Разлика между версии на „Смърт (Издателство Аргус (1922 г.), 1922)“

От БГ-Фантастика
Направо към: навигация, търсене
м (тиренце-две, чакаме Калин)
м (инфокутия)
Ред 1: Ред 1:
 +
{{Инфокутия книга
 +
| име                  = Смърт
 +
| произведение          =
 +
| автор                = [[Владимир Полянов]]
 +
| корица                =
 +
| px                    =
 +
| корица-текст          =
 +
| издание-поредност    = 1
 +
| държава              =
 +
| език                  =
 +
| ден                  =
 +
| месец                =
 +
| година                = 1922
 +
| издателство          = [[Издателство Аргус (1922 г.)|„Аргус“ (1922 г.)]]
 +
| формат                =
 +
| брой-страници        =
 +
| тираж                =
 +
| ISBN                  =
 +
| баркод                =
 +
| съставител            =
 +
| рецензент            =
 +
| предговор            =
 +
| послеслов            =
 +
| преводач              =
 +
| художник-корица      =
 +
| художник              =
 +
| редактор              =
 +
| художествен-редактор  =
 +
| технически-редактор  =
 +
| коректор              =
 +
| предпечат            =
 +
| печат                =
 +
| поредица              = [[Поредица Галерия на фантастите|„Галерия на фантастите“]]
 +
| поредица-номер        = 4
 +
| предходна            = ''„Фантазии“'' - Eдгар Алан По
 +
| следваща              =
 +
| бележки              =
 +
}}
 +
 
'''''„Смърт“''''' е име на сборник диаболични разкази и повести от [[Владимир Полянов]], издаден през [[1922 г.]] в София от [[Издателство Аргус (1922 г.)|Издателство „Аргус“]], което е собственост на автора и на [[Светослав Минков]]. И двамата са сред основните представители на българския [[диаболизъм]], в творчеството им личи подчертано немско влияние. Оформянето на естетическите им възгледи става в началото на 20-те години по време на пребиваването и обучението им в Германия след Първата световна война ({{гг|1914|1918}}).
 
'''''„Смърт“''''' е име на сборник диаболични разкази и повести от [[Владимир Полянов]], издаден през [[1922 г.]] в София от [[Издателство Аргус (1922 г.)|Издателство „Аргус“]], което е собственост на автора и на [[Светослав Минков]]. И двамата са сред основните представители на българския [[диаболизъм]], в творчеството им личи подчертано немско влияние. Оформянето на естетическите им възгледи става в началото на 20-те години по време на пребиваването и обучението им в Германия след Първата световна война ({{гг|1914|1918}}).
  
Ред 13: Ред 52:
 
== Съдържание ==
 
== Съдържание ==
  
# [[Смърт]]
+
# ''„[[Смърт]]“''
# [[Един гост]]
+
# ''„[[Един гост]]“''
# [[Ерих Райтерер]]
+
# ''„[[Ерих Райтерер]]“''
  
 
[[Категория: Издания - буква С]]
 
[[Категория: Издания - буква С]]

Версия от 21:35, 28 март 2007

Смърт
автор: Владимир Полянов
Издание: 1

Издателски данни:
Издадено в: България
Език: български
Кога:  1922 г.
Издателство: „Аргус“ (1922 г.)

Поредица:
Име: „Галерия на фантастите“
(номер 4)
Предходна: „Фантазии“ - Eдгар Алан По


„Смърт“ е име на сборник диаболични разкази и повести от Владимир Полянов, издаден през 1922 г. в София от Издателство „Аргус“, което е собственост на автора и на Светослав Минков. И двамата са сред основните представители на българския диаболизъм, в творчеството им личи подчертано немско влияние. Оформянето на естетическите им възгледи става в началото на 20-те години по време на пребиваването и обучението им в Германия след Първата световна война (19141918 г.).

Художествен анализ

В „Смърт“ са отразени основните търсения на българските представители на това направление:

  • Проблемът за двойничеството — не само раздвояване на личността, но и материализирането в две различни създания на човешко–животинско в природата на една и съща личност.
  • Герои, изправени пред неразрешими криминални загадки, които тъкмо да разплетат — отново ги оплитат в своята мрежа.
  • Предмети, които обладават необяснима демонична сила над хората и са вход към други реалности.
  • Смъртта, която дебне и търси непрекъснато въплъщение — интересното е, че при диаболиците по-често сякаш тя избира образа на мъж, а не на жена.
  • Това е една напълно урбанистична проза, третираща съвсем новите в родната ни литература проблеми на съвременната личност, озовала се в мегаполис, среда на отчуждение, враждебност.
  • Любимото писане за морала и традициите в семейството е в остър конфликт и изместено от говорене за сексуалността. При Владимир Полянов това не е на преден план, както при Георги Райчев, но за героите образите на жени са или смътна заплаха, или мечтан и непостижим блян, водещ или до смъртта, или — до лудост и косвено подтикващ към престъпление.

Съдържание

  1. Смърт
  2. Един гост
  3. Ерих Райтерер