. Импресии]]“'' |
− | * [[1926 г.]] - '' | + | * [[1926 г.]] - ''„[[Дилетант. Декоративен роман]]“'' |
− | * [[1926 г.]] - '' | + | * [[1926 г.]] - ''„[[Покерът и темпераментите. Гротески]]“'' |
− | * [[1940 г.]] - '' | + | * [[1940 г.]] - ''„[[Технически разкази]]“'' |
− | * [[1941 г.]] - '' | + | * [[1941 г.]] - ''„[[Първото сражение]]“'' |
==== Романи ==== | ==== Романи ==== | ||
− | * [[1926 г.]] - '' | + | * [[1926 г.]] - ''„[[Дилетант. Декоративен роман]]“'' |
==== Разкази ==== | ==== Разкази ==== | ||
− | Самият Чавдар Мутафов рядко използва подобна класификация за творбите си, но в | + | Самият Чавдар Мутафов рядко използва подобна класификация за творбите си, но в „Енциклопедия "България"“ като сборници с разкази са посочени: |
− | * [[1920 г.]] - '' | + | * [[1920 г.]] - ''„[[Марионетки. Импресии]]“'' |
− | * [[1940 г.]] - '' | + | * [[1940 г.]] - ''„[[Технически разкази]]“'' |
− | * [[1941 г.]] - '' | + | * [[1941 г.]] - ''„[[Първото сражение]]“'' |
==== Публицистика ==== | ==== Публицистика ==== | ||
Ред 131: | Ред 129: | ||
* ''Енциклопедия "България".'' Издателство на Българската академия на науките, С., 1984 г., т. 4 | * ''Енциклопедия "България".'' Издателство на Българската академия на науките, С., 1984 г., т. 4 | ||
− | * Сарандев, Иван. | + | * Сарандев, Иван. ''„Българска литература (1918 - 1945)“'' Издателска къща „Хермес“, Пловдив, 2004, т. І |
* [http://trigon.hit.bg/vidinsky.doc Васил Видински - ''„Денди срещу Диленант“''] | * [http://trigon.hit.bg/vidinsky.doc Васил Видински - ''„Денди срещу Диленант“''] | ||
[[Категория: Писатели на научна фантастика|Мутафов, Чавдар]] | [[Категория: Писатели на научна фантастика|Мутафов, Чавдар]] | ||
− | |||
[[Категория: Редактори|Мутафов, Чавдар]] | [[Категория: Редактори|Мутафов, Чавдар]] |
Версия от 01:39, 1 юли 2007
Чавдар Мутафов | |
Писател | |
Биографични данни: | |
Роден на: | 2 октомври 1889 г. |
Роден в: | Севлиево |
Починал на: | 10 март 1954 г. |
Писател: | |
Творчески период: | 1920 г. - 1954 г. |
Жанр(ове): | експресионизъм, публицистика |
Теми: | изобразително изкуство, литература, театър, танц, мода, теория на изкуството |
Основна творба: | „Марионетки. Импресии“ |
Преводач: | |
От езици: | немски, френски |
На езици: | български |
Чавдар Мутафов e писател, творил най-активно през 20-те години на ХХ век, автор на ярки експресионистични творби, в които с шокираща (за времето си) ексцентричност е представил автоматизирането на битието и мисленето на герои, лишени от индивидуалност, превърнати от модните клишета и стереотипи в марионетки. Средата е урбанистична.
Един от първите в нашата литература, който предупреждава за опасностите, заложени в ускорените темпове на индустриализация на живота и развитие на техниката.
Съдържание
Биография
Чавдар Мутафов е роден на 2 октомври 1889 г. в Севлиево. Гимназиалното си образование завършва в София, след което заминава за Мюнхен, където учи машинно инженерство и архитектура. Редактор на литературните седмичници „Изток“ (1927–1928 г.) и „Стрелец“ (1929 г.). През 1923–1925 г. със съпругата си Фани Попова-Мутафова отново е в Мюнхен и то по време, когато там са Светослав Минков, Елисавета Багряна, Владимир Полянов, Жорж Папазов, Йордан Стубел, Георги Райчев, Николай Лилиев, Николай Марангозов, Райко Алексиев и др., повечето от които оказват решаваща роля за културния облик на нацията ни впоследствие.
