Разлика между версии на „Мит, фантастика, научна фантастика“
(инфокутия) |
м (Форматиране и подреждане) |
||
Ред 1: | Ред 1: | ||
{{Инфокутия статия | {{Инфокутия статия | ||
− | | име | + | | име = Мит, фантастика, научна фантастика |
− | | автор | + | | автор = Атанас Петков Славов, Георги Арнаудов |
− | | година | + | | година = 1981 |
− | | обсъжда-теми | + | | обсъжда-теми = |
− | | обсъжда-жанр | + | | обсъжда-жанр = фантастология |
− | | обсъжда-изкуство | + | | обсъжда-изкуство = литература |
| обсъжда-произведение = | | обсъжда-произведение = | ||
− | | обсъжда-издание | + | | обсъжда-издание = |
− | | цикъл | + | | цикъл = |
− | | предходна | + | | предходна = |
− | | следваща | + | | следваща = |
− | | бележки | + | | бележки = |
}} | }} | ||
'''''„Мит, фантастика, научна фантастика“''''' е основна фантастологична студия в изследванията върху фантастичното в България. Представлява раздел ІV от колективната монография ''„[[Прогностика, фантастика, светоглед (Издателство Партиздат, 1981)|Прогностика, фантастика, светоглед]]“'', издадена от [[Издателство Партиздат|издателство „Партиздат“]] — София през [[1981 г.]] | '''''„Мит, фантастика, научна фантастика“''''' е основна фантастологична студия в изследванията върху фантастичното в България. Представлява раздел ІV от колективната монография ''„[[Прогностика, фантастика, светоглед (Издателство Партиздат, 1981)|Прогностика, фантастика, светоглед]]“'', издадена от [[Издателство Партиздат|издателство „Партиздат“]] — София през [[1981 г.]] | ||
Ред 34: | Ред 34: | ||
* [http://www.sf-sofia.com/fenternet.php?rid=431&mesec=2&godina=2002&menu=0&id=6 Статията на сайта на автора] | * [http://www.sf-sofia.com/fenternet.php?rid=431&mesec=2&godina=2002&menu=0&id=6 Статията на сайта на автора] | ||
− | [[Категория: Статии - многожанрово]] | + | [[Категория:Статии - многожанрово]] |
Текуща версия към 14:31, 7 юли 2011
Мит, фантастика, научна фантастика | |
Автор(и): | Атанас Петков Славов, Георги Арнаудов |
Година: | 1981 г. |
Обсъжда изкуство: | литература |
Жанр(ове): | фантастология |
„Мит, фантастика, научна фантастика“ е основна фантастологична студия в изследванията върху фантастичното в България. Представлява раздел ІV от колективната монография „Прогностика, фантастика, светоглед“, издадена от издателство „Партиздат“ — София през 1981 г.
Въвеждащата фраза: „Един призрак броди из изкуството — призракът на фантастичното…“ на времето си е предизвикала немалко неприятности на редакторите в „Партиздат“… Но това е минало. Днес статията си остава ненадмината по дълбочина и актуалност.
Съдържание
Съдържание[редактиране]
1. Митотворческа и демитологизираща функция на фантастиката[редактиране]
Първа глава на студията. Митовете се разглеждат в контекста на кибернетичната теория на изкуството. Разгледани са позициите на Вайнман, Пропп, Лосев, Чернишова, Маркс и теоретико-информационната същност на познавателното въображение. Очертани са параметрите на полифункционалността на фантастичното и неговото възприятие. Разгледани са ключовите етапи в развитието на фантастичното върху етапни примери като „Гаргантюа и Пантагрюел“ и радиопостановката, направена от Орсън Уелс върху романа на Х. Уелс „Война на световете“.
2. Системно-структурният подход към фантастиката[редактиране]
Втора глава. Извеждат се общите структурни особености на фантастичното произведение, било то текст, изображение, кинофилм или музикално-сценична постановка. Предложена е първата по рода си фантастологична дефиниция за фантастично произведение на изкуството. Изследват се социално-историческите причини да бъде обособена т.нар. „Научна фантастика“ през 30-те години в САЩ.
3. Оценъчните мутации на фантастичното[редактиране]
Трета глава. Какво общо може да имат „Гаргантюа и Пантагрюел“ с „Одисея 2001“, или библейските кошмари на Йероним Бош с космическата пейзажистика; или „Фантастична симфония“ на Берлиоз с „Обратната страна на Луната“ на Пинк Флойд? Тук се изследва проблемът за значението и смисъла на фантастичното събитие. С какво целево намерение авторите въвеждат едно или друго фантастично събитие, което изменя картината на отразяваната действителност.