Разлика между версии на „Смърт (Владимир Полянов)“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
м (корекция на препратка, форматиране на == Издания ==)
м (посресване)
 
(Не са показани 12 междинни версии от четирима потребители)
Ред 1: Ред 1:
 
{{Инфокутия произведение
 
{{Инфокутия произведение
| име                   = Смърт
+
| име = Смърт
| име в оригинал       =  
+
| име в оригинал =  
| други-имена           =  
+
| други-имена =  
| език                 =  
+
| език =  
| автор                 = [[Владимир Полянов]]
+
| автор = Владимир Полянов
| издадена-година       = 1922
+
| издадена-година = 1922
| издадена-държава     =  
+
| издадена-държава =  
| жанр                 = [[диаболизъм]]
+
| жанр = диаболизъм
| вид-изкуство         = литература
+
| вид-изкуство = литература
| вид                   = разказ
+
| вид = разказ
| цикъл                 =  
+
| цикъл =  
| предходно             =  
+
| предходно =  
| следващо             =  
+
| следващо =  
| бележки               =  
+
| бележки =  
 
}}
 
}}
'''Смърт'''е диаболичен разказ на [[Владимир Полянов]].
+
'''„Смърт“''' е диаболичен разказ на [[Владимир Полянов]].
  
 
== Представяне ==
 
== Представяне ==
  
Разказът проследява последните часове от живота на болен студент и срещата му със Смъртта — непознат, властен и всеподчиняващ гост.  
+
Разказът проследява последните часове от живота на болен студент и срещата му със Смъртта — непознат, властен и всеподчиняващ гост.
  
Тук авторът е предпочел (характерно за представителите на българския [[диаболизъм]]), образа на мъж, а не на жена, както в нашия език е нормално поради рода на думата „смърт“.  
+
Тук авторът е предпочел (характерно за представителите на българския [[диаболизъм]]), образа на мъж, а не на жена, както в нашия език е нормално поради рода на думата „смърт“.
  
 
Владимир Полянов е избрал широко разпространен и експлоатиран често в предишните векове „странстващ сюжет“ — бал със смъртта или дявола.
 
Владимир Полянов е избрал широко разпространен и експлоатиран често в предишните векове „странстващ сюжет“ — бал със смъртта или дявола.
Ред 39: Ред 39:
 
''Плахо трептеше кандилото над голямото сребърно разпятие в стаята и по стените бягаха уплашени сенки.''
 
''Плахо трептеше кандилото над голямото сребърно разпятие в стаята и по стените бягаха уплашени сенки.''
  
Атрибутите на една религия — кандило, кръстно разпятие — в чиито предания смъртта е била победена, в този разказ са безсилни пред случващото се, неспособни да го предотвратят. Светлината, от плаха и играеща в началото, във финала на разказа липсва, там плахо трепти кандило — като фокусът е на плахостта и на трептенето, т.е. — движението, и всичко това напомня употребата на кандилата при опело на покойник, когато в тях тлее тамян.  
+
Атрибутите на една религия — кандило, кръстно разпятие — в чиито предания смъртта е била победена, в този разказ са безсилни пред случващото се, неспособни да го предотвратят. Светлината, от плаха и играеща в началото, във финала на разказа липсва, там плахо трепти кандило — като фокусът е на плахостта и на трептенето, т.е. — движението, и всичко това напомня употребата на кандилата при опело на покойник, когато в тях тлее тамян.
  
 
Сенките от мълчаливи претърпяват трансформация — бягат уплашени. Онова, пред което са се изправили и което се е случило, е било толкова силно и страшно, че всички са ужасени от него.
 
Сенките от мълчаливи претърпяват трансформация — бягат уплашени. Онова, пред което са се изправили и което се е случило, е било толкова силно и страшно, че всички са ужасени от него.
 
