Разлика между версии на „Смърт (Издателство Аргус (1922 г.), 1922)“
От БГ-Фантастика
м (тиренце-две, чакаме Калин) |
м (инфокутия) |
||
Ред 1: | Ред 1: | ||
+ | {{Инфокутия книга | ||
+ | | име = Смърт | ||
+ | | произведение = | ||
+ | | автор = [[Владимир Полянов]] | ||
+ | | корица = | ||
+ | | px = | ||
+ | | корица-текст = | ||
+ | | издание-поредност = 1 | ||
+ | | държава = | ||
+ | | език = | ||
+ | | ден = | ||
+ | | месец = | ||
+ | | година = 1922 | ||
+ | | издателство = [[Издателство Аргус (1922 г.)|„Аргус“ (1922 г.)]] | ||
+ | | формат = | ||
+ | | брой-страници = | ||
+ | | тираж = | ||
+ | | ISBN = | ||
+ | | баркод = | ||
+ | | съставител = | ||
+ | | рецензент = | ||
+ | | предговор = | ||
+ | | послеслов = | ||
+ | | преводач = | ||
+ | | художник-корица = | ||
+ | | художник = | ||
+ | | редактор = | ||
+ | | художествен-редактор = | ||
+ | | технически-редактор = | ||
+ | | коректор = | ||
+ | | предпечат = | ||
+ | | печат = | ||
+ | | поредица = [[Поредица Галерия на фантастите|„Галерия на фантастите“]] | ||
+ | | поредица-номер = 4 | ||
+ | | предходна = ''„Фантазии“'' - Eдгар Алан По | ||
+ | | следваща = | ||
+ | | бележки = | ||
+ | }} | ||
+ | |||
'''''„Смърт“''''' е име на сборник диаболични разкази и повести от [[Владимир Полянов]], издаден през [[1922 г.]] в София от [[Издателство Аргус (1922 г.)|Издателство „Аргус“]], което е собственост на автора и на [[Светослав Минков]]. И двамата са сред основните представители на българския [[диаболизъм]], в творчеството им личи подчертано немско влияние. Оформянето на естетическите им възгледи става в началото на 20-те години по време на пребиваването и обучението им в Германия след Първата световна война ({{гг|1914|1918}}). | '''''„Смърт“''''' е име на сборник диаболични разкази и повести от [[Владимир Полянов]], издаден през [[1922 г.]] в София от [[Издателство Аргус (1922 г.)|Издателство „Аргус“]], което е собственост на автора и на [[Светослав Минков]]. И двамата са сред основните представители на българския [[диаболизъм]], в творчеството им личи подчертано немско влияние. Оформянето на естетическите им възгледи става в началото на 20-те години по време на пребиваването и обучението им в Германия след Първата световна война ({{гг|1914|1918}}). | ||
Ред 13: | Ред 52: | ||
== Съдържание == | == Съдържание == | ||
− | # [[Смърт]] | + | # ''„[[Смърт]]“'' |
− | # [[Един гост]] | + | # ''„[[Един гост]]“'' |
− | # [[Ерих Райтерер]] | + | # ''„[[Ерих Райтерер]]“'' |
[[Категория: Издания - буква С]] | [[Категория: Издания - буква С]] |
Версия от 21:35, 28 март 2007
Смърт | |
автор: | Владимир Полянов |
---|---|
Издание: | 1 |
Издателски данни: | |
Издадено в: | България |
Език: | български |
Кога: | 1922 г. |
Издателство: | „Аргус“ (1922 г.) |
Поредица: | |
Име: | „Галерия на фантастите“ (номер 4) |
Предходна: | „Фантазии“ - Eдгар Алан По |
„Смърт“ е име на сборник диаболични разкази и повести от Владимир Полянов, издаден през 1922 г. в София от Издателство „Аргус“, което е собственост на автора и на Светослав Минков. И двамата са сред основните представители на българския диаболизъм, в творчеството им личи подчертано немско влияние. Оформянето на естетическите им възгледи става в началото на 20-те години по време на пребиваването и обучението им в Германия след Първата световна война (1914–1918 г.).
Художествен анализ
В „Смърт“ са отразени основните търсения на българските представители на това направление:
- Проблемът за двойничеството — не само раздвояване на личността, но и материализирането в две различни създания на човешко–животинско в природата на една и съща личност.
- Герои, изправени пред неразрешими криминални загадки, които тъкмо да разплетат — отново ги оплитат в своята мрежа.
- Предмети, които обладават необяснима демонична сила над хората и са вход към други реалности.
- Смъртта, която дебне и търси непрекъснато въплъщение — интересното е, че при диаболиците по-често сякаш тя избира образа на мъж, а не на жена.
- Това е една напълно урбанистична проза, третираща съвсем новите в родната ни литература проблеми на съвременната личност, озовала се в мегаполис, среда на отчуждение, враждебност.
- Любимото писане за морала и традициите в семейството е в остър конфликт и изместено от говорене за сексуалността. При Владимир Полянов това не е на преден план, както при Георги Райчев, но за героите образите на жени са или смътна заплаха, или мечтан и непостижим блян, водещ или до смъртта, или — до лудост и косвено подтикващ към престъпление.
Съдържание
- „Смърт“
- „Един гост“
- „Ерих Райтерер“