Разлика между версии на „Космосът да ти е на помощ, Александър“
(→История на написването) |
м (без закоментираното мнение на Огнян Сепарев за "Пладне по света насташа") |
||
Ред 20: | Ред 20: | ||
== История на написването == | == История на написването == | ||
− | Преди да напише този роман, Иван Мариновски е познат като автор на хумористичния фантастичен роман ''„[[Руфо червенокосия]]“'', на фантастичния сборник (разкази?) ''„[[Тотемът на поетите]]“'' и на историческия роман '' | + | Преди да напише този роман, Иван Мариновски е познат като автор на хумористичния фантастичен роман ''„[[Руфо червенокосия]]“'', на фантастичния сборник (разкази?) ''„[[Тотемът на поетите]]“'' и на историческия роман ''„Пладне за света насташа“''. |
Трудно може да се разбере и осмисли популярността на научно-фантастичните творби за всички възрасти, ако не осъзнаем, че те се явяват наследници на романтично-приключенската литература, но реализирана на едно по-различно и убедително мирогледно равнище. Научната фантастика освобождава своите герои от различните ограничения, наложени им от природата, дава им размаха на пространството и времето, по отделно и сляти в едно, придава мащабност на техните действия и ги освобождава от товара и ценностите на човешката култура и ограниченията, наложени ни от човешката цивилизация. <!-- а това е може би за статия "научна фантастика"?--> | Трудно може да се разбере и осмисли популярността на научно-фантастичните творби за всички възрасти, ако не осъзнаем, че те се явяват наследници на романтично-приключенската литература, но реализирана на едно по-различно и убедително мирогледно равнище. Научната фантастика освобождава своите герои от различните ограничения, наложени им от природата, дава им размаха на пространството и времето, по отделно и сляти в едно, придава мащабност на техните действия и ги освобождава от товара и ценностите на човешката култура и ограниченията, наложени ни от човешката цивилизация. <!-- а това е може би за статия "научна фантастика"?--> | ||
Ред 29: | Ред 29: | ||
{{spoilers}} | {{spoilers}} | ||
− | Действието в романа основно се развива на нашата планета Земя и на планетата Фелания, чийто свят, създаден в духа на тоталитарните дистопии (или антиутопии, ако предпочитате) е достатъчно близък до света, в който доскоро живеехме, за да предизвиква асоциации със земните ситуации и отношения, като в същото време е доста "учуднен" за да предизвиква лесни алегории. В този роман, Иван Мариновски ни показва няколко впечатляващи жанрови изобретения, "най-смелото" от които е "преднощта". Това според главния герой, Александър, е ''"съноподобен дисоциативен транс"'', докато бунтовника Адито от Фелания твърди, че ''"това е картеч от реклами, изстреляни в съзнанието на всички феланци, това са стотици темповизионни програми, забивани насила в съзнанието ни и искаме или не искаме, ги гледаме, подчиняваме им се, те връхлитат с такъв интензитет, че изпадаме в безчувствие като при хипнотичен сеанс..."'' (интересно -- дали някога са се срещали Иван Попов и Иван Мариновски?). | + | Действието в романа основно се развива на нашата планета Земя и на планетата Фелания, чийто свят, създаден в духа на тоталитарните дистопии (или антиутопии, ако предпочитате), е достатъчно близък до света, в който доскоро живеехме, за да предизвиква асоциации със земните ситуации и отношения, като в същото време е доста "учуднен" за да предизвиква лесни алегории. В този роман, Иван Мариновски ни показва няколко впечатляващи жанрови изобретения, "най-смелото" от които е "преднощта". Това според главния герой, Александър, е ''"съноподобен дисоциативен транс"'', докато бунтовника Адито от Фелания твърди, че ''"това е картеч от реклами, изстреляни в съзнанието на всички феланци, това са стотици темповизионни програми, забивани насила в съзнанието ни и искаме или не искаме, ги гледаме, подчиняваме им се, те връхлитат с такъв интензитет, че изпадаме в безчувствие като при хипнотичен сеанс..."'' (интересно -- дали някога са се срещали Иван Попов и Иван Мариновски?). |
Другото жанрово изобретение в романа са памфлетите. Техните автори са врагове на бандитско-тоталитарния режим на Фелания, които се подиграват със "справедливостта" на управляващите и създават условия за възникване на бунтове срещу нея. | Другото жанрово изобретение в романа са памфлетите. Техните автори са врагове на бандитско-тоталитарния режим на Фелания, които се подиграват със "справедливостта" на управляващите и създават условия за възникване на бунтове срещу нея. |
Версия от 10:53, 19 януари 2007
Космосът да ти е на помощ, Александър | |
Автор(и): | Иван Мариновски |
---|---|
Първо издание: | 1990 г. |
Жанр(ове): | приключенска фантастика |
Изкуство: | литература |
Вид: | роман |
„Космосът да ти е на помощ, Александър“ е приключенско-фантастичен роман на на писателя Иван Мариновски.
Съдържание
История на написването
Преди да напише този роман, Иван Мариновски е познат като автор на хумористичния фантастичен роман „Руфо червенокосия“, на фантастичния сборник (разкази?) „Тотемът на поетите“ и на историческия роман „Пладне за света насташа“.
Трудно може да се разбере и осмисли популярността на научно-фантастичните творби за всички възрасти, ако не осъзнаем, че те се явяват наследници на романтично-приключенската литература, но реализирана на едно по-различно и убедително мирогледно равнище. Научната фантастика освобождава своите герои от различните ограничения, наложени им от природата, дава им размаха на пространството и времето, по отделно и сляти в едно, придава мащабност на техните действия и ги освобождава от товара и ценностите на човешката култура и ограниченията, наложени ни от човешката цивилизация.
Романът „Космосът да ти е на помощ, Александър“ до момента е най-добрият български фантастично-приключенски роман, чийто достойнства обещаваха добро продължение. Но както често се случва, съдбата има други планове и през 1997 г. Иван Мариновски без време напуска този свят.
Сюжет
Внимание: Материалът по-долу разкрива сюжета на произведението!
Действието в романа основно се развива на нашата планета Земя и на планетата Фелания, чийто свят, създаден в духа на тоталитарните дистопии (или антиутопии, ако предпочитате), е достатъчно близък до света, в който доскоро живеехме, за да предизвиква асоциации със земните ситуации и отношения, като в същото време е доста "учуднен" за да предизвиква лесни алегории. В този роман, Иван Мариновски ни показва няколко впечатляващи жанрови изобретения, "най-смелото" от които е "преднощта". Това според главния герой, Александър, е "съноподобен дисоциативен транс", докато бунтовника Адито от Фелания твърди, че "това е картеч от реклами, изстреляни в съзнанието на всички феланци, това са стотици темповизионни програми, забивани насила в съзнанието ни и искаме или не искаме, ги гледаме, подчиняваме им се, те връхлитат с такъв интензитет, че изпадаме в безчувствие като при хипнотичен сеанс..." (интересно -- дали някога са се срещали Иван Попов и Иван Мариновски?).
Другото жанрово изобретение в романа са памфлетите. Техните автори са врагове на бандитско-тоталитарния режим на Фелания, които се подиграват със "справедливостта" на управляващите и създават условия за възникване на бунтове срещу нея.
Внимание: Край на разкриващата сюжета част.