  
 
== Сюжет ==
 
== Сюжет ==
  
 
{{spoilers}}
 
{{spoilers}}
Един студент е на смъртно ложе. Безсилни да му помогнат, до него бдят баща му и сестрите му. През цялото време болният бълнува в треската си. Получава видение – някакъв мъж, облечен празнично, властно влиза в стаята и се държи свойски. Става ясно, че той е смъртта. Напомня, че вече се познават – преди години младежът е прескачал ров с кон и е паднал, но е извадил късмет и е оживял. По-късно е имал инцидент при плуване, и пак среща – при сбиване с хулигани, за да защити любимата си.  
+
Един студент е на смъртно ложе. Безсилни да му помогнат, до него бдят баща му и сестрите му. През цялото време болният бълнува в треската си. Получава видение – някакъв мъж, облечен празнично, властно влиза в стаята и се държи свойски. Става ясно, че той е смъртта. Напомня, че вече се познават – преди години младежът е прескачал ров с кон и е паднал, но е извадил късмет и е оживял. По-късно е имал инцидент при плуване, и пак среща – при сбиване с хулигани, за да защити любимата си.
  
Студентът стене и зове баща си, но гостът е жесток – казва му, че няма какво да вика, защото другите не го виждат и за тях не съществува. Кара го да стане и облече официалните дрехи, които е донесъл – ще го води на празненство и там ще е любимата му Емилия. Студентът отначало не иска и уплашен се разкрещява, но когато чува женското име, е подмамен от непознатия-смърт. Слага си и парфюма, подаден му от госта – в стаята се разнася тежък, неприятен дъх. Всичко трябва да е със стил и да бъде весело, казва оня – качват се на специална кола, бавно се движат по улиците, отиват до бляскава бална зала, където всички са в бели облекла. Отначало студентът смята, че са красиви и те, и дрехите им, но после усеща, че тия хора са като призраци, изчезват, появяват се, гледат странно и страшно. Но не може да се откопчи и е като скован. Когато опитва да избяга, всички призрачни хора тръгват застрашително към него. Тогава вижда в далечината любимата си Емилия, която му казва да се подчини. Спира да се съпротивлява и пред него се отваря "просторен път" сред "върховна, необятна тишина". Той е мъртъв.
+
Студентът стене и зове баща си, но гостът е жесток – казва му, че няма какво да вика, защото другите не го виждат и за тях не съществува. Кара го да стане и облече официалните дрехи, които е донесъл – ще го води на празненство и там ще е любимата му Емилия. Студентът отначало не иска и уплашен се разкрещява, но когато чува женското име, е подмамен от непознатия-смърт. Слага си и парфюма, подаден му от госта – в стаята се разнася тежък, неприятен дъх. Всичко трябва да е със стил и да бъде весело, казва оня – качват се на специална кола, бавно се движат по улиците, отиват до бляскава бална зала, където всички са в бели облекла. Отначало студентът смята, че са красиви и те, и дрехите им, но после усеща, че тия хора са като призраци, изчезват, появяват се, гледат странно и страшно. Но не може да се откопчи и е като скован. Когато опитва да избяга, всички призрачни хора тръгват застрашително към него. Тогава вижда в далечината любимата си Емилия, която му казва да се подчини. Спира да се съпротивлява и пред него се отваря ''„просторен път“'' сред ''„върховна, необятна тишина“''. Той е мъртъв.
  
 
{{endspoilers}}
 
{{endspoilers}}
  
== Издания ==
+
== Публикации ==
  
 
=== На български език ===
 
=== На български език ===
Ред 61: Ред 60:
 
* [[1922 г.]] — ''„[[Смърт (Издателство Аргус (1922 г.), 1922)|Смърт]]“'' (сборник диаболични разкази) — [[Издателство Аргус (1922)|Издателство „Аргус“ (1922)]]
 
* [[1922 г.]] — ''„[[Смърт (Издателство Аргус (1922 г.), 1922)|Смърт]]“'' (сборник диаболични разкази) — [[Издателство Аргус (1922)|Издателство „Аргус“ (1922)]]
 
* [[1989 г.]] — ''„[[Диаболични повести и разкази (Издателство Георги Бакалов, 1989)|Диаболични повести и разкази]]“'', Варна; [[Поредица Библиотека Галактика|Библиотека „Галактика“]], № 102
 
* [[1989 г.]] — ''„[[Диаболични повести и разкази (Издателство Георги Бакалов, 1989)|Диаболични повести и разкази]]“'', Варна; [[Поредица Библиотека Галактика|Библиотека „Галактика“]], № 102
 +
** „Смърт“ — с. 63 — 71
 +
 +
=== Електронни издания ===
  
[[Категория: Произведения от Владимир Полянов]]
+
* [http://www.litclub.com/library/fant/vpolyanov/smurt.htm „Смърт“]
[[Категория: Разкази - диаболизъм]]
 
[[Категория: Разкази по име - С]]
 
[[Категория: Разкази - 1922 г.]]
 