В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлиян от сецесиона и експресионизма. Освен в прозата, приносът му е огромен и що се отнася до създаването на много есета и студии, свързани с теорията на изкуството и изиграли ролята на програмни статии, незагубили значението си до днес.
Изключително ерудиран познавач на изобразителното изкуство, почти не остава незабелязан творец или изложба по негово време, които да не е уловил в полезрението си и отразил в прегледите на художествения живот.
Превежда от немски и френски език.
Приноси към фантастиката
Човекът като марионетка, мисленето/чувстването като безволево подчинение и автоматизирано следване на стереотипи, наложени от новите норми в индустриализираното общество и все по-нарастващата и обсебваща роля на модните тенденции. Техническият прогрес като заплаха.
За фантастично може да се говори доколкото всичко е пропито от ярка, дирижирана от автора гротескност, както и от невъзможността на персонажите сами да открият себе си между клишетата, движещи действията, думите, чувствата, мислите им. Някъде там се провижда истината и реалния свят, но те така и не го достигат, нито успяват да преминат в него.
Мутафов създава литература, която и до днес шокира със своята „модерност“ и важността на въпросите, които пресъздава и които много фантасти и до днес третират: реален ли е светът, в който живеем; доколко сме подвластни на илюзиите, изтъкани от медийната ни среда на обитаване; как да запазим и открием себе си сред клишетата, които ни налага цивилизацията; лесно ли се манипулират чувствата на хората и пр.
Стил и особености
В творчеството си Чавдар Мутафов е силно повлият от сецесиона - в стилизацията и декоративността на речта, но най-вече - от експресионизма: фрагментарност, шокираща езикова ексцентричност в прозата му (както критиката се изразява за първата му книга „Марионетки. Импресии“), безсюжетност, търсене на оригиналността и натрапването й чрез разчупване на езиковите похвати.
Композирането напомня драматургичното - в диалози, „забави“, „възможност първа, втора...“, подобни на картини, действия.
Театралността и театралниченето проникват всички нива в „Марионетки“. Героите имат характерен автоматизъм на говорене, репликите им са клиширани, изразяването на чувствата им също следва някаква обречена невъзможност за различност, оригиналност, казване на нещо ново и неказано. Те неизбежно парфюмират любовните си писма, задължително вали дъжд, докато страдат или се обясняват, сърцата - разбира се - се свиват и тръпнат „отмалели“... Всичко това се вписва в някаква външна и наложена им представа за красиви пози като по картичките или картините.
Персонажите са лишени от лични имена - те са обобщени образи, наречени от автора-кукловод Денди, Дамата, Господина, Дилетанта и т.н. Не само те, но и думите им са марионетни, както отбелязва в статията си „Денди срещу Дилетант“ Васил Видински. Много интересно наблюдение на последния е противопоставянето "истина срещу красота" и в „Марионетки. Импресии“, и в „Дилетант. Декоративен роман“.
Любопитни факти
Първата книга на Чавдар Мутафов, „Марионетки. Импресии“ (1920 г.) представлява уникално печатно издание, илюстрирано с цветни експресионистични графики на Сирак Скитник.
Произведения
- 1920 г. - „Марионетки. Импресии“
- 1926 г. - „Дилетант. Декоративен роман“
- 1926 г. - „Покерът и темпераментите. Гротески“
- 1940 г. - „Технически разкази“
- 1941 г. - „Първото сражение“
Романи
Разкази
Самият Чавдар Мутафов рядко използва подобна класификация за творбите си, но в „Енциклопедия "България"“ като сборници с разкази са посочени:
Публицистика
Нефантастика
- „Животът като изкуство - Мода“
- „Танцът в миражи и преображения“
- „Преображения на театъра“
- „Плакатът“
- „Изкуството е любов към нещата“
- „Двойнственост в изкуството“
- „Внушения в изкуството“
- „Баналното изкуство“
- „Сецесионни танци“
- „Шрифт“
- „Зеленият кон“
- „Карикатурата“
Преводи
Чавдар Мутафов превежда творби на Андре Жид, Казимир Едшмид, Емил Верхарн, Йоханес Шлаф.
Източници
- Енциклопедия "България". Издателство на Българската академия на науките, С., 1984 г., т. 4
- Сарандев, Иван. „Българска литература (1918 - 1945)“ Издателска къща „Хермес“, Пловдив, 2004, т. І
- Васил Видински - „Денди срещу Диленант“