Текуща версия към 22:58, 27 ноември 2021

Смърт
Автор(и): Владимир Полянов
Първо издание: 1922 г.
Жанр(ове): диаболизъм
Изкуство: литература
Вид: разказ

„Смърт“ е диаболичен разказ на Владимир Полянов.

Представяне[редактиране]

Разказът проследява последните часове от живота на болен студент и срещата му със Смъртта — непознат, властен и всеподчиняващ гост.

Тук авторът е предпочел (характерно за представителите на българския диаболизъм), образа на мъж, а не на жена, както в нашия език е нормално поради рода на думата „смърт“.

Владимир Полянов е избрал широко разпространен и експлоатиран често в предишните векове „странстващ сюжет“ — бал със смъртта или дявола.

Героят е пак студент, както в „Ерих Райтерер“. Отведен е на бал с мъртъвци и е изпратен към другия свят през шпалир, разтворил се в тълпата от бледи лица на умрели.

Образът на жената е блян, мираж, който така и не е постигнат, но се използва за примамка да се открадне душата на жертвата.

Криминална загадка тук липсва, за разлика от повечето диаболични разкази. За сметка на това смъртта е представена едновременно като приятна и ужасна за героя — подмамен от образа на скъпата жена, той поема на среща с нея, но читателят вече знае, че тя е използвана, за да го накара да се „подчини“ на господаря, организирал балното празненство по отнасяне на душата на поредната жертва.

Композиция[редактиране]

Композицията е рамкова. Във финала почти дословно се повтаря началната част на разказа. За сравнение:

Плаха светлина играеше в кандилото под сребърното разпятие. Мълчаливи сенки трептяха по стените.

Плахо трептеше кандилото над голямото сребърно разпятие в стаята и по стените бягаха уплашени сенки.

Атрибутите на една религия — кандило, кръстно разпятие — в чиито предания смъртта е била победена, в този разказ са безсилни пред случващото се, неспособни да го предотвратят. Светлината, от плаха и играеща в началото, във финала на разказа липсва, там плахо трепти кандило — като фокусът е на плахостта и на трептенето, т.е. — движението, и всичко това напомня употребата на кандилата при опело на покойник, когато в тях тлее тамян.

Сенките от мълчаливи претърпяват трансформация — бягат уплашени. Онова, пред което са се изправили и което се е случило, е било толкова силно и страшно, че всички са ужасени от него.

Сюжет[редактиране]

 

Внимание: Материалът по-долу разкрива сюжета на произведението!

 

Един студент е на смъртно ложе. Безсилни да му помогнат, до него бдят баща му и сестрите му. През цялото време болният бълнува в треската си. Получава видение – някакъв мъж, облечен празнично, властно влиза в стаята и се държи свойски. Става ясно, че той е смъртта. Напомня, че вече се познават – преди години младежът е прескачал ров с кон и е паднал, но е извадил късмет и е оживял. По-късно е имал инцидент при плуване, и пак среща – при сбиване с хулигани, за да защити любимата си.

Студентът стене и зове баща си, но гостът е жесток – казва му, че няма какво да вика, защото другите не го виждат и за тях не съществува. Кара го да стане и облече официалните дрехи, които е донесъл – ще го води на празненство и там ще е любимата му Емилия. Студентът отначало не иска и уплашен се разкрещява, но когато чува женското име, е подмамен от непознатия-смърт. Слага си и парфюма, подаден му от госта – в стаята се разнася тежък, неприятен дъх. Всичко трябва да е със стил и да бъде весело, казва оня – качват се на специална кола, бавно се движат по улиците, отиват до бляскава бална зала, където всички са в бели облекла. Отначало студентът смята, че са красиви и те, и дрехите им, но после усеща, че тия хора са като призраци, изчезват, появяват се, гледат странно и страшно. Но не може да се откопчи и е като скован. Когато опитва да избяга, всички призрачни хора тръгват застрашително към него. Тогава вижда в далечината любимата си Емилия, която му казва да се подчини. Спира да се съпротивлява и пред него се отваря „просторен път“ сред „върховна, необятна тишина“. Той е мъртъв.

 

Внимание: Край на разкриващата сюжета част.

 


Публикации[редактиране]

На български език[редактиране]

Издания в сборници[редактиране]

Електронни издания[редактиране]